Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Tror att det här är en kvarleva från någon arikel om att Sig:en skulle ha en avtryckarvikt på 6 kg och därmed skulle vara svår att skjuta med. Detta är ju dock bara sant om pistolen bärs med kula i loppet och slackad hane, och gäller då enbart för första skottet som då skjuts i double-action (om inte skytten spänner hanen/mantlar), alla efterföljande skott går i single-action och är avsevärt lättare (runt 2 kg efter vad jag sett). Anledningen till att diverse polisskott flyger överallt handlar dock om skytten ifråga, egenprecisionen hos valfri Sig med polisens ammo är mer än tillräckligt för att träffa bålen på en person på förhållandevis långa avstånd. Exempel på hur diverse vapen går med polisens ammo (nummer 22 och 23) i skottstol (alltså ingen påverkan från skytten) på 50 meter. Sig:en är inte på något vis ett sämre val ur precisionssynpunkt, tvärtom generellt tightare än Glocken, och för den delen enklare att skjuta bra med på längre håll). P226-228 används även av sportskyttar, även om de inte tar några höga placeringar på SM, då det finns gott om vapen med betydligt renare och lättare, och framförallt ställbara, trycken.

Så nej, det @aMpari slänger sig med är okunskap, läsande på forum där människor som aldrig skjutit med pistol uttalar sig om just pistoler, och en tveksam insändare (https://www.svd.se/polisen-borde-byta-pistoler-istallet). Det är iallafall min gissning.

Hej!

Jag får konstatera att jag skrev fel av för snabba slutsatser samt okunskap. Alla ni som regerade på detta är avsevärt mer kunniga än mig inom ämnet och har därmed såklart har rätt! Jag ber om ursäkt för det.

Med det sagt, så jo - jag har egen erfarenhet med vapnet i fråga, främst P226. Jag har också erfarenhet av några få andra 9mm modeller, tex Glock 17. Just Glocken gillar jag mycket mer och jag skjuter tightare grupper med den. Men det är väl förmodligen skit bakom avtryckaren på Siggen. Kanske i kombination med det du Choffe nämner om trigger pull och DA för första skottet. Vem vet. Hur som helst - I stand corrected till alla som reagerade! Blir att stå i skamvrån ett tag för min del.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kan inte påminna mig att jag läst att DA-trycket på P226 eller P228 skulle legat på 6 kg, det är ju i klass med New York trigger till Glocken

12 lbs är ca 5,4 kg.

Enligt uppgift har polisens tjänstevapen runt 6 kg i DA nu och 1,8 kg i SA. Tryckesvikten har ökats i två steg, en gång för att minska risken för vådaskott (ett idiotiskt sätt att åtgärda det problemet på) och andra gången för att man hade problem med den "nya övningsammon" (från Fiocchi, ingen större överraskning). En normal vuxen klarar dock av ett sådant trycke, det krävs däremot en hel del övning för att kunna få iväg första skottet med godtagbar precision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hej!

Jag får konstatera att jag skrev fel av för snabba slutsatser samt okunskap. Alla ni som regerade på detta är avsevärt mer kunniga än mig inom ämnet och har därmed såklart har rätt! Jag ber om ursäkt för det.

Med det sagt, så jo - jag har egen erfarenhet med vapnet i fråga, främst P226. Jag har också erfarenhet av några få andra 9mm modeller, tex Glock 17. Just Glocken gillar jag mycket mer och jag skjuter tightare grupper med den. Men det är väl förmodligen skit bakom avtryckaren på Siggen. Kanske i kombination med det du Choffe nämner om trigger pull och DA för första skottet. Vem vet. Hur som helst - I stand corrected till alla som reagerade! Blir att stå i skamvrån ett tag för min del.

Intressant då Glock har det svåraste trycket att bemästra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

12 lbs är ca 5,4 kg.

Enligt uppgift har polisens tjänstevapen runt 6 kg i DA nu och 1,8 kg i SA. Tryckesvikten har ökats i två steg, en gång för att minska risken för vådaskott (ett idiotiskt sätt att åtgärda det problemet på) och andra gången för att man hade problem med den "nya övningsammon" (från Fiocchi, ingen större överraskning). En normal vuxen klarar dock av ett sådant trycke, det krävs däremot en hel del övning för att kunna få iväg första skottet med godtagbar precision.

Enligt vilka uppgifter?

Och jag kan också konverteringstabeller

Fiocchi har jag väldigt dålig erfarenhet av, som synes på ena bilden jag postade tidigare. Men Multicalibern är iofs ruggigt kinkig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Intressant då Glock har det svåraste trycket att bemästra.

Jag håller inte med om det, däremot förstår jag att det blir så inom SPSF.

Den stora fördelen den typen av trycken (Glock Safe Action m.fl) som moderna tjänstevapen har är att de har en konsekvent avtryckarvikt. En annan viktig teknik är att inte släppa ut avtryckaren helt mellan skotten, utan att stanna vid trigger reset.

Skrivet av Otori:

Enligt vilka uppgifter?

Ett flertal olika, har tyvärr ingen officiell källa att hänvisa till här och nu. Kan fråga en bekant som är skjutinstruktör.

Skrivet av Otori:

Fiocchi har jag väldigt dålig erfarenhet av, som synes på ena bilden jag postade tidigare. Men Multicalibern är iofs ruggigt kinkig.

Precisionen har nog mestadels varit ok för priset, men deras kvalitetskontroll är under all kritik. Jag observerar regelbundet patroner av det fabrikatet som aldrig borde hamnat i en kartong p.g.a. mekaniska skador, uppåt 5/1000 centralantända patroner som klickar och bakblås p.g.a. efterbrännare osv.

Tyvärr har de bland de bättre fabriksladdade .38:orna precisionsmässigt för min del, vilket suger hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag håller inte med om det, däremot förstår jag att det blir så inom SPSF.

Den stora fördelen den typen av trycken (Glock Safe Action m.fl) som moderna tjänstevapen har är att de har en konsekvent avtryckarvikt. En annan viktig teknik är att inte släppa ut avtryckaren helt mellan skotten, utan att stanna vid trigger reset.

Det är ett betydligt renare trycke med en hammare och sear, så det är absolut enklare att bemästra.
Att släppa tillbaka till trigger reset är en del av bemästringen av Glockens trycke, men hur många vådaskott avlossas det inte pga denna egentliga felhantering Vilket samtidigt motsäger hela dealen med en konsekvent avtryckarvikt.

Finns även allt för många fultrimmade Glock-trycken som aldrig skulle vara godkända för nationellt skytte. Har varit med om ett 2st Glock som fått oavsiktlig full-auto bara för att innehavaren ville ha så lätt fint tryck som möjligt. Lustigt hur det kan godkännas inom IPSC som är så säkerhetsbetonat i övrigt?

Skrivet av Sveklockarn:

Ett flertal olika, har tyvärr ingen officiell källa att hänvisa till här och nu. Kan fråga en bekant som är skjutinstruktör.

Om du inte har någon källa att hänvisa till, varför skriver du då
"Enligt uppgift har polisens tjänstevapen runt 6 kg i DA nu och 1,8 kg i SA. Tryckesvikten har ökats i två steg, en gång för att minska risken för vådaskott (ett idiotiskt sätt att åtgärda det problemet på) och andra gången för att man hade problem med den "nya övningsammon"?

Skrivet av Sveklockarn:

Precisionen har nog mestadels varit ok för priset, men deras kvalitetskontroll är under all kritik.

Tyvärr har de bland de bättre fabriksladdade .38:orna precisionsmässigt för min del, vilket suger hårt.

Ser man till mina skottstolsbilder så kan jag inte påstå att precisionen varit ok, inte ens om ammunitionen varit gratis. Som sagt, vapnet i sig är lite speciellt och kinkigt men det var samma resultat i min Shadow.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag observerar regelbundet patroner av det fabrikatet som aldrig borde hamnat i en kartong p.g.a. mekaniska skador, uppåt 5/1000 centralantända patroner som klickar och bakblås p.g.a. efterbrännare osv.

