Frågor om minne och CPU-fläkt inför kommande datorköp

Permalänk
Medlem

Frågor om minne och CPU-fläkt inför kommande datorköp

Hej!

Är på g att köpa ny dator, har bestämt mig för vilka övriga delar jag ska ha, men tänkte höra mig för om cpu-fläkten samt ram-minnena.

Tänkte köpa b.la. en Ryzen 7 2700X CPU, med moderkort ASUS PRIME X470-PRO. Fläkten Wraith Prism följer ju med CPU:n, finns det någon här med erfarenhet om fläkten är effektiv samt tyst nog? Jag ska inte överklocka någonting förutom isåfall minnena som ska stå på 3200 Mhz. (standardhastighet för själva minnet).

Sen gällde det minnena, har kollat på och nog bestämt mig för G.Skill's Trident Z RGB. Ska ha 32 Gb. Spelar det någon som helst roll om man köper 2 paket med 16 gb minne totalt i varje paket, eller 1 paket med 32 gb minne totalt? Det ska väl inte ha någon som helst betydelse såvida inte antalet moduler totalt är fler än 4 st? Eller har det betydelse?

Tacksam för svar!

Mvh

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

@waverider:
Har själva en Wraith kylare till min CPU, dock av den äldre modellen, och jag hör den knappt, fast det kan ju bero på att jag 8st mekaniska diskar

Sen till effektivitet, den håller min CPU på runt 40-45 grader i idle, vilket jag anser är rätt så normalt för en FX processor.

Det spelar egentligen ingen roll om du köper 2 paket med 16GB eller ett med 32GB, största skillnaden är att paketen har stickor som ska vara garanterade att fungerar ihop med varandra, så om du te.x köper ett paket med 32GB, så ska dessa vara garanterade att fungera ihop, vilket kanske inte gör med 2st 16GB paket

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@waverider:
Har själva en Wraith kylare till min CPU, dock av den äldre modellen, och jag hör den knappt, fast det kan ju bero på att jag 8st mekaniska diskar

Sen till effektivitet, den håller min CPU på runt 40-45 grader i idle, vilket jag anser är rätt så normalt för en FX processor.

Det spelar egentligen ingen roll om du köper 2 paket med 16GB eller ett med 32GB, största skillnaden är att paketen har stickor som ska vara garanterade att fungerar ihop med varandra, så om du te.x köper ett paket med 32GB, så ska dessa vara garanterade att fungera ihop, vilket kanske inte gör med 2st 16GB paket

Ok, tackar! Då blir det stock-kylare och 1 paket minne.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW