Fallout 76 blir exklusivt för Bethesdas egen speltjänst – släpps inte på Steam

Permalänk
Melding Plague

Fallout 76 blir exklusivt för Bethesdas egen speltjänst – släpps inte på Steam

Bethesda bekräftar att kommande Fallout 76 inte släpps via Steam, utan spelet blir endast tillgängligt via utvecklarens egen speltjänst Bethesda.net.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bethesda och Epic får steam i gungning.

Det är dags att släppa HL2 Ep3 nu!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Inte första gången utvecklarna försöker tvinga en att byta tjänst för att spela deras spel... Funkar väl sällan så väl...

Minns hur mycket det kunde krångla att spela GTA Online med min kompis som inte köpte det via Steam xD

Permalänk
Medlem

Hoppas att det floppar rejält.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju upp till dem om de vill tjäna pengar eller inte.

Man kan ju välja om man vill sälja där kunderna finns eller inte.

Permalänk
Medlem

Amen vafan..

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Bethesda och Epic får steam i gungning.

Det är dags att släppa HL2 Ep3 nu!

Vet inte om man är naiv eller dum om man tror att dessa två utvecklare skulle få Steam i gungning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av backlulund:

Ja, det är ju upp till dem om de vill tjäna pengar eller inte.

Man kan ju välja om man vill sälja där kunderna finns eller inte.

De gör garanterat det för att slippa ge 30% av pengarna folk betalar för spelet till Valve. Så nog är det för att de vill tjäna pengar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ännu en Launcher...suck! Hur många finns det inte redan?`

Personligen använder jag Steam, Battle.net, Origin, Uplay och GoG Galaxy. Sen körde jag väl lite Fortnite ett tag (Epic Launcher), spelade Rift en gång i tiden (Glyph launcher) samt GTAV (Social Club). Så åtta launchers totalt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det spelar väl inte så stor roll, tror att spelet floppat innan släpp ändå.
Det verkar som att de försöker göra om fallout till ett slags Battle royale med lite quests man kan hämta vid terminaler att grinda material för att bygga fort och virra runt i en sandlåda tillsammans med andra. Steam eller inte, inget köp.

Permalänk
Medlem

nog för att det inte är nyttigt med för mycket dominans på marknaden (som Steam har haft), men ärligt talat. det börjar bli ganska omständigt att vara PC-spelare i dagsläget med den uppsjö av launchers som företag tvingar på. Steam, Microsoft Store, origin, battle.net, epic launcher, hi-rez, uplay, bethesda.net, gog, occulus store etc. Sedan ska man hålla koll på vilka spel man har, och var. Inte för att tala om att alla dessa tjänster helst ska starta med datorn för att hållas uppdaterade så att man lättare kommer in i spelen.

Nog för att PC är en öppen plattform, vilket jag uppskattar. Men vi börjar komma in i territoriet igen där spelande inte är lika användarvänligt längre. i flera år har jag känt att PC är nästan lättare än konsol då allting sker så sömlöst idag. Men ja, det var nog en korlivad glädje.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Avstängd

Hat, Steam, NU!!! Grrr.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det är väl inte bara att förboka vilken version som helst av spelet av vilken leverantör som helst för att kunna köra BETA'n. Vad jag förstått så måste man antingen:
Köpa digital download av Amazon eller Bethesda (plus säkerligen fler ställen)
Köpa Tricentennial version eller power armor helmet version (inte vanilla) av pc, ps4 eller xbox fysisk skiva.

Rätta mig gärna om jag har fel
Bara 99 dagar kvar till spelet släpps på riktigt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Mycket steam fanboys här.

Förstår dock varför folk vill bara ha en launcher till spel. Men Steam drar ju 30% av alla försäljningar, och tjänar väldigt mycket pengar på det. Och ändå så sköter de den så väldigt dåligt, det var ju bara föra veckan då steamhelper.exe kunde mina kryptovaluta, samt bluffa CS:GO items för tusentals kronor.

Permalänk
Medlem

det var ju tråkigt... får se om man orkar skaffa en ny spelcommunity...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Eller så kanske man ska se det som att Steam är giriga istället och bojkotta dem så hårt man kan. Ta 30% (om det är en korrekt siffra) av något som företag kan ha investerat år och %%%% dollar i för att distribuera slutresultatet är ganska magstarkt.