Är detta också siffror "enligt uppgift" eller har du kunnat dokumentera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är ett betydligt renare trycke med en hammare och sear, så det är absolut enklare att bemästra.
Att släppa tillbaka till trigger reset är en del av bemästringen av Glockens trycke, men hur många vådaskott avlossas det inte pga denna egentliga felhantering Vilket samtidigt motsäger hela dealen med en konsekvent avtryckarvikt.

Vådaskott p.g.a. att man använder trigger reset? Hur tänker du att det går till?

Det finns som sagt en anledning att striker fired tagit över marknaden på tjänstesidan.

Skrivet av Otori:

Finns även allt för många fultrimmade Glock-trycken som aldrig skulle vara godkända för nationellt skytte. Har varit med om ett 2st Glock som fått oavsiktlig full-auto bara för att innehavaren ville ha så lätt fint tryck som möjligt. Lustigt hur det kan godkännas inom IPSC som är så säkerhetsbetonat i övrigt?

Jag vet inte var du fått det ifrån att det skulle vara tillåtet med 'fultrimmade' trycken inom IPSC?

Det finns säkert exempel på såna som i oförstånd modifierat trycket för att de inte satt sig in i hur det fungerar, och upphäver någon av de tre säkringar som krävs för att det ska gå att avlossa vapnet, men du får nog skilja på det och vad som är tillåtet.

Jag gick för övrigt SPSF-kursen 1997 och har skjutit sedan dess med några mindre uppehåll, så jag har sett "lite" där också.

Skrivet av Otori:

Om du inte har någon källa att hänvisa till, varför skriver du då

Därför att jag av olika skäl inte kan ge dig den källan.

Skrivet av Otori:

Ser man till mina skottstolsbilder så kan jag inte påstå att precisionen varit ok, inte ens om ammunitionen varit gratis. Som sagt, vapnet i sig är lite speciellt och kinkigt men det var samma resultat i min Shadow.

Jag har aldrig köpt deras 9x19 eftersom jag har fullgoda alternativ samt inte vill stödja deras klåperi i onödan, men alla vapen är individer och i just min K-stomme så går deras .38:or väldigt bra.

Skrivet av Otori:

Är detta också siffror "enligt uppgift" eller har du kunnat dokumentera detta?

Dels har jag själv skjutit så stora volymer att jag vet vad man kan förvänta sig, och sen går det utan vidare igenom tusen patroner under en normal tävlingsdag på klubbvapen. När man summerar Fiocchi-lådan efter dagens slut och hittar flera klickade (med djupa anslag) samt totalt demolerade patroner redan i asken så är det lätt att konstatera att kvalitetskontroll inte är deras starka kort. T.o.m. Barnaul framstår som kvalitetsgrejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vådaskott p.g.a. att man använder trigger reset? Hur tänker du att det går till?

Tänker? Har själv råkat göra vid ett tillfälle (minus-länk och lättare fjäder) och flera andra har gjort på både träning och tävling. Nu pratar vi inte dynamiskt skytte
Ligger man precis på trigger reset och spänner sig lite så går skottet av.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte var du fått det ifrån att det skulle vara tillåtet med 'fultrimmade' trycken inom IPSC?

Det finns säkert exempel på såna som i oförstånd modifierat trycket för att de inte satt sig in i hur det fungerar, och upphäver någon av de tre säkringar som krävs för att det ska gå att avlossa vapnet, men du får nog skilja på det och vad som är tillåtet.

Har granskat vapen som fått oavsiktlig automateld. Där har länkar och säkringar varit polerade för att få ett så mjukt trycke som möjligt och det tillsammans med mjukare fjädrar...

Skrivet av Sveklockarn:

Jag gick för övrigt SPSF-kursen 1997 och har skjutit sedan dess med några mindre uppehåll, så jag har sett "lite" där också.

Jaha ja, är det så djupt ner i sandlådan vi ska gå... Men ok, jag började 1992.

Skrivet av Sveklockarn:

Därför att jag av olika skäl inte kan ge dig den källan.

Då är det alltså endast tomma ord?

Skrivet av Sveklockarn:

Jag har aldrig köpt deras 9x19 eftersom jag har fullgoda alternativ samt inte vill stödja deras klåperi i onödan, men alla vapen är individer och i just min K-stomme så går deras .38:or väldigt bra.
Dels har jag själv skjutit så stora volymer att jag vet vad man kan förvänta sig, och sen går det utan vidare igenom tusen patroner under en normal tävlingsdag på klubbvapen. När man summerar Fiocchi-lådan efter dagens slut och hittar flera klickade (med djupa anslag) samt totalt demolerade patroner redan i asken så är det lätt att konstatera att kvalitetskontroll inte är deras starka kort. T.o.m. Barnaul framstår som kvalitetsgrejer.

Jag var inte helt seriös med min skrift, men det trodde jag framgick av de två smileyna

Men ja, alla vapen är individuella och unika. Det recept som fungerar i ett är inte säkert att det fungerar lika bra i ett identiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tänker? Har själv råkat göra vid ett tillfälle (minus-länk och lättare fjäder) och flera andra har gjort på både träning och tävling. Nu pratar vi inte dynamiskt skytte
Ligger man precis på trigger reset och spänner sig lite så går skottet av.

Nu förstår du kanske vad jag menar med "däremot förstår jag att det blir så inom SPSF" som jag skrev ovan?

Skrivet av Otori:

Har granskat vapen som fått oavsiktlig automateld. Där har länkar och säkringar varit polerade för att få ett så mjukt trycke som möjligt och det tillsammans med mjukare fjädrar...

Om slagstiftet ramlar av searen vid fel tillfälle så blockeras det ändå av slagstiftsäkringen i manteln. Om inte avtryckarstången eller avtryckarhuset har modifierats (två klart olämpliga åtgärder) så finns inte chansen till automateld på Glock, som tur är, sen kan det säkert finnas hemmapulare som lyckats ta bort material på fel ställen, ett problem som inte är isolerat till en viss disciplin eller gren.

Skillnaden är att konsekvenserna av det inom IPSC är betydligt mer långtgående än inom SPSF, d.v.s. det finns starka incitament för att ge fan i det redan innan man börjar fila.

Skrivet av Otori:

Jaha ja, är det så djupt ner i sandlådan vi ska gå... Men ok, jag började 1992.

Det handlar inte om sandlåda utan om att jag sett otaliga incidenter inom det nationella skyttet (jag håller fortfarande på med det) som hanteras med en axelryckning. Det finns dessutom i praktiken ingen bestraffning för osäker vapenhantering, mer än i bästa fall åthutning från skjutledaren.

Skrivet av Otori:

Då är det alltså endast tomma ord?

Ser ingen mening med att fortsätta det spåret.

Poängen med trycksviktsdiskussionen var att en vuxen klarar av ett sådant trycke med träning, att det är mindre optimalt är en helt annan diskussion. Jag förstår hur RPS har resonerat, även om det är ett efterblivet sätt att lösa problemet med för lite och för dålig skjututbildning. Testa DA-trycket på en gammal Webley-revolver eller dylikt så ska du få se på handstärkare.

Det finns utöver det massor med modernare revolvrar (t.ex. S&W med N-stomme) som har DA-trycken över 10 lbs/4,5 kg d.v.s. samma vikt som P226 hade som standard i DA. P226 är kvar i 70-talet, precis som delar av skytteverksamheten inom RPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Säker på att han inte hade en barnsele på sig då?
Typ babybjörn...

Finns bild på hur den typ såg ut, det du länkade är inte ens nära. Det fanns ingen plats för någon unge eller liknande, det satt helt tajt mot kroppen.

Viktväst är möjligt men inte någon barnsele.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.