Permalänk
Medlem

Kyla Noctua NH-D14 passivt?

Hallå

Har sedan 6 år tillbaka en Noctua NH-D14, som jag kört utan fläktar senaste åren. Hittade fläktarna när jag rensade gamla lådor och satte tillbaka dom. När dom gick upp i varv kom jag på varför dom var demonterade; dom brummar. Svårt att förbjupa sig i spel när ett propellerplan hörs under skrivbordet.

Fläktarna körs i push-pull med 140mm i mitten. Kyler en i5-8600k med grundinställningar. Har 3 chassifläktar på insug, 2 utblås. Har sänkt alla fläktkurvor så mycket det går medans insuget kör på konstant 5V/40%(Fractal D. R4). Har sett till att det finns några mm mellanrum mellan 140mm fläkten och motsatta kylflänsar.

Funderar på nya fläktar eller helt enkel bara demontera processorfläktarna igen.

Några tips på hur man kan få det tystare, eller i alla fall bli av med brummandet?

Humor
Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Drickz: Har upplevt precis samma sak. Jag uppgraderade till deras nyare fläktar och fick bort brummandet.

Permalänk
Medlem

Antagligen måste du köpa nya fläktar. Jag kör med dh14 med 2 fläktar samt 4 i chassi fläktar på 5 volt. Hör knappt fläktarna det som hörs är mina Wd enterprice diskar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ursprungliga 140mm fläkten från Noctua är rent skräp. I princip en förstorad variant av P12 men med dåligt resultat.
Vet inte om NH-D14 såldes med modernare 140mm fläkt senare men jag har originalet och bytte snabbt ut den mot en Thermaltake TY-140, på sin tid en av dom 3 bästa fläktarna i ett testa av 30st 120-140mm fläktar där flöde, tryck och ljudnivå mättes.
Tyvärr har dom inte tillverkat TY-140 på flera år, var en bra fläkt men vet inte varför den blev ersatt av en sämre fläkt....

Mitt tips är att köpa en annan fläkt, jag fick fila lite i min TY-140 för att clipset ska passa men annars går det fint.

Du kan säkert modifiera en NF-A15 att passa eller så mailar du deras support och ber dom lösa nya clips till en sådan fläkt. Deras support var bra när jag gjorde rma på en fläkt.

https://www.inet.se/produkt/6308810/noctua-nf-a15-140mm-pwm
https://noctua.at/en/nf-a15-pwm/faq

Permalänk

Låter som att det är obalans. Har dom legat löst mot något i lådan så kan fenorna fått tryck på sig och gjort axelfästet löst eller nåt i den stilen eller har man varit oförsiktig vid installation och tagit i fenorna m.m.. Nya fläktar är nog det bästa alternativet eller köra lägre varv om nu "brummandet" uppstår vid högre varvtal (som ett billigare alternativ). Har fläktarna legat i kallförråd så kan kullagren osv vara "eroderade" därav ett trögare/obalans motstånd. Kanske hjälper någon.

Permalänk
Medlem

Har inte fläktarna 6 års garanti? Om du har kvar kvittot kontakta dem och fråga om RMA på fläktarna?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av Karazhan:

@Drickz: Har upplevt precis samma sak. Jag uppgraderade till deras nyare fläktar och fick bort brummandet.

Skrivet av pompa_kumla:

Antagligen måste du köpa nya fläktar. Jag kör med dh14 med 2 fläktar samt 4 i chassi fläktar på 5 volt. Hör knappt fläktarna det som hörs är mina Wd enterprice diskar.

Skrivet av pa1983:

Ursprungliga 140mm fläkten från Noctua är rent skräp. I princip en förstorad variant av P12 men med dåligt resultat.
Vet inte om NH-D14 såldes med modernare 140mm fläkt senare men jag har originalet och bytte snabbt ut den mot en Thermaltake TY-140, på sin tid en av dom 3 bästa fläktarna i ett testa av 30st 120-140mm fläktar där flöde, tryck och ljudnivå mättes.
Tyvärr har dom inte tillverkat TY-140 på flera år, var en bra fläkt men vet inte varför den blev ersatt av en sämre fläkt....

Mitt tips är att köpa en annan fläkt, jag fick fila lite i min TY-140 för att clipset ska passa men annars går det fint.

Du kan säkert modifiera en NF-A15 att passa eller så mailar du deras support och ber dom lösa nya clips till en sådan fläkt. Deras support var bra när jag gjorde rma på en fläkt.

https://www.inet.se/produkt/6308810/noctua-nf-a15-140mm-pwm
https://noctua.at/en/nf-a15-pwm/faq

Bokmärker den fläkten.

Skrivet av stekenberg:

Låter som att det är obalans. Har dom legat löst mot något i lådan så kan fenorna fått tryck på sig och gjort axelfästet löst eller nåt i den stilen eller har man varit oförsiktig vid installation och tagit i fenorna m.m.. Nya fläktar är nog det bästa alternativet eller köra lägre varv om nu "brummandet" uppstår vid högre varvtal (som ett billigare alternativ). Har fläktarna legat i kallförråd så kan kullagren osv vara "eroderade" därav ett trögare/obalans motstånd. Kanske hjälper någon.

Kommer inte ihåg att jag varit vårdslös med fläktarna, men dom har varit med om en del... bl.a. många flyttar, flyg, förvaring på kallvind. Du kan vara på rätt spår. Däremot så började brummandet före dom kallförvarades.

Skrivet av Paddanx:

Har inte fläktarna 6 års garanti? Om du har kvar kvittot kontakta dem och fråga om RMA på fläktarna?

Kollade alla mina kvitton och kom fram till att alla mina fläktar är julklappar. Ska fråga Far om kvitton och kontakta Noctua i första hand.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Drickz: Vilken temp har du legat på när du kört den utan fläktar?

Permalänk
Medlem

Har för mig att i5-4670k'n låg kring 60-80 grader så antar att 8600k'n ligger kring samma utan fläktar. Kommer bara ihåg att jag mätte och konstaterade att det var säkert för den gamla, och sen bara kört på med den nya.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB