Corsair H115i Pro RGB - sluten vattenkylare med RGB-belysning

Permalänk
Melding Plague

Corsair H115i Pro RGB - sluten vattenkylare med RGB-belysning

En sluten vattenkylare från Corsair är återigen tillbaka i testlabbet när H115i Pro RGB får svalka SweClockers testsystem. Självklart har den även RGB-belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

H115i Pro RGB är en 280mm kylare, alltså 2x140mm fläktar. H100i Pro RGB är den som är 240mm (2x120mm).

Värt att notera är att våran nya serie Pro RGB alla har Zero RPM läge så vid idle behövs inte fläktarna snurra alls.

Permalänk

Dags att ta fram be quiet! Dark Rock Pro 4, något att jämföra mot D15. Synd att det inte finns något TDP värde för AIO.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Den dagen prestanda förs fram före RGB ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Den dagen prestanda förs fram före RGB ...

Vad menar du?

Inget fel på att göra sakerna lite mer livliga via RGB.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Använder den här kylaren i mitt Be Quiet Dark Base 700 och är väldigt nöjd med den. Kör push/pull med radiatorn i fronten. Kör alltid på "Quiet" och jag tycker att temperatur i förhållande till ljudnivå är bra, hör varken pump eller fläktar vid belastning, har en i5 8600k överklockad till 4.8 Ghz.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Använder den här kylaren i mitt Be Quiet Dark Base 700 och är väldigt nöjd med den. Kör push/pull med radiatorn i fronten. Kör alltid på "Quiet" och jag tycker att temperatur i förhållande till ljudnivå är bra, hör varken pump eller fläktar vid belastning, har en i5 8600k överklockad till 4.8 Ghz.

Har ungefär samma setup. Fast har ett Fractal R6 med fönster.
Sitter i fram. Otroligt nöjd med kylaren.
Kör också quiet , fast balanced på pumpen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Slängde precis ut min vattenkylning till förmån för Noctuas gigantiska kylare istället.

Inte alls lika snygg som Kraken X62... men ack så effektiv.

Permalänk
Medlem

Lagomt, ordinär produkt, inte värt priset direkt enligt GamerNexus

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

RGB?! Jag tar tio!

Seriöst för en sekund. Min NH-D14 håller ännu och den dagen jag överväger denna typ av kyllösning är om 1. Prestandan är märkbart bättre än min D14 och 2. Priset gör lösningen riktigt attraktiv. Än så länge har dock ingen av dessa kriterium direkt uppfyllts. Som bäst tenderar denna typ av lösningar prestera ungefär likvärdigt med en konventionell lyftkylare fast till ett högre pris.

Skrivet av the squonk:

Den dagen prestanda förs fram före RGB ...

För det är ju enklare att skriva "Max 60 c vid 100% full load på CPUn vid använding av alla fyra/sex/åtta kärnor" än att skriva RGB.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att notera att Corsair kör sin nya programvara iCUE istället nu istället för Link, då har man bara en programvara om man har tex tangentbord, mus och headset från Corsair istället för två olika.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Utan att låta alltför gnällig, men är glad att det fortfarande finns produkter som säljs enbart utifrån prestanda och inte förmågan att simulera 80-tals disco!
Håller kvar vid min svarta "oblingiga", men ack så effektiva DarkRockPro 3 så länge den får plats i chassit.

Men, men, smaken är som baken...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

RGB?! Jag tar tio!

Seriöst för en sekund. Min NH-D14 håller ännu och den dagen jag överväger denna typ av kyllösning är om 1. Prestandan är märkbart bättre än min D14 och 2. Priset gör lösningen riktigt attraktiv. Än så länge har dock ingen av dessa kriterium direkt uppfyllts. Som bäst tenderar denna typ av lösningar prestera ungefär likvärdigt med en konventionell lyftkylare fast till ett högre pris.

För det är ju enklare att skriva "Max 60 c vid 100% full load på CPUn vid använding av alla fyra/sex/åtta kärnor" än att skriva RGB.

Håller med, sitter också på NH-D14 och kommer göra det tills det finns en anledning till att byta vilket säkert kommer ta ett tag.
Luftkylare är ju skönare då man har färre saker som kan gå fel (ingen pump och vätska) och kommer ju också alltid ha möjligheten till att vara tystare då det bara är fläktar och ingen pump.
Sen tycker jag med att en stor fet Noctua kylare är snyggare med men det betyder inte så mycket egentligen då jag inte har fönster i min datorlåda.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Utan att låta alltför gnällig, men är glad att det fortfarande finns produkter som säljs enbart utifrån prestanda och inte förmågan att simulera 80-tals disco!
Håller kvar vid min svarta "oblingiga", men ack så effektiva DarkRockPro 3 så länge den får plats i chassit.

Men, men, smaken är som baken...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack började tro att jag var ensam.

Har Corsair någon utrustning för oss som är över åtta år gamla och inte känner att dom behöver återuppleva minidiscot från 80-talet?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Hyggligt resultat, men efter min förra AIO som lät som en kaffebryggare efter ett år går jag aldrig tillbaka. Har man plats för en tornkylare så är det i princip alltid ett bättre alternativ, pris, ljudnivå, pris/prestanda och kanske det viktigaste en Noctua-kylare kommer garanterat att fungera i ett par årtionden, en AIO kanske inte håller ett år.

Ska ni köpa en AIO sätt den aldrig i fronten, att trottla GPUn för att kyla CPUn är idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Man måste ju älska hur Noctuas D15 piskar AIO:s!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Tack började tro att jag var ensam.

Har Corsair någon utrustning för oss som är över åtta år gamla och inte känner att dom behöver återuppleva minidiscot från 80-talet?

Du kan enkelt stänga av all form av belysning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av the squonk:

Den dagen prestanda förs fram före RGB ...

Kollar du i testet så är prestandan väldigt bra.

Skrivet av 220volt:

Använder den här kylaren i mitt Be Quiet Dark Base 700 och är väldigt nöjd med den. Kör push/pull med radiatorn i fronten. Kör alltid på "Quiet" och jag tycker att temperatur i förhållande till ljudnivå är bra, hör varken pump eller fläktar vid belastning, har en i5 8600k överklockad till 4.8 Ghz.

Skrivet av AxxT:

Har ungefär samma setup. Fast har ett Fractal R6 med fönster.
Sitter i fram. Otroligt nöjd med kylaren.
Kör också quiet , fast balanced på pumpen.

Härligt att höra att ni är nöjda!

Skrivet av mikgus:

Tack började tro att jag var ensam.

Har Corsair någon utrustning för oss som är över åtta år gamla och inte känner att dom behöver återuppleva minidiscot från 80-talet?

Belysningen måste inte vara på. Den måste inte heller blinka i alla olika färger, du kan ställa in den på endast en färg, exakt den nyansen på färg du vill ha med om du tex vill matcha färgen på resten av hårdvaran eller så.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Medlem

det finns väl egentligen bara en anledning att välja AIO över high end luft och det är platsen.
i alla andra anseende är high end luft bättre, som sämst likvärdigt.
(+-1-3 grader är inte "krossa" )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tycker det saknas en sak i diskussionen här och det är att de flesta luftkylare inte leder varm luft ut ur chassit på samma sätt som en AIO eller annan vattenkylning gör.

Jag bytte själv från en Noctua till en enklare variant av AIO från Corsair och det sänkte temperaturen inne i chassit vilket påverkade alla andra komponenter positivt.

Det är precis samma anledning som jag inte valde en eftermaknadskylare till grafikkortet den här gången utan en FE. Kunde jag klämt ut ytterligare prestanda från någon av eftermarknadsprodukterna? Säkerligen, men alla andra komponenter skulle blivit bra mycket varmare och det är inte ens säkert det skulle varit tystare för det.

Man kan ju inte bara räkna med CPU och dess värme, eller bara GPU och dess värme. I de allra, allra flesta fall är de ju en del av en enhet. Visst kan man vräka på med gigantiska kylare och överklocka som en tok - men då får du ha fler fläktar alternativt ha högre fart på dem du redan har och då tappar man ju poängen med att eftermarknadskylare av de slagen ska vara tysta...

Summa sumarum kan jag köra lägre med fläkten på min GPU nu, mina hårddiskar, minnen, moderkort, ljudkort och nätverkskort håller alla en lägre temperatur nu, än när jag körde med min Noctua. Det betyder att jag antingen kan se fram emot längre livslängd, eller högre överklockningspotential, eller tystare dator då jag kan dra ner på fläkthastigheterna...

