Varför anses pass vara en säker ID-handling?

Permalänk
Medlem

Varför anses pass vara en säker ID-handling?

Vid resor inom Norden räcker det med att inneha giltigt körkort men vid resa till övriga länder i Schengenområdet krävs pass eller nationellt ID-kort utfärdat av polisen. Jag har för mig att detta grundar sig i att körkorten kan skilja sig åt en del från land till land och att de i vissa fall, som i Sverige, saknar nationalitetsbeteckning men vad jag förstår ska våra nya körkort vara kompatibla med en ny EU-standard bortsett från detta.

Varför valdes det då att det inte skulle finnas med på de nya körkorten? Så vitt jag förstår är det egentligen det enda hindret för att ett svenskt körkort ska godtas som identitetshandling och det verkar ju märkligt att det skulle utelämnas när själva syftet med övergången till den nya utformningen var att det skulle vara kompatibelt med EU-regler och följa en viss standard.

Är det någon som har bättre koll på detta och skulle kunna förklara varför man valde att göra på detta vis och även varför traditionella pass anses ha en högre nivå av säkerhet? Har polisen större förtroende än övriga statliga myndigheter såsom skatteverket och transportstyrelsen?

Jag kan förstå att ett nationellt ID-kort godtas då de faktiskt har en högre nivå av säkerhet än traditionella pass då de även har chip men varför anses ett pass vara mer trovärdigt och säkert än ett nyligen utfärdat körkort som överensstämmer med de EU-krav som finns och bl.a. har en QR-kod som enkelt skulle kunna visa uppgifter som t.ex. vilken nationalitet innehavaren har?

Vi lever i ett land som älskar och drivs av byråkrati men ändå kan man inte hindra folk från att 'tappa bort' sitt pass flera hundra gånger och jag tycker att det är ett märkligt resonemang att pass skulle vara säkrare än de nya körkorten. Vid en inskanning av en QR-kod alt. streckkod (som ju saknas på passen) istället för en snabb okulär besiktning skulle man kunna få fram all nödvändig information och naturligtvis även kunna se om personen är efterlyst eller att passet är ogiltigt.

Jag förstår så klart att man inte kan neka medborgare att hämta ut identitetshandlingar men samtidigt borde man enkelt kunna begränsa missbruket genom att t.ex. modernisera utformningen så att de blir mer lika nationella ID-kort och/eller körkort.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

De har fler skyddsmekanismer än ett körkort har mot förfalskning och numer är de maskinläsbara och innehåller biometrisk information:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pass#Maskinl%C3%A4sbarhet_och_b...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

numer är de maskinläsbara och innehåller biometrisk information

Se där, jag kände inte till att de numera innehåller RFID och det förklarar en hel del. Tack för informationen. Vi skulle väl kunna vända på resonemanget och i så fall fråga varför inte körkort innehåller dessa uppgifter? Om man har ett giltigt svenskt körkort finns det ju ingen som helst anledning att man ska behöva ha flera identitetshandlingar och för de flesta är det bara ett jäkla bök.

Vad fyller QR-koden för funktion om den inte ger samma typ av upplysningar? Är det enbart för att underlätta hanteringen så att t.ex. postombud slipper mata in uppgifter för hand? Jag googlade lite snabbt och det jag trodde var en QR-kod kallas tydligen för datamatrix men det borde inte finnas några hinder för att inkludera mer information i detta bortsett från bakåtsträvande beslutsfattare.

Det här är väl det perfekta stället för den här typen av frågor så finns det några tekniska begränsningar i s.k. datamatrix som inte finns hos motsvarande RFID?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Men visst kan man väl resa inom EU med ett körkort?

Däremot brukar flygbolagen vilja att man identiferar sig med pass.

Dock finns det inga hinder att ex ta en roadtrip med bil eller tågluffa med endast körkort? Eller?

Edit:
Tydligen har jag fel. Det krävs ingen Id-handling för resa inom EU, men man får räkna med ev mer krångel.
https://www.google.se/amp/s/europa.eu/youreurope/citizens/tra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Till att börja med så har id-korten inte en högre säkerhetsnivå än passen, dock så lagras det biometrisk data i båda, kan tyvärr inte gå in på alla säkerhetsfunktioner i passen. Chippet som du nämnde på id-korten är en funktion som ännu inte är i bruk och som troligtvis aldrig kommer att användas.

Ang begränsningar så finns det ett max tak på antal ordinarie pass du kan plocka ut på en 5års period (3 för barn).

Skulle inte säga att Polismyndigheten har ett större förtroende då det även finns andra myndigheter som kan utfärda variationer av resehandlingar.

Sverige är ett av få länder där vi använder våra körkort som id-handling.

// Fd Passhandläggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men visst kan man väl resa inom EU med ett körkort?

Däremot brukar flygbolagen vilja att man identiferar sig med pass.

Dock finns det inga hinder att ex ta en roadtrip med bil eller tågluffa med endast körkort? Eller?

Edit:
Tydligen har jag fel. Det krävs ingen Id-handling för resa inom EU, men man får räkna med ev mer krångel.
https://www.google.se/amp/s/europa.eu/youreurope/citizens/tra...

Skickades från m.sweclockers.com

Värt att tänka på är att det svenska körkortet inte duger som ID-handling i andra läder, så det är alltid nyttigt att ha med passet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men visst kan man väl resa inom EU med ett körkort?

Dock finns det inga hinder att ex ta en roadtrip med bil eller tågluffa med endast körkort? Eller?

Det ät inte tillräckligt, för ett körkort visar inte vad du har för nationalitet (fungerar bra i Norden, men inte i resten av Schengenområdet).
Så Pass eller Nationellt ID är det som krävs. Utanför Schengen är det dock endast Pass som gäller.

Skrivet av Stickysoda:

Sverige är ett av få länder där vi använder våra körkort som id-handling.

Något som verkar vara på väg bort som det låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Värt att tänka på är att det svenska körkortet inte duger som ID-handling i andra läder, så det är alltid nyttigt att ha med passet.

Jo, nyttigt håller jag med om. Men inte ett måste.

På liknande sätt är det nyttigt att ha ID handling på sig även när man är i sverige. Men inte heller det är ett måste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jo, nyttigt håller jag med om. Men inte ett måste.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du är beredd att inte få flyga eller åka tåg på semestern så är det absolut inget måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om du är beredd att inte få flyga eller åka tåg på semestern så är det absolut inget måste.

Ja jag ville bevisa att påståendet ”men vid resa till övriga länder i Schengenområdet krävs pass eller nationellt ID-kort utfärdat av polisen. ” inte var korrekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men visst kan man väl resa inom EU med ett körkort?

Däremot brukar flygbolagen vilja att man identiferar sig med pass.

Dock finns det inga hinder att ex ta en roadtrip med bil eller tågluffa med endast körkort? Eller?

Edit:
Tydligen har jag fel. Det krävs ingen Id-handling för resa inom EU, men man får räkna med ev mer krångel.
https://www.google.se/amp/s/europa.eu/youreurope/citizens/tra...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ber om ursäkt för min otydlighet, jag tänkte att det var underförstått att det gällde flygresor.

Skrivet av Stickysoda:

Till att börja med så har id-korten inte en högre säkerhetsnivå än passen, dock så lagras det biometrisk data i båda, kan tyvärr inte gå in på alla säkerhetsfunktioner i passen. Chippet som du nämnde på id-korten är en funktion som ännu inte är i bruk och som troligtvis aldrig kommer att användas.

Spännande värre! Jag förstår om du inte kan gå in i detalj men vad fyller chippet för funktion om det aldrig har och eventuellt aldrig kommer att användas? Fanns det planer på nya funktioner som senare skrotades eller går det att koppla chippet även till andra funktioner som t.ex. passerbrickor?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: Det var tidigare planerat att användas bla för att identifiera sig på nätet motsvarande bank-id idag när man skulle logga in på myndighets sidor mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stickysoda:

Sverige är ett av få länder där vi använder våra körkort som id-handling.

Skrivet av loefet:

Något som verkar vara på väg bort som det låter.

Vad är då syftet med att anpassa sig mot uppdaterade EU-bestämmelser om det ändå inte erkänns som en giltig identitetshandling? De nyaste varianterna (sedan 2016) har tydligen uppdaterade UV-funktioner men de tillkom ju flera år efter att de nya körkorten togs i bruk.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Här är vad polisen tycker om dem: http://nfc.polisen.se/Start/Nyheter/Korkort-ar-inte-en-saker-...
Visst den artikeln är från 2017, men hörde det nyligen på radion igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vad är då syftet med att anpassa sig mot uppdaterade EU-bestämmelser om det ändå inte erkänns som en giltig identitetshandling? De nyaste varianterna (sedan 2016) har tydligen uppdaterade UV-funktioner men de tillkom ju flera år efter att de nya körkorten togs i bruk.

Ett körkorts främsta syfte är väl att intyga att man har rätt att framföra ett viss typ av fordon. Och vad jag vet funkar ex ett svenskt B-körkort för att köra en spansk fordon av motsvarande typ.

Och ur det hänseende funkar väl körtkorten relativt bra inom EU?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja jag ville bevisa att påståendet ”men vid resa till övriga länder i Schengenområdet krävs pass eller nationellt ID-kort utfärdat av polisen. ” inte var korrekt

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa hotell kan neka dig ett rum om du inte identifierar dig med pass, annars så verkar det vara fritt fram.

Fick visa passet en enda gång på ett Best Western hotell den här sommaren, tog 2 olika färjor och körde genom 12 länder i Europa.

Men det är ändå rekommenderat att alltid ha passet med sig.

När det gäller gränser så är de lika öppna som t.ex. mellan Sverige-Finland/Danmark/Norge, krävs ganska mycket för att du ens ska se någon tullpersonal, Lettland hade iofs 20 av militärens Humvees vid gränsen men antagligen inte för vanlig gränskontroll

Permalänk
Medlem

Bara haft med mig mitt ID-kort när jag flugit i jobbet inom EU.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

När det gäller gränser så är de lika öppna som t.ex. mellan Sverige-Finland/Danmark/Norge, krävs ganska mycket för att du ens ska se någon tullpersonal, Lettland hade iofs 20 av militärens Humvees vid gränsen men antagligen inte för vanlig gränskontroll

Jag får visa pass varje gång jag reser från Danmark till Malmö. Så helt öppet är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag får visa pass varje gång jag reser från Danmark till Malmö. Så helt öppet är det inte.

Men behöver du ha pass till Danmark, räcker inte vanligt ( icke-EU ) körkort?

Ganska säker på att jag inte hade med mig passet förra gången jag åkte över bron eller att jag ens behövde visa ID när jag betalade broavgiften, tullen stoppade mig heller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ett körkorts främsta syfte är väl att intyga att man har rätt att framföra ett viss typ av fordon. Och vad jag vet funkar ex ett svenskt B-körkort för att köra en spansk fordon av motsvarande typ.

Och ur det hänseende funkar väl körtkorten relativt bra inom EU?
Skickades från m.sweclockers.com

Men om det inte accepteras som identifikation kan det väl omöjligt godkännas som intyg att man får framföra ett visst fordon då det inte kan styrkas att det är just dig det berör? Om det enbart är giltigt i kombination med andra giltiga ID-handlingar blir det väl i praktiken ingen skillnad mot de äldre körkorten förutom att de har liknande (men ej identiska) designval eller tänker jag fel?

I praktiken är det säkert inga problem och det ska nog mycket till för att de inte ska acceptera ett svenskt körkort men det ändrar ju inte den juridiska biten.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många pass som försvinner vore det nog olämpligt med ett körkort som fungerade som internationellt ID då man måste ha körkortet med sig hela tiden och lätt kan försvinna då.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Men behöver du ha pass till Danmark, räcker inte vanligt ( icke-EU ) körkort?

Ganska säker på att jag inte hade med mig passet förra gången jag åkte över bron eller att jag ens behövde visa ID när jag betalade broavgiften, tullen stoppade mig heller inte.

