Smalt (runt 10cm), billigt grafikkort med HDMI eller/och VGA?

Permalänk
Medlem

Smalt (runt 10cm), billigt grafikkort med HDMI eller/och VGA?

Har en släkting med en gammal DELL burk, modell orkar inte kolla upp det, som jag köpte ny skärm till. Skärmen har DVI och VGA men kortet (ingen aning vad det är för nån) i burken har bara DVI och nån mini-DIN, men har en VGA-DVI converter så det går att köra med VGA till skärmen.

Iaf, tänkte slänga en av mina gamla grafikkort i datorn men även om korten är gamla är själva burken nån slim-line modell på ca. 11 cm, så korten får inte plats. Letar efter ett billigt, litet kort med HDMI eller VGA som orkar köra typ 1080 video och generelt surfande.

Väldigt osannolikt att användaren har någon nytta av det och jag tror inte det är nån skillnad på kvaliteten men öh.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@circedge: Menade du kanske att skärmen har HDMI och inte DVI? Annars om både skärmen och grafikkortet har DVI så är det ju inget problem.

Men om problemet bara är anslutningen så är det väl enklast att bara använda en vanlig HDMI-DVI-kabel, HDMI och DVI är elektriskt kompatibla så det fungerar så länge som du inte behöver mer än 1920x1200@60Hz.

Om problemet istället är att du vill ha något modernare grafikkort så finns det inga grafikkort listade på prisjakt som är kortare än 11cm, men dessa är kortare än 12cm. GT710-730 kan väl inte direkt räknas som moderna kanske, men duger väl för ändamålen du listade.

Tillägg: Eller du kanske menade på höjden, d.v.s. att du behöver ett lågprofil-kort? Då är ju utbudet lite större, och det redan nämnda GT 1030 kan då vara ett vettigt val om man vill ha stöd för den senaste videoavkodningen o.s.v.

Permalänk
Medlem

Hups ja, skärmen har HDMI och VGA, kortet har DVI och mini-DIN liknande. Sitter nån converter kabel mellan skärmen och datorn just nu för DVI-VGA. Det funkar bra men tänkte att HDMI till HDMI är smidigare. Men om de är kompatibla och ja behövs inte mer än 1080 och 60hz, då kan jag väl lika gärna glömma min ide.

Korten jag har är för breda på höjden, eller hur är det nu? De är inte för långa. Datorn är bara 11cm till bredden och nuvarande kortet sitter i horisontellt.

Och ang prisjakt kortet gtx 1030 njaaaa.. 900+ är lite för mycket för ett kort som inte behövs till mycket, plus 2 gig vram, onödigt. Tänkte något närmare 500, eller är det bara beg som gäller för det idag?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@circedge: Om budgeten är 500kr så får du mycket mer för pengarna begagnat än nytt

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

är det inte billigare att kolla upp vad för burk du har och eventuellt byta chassi istället ? kanske dum fråga men borde inte de vara ett alternativ? annars kan du ju alltid kolla om du hittar ett billigt gts 250 på tradera, ett sånt borde duga som jag upfattar det.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Det är lågprofil, här en lista på alla lågprofilkort på prisjakt:
https://prisjakt.nu/kategori.php?l=s367644240&o=produkt_pris_...

Detta ser ju klockrent ut
https://www.komplett.se/product/980050/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Medlem

Letade fram specsen på kortet. Det är en Radeon HD 2400 Pro och ja, lågprofil. Den där GT710'n har samma mått och priset är trevligt också, plus att den är löjligt mycket kraftfullare än den gamla. Såg att ASUS modeller ligger på runt 50 spänn mer än tex MSI eller andra, ska väl inte vara nån större skillnad? Och på inet har de en modell som rekommenderas behöva en 300W PSU. Öh låter lite väl mycket och jag tvekar att DELL:en har en så stor. Konstiga priser. En 1 gig är dyrare än en 2 gig från samma tillverkare och exakt samma specs verkar det annars vara. Och Elgiganten som annars är billig ibland vill ha nästan 200 mer.

Jag provade spela upp en videofil med MPC med burken och det blev snabbt värsta tearingen tills jag satte på vsync på MPC. Tydligen kan det vara något med render valet eller nåt. Den gamla skärmen var 19 tum och körde nån konstig upplösning - 1400x799 eller så på 60hz har jag för mig. Ingen tearing då. Den nya är inställd på 1080p/60hz. Ska kanske testa med PotPlayer istället eller pilla med render grejen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett sånt här kort som jag kan avvara, om det är intressant:
ASUS GeForce GT 610 2GB Silent PhysX
https://www.komplett.se/product/753851#

Edit: Har inte hållare för låg version.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@circedge: DVI och HDMI är precis samma signal. Köp en ny sladd med DVI -> HDMI istället.