Amazon.de "tyskland"

Permalänk
Rekordmedlem

Har ingen aning om tv för de är ju inte bara skrymmande utan även ömtåliga men jag har köpt en cykel och den står numera i mitt uthus...
Har dock sett att det brukar stå att tv inte levereras till andra länder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Devious_j:

Jag försökte också beställa en 43 ” tv från Amazon.de, men efter att ordern hade haft status ”dispatching now” ett par dagar, så blev den cancelled. Med förklaring att de inte skickade så tunga varor utanför Tyskland. Någon som har lyckats beställa en tv från Amazon.de?

Tack för svar från er båda, ja min är fortfarande i "Not dispatched yet" och enligt senaste mailet var det "We're encountering a delay in shipping your order." Det är ju en vara som själva Amazon säljer, men vette fasen om det är en "garanti" på att de kommer skicka den till Sverige.. Ska försöka ringa dem idag återigen.

Är det någon som har testat denna tjänst: https://mygermany.com/amazon-mygermany/ för varor som inte vill skickas till Sverige? Överväger detta då kostnaden ändå kommer vara betydligt billigare än i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac_polo84:

Tack för svar från er båda, ja min är fortfarande i "Not dispatched yet" och enligt senaste mailet var det "We're encountering a delay in shipping your order." Det är ju en vara som själva Amazon säljer, men vette fasen om det är en "garanti" på att de kommer skicka den till Sverige.. Ska försöka ringa dem idag återigen.

Är det någon som har testat denna tjänst: https://mygermany.com/amazon-mygermany/ för varor som inte vill skickas till Sverige? Överväger detta då kostnaden ändå kommer vara betydligt billigare än i Sverige.

Inte använt mygermany, men har använt motsvarande tjänst https://www.mailboxde.com/ vid ett par tillfällen. Nu vet jag inte om de hanterar TV-apparater, jag har främst köpt mindre prylar som Telefoner, smarta högtalare och liknande, och det har alltid fungerar fint.

Permalänk
Medlem

Tyska marknätet kör full HD. DVB-t2 HD, medan vi bara har -t2. Tyska mottagare borde klara vårt marknät, men jag skulle kolla detta innan jag köpte en tv från Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Under vissa varor så står det följande:

"Item arrives in packaging that reveals what's inside. To hide it, choose Ship in Amazon packaging at checkout."

Vad menas med detta? Fanns en förklaring när man valde att kryssa för detta under checkout, men bilden gjorde mig ännu mer tveksammare. Skeppar de inte produkten i sin originalförpackning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Under vissa varor så står det följande:

"Item arrives in packaging that reveals what's inside. To hide it, choose Ship in Amazon packaging at checkout."

Vad menas med detta? Fanns en förklaring när man valde att kryssa för detta under checkout, men bilden gjorde mig ännu mer tveksammare. Skeppar de inte produkten i sin originalförpackning?

Checkar du inte i boxen så kommer fraktsedeln att klistras fast på originalkartonen. Checkar du i boxen så kommer de lägga originalkartongen i en egen kartong så det inte syns exakt vad du har köpt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasson39:

Under vissa varor så står det följande:

"Item arrives in packaging that reveals what's inside. To hide it, choose Ship in Amazon packaging at checkout."

Vad menas med detta? Fanns en förklaring när man valde att kryssa för detta under checkout, men bilden gjorde mig ännu mer tveksammare. Skeppar de inte produkten i sin originalförpackning?

Jo och texten säger att du dessutom kan välja till en extra förpackning för att dölja originalförpackningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Under vissa varor så står det följande:

"Item arrives in packaging that reveals what's inside. To hide it, choose Ship in Amazon packaging at checkout."

Vad menas med detta? Fanns en förklaring när man valde att kryssa för detta under checkout, men bilden gjorde mig ännu mer tveksammare. Skeppar de inte produkten i sin originalförpackning?

Kort och gott skickas prylen i sin originalförpackning, eller en låda där det tydligt framgår vad den innehåller.
Kan vara ett bra tillköp om du t.ex. köper en julklapp/present/life size-kärleksdocka, så att överraskningen inte förstörs när lådan anlände.

Permalänk

@Devious_j: En uppdatering från min sida, självfallet gick det inte från Amazon att få dem att skicka upp en TV. Jag tror det är pga de använder DHL och DHL transporterar inte förpackningar som är längre än 100cm.

Jag använde dock tjänsten som jag nämnde tidigare, MyGermany, det finns andra liknande som tillhandahåller en tysk adress och sköter sedan vidareskickningen. Detta tog en väldig lång tid, eller rättare sagt så var Amazon snabba på att skicka TVn till dem inom Tyskland (24h) men företaget jag använde hade som offert först 58€ för vidareskicka plötsligt satt 9999€ i deras system. Det visade sig vara en säkerhet för att de skulle ha mer tid för att hitta bästa fraktleverantör. Men nu efter en vecka har de räknat ut rätt och gav mig en "fee" på 58€ för att skicka vidare TVn, fast nu genoM FedEx. OBS: Att jag fortfarande nu väntar på FedEx.. så historian är inte slut än.

Iallfall för att sammanfatta: Amazon skickar inte 43 TV (inte till Sthlm iaf), ska man använda en annan tjänst för vidareskickning. Men ha tålamod med dessa (eller den jag valde) då de tar minst en vecka själva innan de skickar vidare. De tog nu 58€ och det inkluderar deras egna avgifter (vilket stämmer lite om man kollar på FedExs egna prisförslag).

Total väntetid för mig: över 2 månader, men det var mest tack vare Amazon som aldrig kunde ge ett svar. Återkommer om TVn kommer hel från FedEx om några dagar.

Permalänk
Medlem

Beställde en Bose Bass Module 700 på amazon.de i måndags och pengarna drogs på kvällen. Däremot har inget hänt sedan dess, den står fortfarande som "Not yet dispatched". Är detta normalt? Hur länge brukar det ta innan de skickar iväg paketet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Är detta normalt? Hur länge brukar det ta innan de skickar iväg paketet ?

Express eller vanlig frakt? Tar ca 1 vecka att få paketet om du inte betalar extra och varan fanns i lager hos Amazon. Om du köpte via någon återförsäljare på sidan har jag noll koll vad förväntad frakttid kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Beställde en Bose Bass Module 700 på amazon.de i måndags och pengarna drogs på kvällen. Däremot har inget hänt sedan dess, den står fortfarande som "Not yet dispatched". Är detta normalt? Hur länge brukar det ta innan de skickar iväg paketet ?

Är du säker på att pengar dragit. Det kan vara så att de bara är reserverade och då släpps reserveringen efter 1 vecka och sedan drar Amazon pengarna när de skickar varan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Express eller vanlig frakt? Tar ca 1 vecka att få paketet om du inte betalar extra och varan fanns i lager hos Amazon. Om du köpte via någon återförsäljare på sidan har jag noll koll vad förväntad frakttid kan bli.

Det är denna, verkar vara amazon själva som säljer och verkar finnas i lager Vanlig frakt körde jag på.
https://www.amazon.de/Bose-Lautsprecher-Bass-Module-Wei%C3%9F...

Skrivet av jnsson:

Är du säker på att pengar dragit. Det kan vara så att de bara är reserverade och då släpps reserveringen efter 1 vecka och sedan drar Amazon pengarna när de skickar varan

Du har rätt i att det är reserveringen.. Släpper de reservationsbeloppet precis innan de drar slutbeloppet? Annars måste man ju ha tillgänligt slutsumman 2 gånger, en gång när de reserverar och sedan en gång till när de faktiskt skickar varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Det är denna, verkar vara amazon själva som säljer och verkar finnas i lager Vanlig frakt körde jag på.
https://www.amazon.de/Bose-Lautsprecher-Bass-Module-Wei%C3%9F...

Du har rätt i att det är reserveringen.. Släpper de reservationsbeloppet precis innan de drar slutbeloppet? Annars måste man ju ha tillgänligt slutsumman 2 gånger, en gång när de reserverar och sedan en gång till när de faktiskt skickar varan.

Är Bose som säljer via Amazon, du kommer få den, har själv beställt Bose högtalare därifrån, oftast rätt bra pris jämfört med Sverige.

Reserveringen går bara vidare ett steg i processen när det skeppas, d.v.s. banken/kreditföretaget får info om att köpet är slutfört från handlaren och då släpper iväg de reserverade pengarna till handlaren.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Irre:

Tyska marknätet kör full HD. DVB-t2 HD, medan vi bara har -t2. Tyska mottagare borde klara vårt marknät, men jag skulle kolla detta innan jag köpte en tv från Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns både SD och HD i svenska marknätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tyska marknätet kör full HD. DVB-t2 HD, medan vi bara har -t2. Tyska mottagare borde klara vårt marknät, men jag skulle kolla detta innan jag köpte en tv från Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av pekinganka:

Det finns både SD och HD i svenska marknätet.

Tyskland och Sverige kör likt många andra länder DVB-T och DVB-T2
för sin marksända TV.

Den tyska DVB-T2 HD märkningen är en sammanslagning av flera standarder.
DVB-T2 HD innebär att enheterna ska klara både DVB-T2 och HEVC/H.265.

Permalänk

Någon som har en aning gällande att köpa apple produkter från amazon.de?
Kikat lite ny på ipad pro 12.9 4th gen samt apple pencil 2 och det skiljer 2000kr mellan sverige och tyskland.
Tänkte om någon vet hur det funkar med garanti på produkterna samt gällande hemförsäkring vid eventuellt skada när produkten ej är köpt i sverige.

Mvh