Nej, så länge du inte blir stoppad spelar det ingen roll om dina handlingar ens är giltiga. Jag var nere en sväng till Danmark förra sommaren (med tåg) då de hade 'tillfälliga' gränskontroller och kollade upp det för säkerhets skull.

Tydligen var ett svenskt körkort inte giltigt som identifikation men frågan är om svensk polis bryr sig så länge du har ett svenskt körkort. Jag har för mig att jag läste om en del pendlare som drabbades när de började med kontrollerna och det handlar I så fall bara om övernitiska poliser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Men behöver du ha pass till Danmark, räcker inte vanligt ( icke-EU ) körkort?

Ganska säker på att jag inte hade med mig passet förra gången jag åkte över bron eller att jag ens behövde visa ID när jag betalade broavgiften, tullen stoppade mig heller inte.

På tåget tillbaks till Sverige är det alltid kontroll, kikade på det nu och de accepterar svenska körkort. Jag har nog tänkt pass eftersom jag alltid kommer med flyget via Kastrup och har passet tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Med tanke på hur många pass som försvinner vore det nog olämpligt med ett körkort som fungerade som internationellt ID då man måste ha körkortet med sig hela tiden och lätt kan försvinna då.

Vi kan som sagt vända på det och fråga oss varför det inte ställs samma höga krav på alla typer av identitetshandlingar. Ett körkort med samma säkerhet som pass skulle ju helt eliminera behovet av övriga handlingar och även öka säkerheten vid övriga inrikesärenden.

Som systemet är utformat idag har man ingen användning för ett körkort annat än vid trafikkontroller där man kan få böter på 500kr om man inte har det med sig. Med tanke på hur otroligt sällan man blir stoppad (om ens någonsin) är det smidigare att bara ha ett nationellt ID-kort I plånboken.

Edit: Att hyra bil är ett annat tillfälle då körkortet krävs och även digitalt ägarbyte men de flesta verkar ha större nytta av ett ID-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men visst kan man väl resa inom EU med ett körkort?

Däremot brukar flygbolagen vilja att man identiferar sig med pass.

Dock finns det inga hinder att ex ta en roadtrip med bil eller tågluffa med endast körkort? Eller?

Edit:
Tydligen har jag fel. Det krävs ingen Id-handling för resa inom EU, men man får räkna med ev mer krångel.
https://www.google.se/amp/s/europa.eu/youreurope/citizens/tra...

Skickades från m.sweclockers.com

Tekniskt sett så kan du inte det, då det inte räknas till de godkända identifieringsmetoderna inom Schengen. Blir du ombedd att visa ID så kommer ett körkort inte räcka. Tekniskt sett så är det faktiskt krav att ha med sig ID-handling om man blir ombedd att visa upp det. Det som man inte behöver göra, enligt Schengen, är att visa upp ID vid inre gränser. Blir man däremot ombedd som sagt, så är man skyldig att kunna göra det.

Däremot är det ju så att de väldigt väldigt sällan ber om sånt när man reser både med flyg och bil, undantagen är ju t.ex. kontrollerna vid Köpenhamn/Malmö etc. pga flyktingvågen.

Min egen erfarenhet är också att jag har åkt till Amsterdam, Paris, Barca, Prag och Budapest de närmaste 24 månaderna (kom hem från Amsterdam för 3 dagar sedan) och inte visat upp leg. någonstans ännu. Varken pass eller annat.

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-ci...

"Tänk på att det bara är id-handlingar som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis"

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vi kan som sagt vända på det och fråga oss varför det inte ställs samma höga krav på alla typer av identitetshandlingar. Ett körkort med samma säkerhet som pass skulle ju helt eliminera behovet av övriga handlingar och även öka säkerheten vid övriga inrikesärenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo tanken är god, men mitt pass ligger nu hemma i kassaskåpet då det är en betydligt viktigare handling (och mer värdefull för en brottsling då dessa säljes)
Medans mitt körkort ligger på mitt skrivbord på jobbet medans jag är ute och springer en sväng, ingen har speciellt stor nytta av att stjäla mitt körkort.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |