Permalänk

Semesterdags, hur ska jag filma?

Det drar ihop sig till semesterdags! Jag är en flitig amatörfilmare med min Sony RX100V för att dokumentera min familj och dess omgivning. Öland närmar sig och jag funderar om jag ska byta filmtaktik. Förut har jag jämt kört i 4K, 30fps och visst det ser fantastiskt detaljrikt ut men det finns minimal bildstabilisering på min kamera i 4K läge. Tanken slog mig om jag skulle övergå till 1080p i 60fps istället för att få en mjukare upplevelse på bekostnad av upplösning.

Har slagit mig att investera i nån form av enklare gimbal/stabiliserare men priserna sticker iväg rätt fort och jag är amatör på ämnet. Nån som är insatt i detta och eventuellt kan rekommendera en vettig som funkar bra med min kamera, utan att kosta skjortan så att säga?

Åsikter, synpunkter mottages tacksamt till en glad amatör.
Tack på förhand

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Du bör inte filma i 30/60FPS alls om du har ljuskällor i klippen som går på AC utan 25/50.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nån som använt en sån där gimbal här? Hur meckigt blir det att koppla loss den när jag bara vill ta bilder med kameran? Behöver den "balanseras om" när jag monterar dit kameran igen för att filma mer?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Kör lite vidare glugg/zoom eller vad du har och håll still bara. Filma i motljus och glöm inte närbilder på dina kära. Vad är målet med ditt filmande? Fånga din familj och känslan på film eller tekniskt fin film? Gör det inte till ett tekniknördande är mitt tips

Permalänk

Du har ju rätt angående tekniknördande. Det jag kan störa mig på att när jag filmar barnen (och de är sällan stilla) så har filmerna tendens att bli lite skakiga eftersom man har tendens att behöva röra kameran. Bildstabiliseringen i 4K läge på min kamera är inget att skryta med.
Exponeringstiden är så snabb (kör autoläge) när jag filmar utomhus i dagsljus så filmerna blir ju knivskarpa men som sagt, när man rör kameran så blir resultatet väldigt hackigt istället.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Du har ju rätt angående tekniknördande. Det jag kan störa mig på att när jag filmar barnen (och de är sällan stilla) så har filmerna tendens att bli lite skakiga eftersom man har tendens att behöva röra kameran. Bildstabiliseringen i 4K läge på min kamera är inget att skryta med.
Exponeringstiden är så snabb (kör autoläge) när jag filmar utomhus i dagsljus så filmerna blir ju knivskarpa men som sagt, när man rör kameran så blir resultatet väldigt hackigt istället.

Det är inte bara stabiliseringen som ställer till det. Sonys mindre kameror har ganska långsam avläsning av sensorn vilket gör att det blir extra lagg/svajighet i bilden när man panorerar i 4K. Det är en kompromiss då Sony skannar och skalar varje pixel vilket ger väldigt detaljrik videobild till priset av att bilden "laggar" efter en aning. Kameran skannar varje rad pixlar och går det inte tillräckligt snabbt så märks det speciellt om man kör 50+mm. Använder man vidvinkel märks det inte lika tydligt då rörelserna inte blir lika kraftiga.

Ett sätt att råda bot på dett är en gimbal då den gör att rörelserna blir mjuka och långsamma.

Alla kameror utom möjligtvis proffskamerorna är kompromisser på ett eller annat sätt (speciellt på video) så man får helt enkelt välja den som man stör sig minst på