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Du kan enkelt stänga av all form av belysning.

Skickades från m.sweclockers.com

man funderar ju på hur mycket man får betala för RGB skräpet när man endast är ute efter själva kylningen från den här
Har bytt bort ALLT med onödig belysning men idag är det neästan omöjligt att få top notch prylar utan att de kan blinka med tusenmiljonerfärgerisekunden osv. Hur stor del av priset på prylarna är endast för RGB belysningarna tro?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har byggt mina datorer alltid minimalistiska. Ska knappt synas eller höras.
Men denna ggn ville jag gå i en helt annan riktning. Nu när det fanns RGB på moderkort, gpu, ram, kylare.
Och det är så fruktansvärt snyggt nu i ett Black out R6 med glas fönster. Den syns nu, och är så snyggt.
Kul att man får respons när gäster kommer och hälsar på och ser den, kan titta på den i timmar
Men den är fortfarande tyst! Är ett måste när man ska surfa, eller spela några rundor Hearthstone

RGB behöver inte bli så mycket dyrare om har koll, finns ju massor av andra produkter utan RGB så förstår inte varför folk gnäller. I värsta fall går det ju att stänga av...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

RGB?! Jag tar tio!

Seriöst för en sekund. Min NH-D14 håller ännu och den dagen jag överväger denna typ av kyllösning är om 1. Prestandan är märkbart bättre än min D14 och 2. Priset gör lösningen riktigt attraktiv. Än så länge har dock ingen av dessa kriterium direkt uppfyllts. Som bäst tenderar denna typ av lösningar prestera ungefär likvärdigt med en konventionell lyftkylare fast till ett högre pris.

För det är ju enklare att skriva "Max 60 c vid 100% full load på CPUn vid använding av alla fyra/sex/åtta kärnor" än att skriva RGB.

Bytte till en d15 då min corsair h110 v2 fick nånsorts propp i rören så idle tempen lpg på ca 44grader och full load 90+ på min i7 5860k. Knackade på slangen och fullloaden gick ner till ca 80 grader.
Nu har jag en fulload på 55-60grader.

Byte även bort min gamla trotjänare h50 till en luftkylare i servern. Inge mer vatten i mina burkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markland:

Tycker det saknas en sak i diskussionen här och det är att de flesta luftkylare inte leder varm luft ut ur chassit på samma sätt som en AIO eller annan vattenkylning gör.

Jag bytte själv från en Noctua till en enklare variant av AIO från Corsair och det sänkte temperaturen inne i chassit vilket påverkade alla andra komponenter positivt.

Det är precis samma anledning som jag inte valde en eftermaknadskylare till grafikkortet den här gången utan en FE. Kunde jag klämt ut ytterligare prestanda från någon av eftermarknadsprodukterna? Säkerligen, men alla andra komponenter skulle blivit bra mycket varmare och det är inte ens säkert det skulle varit tystare för det.

Man kan ju inte bara räkna med CPU och dess värme, eller bara GPU och dess värme. I de allra, allra flesta fall är de ju en del av en enhet. Visst kan man vräka på med gigantiska kylare och överklocka som en tok - men då får du ha fler fläktar alternativt ha högre fart på dem du redan har och då tappar man ju poängen med att eftermarknadskylare av de slagen ska vara tysta...

Summa sumarum kan jag köra lägre med fläkten på min GPU nu, mina hårddiskar, minnen, moderkort, ljudkort och nätverkskort håller alla en lägre temperatur nu, än när jag körde med min Noctua. Det betyder att jag antingen kan se fram emot längre livslängd, eller högre överklockningspotential, eller tystare dator då jag kan dra ner på fläkthastigheterna...

Med rätt konfiguration av fläktarna i chassit så är är detta inte ett problem.

Skrivet av Corsair Johan:

Kollar du i testet så är prestandan väldigt bra.

Härligt att höra att ni är nöjda!

Belysningen måste inte vara på. Den måste inte heller blinka i alla olika färger, du kan ställa in den på endast en färg, exakt den nyansen på färg du vill ha med om du tex vill matcha färgen på resten av hårdvaran eller så.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Men priset kontra prestandan är inte direkt något som talar till en.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Med rätt konfiguration av fläktarna i chassit så är är detta inte ett problem.

Tror du missförstog vad jag menade. Vad jag syftade på var att du just behöver ha rätt konfiguration av fläktar i chassit för att det inte ska vara ett problem. Med vattenkylning som flyttar värmen utanför chassit är det ett betydligt mindre problem...

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markland:

Tror du missförstog vad jag menade. Vad jag syftade på var att du just behöver ha rätt konfiguration av fläktar i chassit för att det inte ska vara ett problem. Med vattenkylning som flyttar värmen utanför chassit är det ett betydligt mindre problem...

Du behöver fortfarande ha rätt konfiguration av fläktar för att driva runt en AIO. Oberoende om de sitter på baksidan eller i framsidan av chassit. Denna typ av radiator som finns på H115i är för stor för att sätta någon annanstans än i fronten och där behöver man rätt konfiguration för att dels. luften ska gå igenom radiatorn men samtidigt för att kall luft ska in i chassit. Vilket betyder att du måste konfigurera en ordentlig luftcirkulation i chassit.

Så att man skulle slippa det med AIO är inte direkt sant. Skillnaden är bara att man "slipper" konfigurera en CPU kylare över sockeln.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du behöver fortfarande ha rätt konfiguration av fläktar för att driva runt en AIO. Oberoende om de sitter på baksidan eller i framsidan av chassit. Denna typ av radiator som finns på H115i är för stor för att sätta någon annanstans än i fronten och där behöver man rätt konfiguration för att dels. luften ska gå igenom radiatorn men samtidigt för att kall luft ska in i chassit. Vilket betyder att du måste konfigurera en ordentlig luftcirkulation i chassit.

Så att man skulle slippa det med AIO är inte direkt sant. Skillnaden är bara att man "slipper" konfigurera en CPU kylare över sockeln.

Du missförstår fortfarande vad jag menar, jag kanske är otydlig. Om du monterar radiator och dess fläkt på så vis att det skickar varmluften ut ur lådan så är det mindre varmluft i övriga delar utav lådan som behövs flyttas ut jämfört med traditionel luftkylning med stora kylflänsar på CPU och GPU. Ergo: mindre total mängd luft behöver flyttas med samma värmeutveckling i lådan. Jag har alltså inte påstått att du inte behöver konfigurera en vettig luftcirkulation utan enbart att mängden uppvärmd luft inuti lådan som behövs transporteras bort är mindre.

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

H115i Pro RGB är en 280mm kylare, alltså 2x140mm fläktar. H100i Pro RGB är den som är 240mm (2x120mm).

Värt att notera är att våran nya serie Pro RGB alla har Zero RPM läge så vid idle behövs inte fläktarna snurra alls.

Varför RGB på en kylare?
Vill man ha disco kan man ju köpa en RGB-lampa och stoppa i taklampan.
Jag vill inte se min dator för alla datorer är gräsligt fula. Ta fram snyggare chassin istället för att satsa på lysande fula chassin. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Hyggligt resultat, men efter min förra AIO som lät som en kaffebryggare efter ett år går jag aldrig tillbaka. Har man plats för en tornkylare så är det i princip alltid ett bättre alternativ, pris, ljudnivå, pris/prestanda och kanske det viktigaste en Noctua-kylare kommer garanterat att fungera i ett par årtionden, en AIO kanske inte håller ett år.

Ska ni köpa en AIO sätt den aldrig i fronten, att trottla GPUn för att kyla CPUn är idiotiskt.

Har två frågor.

1. Vad hittar man en AIO-kylare som knappt håller ett år? Man ska inte ta ut AIO-kylaren efter 11 månader och hoppa på den.
2. Varför skulle en GPU throttla om man har AIO-kylare i fronten? Nu har jag förvisso inte min AIO-kylare kvar i fronten utan flyttade tillbaka till taket då jag sålde min gamla AIO-kylare och köpte ny. Tycker fläkten i sidoplåten (som blåser rätt in på grafikkortet och fläkten i botten blåste på rätt bra. Då körde jag ändå ganska hård OC på mitt grafikkort (980 Ti).

Permalänk
Medlem

Har tyvärr haft min sista dans med vattenkylning. Visst kan dom vara satens kompetenta och tysta, men jag oroar mig ständigt för läckage. Luftkylning är vägen framåt för min del.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova