Problem med ARC ljud - LenovoY720/GTX 1060

Permalänk
Testpilot

Problem med ARC ljud - LenovoY720/GTX 1060

Hejsan!

Införskaffade mig nyligen ett nytt ljudsystem, mer specifikt Yamaha YHT-1840. Allt fungerar som det ska förutom att ARC ljudet till min Lenovo Y720 vägrar fungera.

Utrustning:

Hur jag kopplat:

  • Nikabe kabel går mellan port "0" (HDMI Out) och TV'ns HDMI 1

  • Lenovo Y720 är kopplat med vanlig HDMI till port 1

  • PS4/3 är kopplat med vanlig HDMI till port 2 respektive 3

Jag får ljud+bild utan problem på TV'ns appar samt både PS3/PS4. Problemet är att jag får bara bild när jag kör laptopen genom ARC, jag får ljud och bild när jag kopplar laptopen direkt till TV'ns HDMI 2 & ändrar ljudkälla till "TV Audio 1" på förstärkaren.

Jag har testat att byta HDMI kabel mellan stärkaren & laptopen utan resultat, och jag vet att samtliga portar på förstärkaren stödjer 4K@60/HDR/Dolby*/4:4:4 så bör inte spela någon roll vilken port jag kör genom heller (har testat med PS4.an i alla portar och det funkar utan problem).

Håller mig på att tappa allt hår över det här nu, så all hjälp uppskattas något otroligt! Tack på förhand ~
//Yatagarasu

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hej

Vissa apparater stöder inte ARC på alla HDMI-uttag, någon du måste kolla upp för din utrustning.

För mig så var ARC utmärkt på min Samsung TV och det funkar fint mot min Marantz reciever.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dack3:

Hej

Vissa apparater stöder inte ARC på alla HDMI-uttag, någon du måste kolla upp för din utrustning.

För mig så var ARC utmärkt på min Samsung TV och det funkar fint mot min Marantz reciever.

Tänkte du att själva datorn inte skulle stödja det då, eller förstärkar/TV?
För jag är till 99.9% säker på att både TV och förstärkare stödjer det då alla enheter funkar utom just laptopen.

Edit:
Samtliga 4 portar på förstärkaren ska stödja ARC/4K@60/Dolby*/4:4:4 av det jag kan läsa mig till. Och jag tar för givet att TV'ns HDMI 1 stödjer ARC då alla andra enheter funkar utan problem (HDMI 1 stödjer även 4K@60/4:4:4 o.s.v.).

Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

Ingen som har ens en liten aning vart problemet kan ligga?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

"Problemet är att jag får bara bild när jag kör laptopen genom ARC"

Det är nog (i alla fall för mig) lite oklart vad du egentligen menar... ARC är en funktion för att skicka ljud "baklänges" genom en HDMI-kabel (Audio return channel).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ingen som har ens en liten aning vart problemet kan ligga?

Jag förstår inte vad ARC skulle ha med din laptop att göra, ARC är ju något som tvn skickar ut mot en surrounddekoder om tvn tar emot ljudet via en annan hdmiport än den som dekodern är ansluten till så det lär inte ha med laptopen att göra.
Problemet lär alltså inte ha något att göra med ARC.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att laptopen skickar ljudet i ett format som inte stödjs av ARC medans förstärkaren stödjer det när du kopplar direkt till den.

Permalänk
Medlem

Inte så enkelt att laptopen aktiverar fel ljudutgång när du kopplar till förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tänkte du att själva datorn inte skulle stödja det då, eller förstärkar/TV?
För jag är till 99.9% säker på att både TV och förstärkare stödjer det då alla enheter funkar utom just laptopen.

Edit:
Samtliga 4 portar på förstärkaren ska stödja ARC/4K@60/Dolby*/4:4:4 av det jag kan läsa mig till. Och jag tar för givet att TV'ns HDMI 1 stödjer ARC då alla andra enheter funkar utan problem (HDMI 1 stödjer även 4K@60/4:4:4 o.s.v.).

Mvh

Det är endast HDMI out på förstärkaren som har ARC. Kopplar du laptopen med HDMI till TVn så måste du byta källa på förstärkaren till TV, kolla även så att allt är inställt i både TVn och förstärkaren att ljudet ska skickas till förstärkaren.

Permalänk

Tror detta fungerar :Koppla laptopen till en av tv hdmi uttag typ hdmi2 se kopplar du en optisk kabel mellan tvns digital out och till förstärkaren optiska utgång och sen låser du den optiska kabeln typ till tv eller något annan källa på förstärkaren så får du ljud när du kör laptopen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Vad är det du tror att du vill försöka uppnå? ARC - Audio Return Channel har ingenting med din dator att göra och är ingenting som din dator har en del utav.

ARC är för att du ska kunna få TV-ljudet att spelas upp via högtalarna som är kopplade till din receiver istället för via TVns inbyggda högtalare. Det kan lösas genom att receivern och TVn stödjer ARC via de rätta portarna som då också måste stödja ARC och kopplas med en HDMI-kabel som också stödjer det samt att funktionerna är aktiverade i både receiver och TV.

Eller så kan du koppla det genom en Optisk kabel, vilket hos många TV-tillverkare är det bättre alternativet då det på dessa inte alltid fungerar att skicka tillbaka digitalt surroundljud till förstärkaren för avkodning t.ex. via en inbyggd Netflix app.

På min Sony TV så kör jag med en Optisk kabel för att kunna få korrekt output av Dolby Digital via den inbyggda Netflix appen, något som inte stöds via ARC och HDMI. Vanligt analogt TV-ljud funkar dock alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Säger igen, din dator har inget med ARC att göra.

Du får gärna specificera vad det är du vill försöka uppnå

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

På min Sony TV så kör jag med en Optisk kabel för att kunna få korrekt output av Dolby Digital via den inbyggda Netflix appen, något som inte stöds via ARC och HDMI. Vanligt analogt TV-ljud funkar dock alldeles utmärkt.

Kör lika här med netflix appen från min Philips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt ditt inlägg. Har du kopplat din bärbara dator till TV:n? Koppla den istället till förstärkaren, allt ska kopplas till förstärkaren. ARC är enbart till för att överföra ljudet från TV:n till förstärkaren. Det funkar sådär, själv har jag haft tur med min LG OLED 65" och min Yamaha RX-A1070 där även Netflix Atmosljud funkar via ARC/HDMI.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Testpilot

@Rydisen @mrqaffe @pt96hni @ezah @Kelzzor @hollowman71 @PsyCor @Bascule666

Taggar er alla för att svara så effektivt som möjligt! Jag kanske har förklarat riktigt dåligt eller totalt missförstått ARC-functionen.

Såhär är det kopplat idag:

  • HDMI Out på förstärkaren går till HDMI 1 på TV'n (Nikabe High-speed HDMI kabel)

  • Lenovo Y720 är(var) kopplad till HDMI 1 på förstärkaren

  • PS3.an är kopplad till HDMI 2 på förstärkaren

  • PS4.an är kopplad till HDMI 3 på förstärkaren

  • Sub + högtalare är kopplat till förstärkaren genom sina respektive egna markerade portar

Problemet?
När jag slår på HDMI 1 på förstärkaren så får jag bild utan problem på TV'ns HDMI 1 Source, men inget ljud i huvudtaget (kan inte ens starta Spotify då start är 'greyed out'). Däremot om jag byter till HDMI 2/3 på förstärkaren så får jag både bild & ljud från PS3/PS4 utan problem. Dock om jag kopplar laptopen direkt till HDMI 2 på TV'n, kör HDMI 2 som source på TV'n och sedan ändrar ljudkälla till "Audio1" på förstärkaren får jag både ljud och bild.

