Telias TV4-förvärv kan stoppas av staten

Permalänk
Musikälskare

Låter väldigt rimligt, därför kommer inget att hända

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Om regeringen nu inte är nöjda med affären, varför köpte de då tv4 från första början? Om de nu har en så signifikant ägarandel att de skulle kunna stoppa affären, då borde rimligtvis samma signifikanta ägarandel ha sagt nej redan från början?

Missar jag något?

Permalänk
Medlem

@Shepard: Du missar att Telia är ett privat företag som styrs av en styrelse. Styrelsen bestämmer allt om hur företaget sköts, bland annat uppköp av andra företag. Styrelsen tillsätts av aktieägarna, där staten är den största. Så staten styr inte Telia direkt. Staten har ~37% av rösterna som tillsätter styrelsen, men vad styrelsen sen gör är upp till dem. Därför är det fullt möjligt och väldigt vanligt att ett företag fattar beslut som aktieägarna inte är medvetna om förrän i sent skede, som i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

@Shepard: Du missar att Telia är ett privat företag som styrs av en styrelse. Styrelsen bestämmer allt om hur företaget sköts, bland annat uppköp av andra företag. Styrelsen tillsätts av aktieägarna, där staten är den största. Så staten styr inte Telia direkt. Staten har ~37% av rösterna som tillsätter styrelsen, men vad styrelsen sen gör är upp till dem. Därför är det fullt möjligt och väldigt vanligt att ett företag fattar beslut som aktieägarna inte är medvetna om förrän i sent skede, som i detta fall.

Ändå intressant då allmänheten visste om affären i Juni och regeringen då sade att just eftersom de inte satt i styrelsen skulle de inte lägga sig i.
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-later-telia-kopa-tv4/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Normalt sett skulle jag nog tro att de flesta menar staten som hela "statsapparaten" dvs. mest riksdag, regering och diverse myndigheter. Regering är "bara" just "regeringen", men vissa kanske menar på regering + partier som styr/tillhör regeringen i riksdagen.

Sen är det ju så att "regeringen" inte kan "styra" saker hur de vill, då det lätt kan bli "ministerstyre" som är olagligt, dvs. i Sverige så har inte de samma makt som t.ex. Presidenten i USA.

Men det brukar regeringen göra, se bara vad som hände med Postnord i början av året, där gick våran finansminister Margareta Andersson ut och hota Tullen och Postnord att börja ta ut en avgift på alla varor, annars blir det konsekvenser.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Undra hur det blir med C more via parabol då, eller måste man i framtiden vara Telia kund för att se deras utbud. Telia kan ju nu lägga ner all satellit sänd TV om dom nu vill och enbart sända TV genom Telias egna nät eller via Telia play. Kanske detta är slutet på vanligt TV tittande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Staten borde i stället sälja sina aktier i telia så är problemet löst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Om regeringen nu inte är nöjda med affären, varför köpte de då tv4 från första början? Om de nu har en så signifikant ägarandel att de skulle kunna stoppa affären, då borde rimligtvis samma signifikanta ägarandel ha sagt nej redan från början?

Missar jag något?

Nej jag tror inte du missar någonting. Staten äger 37% av rösterna i telia. De kan således i teorin kalla till extra bolagsstämma(krävs 10% för det) och byta ut styrelsen till en som är lojal statens åsikter(krävs väl 50% av de avgivna rösterna för det) och därigenom skjuta affären i sank om de verkligen vill det.

Var längesen jag läste bolagsrätt så någon får gärna rätta mig.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Denna tråden är en total kluster****...

Skrivet av Teddis:

Ändå intressant då allmänheten visste om affären i Juni och regeringen då sade att just eftersom de inte satt i styrelsen skulle de inte lägga sig i.
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-later-telia-kopa-tv4/

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är intressant, tycker det är märkligt. Dels är det märkligt att staten som majoritetsägare inte sitter i styrelsen, det sker ju indirekt att staten sitter i styrelser genom att många AP-fonder sitter i styrelser vad jag vill minnas(?). Staten borde sitta i Telias styrelse.

Sen undrar jag, precis som du, varför de inte sköt ner det här tidigare, Regeringen kunde definitivt ha varit mer proaktiva i denna frågan då de/vi med så pass hög ägarandel kan ställa till en hel del oreda i bolaget för att att få stopp på den innan ens konkurrensverket ens tittar på den.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Telia är ett vinstdrivande företag. Det är därmed bra att staten är delägare. Att sälja av Telia skulle ge staten mindre intäkter. Staten drar in flera miljarder varje år på att vara delägare i Telia och det vore i mina ögon ren idioti att sälja av det helt och hållet.

Staten kan inte ha aktier/styre i Telia och samtidigt ha TV4, etc... Det kanske funkar i praktiken men det underminerar hela iden att staten är fri från propaganda vilket inte är OK. Det handlar inte så mycket om ideologi då båda blocken i riksdagen är emot att Telia köper Bonnier, det handlar mest om konkurrens, jäv och propagandafrihet...

Telia borde ha sålts direkt då det kommit upp saker som att de säljer sin teknik för t.ex. hjälpa till med avlyssning, etc. i Vitryssland, och sen att man betalat massor med mutor i Uzbekistan... Funkar ju inte att ha en regering/stat som säger att man är för demokrati och frihet när företaget man är huvudägare i aktivt motverkar sådant i flera länder.

Jag är inte så blåögd att tro man t.ex. kan få saker att funka i länder som Uzbekistan utan lite mutor hit och dit, det är inget jag uppmuntrar men om man bestämmer sig för att slå upp företag där så får man faktiskt följa lite "ta seden dit man kommer", däremot så rimmar det riktigt illa när man då bestämmer sig att gå in där och mer eller mindre vara representanter för Sverige.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Jag för köpet, så länge man har en special paragraf som stå att TV4s idiotisk 25 minuter reklampaus under långfilmen ska upphöras omedelbart!
Helt OK för mig

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Nej jag tror inte du missar någonting. Staten äger 37% av rösterna i telia. De kan således i teorin kalla till extra bolagsstämma(krävs 10% för det) och byta ut styrelsen till en som är lojal statens åsikter(krävs väl 50% av de avgivna rösterna för det) och därigenom skjuta affären i sank om de verkligen vill det.

Var längesen jag läste bolagsrätt så någon får gärna rätta mig.

Skrivet av Zpiritual:

Denna tråden är en total kluster****...

Detta är intressant, tycker det är märkligt. Dels är det märkligt att staten som majoritetsägare inte sitter i styrelsen, det sker ju indirekt att staten sitter i styrelser genom att många AP-fonder sitter i styrelser vad jag vill minnas(?). Staten borde sitta i Telias styrelse.

Sen undrar jag, precis som du, varför de inte sköt ner det här tidigare, Regeringen kunde definitivt ha varit mer proaktiva i denna frågan då de/vi med så pass hög ägarandel kan ställa till en hel del oreda i bolaget för att att få stopp på den innan ens konkurrensverket ens tittar på den.

Staten har väl mer eller mindre makten att byta ut styrelsen som sedan får kicka VD:n. Ironin är ju dock den att styrelsen idag är i praktiken till stor del är tillsatt av staten eftersom dom äger så stor del av telia (dom har ordförandeposten i valberedningen) .

Sedan är väl staten är väl en av de sämsta huvudägarna av ett aktiebolag man kan tänka sig, bolagsstyrning har ju inte visat sig vara deras starka sida. Jag har svårt att se att en soppa likt denna skulle kunna hända i ett bolag med privata huvudägare.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BerraJobb:

Undra hur det blir med C more via parabol då, eller måste man i framtiden vara Telia kund för att se deras utbud. Telia kan ju nu lägga ner all satellit sänd TV om dom nu vill och enbart sända TV genom Telias egna nät eller via Telia play. Kanske detta är slutet på vanligt TV tittande.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte redan på det viset att många bostadsområden i vårat land redan har felia indraget, och det kostar skjortan, jeansen och dojjorna och barnen att byta till en annan leverantör?

Jag jobbade som vaktmästare/snickare/golvläggare i ett bostadsområde där ägaren gjort en deal med felia, så det satt en vit dosa på väggen där det gamla rj 45 uttaget satt, och du var tvungen att skriva avtal med felia för att överhuvudtaget få internet.......och många hyresgäster lurades att skriva på för kabeltv och i-p telefoni också.

Sen till saken: felia borde sälja av skiten som inte har med infrastruktur att göra, men behålla resten, annars blir det väl som med x2000 i norrland, ligger det blöta löv på backen funkar ingenting....

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Du missförstår fullständigt. Det är ju Bonnier som vill sälja den döende, gammel-media reliken TV4 och samtidigt få 9,3 miljarder för åbäket. Läs vad en Bail out är.
Det är Teliachefernas samröre med Bonnier-klanen är de som borde granskas. Det är Bonnier och Telia-cheferna som vill ha igenom affären och låta Aktiebolaget Telia (som vi skattebetalare äger till stor del) stå för affären.

Det kan jag hålla med om, granska dom noga i sömmarna. Angående TV4 som kanal kan det knappast bli sämre. Vi får verkligen hoppas att något radikalt sker. För skiten de sänder idag är verkligen inte värt pengarna vi tvingas betala.

Permalänk
Medlem

Känns som detta borde vara ett icke problem. Tänker främst då på att SVT ska vara helt oberoende och utan inflytande ifrån staten. " Vi är självständiga och oberoende"
Även om staten är största ägare i telia så tror jag det kommer bli svårt för staten och framförallt politikerna att kunna gå in och styra tv4 och manipulera dem till sin fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är mer politiskt än något annat. S är rädda för att folk ska tycka att de har statlig kontroll över alla de populära tv-kanalerna. Även om regeringen inte på något vis lägger sig i hur tv-kanalerna arbetar.

Sådana saker har alltid att göra med vad som kan hända i framtiden, om korruption ökar i politiken. Även känt som en slippery slope och det vill man undvika om saken i fråga faktiskt inte är en nödvändighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Telia är ett vinstdrivande företag. Det är därmed bra att staten är delägare. Att sälja av Telia skulle ge staten mindre intäkter. Staten drar in flera miljarder varje år på att vara delägare i Telia och det vore i mina ögon ren idioti att sälja av det helt och hållet.

Varför ska staten driva företag menar du? Ska börja starta mataffärer, bilhandlare mm och därmed konkurrera med privata entreprenörer? Vem startar företag då?

Staten kan använda pengarna försatt ex göra andra samhällsekonomiskt lönsamma investeringar, betala av på statsskulden eller sänka skatten. Sverige har ett totalt skattetryck på ca 70%, förmodligen världens högsta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

Staten har väl mer eller mindre makten att byta ut styrelsen som sedan får kicka VD:n. Ironin är ju dock den att styrelsen idag är i praktiken till stor del är tillsatt av staten eftersom dom äger så stor del av telia (dom har ordförandeposten i valberedningen) .

Sedan är väl staten är väl en av de sämsta huvudägarna av ett aktiebolag man kan tänka sig, bolagsstyrning har ju inte visat sig vara deras starka sida. Jag har svårt att se att en soppa likt denna skulle kunna hända i ett bolag med privata huvudägare.

Staten äger ca 37% och kan inte själva stoppa affären. Även om de kunde vore det ministerstyre. Staten ska inte äga företag som verkar på en marknad med fungerande konkurrens. Redan tanken på vad staten potentiellt kan göra med en teleoperatör oroar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Nej jag tror inte du missar någonting. Staten äger 37% av rösterna i telia. De kan således i teorin kalla till extra bolagsstämma(krävs 10% för det) och byta ut styrelsen till en som är lojal statens åsikter(krävs väl 50% av de avgivna rösterna för det) och därigenom skjuta affären i sank om de verkligen vill det.

Var längesen jag läste bolagsrätt så någon får gärna rätta mig.

Typ rätt, men det lär ta lite tid och vore isåfall extremt drastiskt. Sannolik även ett fall av olagligt ministerstyre. Det är väl näringsdepartementet som förvaltar statens ägande i olika bolag har jag för mig. Problemet är inte affären utan att staten äger en operatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Helt rätt! Självklart skall vi gemensamt äga och av staten förvalta våra nödvändiga infrastruktur. Det är den här halv-vägslösningen jag är emot. Nu exponeras skattebetalarna igenom att aktiebolagen vi äger gör satsningar som ett förvärv av Bonnier Broadcasting. Vi minns väl alla Vattenfalls förvärv av Nuon.

Staten äger inte all infrastruktur, inte ens i närheten. Staten kan styra över infrastruktur och bidra till att den byggs utan att äga den. Ska staten också äga ex matproduktion, läkemedelstillverkning och betalningsinfrastrukturen vilka alla är nödvändiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Det var statligt men det fungerade åtminstone vilket det inte gör idag, likadant med snöröjning, tågtrafiken man kan hålla på hur länge som helst. Privatisering leder inte alltid till något bra, det ser man om och om igen i historien.
Idag finns inget som heter beredskap eller salta i förebyggande syfte, förr visste man att det börjar snöa varje år men nu för tiden blir snöröjarna eller antagligen mer rätt kommunerna som beställer grejerna lika överraskande varje år med olyckor och benbrott som följ, speciellt äldre människor tyvärr.

Haha, var du kund hos televerket? Vi ska vara glada att statens monopol försvann. Gäller många av statens gamla monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

Staten äger ca 37% och kan inte själva stoppa affären. Även om de kunde vore det ministerstyre. Staten ska inte äga företag som verkar på en marknad med fungerande konkurrens. Redan tanken på vad staten potentiellt kan göra med en teleoperatör oroar.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut jag håller med i det du skriver

Hypotetiskt skulle en storägare med 37% av bolaget (i detta fall staten) gå ut och säga att den inte har förtroende för styrelsen har jag svårt att se hur den kan sitta kvar. Det skulle även krävas ganska stor koordinering av övriga ägare för att rösta emot staten på en eventuell stämma.

Skulle detta ske hoppas jag att det blir ett ordentligt efterspel för ministerstyre. Nu ska ju detta konkurrensprövas så sannolikt om inte det stoppas där så blir det nästa regering som får hantera denna fråga.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tidigare idag meddelade Telia att bolaget förvärvat bland annat TV4. Regeringen reagerade snabbt på köpet med en inte helt positiv inställning, och kan nu agera för att stoppa affären.

Läs hela artikeln här

Staten lär sälja sin del i telia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znipo:

Staten lär sälja sin del i telia.

Skickades från m.sweclockers.com

Att sälja statens aktier ur telia kommer ta flera år om man vill få vettigt betalt för dem om man inte hittar en storköpare som man kan sälja aktierna till via en privat placing. De kan ju liksom inte dumpa ut 37% av bolaget genom en säljorder på börsen.

Överlag illustrerar den uppkomna situationen problemet med att staten äger privata bolag. Staten borde för länge sedan beslutat om ett försäljningsprogram där de säljer ut en majoritet av sina aktier över några år precis som finska staten gjorde mellan 2011-2018. Om de tvunget ska ha kvar aktier så räcker det med att behålla 10% av bolaget för att få minoritetsskydd med rätt att kalla till extra bolagsstämma, vägra ansvarsfrihet för styrelsen vid oegentligheter osv.

Om staten hade åsikter på denna affär skulle de tillkännagivit dessa tidigare på en stämma,styrelsemöte eller liknande. Nu är det för sent och det är bara att gilla läget.

Vem är det egentligen som styr över statens röster i telia? Hur tas beslut om hur man ska använda sina röster på stämma osv.? Finns det något organ hos näringsdepartementet för detta eller? Hur som helst är det hos dessa som ansvaret bör ligga för denna soppan.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Jupp, precis som man är storägare i exempelvis Vattenfall. Det finns liksom en poäng i att ha statligt ägande i viktig nationell infrastruktur. Annars kommer det bli mer vilda västern än vad det redan är. Stater med självbevarelsedrift har förstått grejen med det genom historiens gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Lustigt att samma sorts argument aldrig appliceras på en rent livsnödvändig sak som mat.

Permalänk
Medlem

En annan sak man kan argumentera för är att företag som tillhandahåller infrastruktur för telekom inte borde tillåtas äga mediabolag. Detta därför att en sådant företag då kan få ekonomiska incitament till att bryta mot nätneutraliteten.

I USA har det i alla fall funnits lagar som hållit media och telekombolag åtskilda, och det har talats en hel del om det i vissa amerikanska tech-medier när stora företag försökt eller lyckats gå runt dessa lagar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

Staten äger inte all infrastruktur, inte ens i närheten. Staten kan styra över infrastruktur och bidra till att den byggs utan att äga den. Ska staten också äga ex matproduktion, läkemedelstillverkning och betalningsinfrastrukturen vilka alla är nödvändiga?

Jag har inte påstått vad du tillskriver mig. Läs och förstå andras inlägg innan du skämmer ut dig själv.

Permalänk
Skrivet av lunjoc:

Haha, var du kund hos televerket? Vi ska vara glada att statens monopol försvann. Gäller många av statens gamla monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag var en liten skitunge på den tiden när dom hade oranga bubblabussarnb och så bodde jag brevid ett överskottslager där dom bla sålde gamla polis och televerksbilar mm.

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller på regeringen och är rädda för statlig propaganda i TV. Föredrar ni att Bonniers sitter i propagandasätet framför landets folkvalda regering?

Vilka kontrolleras hårdast?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Är det inte redan på det viset att många bostadsområden i vårat land redan har felia indraget, och det kostar skjortan, jeansen och dojjorna och barnen att byta till en annan leverantör?

Jag jobbade som vaktmästare/snickare/golvläggare i ett bostadsområde där ägaren gjort en deal med felia, så det satt en vit dosa på väggen där det gamla rj 45 uttaget satt, och du var tvungen att skriva avtal med felia för att överhuvudtaget få internet.......och många hyresgäster lurades att skriva på för kabeltv och i-p telefoni också.

Sen till saken: felia borde sälja av skiten som inte har med infrastruktur att göra, men behålla resten, annars blir det väl som med x2000 i norrland, ligger det blöta löv på backen funkar ingenting....

Villaområden har idag ofta Telia Öppen Fiber, så du kan välja annan operatör till lägre pris över Telias fibernät, andra som bygger last-mile använder Telia/Skanova mellan orter och liknande. Vad hyreshus och bostadsrätter har beror på ägarna, men det är inte ovanligt med fiber/fiberlan/fiberkoax från flera leverantörer i samma lägenhet idag.