Permalänk
Medlem

Hitta markägare?

Hej!

Jag har hittat ett stycke mark som jag vilja köpa för att bygga mitt framtida boende på.
Marken är en bit utanför tätbebyggt område, fastigheten är på 2683981kvm(enligt hitta.se) men jag är endast intresserad av max 10000kvm (kanske närmare 5kkvm egentligen)av detta.

Jag har nu alltså varit ut till marken och tittat hur det ser ut och jag tycker det ser bra ut, samt marken verkar byggbar.
Jag har via hitta fått reda på fastighetsbeteckningen, så min fråga är hur går jag vidare?

Hur hittar jag vem som äger fastigheten?
Hur kontaktar jag personen?
Vad bör jag ha för information när jag kontaktar personen, känns lite dumt att bara säga "öhm... jo... hej, jag vill köpa mark av dig..."?
Bör jag kolla något annat innan jag köper marken (tex kan jag kolla att man får bygga där, om man kan få el dit osv innan jag kontaktar markägaren)?

Något annat jag glömmer?

Tack på förhand!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ring Lantmäteriverket, de svarar på vem som äger marken.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Du borde be om ägarens email och skicka en karta med marken han äger samt den mark du är intresserad av markerat väl så att du slipper missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Ring Lantmäteriverket, de svarar på vem som äger marken.

Perfekt, då räcker det med fastighetsbeteckningen antar jag?

Skrivet av Ziddie:

Du borde be om ägarens email och skicka en karta med marken han äger samt den mark du är intresserad av markerat väl så att du slipper missförstånd.

Låter som en bra idé, ev. blir det väl den analoga versionen om det är en ägare av äldre årsmodell.

Någon av er som har koll på hur jag tar reda på om det finns några hinder för att bygga där?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

På hitta.se kan du se fastighetsbeteckningen. Där kan du också köpa en tomt/fastighetsrapport, inklusive info om fastighetsägare etc, för 199 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Någon av er som har koll på hur jag tar reda på om det finns några hinder för att bygga där?

Borde gå att kontakta kommunen i det området då jag antar att du kommer behöva bygglov för att bygga där.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Perfekt, då räcker det med fastighetsbeteckningen antar jag?

Låter som en bra idé, ev. blir det väl den analoga versionen om det är en ägare av äldre årsmodell.

Någon av er som har koll på hur jag tar reda på om det finns några hinder för att bygga där?

Ja det räcker med fastighetsbeteckningen. Antingen lantmäteriet eller byggnadsinspektörer hos kommun kan ta fram vem som äger marken samt ge telefonnummer. Pratar du med byggnadsinspektörer så kan du samtidigt ta reda på lite info om att bygga på den marken med.

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

På hitta.se kan du se fastighetsbeteckningen. Där kan du också köpa en tomt/fastighetsrapport, inklusive info om fastighetsägare etc, för 199 kr.

Fast nu säger hitta
"I samband med köpet får du info hur du identifierar tomtägaren"

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det räcker med att kontakta Lantmäteriet, självklart måste du kontakta kommunen det gäller angående bygglov på platsen. Men Lantmäteriet kan hjälpa med det mesta andra.

De brukar ha vissa dagar som de har "öppet hus" så man kan gå och söka i deras register på plats och där kan man se vem som äger marken.

När du är där, be gärna om hjälp så du kan se eventuellt strandskydd (om det är nära vatten) och annat spännande i området.

Lycka till!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Som sagt kontakta lantmäteriet, hitta tar betalt för en tjänst som du kan få kan gratis. Iofs så får du antagligen inte kontaktuppgifter från lantmäteriet men du får reda på ägaren. Testa att gå in på lantmäteriets hemsida och logga in med bankid, du kanske kan få reda på ägaren redan där. Jag brukar bara kolla mina egna fastigheter så vet inte hur det funkar om man kollar upp andras. Jag vet att man kunde besöka lantmäteriets kontor förut, då fick man ta ut uppgifter om max 5 fastigheter kostnadsfritt från deras gästdatorer men som sagt vet inte om det fortfarande är tillåtet.

Sen om du vet området så kan du gå in kommunens hemsida och se om det finns någon detaljplan eller områdesbestämmelser för området, finns inte detta så skulle jag kontakta kommunen för att kolla vad dom säger. Mest troligtvis så säger dom att du måste ansöka om ett förhandsbesked för att dom ska kunna säga något (kul o köpa mark utan att veta om man får bygga).

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Inaktiv

Fråga närmsta granne och de vet. Om de emot all förmodan inte skulle veta, så vet de vem som vet.

Man behöver inte göra det mer komplicerat än så. Jag misstänker du inte har hittat en mark mitt ute i urskogen och det inte finns några vägar eller hus på tiotals mils avstånd.

Det stora problemet är att få någon av sälja mark och lantmäteriet ska ha en hel del för jobbet. Jag styckade av en mark i somras, det var servitut för väg, vatten etc och bara lantmäteriet tog runt 40 000kr för detta. Sedan kanske de vill anlita någon jurist, fastighetsförmedlare etc. Så rätt mycket pengar försvinner på vägen, vilket gör det svårare att övertala någon att genomföra affären.
Försäljningen innefattar risk, arbete plus de får ett hus på deras mark med olika problem. (servitut , kan komma med olika krav etc)

Men om du ska bygga ett stort hus som väl går på minst 3 miljoner, så finns det kanske lite pengar till att få en bra mark? Något och tänka på är strömtillförsel, säg att det ej finns ström på 1km avstånd.. Vad kostar det då att få ström dit? Sedan har du Fiberkostnad.

