Köpråd mindre kombi. Kia Ceed 1,6CRDI vs Ford Focus 1.0 Ecoboost..eller??

Permalänk

Köpråd mindre kombi. Kia Ceed 1,6CRDI vs Ford Focus 1.0 Ecoboost..eller??

Tänkte köpa mig en lite mer ordentlig bil.

Årsmodell ca 2015 och runt 120 000kr +-

Vill ha något med en del utrustning, tex Titanium-paketet hos Ford som har det mesta, finns liknande även hos Kia såklart.

Har aldrig tänkt köpa en Ford egentligen. Men bekantskapskretsen kör en del Ford och är nöjda ägare. Såklart blir man lätt lite partisk här men jag provkörde en och blev förvånansvärt överraskad över komforten över lag. Men å andra sidan så klingar " ingen ford på våran gård" lite vagt i bakhuvudet. Världens mest sålda bil är väl typ Ford Focus så något har dom väl gjort rätt?

Har hela tiden tänkt att köpa mig en Kia, problemet är bara att utbudet nästan enbart består av dieslar. Har inget emot diesel men skatten är ju nämnvärt högre än hos tex Focusens lilla bensinare. Samt att man vet inte vad dom hittar på härnäst där på "kontort" i stockholm. Kanske vaknar man upp och bilfan är belagd med massor extra skatter och konstiga avgifter? Läget känns lite instabilt, å andra sidan finns det hur mycket bilar som helst att välja på och chans till bra affär?

Kör inte mycket bil alls just nu, går till och från jobbet och åker och handlar ca en gång i veckan med kanske någon mer tur där emellan. Så diesel blir det inte för förbrukningens skull utan mer för att "man måste". Jag vet att Kia har bensinmotorer också men att sätta sig i en 1,6 liters sugmotor som drar nästan 0,7-0,8 i dessa tider känns omodernt som satan. Dessutom tycker jag den motorn är galet trött jämfört med modernare turbomotorer.

Toyota Auris är säkert en bra bil men tycker priset dra iväg på japanarna. Honda civic är lite för liten interiört tycker jag samt att dom inte har något lockande motoralternativ.

Folkvagn,audi, volvo etc känns ute ur leken. Dels pga priset men samtidigt den höga underhållskonstnaden.

Någon med lite kött på benen som har lite sunda resonemang att dela med sig av? vad har jag missat?