Stavfel
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

De gör garanterat det för att slippa ge 30% av pengarna folk betalar för spelet till Valve. Så nog är det för att de vill tjäna pengar.

Ja så är det säkert, en butiksägare skulle även kunna sätta sig på en sten i skogen och sälja sina prylar istället för att betala lokalhyra i något köpcenter.

Men jag förstår Bethesdas strategi, lanserar det exklusivt för deras egen plattform, säljer tills det verkar mättat, "släpper" till den breda massan senare och får fler sales men med 70% vinst.

De hängivna bryr sig inte om de måste byta plattform för att spela det de gillar.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte nämnvärt om jag ska vara ärlig, och sällar mig heller inte till skaran som toksågar ett spel de sett fem minuters gameplay från.

Synd att man går miste om Steams regionala prissättning dock.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag är helt för konkurrens; det är bra för konsumenterna, men jag börjar bli jäkligt trött på alla sk "launchers". Ge mig fristående spel som går att starta utan att först logga in på något annat först.

Permalänk
Medlem

Använder steam, origin och battle.net spel som släpps utanför dessa plattformar skippar jag hur bra de än må vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte ändå inte köpa spelet. Spelet ser inte bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet inte om man är naiv eller dum om man tror att dessa två utvecklare skulle få Steam i gungning.

Så steam har inte tappat pga Epics Fortnite?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha något emot att inte ha spelet i Steam, men går det köra utan launcher när man väl installerat så är det inga problem.

Men det lär ju inte hända.

Kommer så jäkla mycket spel så detta får vänta tills någon rea och när man har lite extra tid över, brukar fastna i 10 timmars sessioner när jag spelar Bethesda spel vilket inte helt fungerar med de vardagliga sysslorna man håller på med.

Permalänk
Medlem

Örk är min spontana känsla. Samma känslor kvarstår även när man sugit lite på karamellen :/

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Idiotiskt! Egentligen borde Steam eller något annat vara tillräckligt för alla spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har lite tid och ork på att hålla på med en ny skit. Det tog flera år innan origin och uplay var ens något användbart med det är fortfarande rätt jobbigt att hantera så jag passar tills det landar på ett ställe.
Det behöver inte vara steam så länge som jag kan starta en grej och välja mitt spel där. Inte starta 10 tjänster för att välja spel som jag ska spela varav 4 ska uppdateras, 2 är helt broken, någon glömde jag mitt login till. Då slutar det med att jag tröttnar på skiten och spelar TF2 på steam.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hur är detta ett problem? Varför ska allting gå via Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Så steam har inte tappat pga Epics Fortnite?

Att tappa användare och hamna i gungning är ju väsentligt skilda saker. Lika korkat som att säga att jag håller på att bli fattig för att jag tappade en hundring på gatan när jag tjänar 40k i månaden.

Dessutom kommer Fortnite, precis som PUBG och WOW, börja förlora spelare förr eller senare. Det ska väldigt mycket mer till än ett enda spel hos en annan utvecklare som vägrar Steam för att Steam ska hamna i gungning. Även om samtliga PUBG-spelare skulle gå över till Fortnite (1-2 miljoner människor?) så skulle Steam fortfarande inte vara "i gungning".

https://ibb.co/fjLBve

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag är starkt kluven.
Å ena sidan tycker jag det är rätt med tanke på att Steam tar så mycket för att distribuera.
Å andra sidan tycker jag att nu fan får vara slut på alla dessa jävla launchers någon gång.

Om beslutet nu är pengarelaterat, slösa inte pengar på att utveckla massa fancy launchers heller då utan släpp skiten genom P2P servrar med en lättviktig app/online installer och casha in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Hur är detta ett problem? Varför ska allting gå via Steam?

1: För att man inte vill ha 800 olika speldistributionstjänster på sin dator som allihop ska uppdateras varje gång man startar dem.
2: För att det tog flera år innan varken Uplay eller Origins över huvud taget gick att använda pga. att programvaran helt enkelt var kass, tyvärr finns det mycket som talar för att bethesda.net inte lär vara bättre eftersom speldistribution inte är helt trivialt. Därför vore världen en bättre plats om allt gick via Steam.