Permalänk
Medlem

Bra coax till antenn kabel?

Har en coax/antenn kabel från kabellådan, hane på båda ändarna. Såg någon fråga efter kvalitet hdmi kabel så tänkte fråga om det här också.

Det blir artifacts på tv:n ibland. Man kan pilla med kabeln lite så att det knappt händer, men i manualen eller nåt jag tittade igenom stod det grejer om kabel längd, hur gammal den är, avstånd till router och annat. Köpte en ny kabel förra året tror jag men tittade inte på den gamla så jag tror jag köpte en värdelös antenn kabel som jag inte orkade byta. Men tillbaka till ämnet. Det är ca. 1 meter från uttaget till tv:n, en wifi burk under tv:n - kanske orsakar lite störningar vad vet jag. Vad ska man titta efter om det nu står på lådan som kabeln kommer i eller så.

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste på korta kablar är skärmen så kan du välja delar så ta en trippelskärmad kabel och en kontakt med metallhus i stället för plast så blir det så bra som det kan bli.
Det kan också uppstå störningar pga jordfel , det bästa är att åtgätda det i uttaget eller på "utsidan" men det kan vara svårt om du bor i lägenhet och då kan en galvanisk isolator av nån sort vara bra, de finns också i olika kvaliteer där de bästa har metallhus och f kontakter och enklare bara sätts direkt på kabeln med iec kontakter, kontakterna på kabeln ska dessutom vara hona och hane om det är ett normal installation och inte 2 hanar som du skriver, man vänder dessutom på kabeln så passar den "radiomottagar-standarden" för där har man skiftat hona/hane i vägguttaget och apparaten gentemot hur man koppla tv med det är samma typ av 75 Ohm coaxkabel

Supra gör alltid bra kablar om du inte gör dem själv, du kan ju också köpa kabeln på lösvikt och ett par kontakter och löda ihop det själv om du har verktygen och kunskapen så slipepr du betala för jobbet att montera kabeln.
http://www.jenving.se/products/view/anco-tv-aerial-f-m-100190...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är väl icke-standard då; vägguttagets f-kontakt (hona) går till en splitter (2x honor), och tv:n är hona också, så ja kabeln är två hanar - f-kontakt och b-l. Kommer inte ihåg att jag skulle sett en konsument tv med annat uttag. Uppenbarligen ska det inte vara särskilt optimalt med b-l ihop med f-kontakt. Iaf, såg inte att Supra skulle ha rätta typen. Bara antingen antenn eller f-kontakt, inte båda två på samma kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av circedge:

Är väl icke-standard då; vägguttagets f-kontakt (hona) går till en splitter (2x honor), och tv:n är hona också, så ja kabeln är två hanar - f-kontakt och b-l. Kommer inte ihåg att jag skulle sett en konsument tv med annat uttag. Uppenbarligen ska det inte vara särskilt optimalt med b-l ihop med f-kontakt. Iaf, såg inte att Supra skulle ha rätta typen. Bara antingen antenn eller f-kontakt, inte båda två på samma kabel.

Det är inte standard att ha f kontakt i vägguttaget så den kabeln får du nog göra själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.