Hälften av alla föräldrar förbiser 18-årsgränsen i spel

Permalänk
Melding Plague

Hälften av alla föräldrar förbiser 18-årsgränsen i spel

I en undersökning genomförd i Storbritannien säger över hälften av föräldrarna att de låter sina barn spela våldsamma spel, men för filmer är samma siffra 18 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan ju också tolka det som att åldersgränserna för spel är oftare felaktigt satta jämfört med de för filmer

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag blir mycket mer chockad över att hälften av alla föräldrar fortfarande tydligen respekterar åldersgränser på underhållningsmedia så högt upp som 18. Skönt att 18-årsgränsen ska innebära att nu får du full frihet att supa ihjäl dig, tjänstgöra i krig, bli avrättad i en del stater OCH spela GTA med dina kompisar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Det kan bero på att många som har barn i <18 årsåldern själva växte upp med tv och datorspel, antingen med föräldrarnas tillåtelse eller i smyg hos kompisar, och blev skötsamma medborgare ändå. Film är nog svårare att separera från verkligheten för en del på grund av hur "verkligt" det är. Dessutom är filmerna mycket mer "verkliga" nu än när 80 och 90 talisterna växte upp.

Citat:

Slutligen sägs 43 procent av föräldrarna som låtit sina barn spela vuxenspel ha upplevt en negativ beteendeförändring. Samtidigt säger mer än fyra femtedelar av de tillfrågade att de inte tror att spelandet kommer påverka deras barns beteende eller framtidsutsikter.

En av den negativa beteendeförändringen kan vara att dom spenderar mycket mer tid framför datorn nu än tidigare. En annan grej till att dom 48% märkt en negativ beteendeförändring kan ju också vara att barnen kommer upp i åldern.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Tycker med 18år på spel är helt befängt när en 6 åring ofta kan se värre saker på nyheterna och är trots allt en låtsas värld med låtsas händelser och ser inget konstigt i att ålders bestämmelser förbigås

Tror inte det har någon inverkan och är man lagd åt våldsamma hållet kommer man agera ut oavsett om man tittar på film eller spelar våldsamma spel och jag tror mer det är en chans att agera ut lite och kan i dom fallen agera ventil mer än det skapar problem även hos dom som är yngre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

18-årsgräns är lite väl högt tycker jag, men däremot är det inte rätt att låta 6åringen spela t.ex GTA heller, åldersgränser är alltid svårt.
Däremot tycker jag det borde vara mer fokus på ålder när man ska få spela t.ex CS online. Jag vet hur mycket skit man får höra online och det är rätt ofta som man själv ruggar tillbaks fast man vet att folk bara säger massa skit genom spelet, men det är inget som jag skulle vilja utsätta mitt barn för i för tidig ålder. Jag började spela online (CS) när jag var 11 år, det var tidigt men inte för tidigt.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Min grabb på 5 år får spela GTA5 och köra rundor och styla bilen. Än har jag inte sett honom sno någon bil irl och gått mayhem.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Min grabb på 5 år får spela GTA5 och köra rundor och styla bilen. Än har jag inte sett honom sno någon bil irl och gått mayhem.....

Men om han ser det på film... så gör han det?
Kan förstå folks argumentation till "hårda verkligheten för barn under 18"... men... varför respektera ena, och inte andra öht?

Ja... nivåerna är högt satta, men det är en hel del våld och otrevligt i många spel. Att säga det inte påverkar dem, bara för de "kan se det på nyheterna"... kanske mer är fråga om nyheterna borde filtreras, vs bara släppa allt. För visst tusan påverkas man.... säger det som vuxen i en stad där folks skjuts mer ofta än i vissa spel. Men man avtrubbas...

Sen kanske 18 är lite hög nivå. De flesta vet vad våld och sex är är redan vid 15 (och tidigare).

Permalänk
Medlem

@TrueType: Tänkte ta och kolla vad Steam rekommenderade som åldersgräns för CS:GO och det står inget. Gjorde lite slumpade tester och det verkar bara finnas PEGI rekommendationer på runt en tredjedel av spelen på steam. Då är det inte så lätt för föräldrar att följa gränserna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Wow det är betydlig fler som påtvingar åldersgränserna på sina barn än jag trott!

Permalänk
Entusiast

Det är ingen lätt fråga det här inte...

Själv kommer jag ihåg att föräldrarna starkt ogillade just GTA San Andreas när jag som 9-åring bönade och bad om att få köpa det eftersom "alla" kompisar hade det... som det brukar låta Jag fick aldrig köpa just det spelet men jag spelade det fortfarande frekvent hos just kompisar, och när GTA IV släpptes lyckades jag övertala dem att få köpa det.

Jag tycker att jag hanterade spel som GTA alldeles utmärkt redan vid 9-10 års ålder men det fanns flera thrillers/skräckfilmer med 15-årsgräns jag inte ens självmant ville se, även när jag hade åldern inne . Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker om 10-åringar som spelar GTA med tanke på hur olika folk hanterar det, men just 18-årsgränsen känns lite väl hög för ett spel. Med tanke på hur grova vissa filmer kan vara skulle jag åtminstone säga att gränsen kan sänkas till 15.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ser inga enorma fel med att en 16 åring lirar 18+ spel. Åldern är en rekommendation och generellt så visar ju många undersökningar att "fel ålder spel" inte påverkar särskilt mycket men finns ju så många mindre våldsamma spel som är bra som de lika gärna kunde spela..

Men har haft en kollega som frågade om jag spelade och hade förslag på spel och gav dem, hon kommer nån månad senare och säger att hon även köpt CoD och GTAV till typ två 8-12 åringar... Orsak "alla andra barn spelar"... Ja visst den visan känner man ju igen den drog jag med när jag var i den åldern var lika osan då som nu.

Moderation och lagom är ju hur som helst bäst gäller både spel och skärmtid...

Permalänk
Medlem

Ptja jag själv tycker dom är löjliga, förstår väl att en viss guideline kan vara lämpligt men idk, jag växte upp med gta 2 3 vice city, counter strike som en mod och allehanda skjutspel och jag är en lika välanpassad samhälls medborgare som vem som helst.

Att 6 åringar kanske inte bör spela battlefield är väl en sak, men att tonåringar inte ska spela skjutspel och liknande är väl enligt mig samma sak som kristna föräldrar som inte låter barn lyssna på rock och sådant, tjänar liksom inget syfte mer än att stilla sitt eget behov som förälder.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men om han ser det på film... så gör han det?
Kan förstå folks argumentation till "hårda verkligheten för barn under 18"... men... varför respektera ena, och inte andra öht?

Ja... nivåerna är högt satta, men det är en hel del våld och otrevligt i många spel. Att säga det inte påverkar dem, bara för de "kan se det på nyheterna"... kanske mer är fråga om nyheterna borde filtreras, vs bara släppa allt. För visst tusan påverkas man.... säger det som vuxen i en stad där folks skjuts mer ofta än i vissa spel. Men man avtrubbas...

Sen kanske 18 är lite hög nivå. De flesta vet vad våld och sex är är redan vid 15 (och tidigare).

Tror många som spelar blir för defensiva och menar att man inte blir påverkad av spel alls, för det har inte dom själva blivit exempelvis. Men nu blir man i alla fall som barn i tidigt utvecklingsstadie påverkad av allting, fast påverkad betyder ju inte att man blir massmördare direkt.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att respektera det för film är väl att det finns väldigt bra filmer med lägre åldersgräns. Respekterar man åldersgränsen för spel betyder det i princip spelförbud fram till 16...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jobbar på skola och har gjort det de senaste 8 åren. Det största problemet är att föräldrar har noll koll eller inte bryr sig. Då menar jag inte bara att föräldrar tittar på att det är 18 års gräns och blankt säger nej eller alternativet bara köper spelet och tittar åt andra hållet.

Hade en diskussion med en medarbetare som är lärare och hennes son ville köpa och spela ett spel som hade 12 års åldersgräns. Hon hade på rak arm sagt nej till sonen och sedan fick han finna sig i det. Jag frågade då vad det handlade om för spel och det visade sig att det är Fortnite (såklart), frågade även vad hennes anledning var och det var ju så klart att det är 12 års gräns.

Enligt min uppfattning och den kommer implementeras om jag själv får barn. Det är att man kollar upp och undersöker vad det är barnet vill spela och sedan bildar sig en uppfattning. Klart att det är enklare för mig som har spelat hela mitt liv men det är så pass enkelt att söka upp infon på nätet. Det är ju bara sunt att man som förälder intresserar sig i vad det är ens barn vill göra, när man väl har gjort det och det ändå ett nej som kommer så kommer antagligen barnen vara lite mera mottaglig till nejet för att man har intresserat sig.

