Permalänk
Medlem

obd2 fel kodläsare, förslag?

Alla som gillar prylar och bilar behöver obd2.
Verkar vara en jävla djungel, smidigast känns en med blåtand?
Finns det några större skillnader, kan alla släcka ex en motorlampa?

Permalänk

tror i stort sett alla kan släcka motorlampor. fast är det bara detta du försöker åtgärda så brukar ta bort ena polen på batteriet i ~10 min åstadkomma samma sak.

men visst är kul med en läsare då den kan vara till hjälp om man vill läsa ut felkoden.

själv har jag en simpel blå elm 327 kina kopia.
https://www.ebay.co.uk/itm/Mini-OBD2-ELM327-V2-1-Bluetooth-Ca...

dock läsa värden i realtime är typ skräp på den då den har typ 5-10 sec fördröjning men för att läsa ut felkoder är den super duper.

sen tillkommer ju givetvis att man måste köpa en lämplig app att läsa från själv körde jag på Torque pro som jag tycker är den bästa men någon annan passar dig bättre som tur är har nästa alla en nedlåst free version om man vill testa basic funktionerna och ofta med några dagar trial på fullversionen så man kan testa runt till man hittar något som passar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det mest allmänt eller någon speciell bil du tänker på?
Jag kör bara Audi just nu så jag köpte en OBD Eleven, då kan jag även programmera systemet via mobilen om jag skulle vilja.

Skrivet av Rouge of Darkness:

tror i stort sett alla kan släcka motorlampor. fast är det bara detta du försöker åtgärda så brukar ta bort ena polen på batteriet i ~10 min åstadkomma samma sak.

men visst är kul med en läsare då den kan vara till hjälp om man vill läsa ut felkoden.

själv har jag en simpel blå elm 327 kina kopia.
https://www.ebay.co.uk/itm/Mini-OBD2-ELM327-V2-1-Bluetooth-Ca...

dock läsa värden i realtime är typ skräp på den då den har typ 5-10 sec fördröjning men för att läsa ut felkoder är den super duper.

sen tillkommer ju givetvis att man måste köpa en lämplig app att läsa från själv körde jag på Torque pro som jag tycker är den bästa men någon annan passar dig bättre som tur är har nästa alla en nedlåst free version om man vill testa basic funktionerna och ofta med några dagar trial på fullversionen så man kan testa runt till man hittar något som passar.

Jag har en Elm 327 kopia och hade inte så stora problem med fördröjning på realtid, körde oftast med appen OBD Doctor tror jag den hette, hittar den inte nu, men finns många obd2 appar, testa en annan.

Permalänk
Medlem

Att radera felkoder bör alla kunna klara, det skickas ju bara ett hex "kommando" (14 FF FF FF), där krävs det inget svar.
Utläsning är en annan sak, där vill du iregel bara kunna läsa ut dom felkoder det är lagkrav på med vissa undantag.
Och även om du kan läsa ut allt får du svaret i hex om du inte har en databas som översätter till läsbar text.
Inte för att detta hjälper dig så mycket dock, jag har aldrig använt en generisk läsare

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vad har du för bil om jag får fråga? Själv köpte jag en bluetooth variant från Carista (https://caristaapp.com/), kolla upp om den funkar för dig Kostar ca 300kr, sen tillkommer prenumeration på deras app på ca 400kr per år. Funkar bra för det jag behöver den till, m.a.o. kolla och släcka felkoder, aktivera funktioner, serviceläge på elektrisk handbroms osv

Kan rekommenderas! Kolla upp först bara så den fungerar till din bil, det kan du göra på deras hemsida jag länkade ovan

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av backlulund:

Är det mest allmänt eller någon speciell bil du tänker på?
Jag kör bara Audi just nu så jag köpte en OBD Eleven, då kan jag även programmera systemet via mobilen om jag skulle vilja.

Jag har en Elm 327 kopia och hade inte så stora problem med fördröjning på realtid, körde oftast med appen OBD Doctor tror jag den hette, hittar den inte nu, men finns många obd2 appar, testa en annan.

har testat den i 2 olika saab min 9-5 från 2003 och brorsans 9-3 från 2007 samt min nuvarande Hyundai 2013 får samma fördröjning i samtliga.

har provat flera olika appar torque pro var den som funkade bäst med realtidslsning. tror jag helt enkelt fick en dålig obdläsare tippar att chippen de använder är nog inte topklass direkt med tanke på priset...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag köpte elm327 wifi som funkar bra, finns på 24.se för 199kr, använder outils obd facile mjukvara som finns som gratis version, går att avläsa koder men har inte testat att radera.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Jag blev tipsad av en medlem här som använde

https://www.teknikproffset.se/Bil/Bildiagnostik/Felkodslaesar...

Lite dyrare än de andra här, men den gör sitt jobb iallafall.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har testat den i 2 olika saab min 9-5 från 2003 och brorsans 9-3 från 2007 samt min nuvarande Hyundai 2013 får samma fördröjning i samtliga.

har provat flera olika appar torque pro var den som funkade bäst med realtidslsning. tror jag helt enkelt fick en dålig obdläsare tippar att chippen de använder är nog inte topklass direkt med tanke på priset...

Jaha, vad trist.
Men det är ju en billig felkodsläsare iallafall.

Permalänk
Medlem

Farsan har någon Blåtands OBD2 läsare i vår Polo då en utomhus temperatursensor (under backspegeln) någon gång ibland ger extremvärden och triggar en felkod. Efter det hänt så fungerar inte ACn tills att den felkoden resetas.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Du kan köpa nästan vilken ELM327 som helst.
De jag har kört fungerar bra, inga fördröjningar eller så.

Dock har de vissa begränsningar. Man kan (oftast) inte nolla koder som rör ex airbag osv. Service-lampor osv brukar också vara knepiga att nolla.

Med det sagt så är det ett oerhört bra och billigt verktyg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

är den här bra?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinst...
Eller har ni tips på vilken som man borde köpa? Jag köper helst från en svensk butik