Notepad ++ (x64 versionen) tappar svenska tecknen ibland

Permalänk
Medlem

Notepad ++ (x64 versionen) tappar svenska tecknen ibland

Någon annan som har problem att Notepad++ tappar svenska tecknen (även mitt under när jag arbetar med programmet)? Jag kör senaste x64 versionen av Notepad++

Om ni känner till någon annan bra editor som är lätt att använda. OBS jag programmerar inte utan vill bara ha en bra editor som även supportar fast teckenbredd

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kolla så inställningen Encoding > Encode in UTF-8 är vald.

Testa att markera din text och klicka Encoding > Convert to UTF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kolla så inställningen Encoding > Encode in UTF-8 är vald

Ja det är det. Jag testar att sätta på OEM 865: Nordic

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ja det är det. Jag testar att sätta på OEM 865: Nordic

Det borde vara UTF-8. Testa Convert-funktionen på din text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det borde vara UTF-8. Testa Convert-funktionen på din text.

Får vänta till nästa gång det krånglar. Startar jag om Notepad så funkar det igen. Konstiga är att när Notpad krånglar och är igång så påverkar det andra program med när jag ska skriva in svenska tecken t ex om jag ska slå in en länk i webbläsaren som har svenska tecken så blir det engelska

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Du har inte något macro igång som du råkar aktivera? Annars brukar det vara alt+shift på windows för att byta språk. Kolla om språket har byts nere i taskbaren när du får problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du ibland kommer åt hotkeyn Alt + Shift som byter mellan olika tangentbordslayouter? Om du inte vill använda engelsk layout så plocka bort det språket helt (finns inne i språkinställningar någonstans).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Om ni känner till någon annan bra editor som är lätt att använda. OBS jag programmerar inte utan vill bara ha en bra editor som även supportar fast teckenbredd

Jag kan rekommendera Sublime Text 3, själv tycker jag den är trevligare att använda än Notepad++. Det finns en hel del plugins man kan installera om man så vill, t.ex. Markdown som är bra för just plaintext.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Kan det vara så att du ibland kommer åt hotkeyn Alt + Shift som byter mellan olika tangentbordslayouter? Om du inte vill använda engelsk layout så plocka bort det språket helt (finns inne i språkinställningar någonstans).

Jo det gör jag. Jag använder ju den kombinationen för att markera en del av texten, men inte hela raden. Måste det annars blandar sig texten i en enda röra när jag ska klistra in den utklippta framför en annan text. Ska se om jag kan göra ett kortare klipp så att det är lättare för er att förstå

Ska kolla det du skrev sist också.

Edit:menar du i Windows så är den redan borttaget. Hittade inget i Notepad++ heller

Hittade och stängde av Alt+Skift i Windows. Hoppas att det inte jävlas mer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jo det gör jag. Jag använder ju den kombinationen för att markera en del av texten, men inte hela raden. Måste det annars blandar sig texten i en enda röra när jag ska klistra in den utklippta framför en annan text. Ska se om jag kan göra ett kortare klipp så att det är lättare för er att förstå

Ska kolla det du skrev sist också.

Edit:menar du i Windows så är den redan borttaget. Hittade inget i Notepad++ heller

Hittade och stängde av Alt+Skift i Windows. Hoppas att det inte jävlas mer

Ursäkta, ja. Jag menade i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Notepad till Mac, finns det?