Halvtid i testlabbet 2018 – första halvårets tester samlade

Permalänk
Melding Plague

Halvtid i testlabbet 2018 – första halvårets tester samlade

Det råder semestertider i Sverige, där bad och snudd på tropiskt klimat ser ut att stå på agendan sommaren 2018. I lugnet passar SweClockers på att sammanfatta det gångna halvårets tester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Med andra ord har det varit alldeles för få chassirecensioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av egonprint:

Med andra ord har det varit alldeles för få chassirecensioner.

Nästan 50% mindre recensioner överlag så det är förståeligt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nästan 50% mindre recensioner överlag så det är förståeligt

Nja det finns ju en logiskt anledning, eller ser jag fel? För tittar man över tid från 2014 så ser man att Sweclockers ligger på cirka 8-10 recensioner per kategori (bortsett från extrema fall). Enda undantag verkar vara processorer och grafikkort som är 4-5 stycken när inga nya släpp finns. När AMD och Nvidia släpper sina nya kort så blir det 16-22 recensioner där, beroende på hur många kort det finns att testa.

Sedan hade Bildskärmar ett kanonår vid 2015. Då testade Sweclockers hela 21 skärmar. Annars brukar man ligga på 8-9 stycken.

Så bortsett från outliers, d.v.s. år där inget släpp sker överhuvudtaget eller år där stora släpp sker, så ligger de på en ganska liknande nivå jämfört med tidigare år. Kan dock hålla med om att det känns som en liten minskning överlag. Men vet inte riktigt varför det känns så. Färre tester på plattor kanske?

Permalänk
Medlem

Vad är artikelbilden? Ser ut som en AMD Threadripper CPU på rygg ovanpå ett kylblock men bara en kylarrecension på en AIO...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Nja det finns ju en logiskt anledning, eller ser jag fel? För tittar man över tid från 2014 så ser man att Sweclockers ligger på cirka 8-10 recensioner per kategori (bortsett från extrema fall). Enda undantag verkar vara processorer och grafikkort som är 4-5 stycken när inga nya släpp finns. När AMD och Nvidia släpper sina nya kort så blir det 16-22 recensioner där, beroende på hur många kort det finns att testa.

Sedan hade Bildskärmar ett kanonår vid 2015. Då testade Sweclockers hela 21 skärmar. Annars brukar man ligga på 8-9 stycken.

Så bortsett från outliers, d.v.s. år där inget släpp sker överhuvudtaget eller år där stora släpp sker, så ligger de på en ganska liknande nivå jämfört med tidigare år. Kan dock hålla med om att det känns som en liten minskning överlag. Men vet inte riktigt varför det känns så. Färre tester på plattor kanske?

Thomas har iaf gjort bra jobb med guiderna, de verkar tom ha kommit in på Wiki lite här och var av folk.

Hårdvara i övrigt har inte ändrats så mycket på senare tid ändå. Är ju mest buggar, spel/mjukvara och lite små saker.

Permalänk
Inaktiv

Varje gång historik postas blir jag *bekymrad.. utmärkt produkt delas ut och glöms bort
#15372211

Skrivet av _anka_:

Jag tror inte chassit klarar hålla 3st 3.5" diskar vid normala temperaturer.. min gröna 2tb 5900 rpm disk, som jag var tvungen att installera GTA 5 på, den blir 44 grader med aktiv kylning när man spelar GTA5. Jag använder ett Fractal Design Define XL chassi med en 140 mm fläkt vid sidan av disken!
Define S har 3 vertikala diskar utan aktiv kylning.. jag läste att disktemperaturer inte bör överstiga 50 grader.

Vågar Swec testa 3st 7200 rpm diskar i raid 0 med detta chassi och stresstesta hög belastning över en timme?

Köpa ett välventilerat chassi måste vara perfekt på sommaren, ΔT gentemot resten av året.. sweclockers, de överklockar, de borde ha koll på sina saker, nu kan jag spara mina semesterbilder säkert!
<veckor senare>
Hmm mina nyköpta diskar låter konstigt.. Western Digital måndags-exemplar?

*Bekymrad för produkten säljs än idag med rekommendation

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Varje gång historik postas blir jag *bekymrad.. utmärkt produkt delas ut och glöms bort
#15372211
Köpa ett välventilerat chassi måste vara perfekt på sommaren, ΔT gentemot resten av året.. sweclockers, de överklockar, de borde ha koll på sina saker, nu kan jag spara mina semesterbilder säkert!
<veckor senare>
Hmm mina nyköpta diskar låter konstigt.. Western Digital måndags-exemplar?

*Bekymrad för produkten säljs än idag med rekommendation

Först och främst så är rekommenderade drift tempraturer för 3,5 upp 60 grader. Nummer två så är välventilerat en term som allt som oftast syftar på CPU / GPU temps och i detta avseendet är chassit väldigt välbyggt. Det är ganska uppenbart att diskar placerade på baksidan där inget aktivt luftflöde sker inte kommer hålla "optimala" tempraturer men det är inte vad chassit är ämnat för heller.

Chassit är utmärkt till vad det är avsett för.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Först och främst så är rekommenderade drift tempraturer för 3,5 upp 60 grader. Nummer två så är välventilerat en term som allt som oftast syftar på CPU / GPU temps och i detta avseendet är chassit väldigt välbyggt. Det är ganska uppenbart att diskar placerade på baksidan där inget aktivt luftflöde sker inte kommer hålla "optimala" tempraturer men det är inte vad chassit är ämnat för heller.

Chassit är utmärkt till vad det är avsett för.

Fast samtidigt är väl chassit ämnat för att göra sina specifikationer? 3x 3.5" + 2x 2.5" Hårddiskar finns det monteringsplats för! Att paradnumret är något annat, det köper jag! Men då är det inte ett bra chassi om den inte klarar grundläggande problem, värme!
Ska köpare behöva lära sig vad aktiv kylning är, kontra 'avsedd för' när chassit är välventilerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Fast samtidigt är väl chassit ämnat för att göra sina specifikationer? 3x 3.5" + 2x 2.5" Hårddiskar finns det monteringsplats för! Att paradnumret är något annat, det köper jag! Men då är det inte ett bra chassi om den inte klarar grundläggande problem, värme!
Ska köpare behöva lära sig vad aktiv kylning är, kontra 'avsedd för' när chassit är välventilerat?

Så länge chassit håller hdd tempraturer på under 60 grader så gör det sitt jobb, tycker du det är bättre att sloppa platserna och därmed mindre valfrihet bara för det inte klarar av att utföra det "optimalt" ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Så länge chassit håller hdd tempraturer på under 60 grader så gör det sitt jobb, tycker du det är bättre att sloppa platserna och därmed mindre valfrihet bara för det inte klarar av att utföra det "optimalt" ?

Exakt, sweclockers sviker oss här! De borde testat! Klarar chassit sina specifikationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Exakt, sweclockers sviker oss här! De borde testat! Klarar chassit sina specifikationer?

ja då ser jag din poäng, har dock svårt att se att det inte klarar under 60 c. Men vad vet ja =).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

ja då ser jag din poäng, har dock svårt att se att det inte klarar under 60 c. Men vad vet ja =).

Det finns en möjlighet att diskarna klarar hålla sig vid liv, jag kanske är gammalmodig, mina diskar överhettades på ett lan och sedan har jag vart bestämd på aktiv kylning. Mitt Define XL och resten av deras sortiment nyttjar aktiv kylning, hade vart intressant om testet ägde rum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Det finns en möjlighet att diskarna klarar hålla sig vid liv, jag kanske är gammalmodig, mina diskar överhettades på ett lan och sedan har jag vart bestämd på aktiv kylning. Mitt Define XL och resten av deras sortiment nyttjar aktiv kylning, hade vart intressant om testet ägde rum

Varför så mycket lokal lagring ? Varför inte en NAS / Extern i någon form.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9