95% av platserna på fängelserna fyllda, Morgan Johansson tycker det tyder på att brottsbekämpningen fungerar bättre!

Permalänk
Avstängd

95% av platserna på fängelserna fyllda, Morgan Johansson tycker det tyder på att brottsbekämpningen fungerar bättre!

Citat:

Fulla fängelser leder till mer våld, både mellan intagna och mot personal. Men justitie- och inrikesminister Morgan Johansson menar att det beror på att brottsbekämpningen fungerar bättre.
– Den här mandatperioden har vi gjort stora satsningar på polisen, nu är det kriminalvårdens tur, säger han i Morgonstudion.

Polisen jobbar mer effektivt och straffen har skärpt. Det är orsaken till att det blivit allt trängre på svenska fängelser, menar Morgan Johansson.

För fyra år sedan var 85 procent av platserna på svenska fängelser upptagna. Nu ligger beläggningen runt 95 procent.

– Det ska helst inte ligga över 90 procent, man behöver möjlighet att kunna flytta intagna, den luften i systemen måste finnas, säger Morgan Johansson.

SVT Nyheter har sökt Moderaterna för att kommentera Socialdemokraternas förslag. Partiet har tackat nej.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson
Morgans svar är skrattretande. Många poliser har slutat på grund av att just lagen inte är tillräcklig på många punkter, brottslingar som bör låsas in får gå fria, dom får inget vettigt stöd. Har man vapen som pistol på sig så skall man per automatik låsas in minst 1 år. Det är för få poliser samtidigt som dom är ineffektiva och en hel del visar tecken på demoralisation, som när dom väntar i flera förorter att härjandet skall sluta och då går in.

Knarket har alldrig flödat så fritt på många orter som nu, mer eller mindre öppet. Jag bor tack och lov i en stad som inte är bland dom hundra främsta när det gäller brott. Men många städer har misslyckats med att förhindra eskalerandet av brott. Man skall kunna diskutera sådana här saker utan att det urartar.

Många växer upp i utanförskap, även om man inte vill studera så borde man kunna hindra personer från att bli brottslingar. Man måste ha polisstationer just i förorterna där många riskerar att växa upp med brott. Pattrullerande poliser är ett måste i sådana områden. Lagar som gör att man som förälder till barn inte kan nonchalera om deras barn begår grova brott eller upprepade småbrott, man blir tvungen att flytta till en ort som är långt från städer.

Vad är era förslag för en minskad brottslighet? Givetvis vettiga genomförbara förslag.

Permalänk
Medlem

tyvärr är det svårare att få hjälp i ett tidigt stadium så nu får vi sota för alla nerdragningar Moderaterna gjorde när de satt vid makten. Ungdomar som har det svårt måste få hjälp tidigt annars blir det otroligt dyrt när de kommit hela vägen till fängelset. Vi ska skapa mer trygghet tidigare då slipper vi bepansra gatorna med poliser som ändå inte han förbättra samhället. Det viktigaste vi kan göra är att låta alla få vara med. V förslag där man får bidrag för att var med en förening är ett bra förslag för att få ungdomarna att känna sig behövd och älskad.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Sätt in armén i förorterna, bepansrade fordon klarar sig lätt under stenkastning, ge soldater makten att häkta folk tills polisen kommer in och tar över. Sverige blir invaderat från insidan, det finns ingen "farliga ryssen", vi är under attack här och nu. Hela områden blir förlorade och blir nu för farliga att vistas sig i. Jag kan inte besöka området jag växte upp i idag utan att riskera liv och ägodelar.

Den andra lösningen är väl självklar och de är att det måste storstädas i vår regering. Har aldrig röstat i mitt liv, men jag vet iallafall vem jag röstar på i september!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

https://cdn3.imggmi.com/uploads/2018/7/11/a7ee775609bc041bce45eb678b589c3a-full.png
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson
Morgans svar är skrattretande. Många poliser har slutat på grund av att just lagen inte är tillräcklig på många punkter, brottslingar som bör låsas in får gå fria, dom får inget vettigt stöd. Har man vapen som pistol på sig så skall man per automatik låsas in minst 1 år. Det är för få poliser samtidigt som dom är ineffektiva och en hel del visar tecken på demoralisation, som när dom väntar i flera förorter att härjandet skall sluta och då går in.

Knarket har alldrig flödat så fritt på många orter som nu, mer eller mindre öppet. Jag bor tack och lov i en stad som inte är bland dom hundra främsta när det gäller brott. Men många städer har misslyckats med att förhindra eskalerandet av brott. Man skall kunna diskutera sådana här saker utan att det urartar.

Många växer upp i utanförskap, även om man inte vill studera så borde man kunna hindra personer från att bli brottslingar. Man måste ha polisstationer just i förorterna där många riskerar att växa upp med brott. Pattrullerande poliser är ett måste i sådana områden. Lagar som gör att man som förälder till barn inte kan nonchalera om deras barn begår grova brott eller upprepade småbrott, man blir tvungen att flytta till en ort som är långt från städer.

Vad är era förslag för en minskad brottslighet? Givetvis vettiga genomförbara förslag.

Jag undrar mest hur dem har lyckats fylla fängelsena när dem släpper ut alla uppenbara lagbrott.
Våldtäkt tex. ska enligt lag ge lägst 2 års fängelse, men förövare går fria med lite samhällstjänst.
Samhällstjänst? För en vanlig laglydig ungdom kallas det för ett sommarjobb, och man gör det för 80kr/ timmen!

https://samnytt.se/valdtog-och-hotade-doda-minderarig-flicka-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Sätt in armén i förorterna, bepansrade fordon klarar sig lätt under stenkastning, ge soldater makten att häkta folk tills polisen kommer in och tar över. Sverige blir invaderat från insidan, det finns ingen "farliga ryssen", vi är under attack här och nu. Hela områden blir förlorade och blir nu för farliga att vistas sig i. Jag kan inte besöka området jag växte upp i idag utan att riskera liv och ägodelar.

Den andra lösningen är väl självklar och de är att det måste storstädas i vår regering. Har aldrig röstat i mitt liv, men jag vet iallafall vem jag röstar på i september!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ådalshändelserna

Permalänk
Medlem

Du har måhända inget lite mer aktuellt än något som hände för 87 år sen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Sätt in armén i förorterna, bepansrade fordon klarar sig lätt under stenkastning, ge soldater makten att häkta folk tills polisen kommer in och tar över. Sverige blir invaderat från insidan, det finns ingen "farliga ryssen", vi är under attack här och nu. Hela områden blir förlorade och blir nu för farliga att vistas sig i. Jag kan inte besöka området jag växte upp i idag utan att riskera liv och ägodelar.

Den andra lösningen är väl självklar och de är att det måste storstädas i vår regering. Har aldrig röstat i mitt liv, men jag vet iallafall vem jag röstar på i september!

"Aldrig röstat i mitt liv" Om du har varit så ointresserad av Sverige tidigare kan du väl fortsätta att vara ointresserad.

Permalänk
Medlem

Här har vi en annan som gjort en vända i Försvarsmakten.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

tyvärr är det svårare att få hjälp i ett tidigt stadium så nu får vi sota för alla nerdragningar Moderaterna gjorde när de satt vid makten. Ungdomar som har det svårt måste få hjälp tidigt annars blir det otroligt dyrt när de kommit hela vägen till fängelset. Vi ska skapa mer trygghet tidigare då slipper vi bepansra gatorna med poliser som ändå inte han förbättra samhället. Det viktigaste vi kan göra är att låta alla få vara med. V förslag där man får bidrag för att var med en förening är ett bra förslag för att få ungdomarna att känna sig behövd och älskad.

Importera kriminella - Skapa kapacitetsbrist - Skyll på Moderaterna.
Stabilt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Du har måhända inget lite mer aktuellt än något som hände för 87 år sen?

Fortfarande aktuellt.
Det är lite intressant historia som påverkade lagar och regler på ett sätt som gjort att det inte hänt igen på... 87 år.

Permalänk
Medlem

95 procent av fängelserna fyllda? hur?

tänk om polisen faktiskt skulle börja göra något i förorterna, då skulle det inte ens finnas platser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Här har vi en annan som gjort en vända i Försvarsmakten.

Jag fick faktiskt inte vara med, för mitt ben är defekt.
Men har man lite koll på historien så känner man väl till Ådalen?

Permalänk
Avstängd

Hyr platser på fängelser i tidgare öststatsländer, att slösa sådana enorma resurser på ett idiotklientel borde i sig vara brottsligt. Gör man så kommer säkerligen brottsmängden att gå ner då det inte längre är ett hotell man kommer till när man blir dömd till fängelse.

Sedan kan jag inte förstå att det inte är standardförfarande att importerade brottslingar utvisas för brott som överstiger en viss nivå (säg ett års fängelse). Kommer man till Sverige och tackar genom att begå brott, ja då kan man gott söka sig till något annat land.

Permalänk
Medlem

Hur man än vänder och vrider på det så är det ju efterfrågan på droger som måste ner för att brottsligheten ska ner. Om man inte gör något med efterfrågan så kommer ungdomar att fortsätta testa det. Det spelar ingen roll hur många langare vi låser in, det kommer alltid finnas fler.
Däremot, vill ingen köpa vill ingen sälja. En mycket mer långsiktig lösning än att försöka övertala jonny, 17 som bor hos sin mormor i Tensta för att föräldrarna misshandlade honom att brott inte är en väg i livet. Det kommer inte funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Hur man än vänder och vrider på det så är det ju efterfrågan på droger som måste ner för att brottsligheten ska ner. Om man inte gör något med efterfrågan så kommer ungdomar att fortsätta testa det. Det spelar ingen roll hur många langare vi låser in, det kommer alltid finnas fler.
Däremot, vill ingen köpa vill ingen sälja. En mycket mer långsiktig lösning än att försöka övertala jonny, 17 som bor hos sin mormor i Tensta för att föräldrarna misshandlade honom att brott inte är en väg i livet. Det kommer inte funka.

Skickades från m.sweclockers.com

eller legalisera droger, det skulle nog lösa ett o annat problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Importera kriminella - Skapa kapacitetsbrist - Skyll på Moderaterna.
Stabilt.

Man börjar gråta när hör sådant här. Givetvis är det svårare för icke svenskar att komma in i samhället och därför är det än viktigare att man tar hand om dessa individer tidigt. Gör man inte det så är risken stor att de ramlar in på fel bana. Men den stora massan som kommer är bra människor som snabbt vill in i samhället och kunna starta ett nytt liv. Inte kan du på allvar tro att man betalar orimliga summor till smugglare för att åka på små livsfarliga båtar där många tyvärr dör för att sedan Jävlas med de människor som bor i det land där man är välkommen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Prevention måste börja tidigare. Den börjar redan i skolan med utanförskap etc.
Idag får inte NPF barn stödet de behöver och blir "hemmasittare" som i sin tur lätt hamnar i missbruk och kriminalitet. Dessutom behöver föräldrarna involveras mer så de inte rycker på axlarna när barnen kommer hem med stulna saker. Det ska inte vara samhället mot oss attityd hemifrån så offerkoftas sätts på.
Så att ha 95% beläggning, dessutom jobbar Kriminalvården på att dömda ska få sitta av tiden i hemlandet vilket innebär att vi egentligen borde vara ha överbeläggningar. Ett riktigt dåligt betyg av sista decenniernas politik.
Skola och polis måste få mer resurser.

Vissa politiker vill hyra platser utomlands (står om det i senaste Krim-tidningen). Vet inte om det är som att stoppa huvudet i sanden. Syns inte finns inte attityd.

Prevention är det viktigaste.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av headphoneninja:

Sätt in armén i förorterna, bepansrade fordon klarar sig lätt under stenkastning, ge soldater makten att häkta folk tills polisen kommer in och tar över. Sverige blir invaderat från insidan, det finns ingen "farliga ryssen", vi är under attack här och nu. Hela områden blir förlorade och blir nu för farliga att vistas sig i. Jag kan inte besöka området jag växte upp i idag utan att riskera liv och ägodelar.

Den andra lösningen är väl självklar och de är att det måste storstädas i vår regering. Har aldrig röstat i mitt liv, men jag vet iallafall vem jag röstar på i september!

Frankrike och Belgien kör med den modellen. Tycker du att det har lyckats väl? Behandlar man folk som skit så kommer de bli våldsamma tillbaka. Det är något som fler bör lära sig.

Saker som fritids och annat som man drog ner gör att unga inte har speciellt mycket att göra (särskilt i fattigare delar). Lägg till sedan utanförskap så blir det helt klar en explosiv blandning.

Det ända någorlunda vettiga förslaget från rasistgänget jag har hört är att när man får uppehållstillstånd att staten bestämmer vart du hamnar och sedan kan du flytta om du får jobb. Detta är väldigt oetiskt men skulle förhindra att folk från samma land samlas på ett enda ställe som ofta leder till akut IQ brist. I princip är det troligt att det oetiska i att förhindra fri rörelse motverkas av att man slipper getton som skapas när folk naturligt samlas med andra som har liknande erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Utvisning istället för inlåsning. Repatriering är ett ord som används alltför sällan.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Hur många är det som sitter i fängelse av innehav av Cannabis tro? Som dom inte säljer men använder för privatbruk, det hade varit intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Man börjar gråta när hör sådant här. Givetvis är det svårare för icke svenskar att komma in i samhället och därför är det än viktigare att man tar hand om dessa individer tidigt. Gör man inte det så är risken stor att de ramlar in på fel bana. Men den stora massan som kommer är bra människor som snabbt vill in i samhället och kunna starta ett nytt liv. Inte kan du på allvar tro att man betalar orimliga summor till smugglare för att åka på små livsfarliga båtar där många tyvärr dör för att sedan Jävlas med de människor som bor i det land där man är välkommen.

Du jävlas per definition med människor när ditt huvudsakliga mål är att leva på deras skattepengar. Det är ingen slump att de anländer till Europa och vänder ryggen till alla länder som inte är Sverige. Lycka sedan till med att snabbt komma in i samhället och starta ett liv när samhället saknar kapacitet i from av bostäder och jobb att ens möta efterfrågan och behov hos den egna befolkningen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Du jävlas per definition med människor när ditt huvudsakliga mål är att leva på deras skattepengar. Det är ingen slump att de anländer till Europa och vänder ryggen till alla länder som inte är Sverige. Lycka sedan till med att snabbt komma in i samhället och starta ett liv när samhället saknar kapacitet i from av bostäder och jobb att ens möta efterfrågan och behov hos den egna befolkningen.

Källa på alla dessa härliga fakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Källa på alla dessa härliga fakta?

Du har missat åratals av snack om bostadsbrist?
Jobb finns det ju faktiskt skapligt utav idag för folk med rätt kompetens.
Sedan om man tittar på en Europa-karta så är det många länder mellan medelhavsländerna och Sverige.
Vi har förvisso haft fint väder nu och en skapligt bra skidsäsong i vintras men tror knappast det är anledningen att Tyskland/Sverige är storfavoriter

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@Wizook: Antagligen 0.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Klart som fan att fängelserna är fulla när de lagt ned merparten av de äldre anläggningarna i kombination med folkökningen.
Det hjälper inte att de försöker med "straffrabatter" och löjligt korta straff i den mån folk som borde sitta inne fortfarande åker dit.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Misstänker att den historiebeskrivningen att det var arbetare som strejkade för sin rättighet och att militären sattes emot folket inte stämmer. När kommunister kommer på tapeten så är officiella historieförklaringen ofta inte korrekt. Se bara Sovjet med sin snedvridna historiebeskrivning. Sades vara folkuppror men var statskupp.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av bardbard:

Du har missat åratals av snack om bostadsbrist?
Jobb finns det ju faktiskt skapligt utav idag för folk med rätt kompetens.
Sedan om man tittar på en Europa-karta så är det många länder mellan medelhavsländerna och Sverige.
Vi har förvisso haft fint väder nu och en skapligt bra skidsäsong i vintras men tror knappast det är anledningen att Tyskland/Sverige är storfavoriter

Tyskland/Sverige är (så vitt jag kan förstå) favoriter för att vi än så länge har undvikit det värsta av extremhögervågen som har svept stora delar av Europa, men om lite för många får som dom vill i höst kan ju det ändras jävligt fort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Misstänker att den historiebeskrivningen att det var arbetare som strejkade för sin rättighet och att militären sattes emot folket inte stämmer. När kommunister kommer på tapeten så är officiella historieförklaringen ofta inte korrekt. Se bara Sovjet med sin snedvridna historiebeskrivning. Sades vara folkuppror men var statskupp.

Jag antar att man kan förneka saker rätt fritt nu för tiden, men det förändrar ju inte hur historien utvecklades efter händelsen. Jag ville bara visa hur det kommer sig att militären inte rullar i våra förorter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jarl:

Utvisning istället för inlåsning. Repatriering är ett ord som används alltför sällan.

Detta.

Utvisning för de med dubbla medborgarskap. Gäller även de som är födda i Sverige men fortfarande har dubbla medborgarskap pga sina utlandsfödda föräldrar.

(Alla som är födda i ett land i Mellanöstern har ett permanent medborgarskap i diverse land där och detta förs med till avkomman i det nya landet)

Så om Aisha och Ahmed kommer från hit ifrån Syrien och skaffar lilla Ali i Sverige så är Ali fortfarande en Syrisk medborgare enligt deras lagar, om Ali begår ett grovt brott så ska han utvisas hem till ett Syriskt fängelse.

Ett exempel, säkerligen behövs det finjusteras.

(Jag vet, jag är ett rasistiskt äckel)

Tyvärr kan jag inte hitta den källan igen.. var nån regelbok från Irak jag läste det om medborgarskapen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Du har missat åratals av snack om bostadsbrist?
Jobb finns det ju faktiskt skapligt utav idag för folk med rätt kompetens.
Sedan om man tittar på en Europa-karta så är det många länder mellan medelhavsländerna och Sverige.
Vi har förvisso haft fint väder nu och en skapligt bra skidsäsong i vintras men tror knappast det är anledningen att Tyskland/Sverige är storfavoriter

Bostadsbristen är svår att missa med alla lyftkranar och byggen.
Det var mest resten av inlägget som jag ville ha lite fakta på. Att folk föredrar Sverige och Tyskland kan eventuellt ha att göra med att vi inte har en populistisk extremhögerregering (ännu), vilket innebär att vi faktiskt tar emot flyktingar.