Permalänk
Medlem

Brus/statiskt mikrofonljud?

Ett evigt problem har varit mikrofonbrus. Hur blir man egentligen av med det? Bruset går att jämföra med ljudet av elverktyg, typ borr eller tatueringsapparat. Ibland är det bara brus, ibland borrandet. Borrandet borde komma inifrån datorn.

Kör just nu med speldatorn i signatur. Kopplat i ljudkortet har jag ett par 3.5 anslutna https://sv-se.sennheiser.com/game-zero
Ljudkortet sitter närmast nätaggregatet som på bild:

inne i datorn

Kör med lite mic boost genom windows för att mina vänner annars inte hör mig bra när vi spelar. +10 eller +20 db.
Bruset uppstår från mic boost, men vet inte hur man annars ska få upp ljudet. Bruset finns där från början hur som helst. Hör dom inte mig så hör dom inte bruset.
Datorn och alla annan kringutrustning är kopplat i en grendosa i ett ojordat uttag. Spänningsskydd vid väggen... det kan jag nog ta bort kommer jag på.
Har lästa många förslag som att jorda datorn eller byta till USB anslutning, men både jag och min kompis har upplevt att det inte fungerat.

Förslag på lösningar? Vill gärna få det fixat utan att köpa extern mikrofon, men funderar mer och mer på det..

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Har något liknande problem med flera headset och ljudkort.

Windows egna mic boost är rena pesten och ökar bara som du säger bruset.

Jag kör just nu med antingen Logitech G430 eller QPAD QH-85, har även ett par Hyper X Cloud som i princip är samma som QH-85.

Problemet med alla mikrofoner är att sedan jag gick upp till Windows 10 så har ingen haft tillräckligt bra volym via inbyggda ljudkortet.

G430 fungerade ok med USB-ljudkortet som följer med tills någon Windows-uppdatering då volymen gick från helt ok till knappt hörbart på max volyminställning.

Har också ett gammalt Asus DGX som nu är inkopplad, som standard räcker inte volymen till, får aktivera kortets booster, som faktiskt fungerar utan att lägga till brus.

Alla av dessa fungerade utan mic boost och kunde får skithög volym på t.ex. G430 mic utan boost när jag hade Windows 8.1.

Har testat en hel hög med olika drivrutinsversioner, och G430 fungerade som sagt fram till en Windows-uppdatering, ingen annan ändring skedde med hårdvara/mjukvara...

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Det kan vara värt att gå en runda med drivers och inställningar en gång till då? Börjar vara ett halvår sen jag byggde datorn.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Upplever att det generellt alltid blivit så när man kört på det inbyggda ljudkortet och man behöver använda mic-boost. Själv kör jag med ett USB-headset och kommer då runt problemet, alternativt har jag kört med separat mick via externt ljudkort och mixerbord.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Upplever att det generellt alltid blivit så när man kört på det inbyggda ljudkortet och man behöver använda mic-boost. Själv kör jag med ett USB-headset och kommer då runt problemet, alternativt har jag kört med separat mick via externt ljudkort och mixerbord.

Håller med dig om det med det inbyggda ljudkortet. Därför jag köpte ett premium ljudkort för PCI-E. Hoppades det skulle lösa problemet.
Så du förespråkar också separat mikrofon.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

@GuuFi: Det kan vara värt att gå en runda med drivers och inställningar en gång till då? Börjar vara ett halvår sen jag byggde datorn.

Kanske, fast körde om alla drivrutiner för Logitech/Inbyggda, för det kortet har aldrig strulat fram till Windows-uppdateringen.

Nu har jag ju ett PCI-E kort som går att köra fast jag behöver även där använda Asus mic boost som fungerar bättre än Windows men ändå dåligt att i princip inget av de 3 ljudkorten fungerar out of the box.

Sen hade jag andra problem efter uppdateringen, första var att Windows plötsligt blockerade alla applikationer att överhuvudtaget använda mikrofonen, inkl Asus kontrollpanel men det är en annan historia...

Googlar man på low mic volume så är majoriteten i samband med Windows 10 uppgradering, så verkar ju vara generella problem i Win10.

Permalänk
Medlem

@Drickz: Njae, inte nödvändigtvis separat mikrofon - Men när jag kör ljudet ur högtalarna istället för headsetet kör jag gärna med separat mikrofon för att slippa ha headsetet på mig ändå. Men annat ljudkort än det inbyggda kan jag väl lugnt säga att jag förespråkar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kanske, fast körde om alla drivrutiner för Logitech/Inbyggda, för det kortet har aldrig strulat fram till Windows-uppdateringen.

Nu har jag ju ett PCI-E kort som går att köra fast jag behöver även där använda Asus mic boost som fungerar bättre än Windows men ändå dåligt att i princip inget av de 3 ljudkorten fungerar out of the box.

Sen hade jag andra problem efter uppdateringen, första var att Windows plötsligt blockerade alla applikationer att överhuvudtaget använda mikrofonen, inkl Asus kontrollpanel men det är en annan historia...

Googlar man på low mic volume så är majoriteten i samband med Windows 10 uppgradering, så verkar ju vara generella problem i Win10.

Haha sprang på det problemet också efter windowsuppdateringen och när jag väl kom hem med ett nytt headset läste jag i kommentarerna på en artikel här på sweclockers vad det berodde på. Så det var ju bara att åka tillbaka till affären och lämna tillbaka de nya lurarna

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

För lägst brus är ett externt ljudkort/mixerbord, helst med separat strömförsörjning att föredra. Det handlar om allt brus och störningar som kan komma från nätaggregat eller andra komponenter inuti chassit (exempelvis grafikkort som tar emot mycket ström vilket är direkt proportionellt med elektromagnetiska fältet som då uppstår runt ledningarna). Men ett dedikerat ljudkort som sitter en bit från grafikkortet och dessutom har metallskydd runt tycker man borde räcka eller iaf vara bra nog.

Låter det bättre med ditt integrerade ljudkort? Jag skulle i ditt fall även testa att koppla bort kabeln till frontpanelsuttagen (vilket jag antar att du inte använder), bara för att se om det stör någonting.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Kopplade ur allt som inte egentligen behövs, inklusive frontpanelens anslutning. Fick starkare ljud i mikrofonen och mindre brus.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB