Samsung påbörjar massproduktion av QLC-baserade lagringsenheter på 4 TB

Permalänk
Melding Plague

Samsung påbörjar massproduktion av QLC-baserade lagringsenheter på 4 TB

Samsung börjar tillverka QLC-baserade lagringsenheter för vanliga konsumenter, något de hoppas ska driva på utvecklingen och göra enheter på 1 TB eller mer vanligare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

En garantitid på 3 år räcker inte.
Det är min data det handlar om. Jag vill inte förlora min data.
Jag vill ha minst 10 år garanti och ersättning om min data går förlorad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

En garantitid på 3 år räcker inte.
Det är min data det handlar om. Jag vill inte förlora min data.
Jag vill ha minst 10 år garanti och ersättning om min data går förlorad.

Eh? Rätt rimligt... Du får väl ha backup på viktig data. All elektronik kan gå sönder.
Om du nu är sarkastisk /woosh på mig.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

@Ahlen: data = dator. Om hans dator går förlorad pga brand i disken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@Ahlen: data = dator. Om hans dator går förlorad pga brand i disken

Säker på det? Rätt säker på att han menar data? Sen varför skulle QLC löpa större risk att "sätta eld" på datorn än tex TLC?
Det är väl livslängden de menar? Att datorn inte hittar disken en dag, inte att den exploderar och tar med sig resten av datorn.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

En garantitid på 3 år räcker inte.
Det är min data det handlar om. Jag vill inte förlora min data.
Jag vill ha minst 10 år garanti och ersättning om min data går förlorad.

Visst, det vore ju trevligt men det är villkor vi aldrig haft och det skulle nog kosta mer än vad som generellt anses värt det (och skulle inte nödvändigtvis ge dig datan tillbaka, bara pengar).

Den mer pragmatiska lösningen är att inte förlora data genom att ha någon form av fungerande backuplösning eller helt överlåta lagringen till någon part som hanterar sådant åt dig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

En garantitid på 3 år räcker inte.
Det är min data det handlar om. Jag vill inte förlora min data.
Jag vill ha minst 10 år garanti och ersättning om min data går förlorad.

Är det inte vettigare att köpa billiga enheter och ha backup än att betala massor för något du eventuellt har nytta av? Jag antar att en 500GB SSD skulle kostat betydligt mer än 900kr och backup på 500GB kostar inte mycket. om de haft 10 års garanti och ersättning av data om den gick sönder inom den perioden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Att få ersättning för förlorad data går ju ej. Om tex tar att det skulle vara bilder så är ju de en personlig natur och skulle vara ovärderlig för personen ifråga. Ska man då betala 100kr eller 10 miljoner. Hur mkt är tex sitt barndop värt?

Så dessa bilder är ju värt noll för tillverkaren.

Så det kommer vara upp till varje individ att fixa sin egen back up på sina data.
All elektronik kommer att sluta fungera efter ett tag, det gäller ju alla saker.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Säker på det? Rätt säker på att han menar data? Sen varför skulle QLC löpa större risk att "sätta eld" på datorn än tex TLC?
Det är väl livslängden de menar? Att datorn inte hittar disken en dag, inte att den exploderar och tar med sig resten av datorn.

Tror bara han menade "om" disken börjar brinna, så är "data = dator". Inte för att det gör inlägget mindre märkligt..
Visste inte att SSD:er kunde sätta eld på sig själva, tur man har brandvägg. o:

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte vettigare att köpa billiga enheter och ha backup än att betala massor för något du eventuellt har nytta av? Jag antar att en 500GB SSD skulle kostat betydligt mer än 900kr och backup på 500GB kostar inte mycket. om de haft 10 års garanti och ersättning av data om den gick sönder inom den perioden.

Det finns flera smidiga lösningar för att säkra upp sina filer, som man inte behöver ha på arbetsdisken.

En ssd för operativsystem, program, spel, cache och och nedladdningsmapp.
En HDD för långtidslagring och filer man arbetat med. Det har funnits(kan fortfarande finnas) latops med 2 HDD och SSD disken behöver nog inte ta mycket utrymme.
Ett lagringskonto på nätet.
En USB HDD.

Men visst, det är tråkigt att man kanske inte vågar lita på disken om 3 år.

Permalänk
Medlem

540 MB/s och en skrivhastighet på 520 MB/s. är ju riktigt slött när standard idag är uppåt 2000 på de moderna laptop's

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det finns flera smidiga lösningar för att säkra upp sina filer, som man inte behöver ha på arbetsdisken.

En ssd för operativsystem, program, spel, cache och och nedladdningsmapp.
En HDD för långtidslagring och filer man arbetat med. Det har funnits(kan fortfarande finnas) latops med 2 HDD och SSD disken behöver nog inte ta mycket utrymme.
Ett lagringskonto på nätet.
En USB HDD.

Men visst, det är tråkigt att man kanske inte vågar lita på disken om 3 år.

Lita på en "disk" ska du aldrig göra utgå alltid ifrån att den krashar om 10 minuter om du har grejer på den som du inte vill bli av med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Det kommer aldrig bli bra att han en ssd med större lagring.
Lägre skriv och läs och lägre livslängd.
Allt detta bara för större lagring?

Det kommer nog alltid vara så att man har en liten ssd som är riktigt snabb där man har OS och alla program man använder, sen har man en större hårddisk där man har lite annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

En garantitid på 3 år räcker inte.
Det är min data det handlar om. Jag vill inte förlora min data.
Jag vill ha minst 10 år garanti och ersättning om min data går förlorad.

Glöm det.

Det är _du_ själv som måste säkra ditt data inte förloras när utrustning eller minneslagring går sönder och ingen kommer att garantera något eller betala för någon dataförlust, även en pryl med 10 år garanti kan gå sönder en månad senare efter inköpet - du får prylen utbytt men datat som är lagrat på den gamla trasiga är det ingen som tar ansvar för och än mindre betalar för din dataförlust.

blixten kan gå ned i utrustningen och då spelare det inte någon roll ens att det är 100 års garanti...

Och alla som är rädd om data ser till att det finns kopior av datat på olika oberoende medier _och_ på olika fysiska platser.
Minst 3 olika oberoende backupper på olika fysiska platser om det är väldigt viktig data, annars två (tex. en fysisk backup på en extern (USB) hårddisk och en lagring på molntjänst utöver det du har online i dina datorer)

Dessutom kontrollerar man dessa media då och då och vid behov skriver om innehållet på omlagringsbar media (som hårddiskar och magnetband) eller bränner över till ny media om det är opto (och behåller de gamla kvar som ytterligare backup)

Det som erfarenhetsmässigt håller data mer än 10 år är faktiskt mekaniska hårddiskar som ligger urkopplade på hylla större delen av sin tid, det är DVD-RW (faktiskt!! de klarar sig bättre än 'dye' DVD ala DVD+/-R - detta förutsätter dock att man verifierar bränningen och att de har låga PIE (under 80 över hela skivan) och PIF-värden (max 2 över hela skivan))

Det andra som har väldigt bra lagringstid (där mediat håller längre än bandspelaren i regel) är magnetband - men startkostnaden för en spelare för en LTO av de senaste generatiorna (7 och 8) börjar runt 35000:- , du måste ha SAS-kort i datorn mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

En garantitid på 3 år räcker inte.
Det är min data det handlar om. Jag vill inte förlora min data.
Jag vill ha minst 10 år garanti och ersättning om min data går förlorad.

Vad spelar garantin för roll om du ändå inte gör backup?

Permalänk
Administrativ avgift

@rektor: Betala enterprise nivåer av pengar så kan nog samsung ordna något åt dig. Framtiden går mot att du mellanlagrar på datorn för att ladda upp allt i molnet där du köper X tjänst av X företag för att lagra allt åt dig på servrar med superb backup.

#Framtiden

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Det kommer aldrig bli bra att han en ssd med större lagring.
Lägre skriv och läs och lägre livslängd.
Allt detta bara för större lagring?

Det kommer nog alltid vara så att man har en liten ssd som är riktigt snabb där man har OS och alla program man använder, sen har man en större hårddisk där man har lite annat.

Ja du har säkert rätt. Utvecklingen kommer att stå helt still från och med nu. Det bästa lagringsmediet är redan uppfunnet så det finns ju ingen anledning att hålla på med sånn här skit...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Det kommer aldrig bli bra att han en ssd med större lagring.
Lägre skriv och läs och lägre livslängd.
Allt detta bara för större lagring?

Det kommer nog alltid vara så att man har en liten ssd som är riktigt snabb där man har OS och alla program man använder, sen har man en större hårddisk där man har lite annat.

I början på 80-talet trodde man att man bara skulle ha större och snabbare bandstationer efterhand, och att det skulle täcka in 90% av alla behov, så blev det ju tack och lov inte.

Det finns en hel del datorer som inte är i desktop- eller laptop-size, så de använder gärna SSD eller annan flash i någon form, och alla scenarion där man föredrar låg access-tid. Sett flera polare som inte har HDD alls i sina gamingriggar, de kör bara 512-2TB SSD, och använder filserver eller NAS för all större lagring.

Det går också att mounta diskar över nätverket om man behöver mycket utrymmer som "ser ut" som en lokal disk, brukar vara tillräckligt snabbt att köra det mesta ifrån, och när 2,5, 5 eller 10GB Ethernet rullar ut på allvar, ja då är det en no-brainer.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

540 MB/s och en skrivhastighet på 520 MB/s. är ju riktigt slött när standard idag är uppåt 2000 på de moderna laptop's

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju en SATA-disk de annonserat och 500-550-ish r/w är taket för SATA3. Ska dock bli spännande att höra vilken fart M.2-diskarna de flaggar för får.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahlen:

Eh? Rätt rimligt... Du får väl ha backup på viktig data. All elektronik kan gå sönder.
Om du nu är sarkastisk /woosh på mig.

Nej, inte sarkastisk.
Oavsett om jag har backup eller inte, så för ju tillverkaren leverera en tillförlitlig enhet.
Tillverkaren borde ersätta den om den går sönder under en lång period.
Gör dom en bra produkt som håller så behöver dom ju inte ersätta den.

Skrivet av evil penguin:

Visst, det vore ju trevligt men det är villkor vi aldrig haft och det skulle nog kosta mer än vad som generellt anses värt det (och skulle inte nödvändigtvis ge dig datan tillbaka, bara pengar).

Den mer pragmatiska lösningen är att inte förlora data genom att ha någon form av fungerande backuplösning eller helt överlåta lagringen till någon part som hanterar sådant åt dig.

Ja, men tillverkarna bör ju ändå tillhandahålla bra produkter. En bra produkt håller längre. Om den håller länge så bör det inte vara några problem att ha en lång garantitid.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte vettigare att köpa billiga enheter och ha backup än att betala massor för något du eventuellt har nytta av? Jag antar att en 500GB SSD skulle kostat betydligt mer än 900kr och backup på 500GB kostar inte mycket. om de haft 10 års garanti och ersättning av data om den gick sönder inom den perioden.

Gör dom en bra produkt så håller den ju, och då behöver dom aldrig ersätta den.

Skrivet av sukero:

Att få ersättning för förlorad data går ju ej. Om tex tar att det skulle vara bilder så är ju de en personlig natur och skulle vara ovärderlig för personen ifråga. Ska man då betala 100kr eller 10 miljoner. Hur mkt är tex sitt barndop värt?

Så dessa bilder är ju värt noll för tillverkaren.

Så det kommer vara upp till varje individ att fixa sin egen back up på sina data.
All elektronik kommer att sluta fungera efter ett tag, det gäller ju alla saker.

Dom kan ju iaf ersätta ett blankett värde. T.ex. alla som förlorar data för 1000 kr. Samma värde för alla.

Skrivet av xxargs:

Glöm det.

Det är _du_ själv som måste säkra ditt data inte förloras när utrustning eller minneslagring går sönder och ingen kommer att garantera något eller betala för någon dataförlust, även en pryl med 10 år garanti kan gå sönder en månad senare efter inköpet - du får prylen utbytt men datat som är lagrat på den gamla trasiga är det ingen som tar ansvar för och än mindre betalar för din dataförlust.

blixten kan gå ned i utrustningen och då spelare det inte någon roll ens att det är 100 års garanti...

Och alla som är rädd om data ser till att det finns kopior av datat på olika oberoende medier _och_ på olika fysiska platser.
Minst 3 olika oberoende backupper på olika fysiska platser om det är väldigt viktig data, annars två (tex. en fysisk backup på en extern (USB) hårddisk och en lagring på molntjänst utöver det du har online i dina datorer)

Dessutom kontrollerar man dessa media då och då och vid behov skriver om innehållet på omlagringsbar media (som hårddiskar och magnetband) eller bränner över till ny media om det är opto (och behåller de gamla kvar som ytterligare backup)

Det som erfarenhetsmässigt håller data mer än 10 år är faktiskt mekaniska hårddiskar som ligger urkopplade på hylla större delen av sin tid, det är DVD-RW (faktiskt!! de klarar sig bättre än 'dye' DVD ala DVD+/-R - detta förutsätter dock att man verifierar bränningen och att de har låga PIE (under 80 över hela skivan) och PIF-värden (max 2 över hela skivan))

Det andra som har väldigt bra lagringstid (där mediat håller längre än bandspelaren i regel) är magnetband - men startkostnaden för en spelare för en LTO av de senaste generatiorna (7 och 8) börjar runt 35000:- , du måste ha SAS-kort i datorn mm.

Ja, men om blixten slår ner så är det ju inte deras fel. Eller om jag slår den med en hammare.
Men om den går sönder av sig själv, då är det ju deras fel för att dom gjort en dålig produkt som inte håller.

Skrivet av dlq84:

Vad spelar garantin för roll om du ändå inte gör backup?

För om det bara är två garanti så tyder ju det på att det kanske är en dålig produkt som inte håller.
Om tillverkaren vågar lämna 10 års garanti så känns det tryggt, för det är en indikation på att dom tror på din produkt att det är en bra produkt som håller.

Skrivet av andra94:

@rektor: Betala enterprise nivåer av pengar så kan nog samsung ordna något åt dig. Framtiden går mot att du mellanlagrar på datorn för att ladda upp allt i molnet där du köper X tjänst av X företag för att lagra allt åt dig på servrar med superb backup.

#Framtiden

Hmm, sant. Men då måste man betala i all oändlighet.
Så ska man behöva hyra allt. Hyra sin Windows för att få uppdateringar. Hyra Spotify, hyra Netflix. Inget ska man kunna köpa. Allt ska man behöva hyra och betala i all oändligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För om det bara är två garanti så tyder ju det på att det kanske är en dålig produkt som inte håller.
Om tillverkaren vågar lämna 10 års garanti så känns det tryggt, för det är en indikation på att dom tror på din produkt att det är en bra produkt som håller.

Inte nödvändigtvis. Framförallt handlar det om att så lång garanti kostar en massa pengar. Att ha support och expertis kring dessa produkter samt lagerhålla med reservdelar, ersättningsprodukter o.s.v. under väldigt lång tid kostar. Ibland kan det röra sig om exakt samma produkt, från samma löpande band i samma fabrik, bara att en säljs dyrare med 5 års garanti och bättre supportavtal, och en annan billigare med 2 år.

Ofta skiljer det i ren kvalitet och driftsäkerhet mellan enterprise-podukter och vanliga konsumentprodukter, men garantitiden i sig är ingen indikation på kvalitet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, inte sarkastisk.
Oavsett om jag har backup eller inte, så för ju tillverkaren leverera en tillförlitlig enhet.
Tillverkaren borde ersätta den om den går sönder under en lång period.
Gör dom en bra produkt som håller så behöver dom ju inte ersätta den.

.....

Ja, men tillverkarna bör ju ändå tillhandahålla bra produkter. En bra produkt håller längre. Om den håller länge så bör det inte vara några problem att ha en lång garantitid.

Du är medveten om att globalt brukar de mesta grejer ha ca 1 års garantitid. I Sverige har vi lagstadgad garantitid på två år för konsument så tre år får väl ändå ses som ganska bra med det i åtanke?

Är inget köpvärt om det har kortare garantitid än 10 år? Isf kommer du ha mycket pengar på banken för du kommer inte kunna spendera dem på så mycket materiellt.

Man får tänka på garanti lite som försäkring, det är inte gratis. Garantin är budgeterad och ska företagen tvingas ha längre garantitid ja då kommer vi konsumenter också tvingas betala för den. Nivån av tillförlitlighet är också budgeterad och högre tillförlitlighet kräver hårdare kontroll, kanske kortare serier med mer service mellan serierna och ja vad vet jag men inte är det gratis. Någonstans måste rimlighet för kostnad för tillverkning kontra vad kunden är beredd att betala spela in.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hmm, sant. Men då måste man betala i all oändlighet.
Så ska man behöva hyra allt. Hyra sin Windows för att få uppdateringar. Hyra Spotify, hyra Netflix. Inget ska man kunna köpa. Allt ska man behöva hyra och betala i all oändligt.

Tänk på de stackars företagen då, som måste hyra sin arbetskraft och betala i all oändlighet för att den ska jobba.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

En garantitid på 3 år räcker inte.
Det är min data det handlar om. Jag vill inte förlora min data.
Jag vill ha minst 10 år garanti och ersättning om min data går förlorad.

Rofl, ersättning vid förlorad data, good one bro.

Also, no.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, inte sarkastisk.
Oavsett om jag har backup eller inte, så för ju tillverkaren leverera en tillförlitlig enhet.
Tillverkaren borde ersätta den om den går sönder under en lång period.
Gör dom en bra produkt som håller så behöver dom ju inte ersätta den.

Ja, men tillverkarna bör ju ändå tillhandahålla bra produkter. En bra produkt håller längre. Om den håller länge så bör det inte vara några problem att ha en lång garantitid.

Gör dom en bra produkt så håller den ju, och då behöver dom aldrig ersätta den.

Så funkar det inte med nästan någon konsumentprodukt i världen, om du inte betalar väldigt mycket och det är skriftligen överenskommet.
Om du betalar mycket mer så kan du få bättre garantier.

Nästan alla exemplar av SSDer (och HDDer) håller långt över garantitiden vid "normal" användning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@rektor: Ang ersättning så får du ju ersättning i form ny vara eller reparerad enligt garantin.

OffTopic:
När man använde sig av analog kamera och bilderna blev bara svarta vid framkallning så blev man enligt praxis ersatt med ny rulle till kameran ingenting annat.
Tror ej att det kommer vara på något annat sätt. Man får nog ta till en egen försäkring om innehållet är av mycket viktig natur, precis som man gör inom andra grenar. Ta tex posten - Rekommenderat Brev , finns försäkrings bolag som försäkrar alla möjliga saker.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Inte nödvändigtvis. Framförallt handlar det om att så lång garanti kostar en massa pengar. Att ha support och expertis kring dessa produkter samt lagerhålla med reservdelar, ersättningsprodukter o.s.v. under väldigt lång tid kostar. Ibland kan det röra sig om exakt samma produkt, från samma löpande band i samma fabrik, bara att en säljs dyrare med 5 års garanti och bättre supportavtal, och en annan billigare med 2 år.