Permalänk
Medlem

Tack alla som har svarat i denna tråd.
Den tomten jag hittade gick i stöpet.
Marken ägs av en familj riskkapitalister som har bänglat med att köpa och sälja delar av marken inom familjen samt gåvor inom familjen och vid senaste gåvan så har inte mottagaren fått lagfart på marken. Så har inte kontaktat dem, vilket var lika bra då kommunen har planlagt området för små byggnader för jakt, fiske, skogsbruk eller rennäring.
Så avdelningen som handlägger bygglov kan (läs: vill) inte ge bygglov för permanentboende utan hänvisar till att det måste till en planändring. Avdelningen som handlägger planändringar säger att jag kan ansöka om en planändring men sannolikt kommer de inte ens ta upp ärendet till följd av att det bara rör sig om en tomt, skulle de ta upp ärendet så får jag betala hela planändringen till en kostnad på 150-200kkr. Men de säger att avdelningen som handlägger bygglov kan göra undantag från planen i dessa fall om de vill. Så jag har hamnat i det berömda läget: mellan-stolarna, älskar byråkratsverige!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Tack alla som har svarat i denna tråd.
Den tomten jag hittade gick i stöpet.
Marken ägs av en familj riskkapitalister som har bänglat med att köpa och sälja delar av marken inom familjen samt gåvor inom familjen och vid senaste gåvan så har inte mottagaren fått lagfart på marken. Så har inte kontaktat dem, vilket var lika bra då kommunen har planlagt området för små byggnader för jakt, fiske, skogsbruk eller rennäring.
Så avdelningen som handlägger bygglov kan (läs: vill) inte ge bygglov för permanentboende utan hänvisar till att det måste till en planändring. Avdelningen som handlägger planändringar säger att jag kan ansöka om en planändring men sannolikt kommer de inte ens ta upp ärendet till följd av att det bara rör sig om en tomt, skulle de ta upp ärendet så får jag betala hela planändringen till en kostnad på 150-200kkr. Men de säger att avdelningen som handlägger bygglov kan göra undantag från planen i dessa fall om de vill. Så jag har hamnat i det berömda läget: mellan-stolarna, älskar byråkratsverige!

Kan ju alltid flytta till Ryssland, Där har dom nyligen gjort en lagändring om att du endast behöver meddela (Läs ENDAST meddela) Att du planerar bygga ett boende, så alla tillstånd etc behövs inte där.. Dock så kanske språket och avståndet blir lite svårare

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Tack alla som har svarat i denna tråd.
Den tomten jag hittade gick i stöpet.
Marken ägs av en familj riskkapitalister som har bänglat med att köpa och sälja delar av marken inom familjen samt gåvor inom familjen och vid senaste gåvan så har inte mottagaren fått lagfart på marken. Så har inte kontaktat dem, vilket var lika bra då kommunen har planlagt området för små byggnader för jakt, fiske, skogsbruk eller rennäring.
Så avdelningen som handlägger bygglov kan (läs: vill) inte ge bygglov för permanentboende utan hänvisar till att det måste till en planändring. Avdelningen som handlägger planändringar säger att jag kan ansöka om en planändring men sannolikt kommer de inte ens ta upp ärendet till följd av att det bara rör sig om en tomt, skulle de ta upp ärendet så får jag betala hela planändringen till en kostnad på 150-200kkr. Men de säger att avdelningen som handlägger bygglov kan göra undantag från planen i dessa fall om de vill. Så jag har hamnat i det berömda läget: mellan-stolarna, älskar byråkratsverige!

Jag tror inte jag förstår vad du menar "mellan stolarna"? Det låter som att du sitter på den stolen som säger vad som är planlagt.
Det verkar ju fortfarande finnas en chans, om än minimal. Risk/Reward

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag tror inte jag förstår vad du menar "mellan stolarna"? Det låter som att du sitter på den stolen som säger vad som är planlagt.
Det verkar ju fortfarande finnas en chans, om än minimal. Risk/Reward

Mellan stolarna, de kommer inte ta upp ärendet för planändring för det är bara ett hus och jag får inte bygglov utan planändring.
Så jag kan ju köpa marken för ett antal 100kkr sedan stå där med mark som jag inte får göra annat än att bygga ett båthus på för att jag inte får bygglov trots att det är teoretiskt möjligt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Mellan stolarna, de kommer inte ta upp ärendet för planändring för det är bara ett hus och jag får inte bygglov utan planändring.
Så jag kan ju köpa marken för ett antal 100kkr sedan stå där med mark som jag inte får göra annat än att bygga ett båthus på för att jag inte får bygglov trots att det är teoretiskt möjligt.

Antar att det inte går att söka bygglov utan att äga marken förstås.... Annars hade kanske det varit en väg. Det skulle vara om du kunde be nuvarande markägaren göra en bygglovsansökan, som du betalar för?

Jag utgår nu alltså från det du skrev om att bygglovshandläggarna kan göra undantag från planen.

Visa signatur

5950X, 3090