Jag förstår alltså inte varför jag inte kan koppla laptopen direkt till förstärkaren precis som med PS3/PS4.an... Har testat 2 olika HDMI kablar till laptopen samt alla portar, gör ingen skillnad alls. 4K & HDR, inga som helst problem utan det är bara ljudet som vägrar när laptopen är direkt kopplad till förstärkaren.

Att använda optisk kabel går inte när laptopen är inkopplad i förstärkaren, kan inte använda en "audio source" samtidigt som en "HDMI source" (optiska använder Audio 1, lär isåfall välja mellan t.ex. Audio 1 & HDMI X). Här är en bild på baksidan av själva enheten.

Här är manualen/kopplingsschemat iaf om någon inte kikat och är intresserad:
https://europe.yamaha.com/files/download/other_assets/3/96606...

TL;DR:
Varför får jag både ljud och bild från mina konsoller när dom är kopplade i förstärkaren, medan min laptop bara ger mig bild och inget ljud när den är kopplad direkt till förstärkaren? edit: La till TL;DR:

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@Rydisen @mrqaffe @pt96hni @ezah @Kelzzor @hollowman71 @PsyCor @Bascule666

Taggar er alla för att svara så effektivt som möjligt! Jag kanske har förklarat riktigt dåligt eller totalt missförstått ARC-functionen.

Såhär är det kopplat idag:

  • HDMI Out på förstärkaren går till HDMI 1 på TV'n (Nikabe High-speed HDMI kabel)

  • Lenovo Y720 är(var) kopplad till HDMI 1 på förstärkaren

  • PS3.an är kopplad till HDMI 2 på förstärkaren

  • PS4.an är kopplad till HDMI 3 på förstärkaren

  • Sub + högtalare är kopplat till förstärkaren genom sina respektive egna markerade portar

Problemet?
När jag slår på HDMI 1 på förstärkaren så får jag bild utan problem på TV'ns HDMI 1 Source, men inget ljud i huvudtaget (kan inte ens starta Spotify då start är 'greyed out'). Däremot om jag byter till HDMI 2/3 på förstärkaren så får jag både bild & ljud från PS3/PS4 utan problem. Dock om jag kopplar laptopen direkt till HDMI 2 på TV'n, kör HDMI 2 som source på TV'n och sedan ändrar ljudkälla till "Audio1" på förstärkaren får jag både ljud och bild.

Jag förstår alltså inte varför jag inte kan koppla laptopen direkt till förstärkaren precis som med PS3/PS4.an... Har testat 2 olika HDMI kablar till laptopen samt alla portar, gör ingen skillnad alls. 4K & HDR, inga som helst problem utan det är bara ljudet som vägrar när laptopen är direkt kopplad till TV'n.

Att använda optisk kabel går inte när laptopen är inkopplad i förstärkaren, kan inte använda en "audio source" samtidigt som en "HDMI source" (optiska använder Audio 1, lär isåfall välja mellan t.ex. Audio 1 & HDMI X). Här är en bild på baksidan av själva enheten.

Här är manualen/kopplingsschemat iaf om någon inte kikat och är intresserad:
https://europe.yamaha.com/files/download/other_assets/3/96606...

HDMI 1 på förstärkaren ska ju ge datorns bild på TVn inte TVns bild. Annars har du kopplat fel på något sätt, eller ställt in fel i ditt beskrivande.

Om datorn är kopplad på HDMI1 och receivern är inställd på det så ska ju datorn slå om och visas på TVn inget annat.

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Ändrar du TVns input till HDMI också? Annars kommer det bli strul.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PsyCor:

HDMI 1 på förstärkaren ska ju ge datorns bild på TVn inte TVns bild. Annars har du kopplat fel på något sätt, eller ställt in fel i ditt beskrivande.

Om datorn är kopplad på HDMI1 och receivern är inställd på det så ska ju datorn slå om och visas på TVn inget annat.

Skrivet av PsyCor:

@Yatagarasu: Ändrar du TVns input till HDMI också? Annars kommer det bli strul.

Gjort en fin bild i paint som visar

TV'n är satt att använda HDMI 1 som källa, förstärkaren sätter jag på HDMI 1-3 beroende på vilken enhet som ska köras. I denna config är det bara laptopen som inte kan ge både bild och ljud, konsollerna gör det utan problem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Det är mjukvara, du måste välja rätt ljud output i Windows också... Bild får du alltid men ljudet måste ändras manuellt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PsyCor:

@Yatagarasu: Det är mjukvara, du måste välja rätt ljud output i Windows också... Bild får du alltid men ljudet måste ändras manuellt.

Hmm, inte helt säker på om jag hänger med på vad du syftar på exakt att jag ska ändra. Men bifogar lite bilder på mina inställningar och vilka alternativ jag har.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Om du trycker på testa där under högalarkonfiguration, kommer det inget ljud ur högtalarna kopplade till receivern?

Jag hade stängt av ARC i detta läge och alla former av remote control i TVns inställningar samt i receiverns. Kombinationen din TV och din receiver med din dator verkar ge en dålig kedja på något sätt.

Testa att stänga av ARC och bara ha TVns vanliga inbyggda högtalare aktiverade och se om det då funkar med ljudet från datorn via receivern. Funkar det då så är det bara att koppla en optisk kabel från TV till förstärkare och köra TV-ljudet så.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är förstärkaren konfad, man brukar ju kunna välja vad man lyssnar på i förhållande till den bild som tittas på, är hdm 1 ingången konfad att spela upp ljudet som kommer in där eller ska den ta ljudet via ARC ?
Får du ljud om du utan att ändra något annat ansluter en annan signalkälla till hdmi 1 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur är förstärkaren konfad, man brukar ju kunna välja vad man lyssnar på i förhållande till den bild som tittas på, är hdm 1 ingången konfad att spela upp ljudet som kommer in där eller ska den ta ljudet via ARC ?
Får du ljud om du utan att ändra något annat ansluter en annan signalkälla till hdmi 1 ?

Det är inte så ARC fungerar, iallafall inte på min Yamaha med ARC.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Hur är förstärkaren konfad, man brukar ju kunna välja vad man lyssnar på i förhållande till den bild som tittas på, är hdm 1 ingången konfad att spela upp ljudet som kommer in där eller ska den ta ljudet via ARC ?
Får du ljud om du utan att ändra något annat ansluter en annan signalkälla till hdmi 1 ?

På ovanstående förstärkare jag har så lär jag välja mellan ljudkälla 1-5 eller HDMI 1-4, kan alltså inte aktivt välja t.ex. HDMI 3 och Audio 2 samtidigt. Har dock hittat några inställningar som verkar kunna ändra vilken port som kör ljud/annat, men har inte vågat röra för mycket där då jag inte förstår hälften av alla förkortningar

----------------

@Rydisen @mrqaffe @pt96hni @ezah @Kelzzor @hollowman71 @PsyCor @Bascule666

Det verkar ha löst sig nu, har dock ingen aning vad jag egentligen gjorde för att få det att fungera.
Kör laptopen med en 3.e ny HDMI kabel i port 4 på stärkaren, satte även i SPDIF-kabel mellan stärkare & TV - Voila, nu kan jag tom välja 5.1 ljud i Windows

Edit:
"Lösningen" var så enkel som att köra optiskt ljud mellan TV<>stärkare och sätta det som ljudkälla 1. Dock känns det mer som jag kringgår problemet än att faktiskt ha löst det, då jag fortfarande inte får det fungera med laptopen utan optisk kabel. Har nu ett annat problem istället... När jag kör Netflix-appen från MS-store i fullscreen läge så flimmrar skärmen svart ibland, inte något som hände innan, suck..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