Ofta skiljer det i ren kvalitet och driftsäkerhet mellan enterprise-podukter och vanliga konsumentprodukter, men garantitiden i sig är ingen indikation på kvalitet.

Nej, dom behöver inte ha reservdelar eller ersättningsprodukter. Om SSD fallerar så kan dom ge pengarna tillbaka eller en ny SSD från en ny serie om dom inte har någon i den gamla serien kvar.

Skrivet av DeadMeat1234:

Du är medveten om att globalt brukar de mesta grejer ha ca 1 års garantitid. I Sverige har vi lagstadgad garantitid på två år för konsument så tre år får väl ändå ses som ganska bra med det i åtanke?

Är inget köpvärt om det har kortare garantitid än 10 år? Isf kommer du ha mycket pengar på banken för du kommer inte kunna spendera dem på så mycket materiellt.

Man får tänka på garanti lite som försäkring, det är inte gratis. Garantin är budgeterad och ska företagen tvingas ha längre garantitid ja då kommer vi konsumenter också tvingas betala för den. Nivån av tillförlitlighet är också budgeterad och högre tillförlitlighet kräver hårdare kontroll, kanske kortare serier med mer service mellan serierna och ja vad vet jag men inte är det gratis. Någonstans måste rimlighet för kostnad för tillverkning kontra vad kunden är beredd att betala spela in.

Visst kan saker vara köpvärda om dom har kortare garantitid än 10 år.
Visst 2 år duger fint för många produkter.
Men just för hårddiskar och SSD så tycker jag att det är lite, och skulle vilja ha längre tid än så.
Jag har sett att det finns nätagg med 10 års garanti, det är trevligt.

Skrivet av Nivity:

Rofl, ersättning vid förlorad data, good one bro.

Also, no.

Ja, om dom har sålt mig en produkt som går sönder och jag förlorar data till följd av det så borde dom betala mig.
Inte nödvändigtvis kompensation av värdet på datan, men en blankett summa på låt säga värdet på produkten.
Man ska kunna lita på sina lagringsenheter.

Permalänk
Inaktiv

QLC är en ny produkt där man offrar kvalite för pris. Det finns just behov för detta och det är intressant.
Sedan kan man tala säkrare lösningar, nu har jag gamla siffror men 4TB med SAN bestående av SAS 15 000 rpm diskar gick på runt 60 000kr 2014. Man bör sedan ha datan speglat på några ställen. Så säg 200 000kr (år 2014) så har man en schysst lagring på 4TB för den ville ha detta.

Som sagt det finns olika kvaliter och olika prisklasser, bra är detta. Ytterst få säger kosta vad det kosta vill, då det kan bli svindyrt. Dessa SAN jag nämnde ovanför så gäller självklart ingen garanti av dataförlust på så billiga enheter.

För min del vill jag supergärna ha en 4TB QLC SSD, men hur mycket skulle jag tänka mig att betala för första versionen är en bra fråga. 2000kr självklart, men mer så vill jag allt vänta ett litet tag.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att detta pressar priserna lite iaf.

Skrivet av rektor:

En garantitid på 3 år räcker inte.
Det är min data det handlar om. Jag vill inte förlora min data.
Jag vill ha minst 10 år garanti och ersättning om min data går förlorad.

Varför skulle de ersätta dig för förlorad data? Lär dig att backa upp istället.

Du kan få många TB lagring för ett par tusenlappar. En 8TB disk idag som billigast går för under 2000KR, så ca 250KR/TB. Sedan kör du RAID för redundans. Med molntjänster så kan du slippa detta. Enda nackdelen med moln är att din data är mindre säker, så det är inte optimalt att lagra känslig data i molnet.

10 års garanti för en SSD är dock resonabelt med tanke på att de lever längre då de inte har några rörliga delar såsom mekaniska diskar har. Många SSD har en beräknad livslängd längre än livslängden för en människa.

Permalänk

Skulle aldrig köpa en QLC med tanke på livslängd...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none