Sorry för wall of text..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Man kan ju också tolka det som att åldersgränserna för spel är oftare felaktigt satta jämfört med de för filmer

Håller med. Har själv en 10-årig grabb med spelintresse och tycker att spelgränsen 18 är rätt befängd jämfört med åldersgränser för film. Min magkänsla är att innehållet i en typisk 11 årsfilm många gånger skulle få motsvarande pegi 16/18. Det gör att vi oftast får granska varje spel själva mha youtube etc. Och vi säger nej ibland också (GTA V är exempelvis ett spel han inte får, trots allt tjat). Men pegi 12 spel känner vi ofta är väl högt satt rekommendation på, ser själv ingen skillnad mellan den och lägre pegi-gränser. Här har både jag och frugan diskuterat och vi är rätt överrens i frågan.

Så jag blir inte förvånad av rubriken; ett system man inte förstår eller känner tillit till kommer man inte heller använda.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig låta mitt barn se på nyheterna. Ungen hade blivit deprimerad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Men om han ser det på film... så gör han det?
Kan förstå folks argumentation till "hårda verkligheten för barn under 18"... men... varför respektera ena, och inte andra öht?

Ja... nivåerna är högt satta, men det är en hel del våld och otrevligt i många spel. Att säga det inte påverkar dem, bara för de "kan se det på nyheterna"... kanske mer är fråga om nyheterna borde filtreras, vs bara släppa allt. För visst tusan påverkas man.... säger det som vuxen i en stad där folks skjuts mer ofta än i vissa spel. Men man avtrubbas...

Sen kanske 18 är lite hög nivå. De flesta vet vad våld och sex är är redan vid 15 (och tidigare).

På 70 och 80talet fanns det filmcensur och sönderskurna filmer som var extra intressant att se oklippt. Fanns dom som tjänade en hel del pengar genom försäljning av usla piratkopior. Slasherskräckisarna var väldigt populära och många barn såg dom tillsammans med föräldrarna. Inte hos mig, mina tyckte Snobbar Som Jobbar var gränsen:D.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som förälder till en 12 åring är det fan omöjligt att begränsa vad de spelar.
Försöker man begränsa användartid mm på nätet byter han mac adress på datorn
Han skapar nya konton på alla möjliga sajter för att undgå de regler vi sätter upp och tycker vi är dumma i huvudet för att han bara får sitta 3 timmar om dan vid datorn.
Och självklart är han 23 år på alla sajter. Ingen kollar ju det på nått vis.

jag har ingen aning om hur man ska lösa det mer än att låsa in sakerna, men det är en dålig ide..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZecretW:

Som förälder till en 12 åring är det fan omöjligt att begränsa vad de spelar.
Försöker man begränsa användartid mm på nätet byter han mac adress på datorn
Han skapar nya konton på alla möjliga sajter för att undgå de regler vi sätter upp och tycker vi är dumma i huvudet för att han bara får sitta 3 timmar om dan vid datorn.
Och självklart är han 23 år på alla sajter. Ingen kollar ju det på nått vis.

jag har ingen aning om hur man ska lösa det mer än att låsa in sakerna, men det är en dålig ide..

Enkelt, skaffa bärbar eller liten stationär, bara flytta från hans rum när tre timmarna gått. Skall finnas effektiva program att begränsa vad han kan kan besöka på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Som förälder till en 12 åring är det fan omöjligt att begränsa vad de spelar.
Försöker man begränsa användartid mm på nätet byter han mac adress på datorn
Han skapar nya konton på alla möjliga sajter för att undgå de regler vi sätter upp och tycker vi är dumma i huvudet för att han bara får sitta 3 timmar om dan vid datorn.
Och självklart är han 23 år på alla sajter. Ingen kollar ju det på nått vis.

jag har ingen aning om hur man ska lösa det mer än att låsa in sakerna, men det är en dålig ide..

Min mamma låste in sakerna till slut i den åldern, för jag spelade för mycket. Det funkade hyfsat. Jag blev lite sur och gick runt och gnällde i några dagar, men sen drog jag antingen till kompisar som hade spel, eller drog ut och lekte med andra polare.

Jag hittade sen var datorn (C64) var och lärde mig att plocka fram och bort den snabbt för att kunna spela efter skolan var slut och innan föräldrarna kom från jobbet. Jag spelade med andra ord en del i alla fall, fast i rimligare mängd.

Sen är ju tekniken svårare att begränsa idag, då allt sker över nätet, även skolarbeten och kommunikation med vännerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Jobbar på skola och har gjort det de senaste 8 åren. Det största problemet är att föräldrar har noll koll eller inte bryr sig. Då menar jag inte bara att föräldrar tittar på att det är 18 års gräns och blankt säger nej eller alternativet bara köper spelet och tittar åt andra hållet.

Hade en diskussion med en medarbetare som är lärare och hennes son ville köpa och spela ett spel som hade 12 års åldersgräns. Hon hade på rak arm sagt nej till sonen och sedan fick han finna sig i det. Jag frågade då vad det handlade om för spel och det visade sig att det är Fortnite (såklart), frågade även vad hennes anledning var och det var ju så klart att det är 12 års gräns.

Enligt min uppfattning och den kommer implementeras om jag själv får barn. Det är att man kollar upp och undersöker vad det är barnet vill spela och sedan bildar sig en uppfattning. Klart att det är enklare för mig som har spelat hela mitt liv men det är så pass enkelt att söka upp infon på nätet. Det är ju bara sunt att man som förälder intresserar sig i vad det är ens barn vill göra, när man väl har gjort det och det ändå ett nej som kommer så kommer antagligen barnen vara lite mera mottaglig till nejet för att man har intresserat sig.

Sorry för wall of text..

Lite väl hårt att begränsa Fortnite för att det är 12 års åldersgräns i min mening.
Jag är helt med på din linje att själv kolla upp mediet innan man godkänner eller avslår sitt barns förfrågan.

När min grabb på 8 år ville ha Fortnite fick han det. Och hur har det påverkat honom? Skjuta och döda? Nej värre, han dansar flossdance!

Permalänk
Medlem

Problemet med åldersmärkningarna är att min moraliska kompass inte nödvändigtvis stämmer bra med vad de tycker. Sex i spel finner jag helt ofarligt, men är inte överdrivet förtjust i våld. Spelar dock själv våldsamma spel och låter barnen se på om de vill, men då märker jag hur de reagerar och om det kommer otäcka moment förvarnar jag.

Har en åttaårig tjej och fyraårig kille och tjejen är ganska ointresserad av våldsspel, medan killen redan gillar fighting-spel, explosioner, etc. Så tjejen lär jag inte behöva tänka allt för mycket på vad hon spelar (fast om annat istället), medan killen säkert kommer tjata mer om spel jag tycker är olämpliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Enkelt, skaffa bärbar eller liten stationär, bara flytta från hans rum när tre timmarna gått. Skall finnas effektiva program att begränsa vad han kan kan besöka på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Rent praktiskt är det säkert enkelt, men den energi det tar att ta konflikten om och om igen är inte alltid lika enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@TrueType: Tänkte ta och kolla vad Steam rekommenderade som åldersgräns för CS:GO och det står inget. Gjorde lite slumpade tester och det verkar bara finnas PEGI rekommendationer på runt en tredjedel av spelen på steam. Då är det inte så lätt för föräldrar att följa gränserna.

Verkar bara vara konsolversionerna av cs:go nsom har PEGI https://pegi.info/search-pegi?q=Counter-Strike%3A+Global+Offe...

Permalänk
Medlem

Dom flest klarar att differentiera en uppenbart fiktiv värld som spel normalt representerar och en film som är spelat in efter alla konstens regler, även "barn", och förälder som har barn i dag är uppväxta med både spel och film.
"verkligheten" slår fiktion varje gång när det kommer till inlevelse.
Jag är(var) själv lagd åt splatterfilm, uppväxt på 70-80 talet med video som en nymodighet, det enda som jag kan komma ihåg att jag har blivit skrämd av som barn var en dokumentär om vampyrfladdermöss.....
Inte för att jag skulle starta canibal holocaust eller liknande med barnbarnen här, men jag har lite problem med att spela FPS spel framför dom.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

18 år är en löjligt hög åldersgräns. 15 år låter mer rimligt isåfall.

Permalänk
Medlem

Jag spelade Quake flitigt som 12-åring, och jag är då rakt ingen våldsam typ.

Jag tror det är så att har man våldsamma tendenser så är det alltid något som kommer vara den utlösande faktorn, är det inte våldsamma spel så blir det något annat istället, så att man "var snäll innan, men blir våldsam av ditten och datten" tror jag inte på.

Däremot så kan det för många vara så att verklighetsflykter blir ett sätt att avreagera sig för många och det är i min mening bättre än att man ger sig på oskyldiga småfåglar med luftgevär eller något i den stilen, vilket jag vet att en del gör.

Det jag menar är att många kanske inte är våldsamma per se, men behöver utlopp för vissa frustrationer, och då är det i min mening bättre att det sker på låtsas. Att dataspel skulle kunna inspirera till verkliga handlingar tror jag inte på. Snarare är det så att människor med det här tendenserna söker få utlopp på något sätt, och att då sljuta folk i spel är bättre än att våldföra sig på folk i verkligheten. Det är min åsikt och den står jag för 100%

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag spelade fan command and conquer red alert som 7-åring.
Tror nästan där är 18-årsgräns på det spelet.