Nya delar till min dator, processor/grafikkort, mm?

Permalänk
Medlem

Nya delar till min dator, processor/grafikkort, mm?

Hej!

(Screenshot på alla datorspecs och delar finner ni längst ner)

Jag köpte en "gaming" dator från Komplett i februari förra året för lite drygt 8000 kr, och jag skulle vilja köpa till lite nya delar, men vet inte vilka.

Så jag har märkt att min dator ibland blir långsam. Tex så tar det väldigt långt tid att öppna Google Chrome och Youtube fryser då och då. Jag köpte en ny skärm för några månader sedan också, och ibland känns det som att datorn knappt klarar av båda skärmar samtidigt.
Jag spelar flera spel med minst 60 FPS, så det är oftast ingen fara, men ska jag upp på de höga grafikinställningarna fungerar det inte.
Har även börjat lite med att streama när jag spelar, och det är inga problem om jag har låga grafikinställningar samt spelar lägre krävande spel (Fortnite)

Jag vill helst inte lägga många tusenlappar, och speciellt inte på saker jag egentligen inte behöver. Jag antar att processorn behöver bytas ut då det bara är en i5a (Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor) samt grafikkortet (ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB).

Men jag kan ha helt fel. Vad tycker ni? Vad ska jag uppgradera, och till vad?

Budget: Högst 3000 (om möjligt)
Annan fråga. Går det att köpa/sälja delar begagnat? Skulle vara bra att sälja delarna som jag tänkt byta ut.

Alla specs: https://gyazo.com/46e2384dc498d5e24a9faa8f22239983
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor
ASUS B150M-PLUS, Socket-1151
Crucial DDR4 2133MHz 8GB
ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
ASUS PCE-N15 N300 Trådlös Adapter
MS COA Win 10 Home Nordic

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Hej!

(Screenshot på alla datorspecs och delar finner ni längst ner)

Jag köpte en "gaming" dator från Komplett i februari förra året för lite drygt 8000 kr, och jag skulle vilja köpa till lite nya delar, men vet inte vilka.

Så jag har märkt att min dator ibland blir långsam. Tex så tar det väldigt långt tid att öppna Google Chrome och Youtube fryser då och då. Jag köpte en ny skärm för några månader sedan också, och ibland känns det som att datorn knappt klarar av båda skärmar samtidigt.
Jag spelar flera spel med minst 60 FPS, så det är oftast ingen fara, men ska jag upp på de höga grafikinställningarna fungerar det inte.
Har även börjat lite med att streama när jag spelar, och det är inga problem om jag har låga grafikinställningar samt spelar lägre krävande spel (Fortnite)

Jag vill helst inte lägga många tusenlappar, och speciellt inte på saker jag egentligen inte behöver. Jag antar att processorn behöver bytas ut då det bara är en i5a (Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor) samt grafikkortet (ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB).

Men jag kan ha helt fel. Vad tycker ni? Vad ska jag uppgradera, och till vad?

Budget: Högst 3000 (om möjligt)
Annan fråga. Går det att köpa/sälja delar begagnat? Skulle vara bra att sälja delarna som jag tänkt byta ut.

Alla specs: https://gyazo.com/46e2384dc498d5e24a9faa8f22239983
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor
ASUS B150M-PLUS, Socket-1151
Crucial DDR4 2133MHz 8GB
ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
ASUS PCE-N15 N300 Trådlös Adapter
MS COA Win 10 Home Nordic

Tja,

Helt klart en ny processor först grafikkort sen.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Jag rekommenderar att du skaffar dig en ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Tja,

Helt klart en ny processor först grafikkort sen.

Något tips på processor och grafikkort som är bra, men även budgetklassat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Något tips på processor och grafikkort som är bra, men även budgetklassat?

Skickades från m.sweclockers.com

Men köp dig en ssd också på minst 240gb, kommer se en stor skillnad. Speciellt när du bootar datorn.
Var har du för budget?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Installera eller klona windows till en SSD för betydligt mer snabbhet i systemetet, använd din nuvarande disk till lagring istället.
Vill du kunna köra moderna spel på high/ultra@60fps är det bättre grafikkort som gäller.
Med din budget tycker jag att du ska satsa på en 500gb ssd att ha windows och vissa spel på som du vill ha snabba laddningstider i.
Jag skulle inte kunna använda en dator idag utan en ssd

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Men köp dig en ssd också på minst 240gb, kommer se en stor skillnad. Speciellt när du bootar datorn.
Var har du för budget?

Jadu.. min budget. Skulle inte säga att den är jättestor. Känner att jag har bara haft min dator i 1.5 år, och tycker den borde vara lite bättre för att ha kostat ~8500.. den är bra, men vill ha den bättre.

Skickades från m.sweclockers.com