Testpilot: Qnap TS-328 – enkel NAS-enhet för hemanvändaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Att vara begränsas till sitt internets hastighet är ju inte längre så mycket till begränsning, speciellt i Sverige där många snabba förbindelser är vanliga och 100 mbit/s och även snabbare är vanligt.

Det borde finnas leverantörer som kan erbjuda någon tjänst där inte pris drar iväg. Det vore trevligt. Så slipper man ha den hemma, man kommer åt den från varsomhelst. Det finns backup och den kan inte bli stulen eller brinna ner.

Jag ser molnlagring som ett komplement till NAS. Vill inte lämna bort alla mina personliga filer till något företag som kan gå i konkurs eller upphöra med tjänsten, utan vill alltid ha en lokal kopia också.

Samtidigt är det bra att ha någon fjärrplats att backa data till. Huset kan brinna ner eller någon kan bryta sig in och plocka med sig NAS:en och alla externa backup HDD's o.s.v. Så åtminstone de viktigaste filerna (ca. 700 GB) backar jag till molnet. Det är värt några € i månaden som en extra garanti och sköts helt automatiskt av NAS:en så det innebär inget extra manuellt jobb (jämfört med t.e.x extern HDD i kassaskåp hos kompis...).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har själv två st QNAP hemma (TS-231P och TS-431P), det finns en Plex-applikation för dessa man kan installera, dock är ju transcoding inget som är så snabbt på NAS: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Varför två undrar nog många? Den lilla är enbart för backuper av datorer hemma, och den andra är för att lagra tv-inspelningar, bilder, filmer m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur många vill du ha?

absolut minst 4, helst 6 eller mer