På ovanstående förstärkare jag har så lär jag välja mellan ljudkälla 1-5 eller HDMI 1-4, kan alltså inte aktivt välja t.ex. HDMI 3 och Audio 2 samtidigt. Har dock hittat några inställningar som verkar kunna ändra vilken port som kör ljud/annat, men har inte vågat röra för mycket där då jag inte förstår hälften av alla förkortningar

----------------

@Rydisen @mrqaffe @pt96hni @ezah @Kelzzor @hollowman71 @PsyCor @Bascule666

Det verkar ha löst sig nu, har dock ingen aning vad jag egentligen gjorde för att få det att fungera.
Kör laptopen med en 3.e ny HDMI kabel i port 4 på stärkaren, satte även i SPDIF-kabel mellan stärkare & TV - Voila, nu kan jag tom välja 5.1 ljud i Windows

Edit:
"Lösningen" var så enkel som att köra optiskt ljud mellan TV<>stärkare och sätta det som ljudkälla 1. Dock känns det mer som jag kringgår problemet än att faktiskt ha löst det, då jag fortfarande inte får det fungera med laptopen utan optisk kabel. Har nu ett annat problem istället... När jag kör Netflix-appen från MS-store i fullscreen läge så flimmrar skärmen svart ibland, inte något som hände innan, suck..

Just ARC har tendenser att fungera som det vill ibland beroende på förstärkaren TV osv. Jag har själv problem med just ARC med att när jag byter källa på TVn så kommer det inget ljud och då måste stänga av förstärkaren och sätta på igen för att handskakningen ska rätta till sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Just ARC har tendenser att fungera som det vill ibland beroende på förstärkaren TV osv. Jag har själv problem med just ARC med att när jag byter källa på TVn så kommer det inget ljud och då måste stänga av förstärkaren och sätta på igen för att handskakningen ska rätta till sig

ARC verkar vara en standard ingen bryr sig om att följa. Personligen har jag haft tur att det funkar med min LG OLED TV och min Yamaha stärkare. TV:ns Netflixapp pumpar ut fint Atmosljud som den ska men det kunde lika gärna inte funka alls. Verkar vara en chansning, tyvärr stödjer inte optisk kabel Atmos som annars varit en räddning. Både Hembiobutiken och de teknikerna som installerade TV:n sa samma sak, det kanske funkar...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Jag skulle verkligen råda dig att stänga av allt som har med ARC att göra då. Uppenbarligen har du någon form av konflikt med din TV kontra din förstärkare gällande ARC och det leder till problematik i senare led.

Så kör optisk/spdif från TV för ljud och stäng av ARC i både receiver och TV och så kör du på som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

ARC verkar vara en standard ingen bryr sig om att följa. Personligen har jag haft tur att det funkar med min LG OLED TV och min Yamaha stärkare. TV:ns Netflixapp pumpar ut fint Atmosljud som den ska men det kunde lika gärna inte funka alls. Verkar vara en chansning, tyvärr stödjer inte optisk kabel Atmos som annars varit en räddning. Både Hembiobutiken och de teknikerna som installerade TV:n sa samma sak, det kanske funkar...

Ja det suger verkligen att det inte bara fungerar som alla tycker och säger att det ska göra. Min Sony TV kan inte skicka vidare digitalt ljud från inbyggd Netflix app till receivern via ARC utan bara via optisk kabel fast det ju ska fungera med ARC enligt den standard det skapades för.

Nu har jag inte en Atmos godkänd receiver så jag bryr mig ändå inte om Atmos ljud just nu men om jag i framtiden gör det så får jag väl skaffa en Apple TV eller liknande och köra apparna via den.

Permalänk

Så är det med min Philips tv och en denon förstärkare måste kör optisk kabel för att få ljud med den inbyggda Netflix appen. Jag höll på hur länge som helst men fick det inte att fungera fast det ska fungera! Så det vart att köra en optisk kabel

Skickades från m.sweclockers.com