AMD bundlar kommande Assassin's Creed: Odyssey med Radeon RX Vega

Permalänk
Melding Plague

AMD bundlar kommande Assassin's Creed: Odyssey med Radeon RX Vega

Kunder som köper grafikkort från AMD får fram till den 3 november tre kommande spel med på köpet, där det stora dragplåstret är Assassin's Creed: Odyssey.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det att vänta en prissänkning den 4e Nov?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Problemet med AMDs kort är att de för tillfället är mycket dyrare än Nvidias kort i samma prestandaklass.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Kommer AMD fortsätta med sina ockerpriser nu när Nvidia har nya kort på gång?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv

Trevligt att inkludera spel men priset på Vega måste sänkas med 40% för att bli ett vettigt alternativ.
Billigaste Vega 64 på prisjakt just nu 6700kr Billigaste GTX 1080 5500kr.
Nvidia ryktas även prissänka 1080 ytterligare till Ampere/Turing releasen.

4000kr vore kanske lite mer rimligt för denna strömtörstiga best.
EDIT: Beroende på nya Nvidia-korten så kan priset behöva kapas mer än så. Jag tror dock inte AMD är så intresserade av att sälja Vega då de förmodligen är väldigt dyra att tillverka. Utan de vill bara visa att de fortfarande existerar på GPU marknaden tills de lyckas få ut en fungerande arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Kommer AMD fortsätta med sina ockerpriser nu när Nvidia har nya kort på gång?

du är medveten om att det är mellanhänderna som har dragit upp priset. AMD's MSRP är fortfarande samma.

jag tror också att vi måste påminna folk om det att AMD har ingen egen tillverkning. dem sälja bara vidare själva GPU:n dem få till tillverkerna (Asus, Gigabyte osv) som sen tillverka själva GPU:n. och det är mellan tillverkerna och handeln prisökningen ske, inte från AMD's sida.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Marknad kommer att svämma över med spelkoder i vanlig ordning

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon12433:

Trevligt att inkludera spel men priset på Vega måste sänkas med 40% för att bli ett vettigt alternativ.
Billigaste Vega 64 på prisjakt just nu 6700kr Billigaste GTX 1080 5500kr.
Nvidia ryktas även prissänka 1080 ytterligare till Ampere/Turing releasen.

4000kr vore kanske lite mer rimligt för denna strömtörstiga best.
EDIT: Beroende på nya Nvidia-korten så kan priset behöva kapas mer än så. Jag tror dock inte AMD är så intresserade av att sälja Vega då de förmodligen är väldigt dyra att tillverka. Utan de vill bara visa att de fortfarande existerar på GPU marknaden tills de lyckas få ut en fungerande arkitektur.

Det räcker med att sänka till 5700 kr, det är 15% inte 40.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Det räcker med att sänka till 5700 kr, det är 15% inte 40.

En 40% sänkning av 6700kr blir ca. 4000kr. Så nej, 15% räcker ingenstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

En 40% sänkning av 6700kr blir ca. 4000kr. Så nej, 15% räcker ingenstans.

ca 4000kr är där vega 56 bör ligga. 64 bör ligga runt 5-5500kr beroende på modell. Sen när Nvidias nya serie kommer får de däremot sänka ännu mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam

Star Control verkar intressant, Strange Brigade verkar småkul, men det återstår att se hur de är vid släpp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

ca 4000kr är där vega 56 bör ligga. 64 bör ligga runt 5-5500kr beroende på modell. Sen när Nvidias nya serie kommer får de däremot sänka ännu mer.

Nej, Vega 56 bör ligga ännu lägre. Vega 64 kan naturligtvis inte kosta lika mycket som GTX 1080 som är överlägset. 130-140W mindre strömförbrukning och klockar bättre. Kan man inte konkurrera med prestandan så måste man konkurrera med priset. GTX 1080 ryktas som sagt sänkas med 50USD till (1080Ti -100USD), priserna på dem faller kraftigt för tillfället.

4000kr för Vega64 är rimligt.

Permalänk
Medlem

Ja något måste de väl erbjuda så dåligt som det verkar gå för AMD:s grafikkort just nu.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon12433:

En 40% sänkning av 6700kr blir ca. 4000kr. Så nej, 15% räcker ingenstans.

Räcker att det kostar som GTX1080 för att kunna konkurera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej, Vega 56 bör ligga ännu lägre. Vega 64 kan naturligtvis inte kosta lika mycket som GTX 1080 som är överlägset. 130-140W mindre strömförbrukning och klockar bättre. Kan man inte konkurrera med prestandan så måste man konkurrera med priset. GTX 1080 ryktas som sagt sänkas med 50USD till, priserna på dem faller kraftigt för tillfället.

4000kr för Vega64 är rimligt.

Tycker du ja. Men uppenbarligen får de sålt tillräckligt med kort för att inte känna behovet av att sänka sig så långt.
Jag har gtx 1080 i min HTPC och hade ett vega 64 i speldatorn men det sålde jag till någon miner eftersom det gav några tusenlappar. Men trots att jag hade det vattenkylda vega 64 som hade ett läge där det kunde gå upp mot 1700mhz var det inga problem med energiförbrukningen.
Till min speldator köper jag mycket hellre ett AMD kort om de kostar ungefär samma och presterar ungefär likvärdigt eftersom jag har en 144hz freesync skärm. Till HTPCn så kör jag det tystaste alternativet med den pris/prestanda jag vill ha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Räcker att det kostar som GTX1080 för att kunna konkurera.

Det räcker att kolla på AMDs marknadsandel på grafikkortsmarknaden för att se att det inte räcker. Man går inte in med ett sämre kort till samma pris som konkurrenten på en redan mättad marknad. Andelen Vega 64 kort i speldatorer är nog mikroskopisk.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker du ja. Men uppenbarligen får de sålt tillräckligt med kort för att inte känna behovet av att sänka sig så långt.
Jag har gtx 1080 i min HTPC och hade ett vega 64 i speldatorn men det sålde jag till någon miner eftersom det gav några tusenlappar. Men trots att jag hade det vattenkylda vega 64 som hade ett läge där det kunde gå upp mot 1700mhz var det inga problem med energiförbrukningen.
Till min speldator köper jag mycket hellre ett AMD kort om de kostar ungefär samma och presterar ungefär likvärdigt eftersom jag har en 144hz freesync skärm. Till HTPCn så kör jag det tystaste alternativet med den pris/prestanda jag vill ha.

Absolut, det är vad jag tycker. Försöker oftast rekommendera de prisvärda alternativen och där är det Nvidia hela vägen för tillfället. Trots att jag själv har en Freesync skärm så ser jag ingen logik i att köpa ett Vega 64 till de skyhöga priser de ligger på idag. Speciellt inte med Nvidias nya serie på väg från fabrikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej, Vega 56 bör ligga ännu lägre. Vega 64 kan naturligtvis inte kosta lika mycket som GTX 1080 som är överlägset. 130-140W mindre strömförbrukning och klockar bättre. Kan man inte konkurrera med prestandan så måste man konkurrera med priset. GTX 1080 ryktas som sagt sänkas med 50USD till (1080Ti -100USD), priserna på dem faller kraftigt för tillfället.

4000kr för Vega64 är rimligt.

Sen när har överklockning potential och strömförbrukning satt priset för varken intel eller AMD. Prestanda är det som räknas, och därefter sätts priset (förutsatt att efterfrågan inte är out of wack).

För övrigt varför är priserna fortfarande så galna i Sverige? I Tyskland kan man få ett Vega56 för runt 4400 kr, och ett Vega64 för 5300. I USA ligger korten under MSRP och har gjort det sedan Juli på de ställen jag kollat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Absolut, det är vad jag tycker. Försöker oftast rekommendera de prisvärda alternativen och där är det Nvidia hela vägen för tillfället. Trots att jag själv har en Freesync skärm så ser jag ingen logik i att köpa ett Vega 64 till de skyhöga priser de ligger på idag. Speciellt inte med Nvidias nya serie på väg från fabrikerna.

Det jag skriver är inte att man ska rekommendera folk att köpa vega 64 för 8799kr. Det jag skriver är att om de kostar 5-5500kr så är det ett vettigt alternativ. Speciellt om man har en freesync skärm.
Kostar ett gtx 1080 och ett vega 64 samma och båda har bra kylare skulle jag absolut välja vega kortet till min speldator med freesync skärm hade jag haft en med gsync skulle det bli Nvidia.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Meh. Hade varit en roligare nyhet om det skulle bundlas med Navi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Sen när har överklockning potential och strömförbrukning satt priset för varken intel eller AMD. Prestanda är det som räknas, och därefter sätts priset (förutsatt att efterfrågan inte är out of wack).

För övrigt varför är priserna fortfarande så galna i Sverige? I Tyskland kan man få ett Vega56 för runt 4400 kr, och ett Vega64 för 5300. I USA ligger korten under MSRP och har gjort det sedan Juli på de ställen jag kollat.

Någonstans ska all den värmen kylas bort, dessutom så blir det några hundralappar extra i strömförbrukning under kortets livstid.
Gällande priserna i Sverige så är de några månader efter övriga världen. Men även i USA så ligger Vega64 100$ över GTX 1080. Ett 1080 som jag tidigare sagt ryktas sänkas mer inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Någonstans ska all den värmen kylas bort, dessutom så blir det några hundralappar extra i strömförbrukning under kortets livstid.
Gällande priserna i Sverige så är de några månader efter övriga världen. Men även i USA så ligger Vega64 100$ över GTX 1080. Ett 1080 som jag tidigare sagt ryktas sänkas mer inom kort.

Vega 64 ligger 120w över gtx 1080 enligt sweclockers test. Det blir ca 130kr under tre år i el (räkna 1kr kWh) om man belastar kortet till max 1h varje dag under de tre åren tror. Knappast någon summa värd att ta med i beräkningarna och den blir ännu lägre om du betalar för uppvärmning av huset. Men det är klart spelar man 5 timmar om dagen så blir det ju några hundralappar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vem är intresserad ens då när det släpps? Då har ju redan NVIDIA hunnit lanserat nästa generations grafikkort och dom korten kommer absolut prestera bättre än Vega och 500 serien.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vega 64 ligger 120w över gtx 1080 enligt sweclockers test. Det blir ca 130kr under tre år i el (räkna 1kr kWh) om man belastar kortet till max 1h varje dag under de tre åren tror. Knappast någon summa värd att ta med i beräkningarna och den blir ännu lägre om du betalar för uppvärmning av huset. Men det är klart spelar man 5 timmar om dagen så blir det ju några hundralappar.

Det Vega 64 som kostar 6700kr på prisjakt ligger ca 130-140W över 1080. Vem köper ett high-end kort för att spela 1 timme om dagen försvinnande få gissar jag. Jag räknar med åtminstone 2h per dag i snitt. Sedan tillkommer idle förbrukningen, jag har ofta på min dator hela dagen, ibland över natten också. Detta Vega 64 drar 32w mer i idle. 32w x säg 5-24h blir ganska mycket det med.
Som sagt, man får räkna med att ett Vega64 säkerligen kommer dra en 500kr mer under sin livstid i ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det räcker att kolla på AMDs marknadsandel på grafikkortsmarknaden för att se att det inte räcker. Man går inte in med ett sämre kort till samma pris som konkurrenten på en redan mättad marknad. Andelen Vega 64 kort i speldatorer är nog mikroskopisk.

Absolut, det är vad jag tycker. Försöker oftast rekommendera de prisvärda alternativen och där är det Nvidia hela vägen för tillfället. Trots att jag själv har en Freesync skärm så ser jag ingen logik i att köpa ett Vega 64 till de skyhöga priser de ligger på idag. Speciellt inte med Nvidias nya serie på väg från fabrikerna.

Med de priserna som är idag finns det inga prisvärda alternativ, inte Nvidia heller.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det Vega 64 som kostar 6700kr på prisjakt ligger ca 130-140W över 1080. Vem köper ett high-end kort för att spela 1 timme om dagen försvinnande få gissar jag. Jag räknar med åtminstone 2h per dag i snitt. Sedan tillkommer idle förbrukningen, jag har ofta på min dator hela dagen, ibland över natten också. Detta Vega 64 drar 32w mer i idle. 32w x säg 5-24h blir ganska mycket det med.
Som sagt, man får räkna med att ett Vega64 säkerligen kommer dra en 500kr mer under sin livstid i ström.

Vad är det för test eller kort du tänker på? Enligt sweclockers test ligger vega korten endast 5w högre vid vila jämfört med 1060/1070/1080. 1h hård belastning per dag är väl väldigt rimligt att ta som snitt om man har jobb. Dessutom belastar ju inte alla spel kortet till max i alla situationer heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för test eller kort du tänker på? Enligt sweclockers test ligger vega korten endast 5w högre vid vila jämfört med 1060/1070/1080. 1h hård belastning per dag är väl väldigt rimligt att ta som snitt om man har jobb. Dessutom belastar ju inte alla spel kortet till max i alla situationer heller.

Alla personer jag känner eller hört talas om som köpt ett så dyrt grafikkort som GTX 1080 spelar en bra bit över 1h per dag. Detta trots att de flesta har familj och/eller jobb.
Jag maxar då alltid mina grafikkort i spel, alltid grafikkortet som är flaskhalsen för mig. Sedan är värdena tagna under "Gaming" och ej max belastning.

Här var skillnaden ännu större, varierar stort mellan sajterna men Vega 64 drar alltid betydligt mer.

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/109078-asus-radeon-rx-...
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/99664-asus-geforce-gtx...

EDIT: Ej representativt test

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Alla personer jag känner eller hört talas om som köpt ett så dyrt grafikkort som GTX 1080 spelar en bra bit över 1h per dag. Detta trots att de flesta har familj och/eller jobb.
Jag maxar då alltid mina grafikkort i spel, alltid grafikkortet som är flaskhalsen för mig. Sedan är värdena tagna under "Gaming" och ej max belastning.

Här var skillnaden ännu större, varierar stort mellan sajterna men Vega 64 drar alltid betydligt mer.
http://hexus.net/media/uploaded/2016/11/a904ec00-8a16-4302-a25c-11f21a59d040.png
http://hexus.net/media/uploaded/2017/8/49d6aede-0195-4195-a960-4aefa25e2978.png

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/109078-asus-radeon-rx-...
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/99664-asus-geforce-gtx...

Säker på att de använde samma dator i övrigt där då? (viktigt att veta om man ska jämföra) För såg inget om processor osv i vega testet. Edit de skriver "The strange nature of testing the Asus card, where we went down to the company's offices rather than test in our own lab, meant that it gave us an opportunity of evaluating differently" Så nej det är inte samma dator du jämför energiförbrukningen emellan) Men här är från ett annat test de gjort där de använt samma dator i övrigt.

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/108889-amd-radeon-rx-v...

Nu har du föresten hört talas om mig och jag har köpt dyra grafikkort men tror inte jag spelar mer än max 1h/dag i snitt på ett år.

Det jag menar med att de inte maxas i spel är att det oftast är många situationer där man når över 144Fps (jag kör frame limit där eftersom skärmen stannar på 144hz.) Och då blir inte kortet belastat 100%.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säker på att de använde samma dator i övrigt där då? (viktigt att veta om man ska jämföra) För såg inget om processor osv i vega testet. Men här är från ett annat test de gjort där de använt samma dator i övrigt. http://hexus.net/media/uploaded/2017/8/5fe0da29-1462-4a34-8776-df3af7c86f27.png
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/108889-amd-radeon-rx-v...

Nu har du föresten hört talas om mig och jag har köpt dyra grafikkort men tror inte jag spelar mer än max 1h/dag i snitt på ett år.

Vi kan bortse från det test jag länkade då de inte specificerade övriga systemet. Det var svårt att hitta sajter som testat båda korten med samma system och mätt strömförbrukningen för systemet. Däremot så drar Strix kortet mer ström än referenskortet. Strömförbrukningen kommer göra sig påmind i plånboken om än i en långsam takt.
Kostnaden för ström är dock ingenting mot för eventuell ljudnivå samt värmeutveckling. 300W ställer större krav på chassi, fläktar, nätaggregat och eventuellt CPU kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vi kan bortse från det test jag länkade då de inte specificerade övriga systemet. Däremot så drar Strix kortet mer ström än referenskortet. Strömförbrukningen kommer göra sig påmind i plånboken om än i en långsam takt.
Kostnaden för ström är dock ingenting mot för eventuell ljudnivå samt värmeutveckling. 300W ställer större krav på chassi, fläktar, nätaggregat och eventuellt CPU kylning.

Jo det drar mer energi än referenskorten. Men det gör även ett Nvidia kort som är fabriksklockat. Att köra ett 250/300w kort i ett vanligt ATX/Matx chassi är enligt mina erfarenheter inga problem att göra på ett tyst sätt. Bara man köper ett kort som har en kylare som är korrekt dimensionerad. Men det gäller föresten även kort med låg TDP EVGA lyckades ju totalt misslyckas med deras första försök till Pascal kort.
Det är mer när man går ner mot Mitx eller imac likande burkar det blir jobbigt. Och självklart bärbara datorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det drar mer energi än referenskorten. Men det gör även ett Nvidia kort som är fabriksklockat. Att köra ett 250/300w kort i ett vanligt ATX/Matx chassi är enligt mina erfarenheter inga problem att göra på ett tyst sätt. Bara man köper ett kort som har en kylare som är korrekt dimensionerad. Men det gäller föresten även kort med låg TDP EVGA lyckades ju totalt misslyckas med deras första försök till Pascal kort.
Det är mer när man går ner mot Mitx eller imac likande burkar det blir jobbigt. Och självklart bärbara datorer.

Jag hade då betydligt högre ljudnivå och värmeutveckling från min burk med Radeon 390 Nitro (275W TDP) än min GTX 1080 burk. Förutom grafikkortets fläktar så varvar även CPU fläktarna högre på grund av ökad chassitemp samt nätaggregatet går upp i varv på grund av den högre strömförbrukningen. Det senare kan såklart kompenseras med ett kraftfullare nätaggregat men även det är ytterligare en kostnad och det är lite det jag vill visa. En hög strömförbrukning innebär många nackdelar.