Hur påkalla min uppmärksamhet visuellt från ett annat rum? Gärna en Flic-liknande lösning

Permalänk
Medlem

Hur påkalla min uppmärksamhet visuellt från ett annat rum? Gärna en Flic-liknande lösning

Läs gärna hela frågeställningen innan du svarar

Min kära hustru störs inte av att jag spelar datorspel, som tur är, men hon är lite trött på att det är svårt att kontakta mig när jag sitter med hörlurar och pangar och inte hör henne ropa eller reagerar stressat för att det inte passar just denna sekund etc. då jag

1. spelar med relativt hög volym i mina öppna lurar för att höra fotsteg och annat i spelet och
2. har en tendens att zona rätt hårt när jag spelar så jag inte märker så mycket vad som händer i rummet runt mig.

Därför skulle jag vilja hitta ett bra sätt för henne att påkalla min uppmärksamhet visuellt från ett annat rum.

Till saken hör att jag fick en sån där Flic-knapp av jobbet för nåt jippo de hade för ett tag sedan, och jag har ännu inte hittat någon användning för den onödiga prylen. Ponera då om man kunde, med Flic-knappen trigga att en närbild på hennes ansikte poppar upp i fullskärm på min sekundära datorskärm med eller utan ljud, bredvid pubg eller vilket spel jag nu spelar för tillfället? Det skulle, på ett komiskt och svårignorerat sätt, göra mig uppmärksam på att hon vill mig något, utan att det direkt avbryter mig mitt i en eldstrid eller något.

Hur kan jag implementera ovan föreslagna lösning?

Alla förslag mottages tacksamt! Förutomförslag om:

  • öppna lurar, som jag redan har (och nämnt ovan)

  • andra uppmärksamhetspåkallare

  • att min fru ska ropa högre

Edit 1 & 2: förtydligade frågeställningen och problembeskrivningen.
Edit 3: Lade till disclaimer och undantag
Edit 4: alltså kom igen nu, läs hela fråga innan ni svarar, jag vill ha hjälp med den tekniska impementationen av min föreslagna lösning, inte förslag på andra lösningar som ni tycker passar in i vad ni skulle vilja ha, och heller inte att ni avfärdar min problematik och frågeställning. Jag ville ha igång en kreativ diskussion och brainstorming kring en ploj-problemlösning såhär lagom till semestern

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Ha mobilen med dig så är det bara att ringa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

låt flic knappen styra en Philips hue lampa som du har på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Eller köp öppna hörlurar, jag hör utan problem när folk ropar i mina AKG 242 HD.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Sätt ett blixtljus/saftblandare bakom/under skärmen, koppla in den med lämplig nätdel via en trådlös strömbrytare som du ger din fru fjärrkontrollen till.
Så bör det ju fungera fint.

Permalänk
Medlem

Enkelt och effektivt

Sätt enFjärrströmbrytare direkt till datorn och ge henne fjärrkontrollen.

Du KAN INTE fortsätta spela

Edit: Eller iallafall skärmen

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Va fan, det är väl bara för din fru att gå in och ditt spelrum och påkalla uppmärksamhet? Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kanske dra en IFTTT från Flic till Twitter där du får upp en notis varje gång det specifika konton tweetar?

Permalänk
Medlem

Öppna lurar är the shit.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Kan man koppla in sig på spelchatten med en irc-klient?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Be henne ropa högre?

Permalänk
Medlem

En röststyrd strömbrytare som endera tänder en lampa eller slår av din skärm/hörlurar när den triggar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThisIsDansk:

Kanske dra en IFTTT från Flic till Twitter där du får upp en notis varje gång det specifika konton tweetar?

Det skulle kunna vara en idé, men för att det skulle funka behöver jag ett Twitter-konto vad? Har du något förslag på hur man skulle kunna skriva ett script som triggar en filöppning eller liknande på sagda notis?

Skrivet av Igelkott:

Kan man koppla in sig på spelchatten med en irc-klient?

