Permalänk
Medlem

Saken är att skottsäkra västar har ett bäst före datum,och stoppar inte alla kulor.
Tror inte en vanlig svensson har någon nytta av en.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Killen du såg kanske kände att det fanns en överhängande risk för just honom?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Är du polis? Brukar du behöva ta sådana beslut?
Tveksamt, men det är ju lätt för dig att döma när det inte är DU som ev står framför ett laddat vapen
i händerna på en person som du inte vet något om...

Du begrep nog inte vad jag skrev. Men vilket laddat vapen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du begrep nog inte vad jag skrev. Men vilket laddat vapen?

Laddat vapen eller inte spelar så klart ingen roll de måste blåsa skallen av personen oavsett för att säkra sina egna liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Laddat vapen eller inte spelar så klart ingen roll de måste blåsa skallen av personen oavsett för att säkra sina egna liv.

Öh, nej det måste de inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

On-topic: Inget fenomen jag har sett någon gång i mitt liv i Uppsala där jag bor eller i Stockholm.
Att det var en viktväst du såg låter inte alltför osannolikt.

OT raderat /mod
Permalänk
Avstängd

Bara en lättare väst samt min hjälm för att inte slå i saker inuti min stridsvagn, jag lämnar den ändå inte heller när jag är utanför bunkern.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Bor i Stockholm och här ser man då och då folk med skyddsväst även om det dock är väldigt sällan. Jag rör mig en hel del kring Järvafältets olika områden och där är det, inte vanligt men iaf vanligare att man ser någon med väst. Men som sagt, väldigt sällan. Vissa kriminella hamnar väl i situationer där dom känner ett starkt hot och då åker västen fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du begrep nog inte vad jag skrev. Men vilket laddat vapen?

ev laddat vapen, läs om, läs rätt.
Polisen kan ju inte veta om det är ett laddat vapen eller inte eller hur?
Ska dom dalta o fjanta sig med varenda person som har ett vapen, ja då finns det nog inte så mycket
poliser kvar sen.

Säger bara att polisen i sig gjorde en bedömning, sen om den va korrekt eller inte
ja, det är ju lätt för dig att att döma i efterhand när du har facit.
Men det hade inte polisen.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ser ut som en disguise för att dölja att man bär skyddsväst.

För att svara på TS frågor, lämnar aldrig hemmet utan skyddsväst. Detsamma gäller för swec besök. Alltid iförd full krigsmundering.

Bor långt ifrån dessa skjutningar så för mig känns frågeställningen rätt bisarr, har det blivit så illa?

Skämtsamt så håller jag mig till foliehatt och när nöden kräver går jag över till starkare doningar, ugn & grillfolie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Du och alla andra som känner en allt större KÄNSLA av otrygghet i samhället skulle kanske må bra av att kolla upp hur stor risken att utsättas för brott ser ut nu jämfört med för x antal år sedan. Din upplevda otrygghet har ingenting att göra med hur stor risken är att du utsätts för ett brott, och speciellt inte ett våldsbrott. Jag pratar rikstäckande här, vi har några problematiska områden med högre kriminalitet som vi behöver arbeta med.

Så att antal uppklarade brott sjunker. Att våldet är betydligt grövre och skjutningar är på all time high. Att villainbrotten ökat markant. Att Polisen tvingas prioritera bort att åka på exempelvis pågående stölder för att dom har värre saker att ta hand om. Det stämmer inte? Det är bara en känsla av otrygghet?

Nu pratar jag inte bara om vissa problematiska områden, även om de flesta skjutningar dock sker där i interna uppgörelser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Öh, nej det måste de inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men är man så dum att man inte skjuter ska man inte heller jobba som polis.

Permalänk
Medlem

Är mest förortsgangsters och politiska extremister (t.ex. AFA, NMR) som använder skottsäkra västar bland allmänheten. Risken att bli skjuten som skötsam svensk är nog så liten att den eventuellt ökade säkerheten en skottsäker väst medför är så liten att smidigheten att slippa den är värd mer.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

90% säker att det var en viktväst.
De enda som behöver ha väst är yrkeskriminella (nuvarande och föredetta).
Om det nu var en sådan, så skulle denne inte ha västen synligt.

De 10% är ju att det kan finnas rädda människor som nojjar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Laddat vapen eller inte spelar så klart ingen roll de måste blåsa skallen av personen oavsett för att säkra sina egna liv.

Jo... sen är det då så att det pågår en kamp mellan olika kriminella grupperingar.

Vad är det för fel egentligen att de utrotar varandra?

Vad är sannolikheten att någon är på "fel plats vid fel ögonblick"? (högre än att vinna 7 rätt på V65?)

Så kontentan är att man behöver ingen väst.... (om man inte är gängmedlem)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ni ovan som hävdar att polisen gjorde fel när de sköt killen med downs syndrom. Skulle ni våga sätta era liv på att det är en leksakspistol och inte en äkta? Var idag på skjutfält och sköt bland annat glock och sig sauer. Blev förvånad över hur plastiga och leksaksliknande de var. Skillnaden är dock bara att de blåser huvudet av dig om du skjuter din kompis. Just av den anledningen har de turkosgula leksakspistoler för demonstration på skjutfältet så det inte går att se fel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är mest förortsgangsters och politiska extremister (t.ex. AFA, NMR) som använder skottsäkra västar bland allmänheten. Risken att bli skjuten som skötsam svensk är nog så liten att den eventuellt ökade säkerheten en skottsäker väst medför är så liten att smidigheten att slippa den är värd mer.

Ja som ickekriminell i Sverige så skulle jag nog tro att sannolikheten är större att man blir träffad av blixten än att man blir skjuten av en pistol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ibland borde man nog försöka sätta riskerna i relation till varandra:
(Dödsorsaker i Sverige, ett axplock:)

Diagnos/Dödsorsak

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Cirkulationsorganens sjukdomar

35 944

34 895

35 050

33 683

32 652

31 996

31 616

Tumörer

22 449

22 739

23 156

23 168

23 365

23 454

23 511

Yttre orsaker till sjukdom och död (V01-Y98)

4 658

4 598

4 695

4 831

4 864

5 114

4 867

Alkoholrelaterade

1 939

1 878

1 918

1 810

1 961

1 982

1 920

Avsiktligt självdestruktiv handling (självmord)

1 138

1 110

1 156

1 232

1 153

1 179

1 134

Fallolyckor (W00-W19)

874

892

949

968

1 002

1 056

1 019

Förare av eller passagerare i personbil skadad i transportolycka (V40-V49)

141

145

134

126

130

131

127

Drunkning och drunkningstillbud genom olyckshändelse

64

74

82

84

110

94

109

Övergrepp av annan person* ("Brott")

88

71

63

78

78

98

86

Fall i och från trappa/trappsteg

80

68

78

82

81

82

78

Fotgängare skadad i transportolycka (V01-V09)

49

51

61

49

55

35

43

Inhalation/nedsväljning av föda som orsakat andningshinder

37

31

28

29

25

32

42

Inhalation/nedsväljning av annat som orsakat andningshinder

35

41

27

34

33

30

30

Fall samma plan genom halknig/snavning/snubbling

32

47

26

26

32

36

26

Cyklist (förare eller passagerare) skadad i transportolycka

21

20

28

20

38

22

24

Fall från säng

28

18

14

19

17

21

18

Övergrepp genom skott från Pistol eller revolver**

?

?

?

15

?

?

?

Ogynnsam effekt av droger, läkemedel m.m. i terapeutiskt bruk

15

12

5

2

2

25

8

Fall på/från stege

8

8

8

10

6

8

5

Exponering för elektrisk ström m.m.

9

5

4

2

6

5

5

Polisingripande och krigshandling

1

1

1

3

4

2

4

Graviditet, förlossning och barnsängstid

3

1

5

7

4

1

3

Kontakt med motordriven gräsklippare

3

3

1

1

1

1

2

Kontakt med dolk, kniv eller svärd

--

1

1

--

--

--

2

Skott från gevär/hagelbössa/tyngre skjutvapen

3

2

1

--

2

1

1

Fall, med skridskor/skidor/rullskridskor/skateboard/snowboard

1

1

3

1

1

--

1

Skott från pistol och revolver

2

--

--

--

--

--

--

Skott från andra/ospecificerade skjutvapen

1

--

--

1

--

1

--

Explosion av fyrverkeripjäs

--

--

--

1

--

--

--

Explosion av andra sprängämnen

--

--

--

--

--

4

--

Blixtnedslag

--

1

--

--

--

--

--

*) Inklusive skjutningar, skärande/stickande föremål, förgiftning, dränkning, obeväpnat våld m.m.)
**) Hittade bara data för 2013

Källa: http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikdatabas/dods...

Edit:
La till några fler poster, bl.a. några "brottsrelaterade", hittade tyvärr bara enskilda data för 2013 vad gäller s.k. skjutningar (Pistol/Revolver), men "Övergrepp av annan person" inkluderar skjutningar.

Uppdaterat tabell med ytterligare poster.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Ibland borde man nog försöka sätta riskerna i relation till varandra:
(Dödsorsaker i Sverige, ett axplock:)

Källa: http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikdatabas/dods...

Håller helt med!
Men det verkar vara något fel i den där statistiken. Skulle ingen dött av pistolskott år 2016? Finns inte på kartan.

Permalänk
Medlem

Jag törs påstå att ingen normalt funtad person bär skyddsväst om inte anledning finns. Hur vårt samhälle ser ut i allmänhet är inte skäl nog.

Skrivet av Maho:

Och hur är det fel?
Polisen vet inte vad han är för person och om han har ett riktigt vapen eller inte...
Inte direkt deras fel.

Nu har jag inte senaste informationen men vad jag förstått så är det ett flertal poliser som under flera sekunder avlossat ett antal skott var. Om du inte ser något problem med det har du sett för många filmer.

Skrivet av Maho:

Är du polis? Brukar du behöva ta sådana beslut?
Tveksamt, men det är ju lätt för dig att döma när det inte är DU som ev står framför ett laddat vapen
i händerna på en person som du inte vet något om...

Jag förstår och håller delvis med om det du skriver, men...

Det är ingen hemlighet att poliser har ett utsatt yrke så om du inte kan hantera att hålla huvudet kallt i en krissituation ska du inte vara en polis på gatorna, så enkelt är det. Eller tycker du det är ok med ambulanspersonal som svimmar i kontakt med blod? Samma princip.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stimy09:

Håller helt med!
Men det verkar vara något fel i den där statistiken. Skulle ingen dött av pistolskott år 2016? Finns inte på kartan.

Källhänvisningen är länkad: bara att kolla upp.

Som sagt var det ett "axplock", det finns massor av olika rubriceringar i databasen.

Datan finns även sammanställd grafiskt på dödsorsak.se

Men gissningsvis ligger det antagligen inkluderat under annan rubricering i databasen. Kanske under "Övergrepp av annan person" eller "Polisingripande"?

Edit: Ligger under "Övergrepp genom skott från pistol och revolver " (Antal dödsfall per år: 15 (20162013)).
Vilket fortfarande gör det farligare att "gå och lägga sig", om vi ser på antal dödsfall.

Edit årtal
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Ibland borde man nog försöka sätta riskerna i relation till varandra:

Källa: http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikdatabas/dods...

Det där ser ju ut att handla om olyckor, dvs 100% icke relevant.

Ang skottsäkra västar bär ibland kriminella detta då dom vet att dom är en måltavla.
Som ni säkert också läst i tidningen vid vissa skjutningar "X bar skottsäker väst och överlevde därav"

OT raderat /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Ibland borde man nog försöka sätta riskerna i relation till varandra:

Verkligen. Det är både vanligt och tröttsamt med folk som är rädda för allt möjligt, trots minimala risker. Men inte konstigt om man inte har någon aning om hur stora riskerna faktiskt är, förstås. Denna typ av statistik borde visas upp oftare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Man får sån jädrans ful bonnbränna med väst på fritiden.

Edit

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

@ts
Det va inte någon "kändis" eller någon form av viktig person du såg så att det va någon form av livvakt?

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det där ser ju ut att handla om olyckor, dvs 100% icke relevant.

Nej, det är bara ett axplock, och olyckor är bara en del av det. I högsta grad relevant.

Ta en titt här:

http://dödsorsak.se

Där klickar du vidare på "Yttre orsaker till sjukdom och död" och kommer hit:

http://www.dödsorsak.se/chapter/21/

Och där klickar du vidare på "Övergrepp av annan person" och kommer hit:

http://www.dödsorsak.se/section/253/

Det är verkligen inte mycket alls, skulle jag påstå. Risken att råka ut för det är försvinnande låg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Källhänvisningen är länkad: bara att kolla upp.

Som sagt var det ett "axplock", det finns massor av olika rubriceringar i databasen.

Datan finns även sammanställd grafiskt på dödsorsak.se

Men gissningsvis ligger det antagligen inkluderat under annan rubricering i databasen. Kanske under "Övergrepp av annan person" eller "Polisingripande"?

Edit: Ligger under "Övergrepp genom skott från pistol och revolver " (Antal dödsfall per år: 15 (2016)).
Vilket fortfarande gör det farligare att "gå och lägga sig", om vi ser på antal dödsfall.

Håller med dig i sak! Inget snack om det! Tyckte bara det såg konstigt ut eftersom jag visste att det var 28 st som dog av skjutningar 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nej men är man så dum att man inte skjuter ska man inte heller jobba som polis.

Vilken sabla tur att du inte är polis!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha flytväst också? Det kan ju bli översvämning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Vistas i Odenplan och nära centrala Stockholm varje dag och jag har aldrig sett någon gå runt med en skyddsväst.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA