Slipade skyddsglasögon - ser förvrängt.

Permalänk
Medlem

Slipade skyddsglasögon - ser förvrängt.

På jobbet har det blivit ett krav med skyddsglasögon. Så gick och gjorde syn test och optikern sa jag är både närsynt och långsynt.
Hämtade ut skyddsglasögonen förra veckan, när hade på dom för första gången kunde jag läsa små text på ca 1-2m håll knivskarpt och utan dom blir det suddigt. Men när har på skyddsglasögonen så ser jag objekter förvrängd, typ en vas ser inte vara rakt och utan lutar nedåt. Har läst att det tar tid för ögonen att anpassa sig och man blir illamående från början.

Men jag kommer att endast ha dom på under arbetstid och utanför arbetstid så kommer jag inte ha dom på. Min undran är om ögonen kan både anpassa sig efter när har dom på och inte har dom på?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion":

Har läst att det tar tid för ögonen att anpassa sig och man blir illamående från början.

Jag antar att de är progressiva, eftersom du nämner att du både är närsynt & långsynt, så ja, det kommer att ta tid för dina ögon att anpassa sig, och under denna tid så kan man uppleva obehag.

Skrivet av XPerion":

Men jag kommer att endast ha dom på under arbetstid och utanför arbetstid så kommer jag inte ha dom på. Min undran är om ögonen kan både anpassa sig efter när har dom på och inte har dom på?

Nej, dina ögon kommer bara att anpassa sig under tiden du har dem på.

Fast egentligen är det inte ögonen som ska anpassa sig utan det är hjärnan, som ska göra det till det förändrade förhållandet av vad man ser.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag antar att de är progressiva, eftersom du nämner att du både är närsynt & långsynt, så ja, det kommer att ta tid för dina ögon att anpassa sig, och under denna tid så kan man uppleva obehag.
Nej, dina ögon kommer bara att anpassa sig under tiden du har dem på.

Fast egentligen är det inte ögonen som ska anpassa sig utan det är hjärnan, som ska göra det till det förändrade förhållandet av vad man ser.

Så du menar att efter hjärnan har anpassat sig efter med skyddsglasögonen på och jag kan fortsätta se som "vanligt" (förutom suddigt på nära/långt håll) när inte har skyddsglasögonen på?
Det som jag är rädd för, om hjärnan anpassat sig efter med skyddsglasögonen på och jag är tvungen att ha dom på hela tiden eller skaffa glasögon utanför arbetstid också. Att skaffa glasögon vill jag inte ännu.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så du menar att efter hjärnan har anpassat sig efter med skyddsglasögonen på och jag kan fortsätta se som "vanligt" (förutom suddigt på nära/långt håll) när inte har skyddsglasögonen på?
Det som jag är rädd för, om hjärnan anpassat sig efter med skyddsglasögonen på och jag är tvungen att ha dom på hela tiden eller skaffa glasögon utanför arbetstid också. Att skaffa glasögon vill jag inte ännu.

Ja, du kommer att fortsätta att se som vanligt utan dem, det kan dock ta 10-15 min efter att du har satt på dig dem igen, innan hjärnan skiftar om till det nya förhållandet.
Samma sak när du tar av dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Kan behöva justera bågarna, själv upplevde jag mig full med arbetsglasögonen tills jag böjde bågarna mellan glasen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Så du menar att efter hjärnan har anpassat sig efter med skyddsglasögonen på och jag kan fortsätta se som "vanligt" (förutom suddigt på nära/långt håll) när inte har skyddsglasögonen på?
Det som jag är rädd för, om hjärnan anpassat sig efter med skyddsglasögonen på och jag är tvungen att ha dom på hela tiden eller skaffa glasögon utanför arbetstid också. Att skaffa glasögon vill jag inte ännu.

Förbered dig på eventuell extrem huvudvärk, eller illamående. (Om du har otur)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.