Pubg är just nu det jag spelar mest, det har mig veterligen ingen spelchat. Möjligt att man skulle kunna koppla det till Discord och därigenom trigga ett event eller script i windows?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Administrativ avgift

@Release: Facebook i bakgrunden och sen får hon PM:a

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Hon kan ju bara traska in och knacka dig på axeln liksom...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Öppna lurar works both ways och skulle förmodligen bara flytta problematiken från "svårt att kontakta mig när jag sitter med hörlurar och pangar " till "min kära hustru störs inte av att jag spelar datorspel".

Permalänk
Medlem

On topic.

Lampa verkar enkelt.

Ännu enklare och passande för shooterspelandet.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Spelar du över steam?
Min sambo har skaffat ett steamkonto och använder helt enkelt chatten från mobilen om hon vill mig något utan att kunna eller vilja gå ända bort dit jag sitter.
Liten diskret ruta som dyker upp som inte stör för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Release: Facebook i bakgrunden och sen får hon PM:a

Jag har tyvärr inte facebook, och det låter heller inte som en kul lösning

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Har samma "problem" men tycker det funkar bra att endast ha mobilen tillhands då hon kan skriva på sms/messenger för att få min uppmärksamhet. Behövs inte så mycket mer än så, alternativt att hon kommer in och pratar.

Men ja de vore lite roligt med ett projekt som många skriver med knappen du har.

Edit, hon har även discord så ibland helt plötsligt så hoppar hon in i kanalen och ställer frågorna hon har där!
Lycka till!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Hm, med lite lego technic-byggande och en arduino-lösning skulle det kunna funka att rigga den på byrån i rummet. Vilken mjukvara skulle man vilja använda för en sådan trigger (höhö)?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Giant poking device?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Spelar du över steam?
Min sambo har skaffat ett steamkonto och använder helt enkelt chatten från mobilen om hon vill mig något utan att kunna eller vilja gå ända bort dit jag sitter.
Liten diskret ruta som dyker upp som inte stör för mycket.

Precis vad jag hade tänkt föreslå :> Annars är det ju bara att lägga mobilen närheten av skärmen så hon kan skriva på messenger eller dylikt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vi har samma problematik. Löst genom att om det är ej akut så smsar hon och jag kommer vid lämpligt tillfälle 1-10min. Är det bråttom (barnen kaskadspyr eller dylikt) så stampar hon i golvet. Sitter i källaren så hör steg lätt. Ha bara mobilen så du ser den så du faktiskt kommer då hon smsar.

Hos oss har det funkat kanon för 90% av den menlösa kommunikationen har försvunnit (vill du se bonde söker fru, titta det regnar etc) och minskat frustrationen hos båda parter väldigt mycket. Hon trakasserar mig mindre och jag är alertare då hon väl vill nåt. Spelar inte så ofta men får bryt då man är inne i nåt och nån ska småprata var 5e minut.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Fixa ett steam konto åt henne och ladda ner appen på hennes telefon så kan hon spamma dig så gott hon vill med chatt meddelanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Med den här;
https://github.com/50ButtonsEach/fliclib-windows

borde det inte vara supersvår kod för att få frugans nuna att titta fram när man klickar på knappen.

Permalänk

Skaffa öppna hörlurar, det är absolut bästa sättet både för dig och frugan

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Men för att svara på din fråga, kan det funka med en trådlös dörrklocka så hon kan plinga på dig när det är nått? De kanske finns med en liten ljussignal på pling-delen också?

OT raderat /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Någon ovan nämnde att ha discord. Det är en bra idé, se till att sitta i en voice-kanal på discord när du spelar, och visa frugan hur man går in i kanalen på mobilen när hon behöver din uppmärksamhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorslow:

Med den här;
https://github.com/50ButtonsEach/fliclib-windows

borde det inte vara supersvår kod för att få frugans nuna att titta fram när man klickar på knappen.

Snyggt, jättebra att utgå ifrån (och tack för att du läste hela frågeställningen haha)!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz