Microsoft avtäcker Surface Go med 10-tumsskärm och lägre prislapp

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avtäcker Surface Go med 10-tumsskärm och lägre prislapp

Surface-familjen utökas med ytterligare ett tillskott i form av Surface Go, som bestyckas med en 10-tumsskärm och har en batteritid på upp till nio timmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Har haft min Surface 4 i 1½ år och kan inte minnas att de släppt en enda uppdatering som fixat problemen med den.

Köper aldrig mer något liknande, en vanlig laptop är tusen gånger mer användbart.

Permalänk
Inaktiv

Skönt med 3:2!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur är tangentbordet på en sådan här? Jobbigt att skriva på?

Skrivet av anon291473:

Har haft min Surface 4 i 1½ år och kan inte minnas att de släppt en enda uppdatering som fixat problemen med den.

Vad är det för problem med den?

Permalänk
Medlem

@rektor: kan inte svara för honom, men på tidigare arbeten med Pro3 har vi reklamerat säkert alla maskiner vi hade minst 3 gånger stycket. Problem med externa skärmar, stänger av sig, blir långsam, oresponsiv mm. Det enda MS gör är att skicka en ny varje gång, så man måste hålla på o whipa och installera om dom. Meckel. Nya datorn har sen samma problem.

Tog oss veckor att hitta varför en surface 3 med docka rebootade, visade sig att den spontanrebootade (ej bsod) när den gick i viloläga med skärmar kopplade på miniDP. Med miniDP - DVI funkade det utmärkt. MS erkänner inte att det finns ett fel.

Massvist med buggar och strul och det störigaste av allt är att uppdateringar sköts via windows update, så det går inte manuellt att pusha en uppdatering utan att använda skitbökiga distributionsverktyg.

Största problemet med surface är just mjukvaran.

min Thinkpad får uppdateringar då o då med buggfixar och allt möjligt och via skitpraktiska verktyg.

Att supportera surface är en mardröm. Aldrig varit med om så udda fel som den har och det är dessutom jävligt frustrerande när maskinerna är skitdyra.

surface är ju det, 100% yta.

Permalänk
Medlem

Så fort man lägger till penna och tangentbord drar priset på paketet iväg. Men som kreativt verktyg känns det dock som ett ett prisvärt alternativ, speciellt med tanke på hur mycket billigare den är än wacoms skärmprodukter.

Jag kör själv en Cintiq 13HD, och kvittar hur bra den är så är den oundvikligen klumpig att koppla in med sin tunga tre-förgrenade kabel, adapter etc. Fördelen är att Surface Go är att enheten är self-contained med bra batteritid. Så jag kan definitivt se värdet i en sådan här produkt och hade troligtvis övervägt den ifall jag inte hade haft en cintiq 13HD.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Blir sjukt sugen på en. Har dock en en Surface Pro redan men kan inte ha för många maskiner.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Hur fan kan man släppa en enhet med 4 GB ram och 64 GB SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Surface

@PlogarN97: För målgruppen som bara behöver kolla sin mail och dagliga nyheterna. Samt känna sig lite "inne"

Permalänk
Medlem

Hade en Surface Pro 3 i drygt ett år. Fy tusan vilken besvikelse måste jag säga. Inte hårdvaran i sig, men Windows 10 är en rykande hög med hundavföring om du tror att du ska komma undan med att bara använda pekskärmen. Bytte till en MacBook Pro. Visst, den kostade det dubbla men användarupplevelsen är slipad och känns inte som ett buggigt beta-OS till lika stor grad. iPad känns som ett mycket självklarare köp och är dessutom billigare än denna. Vet inte om man vill köpa en dator med 4GB år 2018 dessutom. Räknar man med priset för 8GB-modellen så är det ett ännu sämre köp. Microsoft har blivit bättre sen Nadela tog över men de är fortfarande åratal bakom Apple och Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur fan kan man släppa en enhet med 4 GB ram och 64 GB SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Använder man molnlagring och bara använder sin surface för nöjen så går det utmärkt. Är väl bara bra att dom släpper ett billigt alternativ?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur fan kan man släppa en enhet med 4 GB ram och 64 GB SSD

Skulle gissa att de inte vill konkurera ut sin "pro" line-up. 8GB och 128GB SSD som insteg hade gjort att få valt att uppgradera till den dyrare varianten. ifall de hade haft 8GB/128GB för 4899kr då hade denna enhet stulit många kunder från deras "pro"-lineup då prestanda/funktion per krona hade varit alldeles för hög.

Men jag håller med dig 4GB/64GB är inte okej 2018, vad hände med datorutveckling? Känns inte som att man får mycket mer "funktion" av en dator idag än man fick för 10år sedan. Även om jag inte har den kvar så hade min gamla Core2 Quad Q9650, 8GB DDR2 med Radeon 5870 ifrån 2008 fungerat helt okej som huvuddator även idag. Hade troligtvis även kunnat köra en hel del moderna spel i lägre inställningar. Men ja, sedan har vi det där med formfaktor. Antar att det är där man ser de tydligaste avancemangen. Molnteknik och mindre beroende av lokalt fysiskt diskutrymme.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hade en Surface Pro 3 i drygt ett år. Fy tusan vilken besvikelse måste jag säga. Inte hårdvaran i sig, men Windows 10 är en rykande hög med hundavföring om du tror att du ska komma undan med att bara använda pekskärmen. Bytte till en MacBook Pro. Visst, den kostade det dubbla men användarupplevelsen är slipad och känns inte som ett buggigt beta-OS till lika stor grad. iPad känns som ett mycket självklarare köp och är dessutom billigare än denna. Vet inte om man vill köpa en dator med 4GB år 2018 dessutom. Räknar man med priset för 8GB-modellen så är det ett ännu sämre köp. Microsoft har blivit bättre sen Nadela tog över men de är fortfarande åratal bakom Apple och Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Ipad är för nöjen medan surface-serien är ju mer riktad mot att vara produktiv och få arbete gjort.
Så inte riktigt jämförbara rakt av skulle jag säga.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hade en Surface Pro 3 i drygt ett år. Fy tusan vilken besvikelse måste jag säga. Inte hårdvaran i sig, men Windows 10 är en rykande hög med hundavföring om du tror att du ska komma undan med att bara använda pekskärmen. Bytte till en MacBook Pro. Visst, den kostade det dubbla men användarupplevelsen är slipad och känns inte som ett buggigt beta-OS till lika stor grad. iPad känns som ett mycket självklarare köp och är dessutom billigare än denna. Vet inte om man vill köpa en dator med 4GB år 2018 dessutom. Räknar man med priset för 8GB-modellen så är det ett ännu sämre köp. Microsoft har blivit bättre sen Nadela tog över men de är fortfarande åratal bakom Apple och Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Lustigt. Har en helt annan erfarenhet. Efter Windows 10 så känns allt annat som ren skit. Windows7 t.ex. är ju ett skäligt skit i jämförelse 😀 haft min surface 3 pro Sen release och aldrig haft problem. Om det behövs uppgradering nån gång så blir det garanterat en surface igen för mig.

Permalänk
Medlem

Hur Microsoft försöker uppfinna netbooken IGEN, rätt svag CPU, samt bara Windows 10S utan möjlighet till att köra vanliga win32 Windows program.

Det hela kan väl vara OK bara man vet vad man får och rättar sig efter det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

"I övrigt kommer Surface Go med Windows 10 S förinstallerat, det är dock möjligt att uppgradera till en fullskalig version av Windows 10 helt utan extra kostnad"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Lustigt. Har en helt annan erfarenhet. Efter Windows 10 så känns allt annat som ren skit. Windows7 t.ex. är ju ett skäligt skit i jämförelse 😀 haft min surface 3 pro Sen release och aldrig haft problem. Om det behövs uppgradering nån gång så blir det garanterat en surface igen för mig.

Lustigt ja. Min slutade touchen fungera på rätt som det var, alltså inte hårdvaran, utan själva Windows som buggade ihop. Jag fick lov att köra Throttlestop och undervolta processorn för att få ut någorlunda bra batteritid och inte höra fläkten vid minsta lilla användning. Det fanns ingen app för Youtube och UI:t på webbsidan är horribelt att använda med touch. Inställningarna man gjorde för pennan resettades av sig självt helt random. Animationer var inkonsekventa och buggiga m.m.
Det var först när man kopplade in tangentbordet som det kändes som en bra användarupplevelse där man inte kände sig hindrad. Men då fick man istället stå ut med en medelmåttig laptop där justeringsmöjligheten av skärmen var begränsad när man hade den knäet, kickstandet skar in i låren, skärmen visade för mycket reflexer och batteritiden var usel.
Jag brukade fnysa åt de som sa att Surface var Jack of all trades, master of none men det visade sig stämma ganska bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

"I övrigt kommer Surface Go med Windows 10 S förinstallerat, det är dock möjligt att uppgradera till en fullskalig version av Windows 10 helt utan extra kostnad"

Hmm de burkar jag testat på med 10S där har uppdatering till vanliga Windows 10 kostat rätt mycket.
Om det nu ingår licens för vanliga 10 kunde väl det varit installerat från början, möjligen med plattan i surfplatteläge default...

Problemet är att rätt många skaffar denna i tron att det är vanliga Windows de får och sen när de vill starta nått vanligt favorit program, word, MPC HC osv, så går det inte utan uppdatering till vanliga Windows.

Nix detta är bara att ett försök att återlansera den sega begränsade netbooken igen, eller Surface CE som hårdfloppa i nya kläder...Så ointressant och helt meningslös produkt är vad det är...

Samt för vad den här kostar kan få en riktigt laptop för, lite klumpigare kanske men många gånger mer användbar.
Eller lägg på en slant så får man en Surface pro vilket är en bra pryl.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Hur är tangentbordet på en sådan här? Jobbigt att skriva på?

Tangentbord är nog väldigt individuellt. Själv var jag helt inne på att köpa MBP vid senaste uppdateringen (haft flera MBP tidigare) men föll på att jag avskydde det nuvarande tangentbordet.

Blev en Surface Pro 4 (16 GB RAM och 512 GB SSD, så MBP pris...). Till skillnad från många andra i denna tråd har jag rätt positiva erfarenheter av SP4, var initialt lite strul med WiFi och Bluetooth då de ibland tappade uppkoppling men dessa problem verkar MS fått bukt med (har ju kommit både firmwareuppdateringar och uppdateringar till drivers).

Använder SP4 som primär dator, vilket inkluderar att den då används som arbetsmaskin vid hemmaarbete (är programmerare/programvaruarkitekt). Är positivt överraskad av tangentbordet, betydligt närmare "gamla" MBP än nya och gillade "gamla" MBP på den punkten

Vissa av problemen folk har med SP4 är definitivt MS fel, d.v.s. Win10 och/eller drivers. Men många problem verkar också komma från att man förväntar sig lite för mycket från enheten. Finns de som har Y-serie modeller med 4 GB RAM, självklart kommer det bli tvärsegt som arbetsmaskin då 4 GB räcker helt enkelt inte till (men den modeller duger absolut till surf och film). Gissar att de mindre SSD:er inte är så snabba, i7-variaten av SP4 har ju eDRAM som boostar I/O-prestanda så även nöjd på den punkten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag har en Surface Pro 3 (i5) som jag fortfarande gillar.
Den har visserligen bara 4GB ram vilket är begränsande, men så används den inte till allt för tunga grejer så det funkar ändå.
En platta är lättare att hålla i om man vill kolla på serier och surfa och en laptop kan erbjuda bättre stöd i knät och mer musker. Men jag behöver inte någon av de två jättemycket egentligen. Hellre en pryl än två i det här fallet ;).
Upplever inte heller några problem med varken penna, skärm utan jag får nog säga att jag, likt @Yoshman är nöjd med upplevelsen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Intressant initiativ, de flesta hybrider i det segmentet har en riktig budgetkänsla, men Surface känns lyxig i sin finish.

Dessvärre kommer jag inte kunna köpa något annat än en platta med 120Hz, efter att ha sett nya Ipad Pro. Samtidigt vill jag inte ha ett låst OS som Ios, men skärmen trumfar allt.

Jag gillar att de äntligen anammat USB-C dock, även om den vanliga porten gärna fått vara kvar.

Permalänk
Medlem

Känns som att en lite mer telefonliknande produkt kommer närmare och närmare. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Känner inte igen mig alls med vad många skriver om Surface Pro 3s bekymmer. Har kanske bara haft tur, men jag har inte haft ett enda bekymmer med min sen jag köpte den på release i USA. Har även dockan och den har inte gjort att enheten spontant startat om och hållit på med massa konstigheter.

Har lite läsplattor av olika slag, ett par olika laptops, gamerlaptops och även en Surface Book (som mest bara samlar damm). Även fast jag har mycket vassare laptops så tar jag nog ändå oftast med mig Pro:en bara för att jag gillar storleken och att den har tillräckligt med resurser för det mesta jag gör på resande fot. Vilket var anledningen till varför jag köpte en från början. Fortfarande, så här många år senare, tycker jag den fungerar riktigt bra.

Negativa är att jag inte upplever att de kommit med någon intressant ersättare. Mest små uppgraderingar som inte varit stora nog för att få mig att byta ut min befintliga. Bättre batteritid är najs, men än så länge håller min Pro 3 tillräckligt länge.

Min största besvikelse med Surface är att det aldrig kom ut en ordentlig docka med stöd för att sätta i ett riktigt grafikkort. Fick ju upp förhoppningen när jag läste någonstans att Surface Connect porten teoretiskt hade 2,5x högre bandbredd än TB3. Var rätt skeptiskt till det uttalandet, men man är ju en drömmare och när de vägrade att sätta i en USB-C port så levde förhoppningen vidare. Nu har alla förhoppningar fullkomligt dött ut. Har alltid känt att det skulle vara självklart med en docka för Surface med möjlighet att sätta i eget grafikkort, tydligen hade jag fel. Skulle inte förvåna mig om de tycker att det skulle vara för komplicerat för vanligt folk att sätta i eget kort.

Håller med om att 4 GB minne och 64 GB hårddiskutrymme är rätt uselt 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ipad är för nöjen medan surface-serien är ju mer riktad mot att vara produktiv och få arbete gjort.
Så inte riktigt jämförbara rakt av skulle jag säga.

Knappast så kategoriskt. Ipad funkar utmärkt till att vara produktiv. Särskilt iPad Pro och att jobba med bild. Jag hade t.ex. med min nyss på två veckor roadtrip där jag använt den till ordbehandling, excel, göra en layout, rita/måla och redigera foton. Den är verkligen ett utmärkt verktyg och ur vissa aspekter överglänser den allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Knappast så kategoriskt. Ipad funkar utmärkt till att vara produktiv. Särskilt iPad Pro och att jobba med bild. Jag hade t.ex. med min nyss på två veckor roadtrip där jag använt den till ordbehandling, excel, göra en layout, rita/måla och redigera foton. Den är verkligen ett utmärkt verktyg och ur vissa aspekter överglänser den allt annat.

I vissa aspekter ja men IOS är fortfarande väldigt begränsat och ersätter ändå inte ett fullfjädrat OS. Sen att den fungerar för dig under din roadtrip, kul för dig.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Hmm de burkar jag testat på med 10S där har uppdatering till vanliga Windows 10 kostat rätt mycket.
Om det nu ingår licens för vanliga 10 kunde väl det varit installerat från början, möjligen med plattan i surfplatteläge default...

Problemet är att rätt många skaffar denna i tron att det är vanliga Windows de får och sen när de vill starta nått vanligt favorit program, word, MPC HC osv, så går det inte utan uppdatering till vanliga Windows.

Nix detta är bara att ett försök att återlansera den sega begränsade netbooken igen, eller Surface CE som hårdfloppa i nya kläder...Så ointressant och helt meningslös produkt är vad det är...

Samt för vad den här kostar kan få en riktigt laptop för, lite klumpigare kanske men många gånger mer användbar.
Eller lägg på en slant så får man en Surface pro vilket är en bra pryl.

Eller så vet man vad man skriver om och inser att Windows 10 S är bara en låst version av Windows 10. Klicka på en konfiguration och starta om och du har Windows 10 fullt ut.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4023898/windows-10-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

I vissa aspekter ja men IOS är fortfarande väldigt begränsat och ersätter ändå inte ett fullfjädrat OS. Sen att den fungerar för dig under din roadtrip, kul för dig.

Det där är ett typiskt nonsensargument. Ja, iOS är begränsat. Det är fortfarande en väldigt kapabel maskin som funkar bra till väldigt mycket, och det var liksom poängen med mina exempel.
Ipad, särskilt Pro, är mycket mer än en nöjesmaskin. Den utgör dessutom tuff konkurrens mot Surface Go då den funkar utmärkt till saker som väldigt många värderar, medan prestandan lär vara klart bättre än Surface Go.

Permalänk
Medlem

Känner mig tvungen att stämma in i problemkören. Jag har bytt min SP4 5 gånger för diverse problem, lim som släppt, skräp bakom skärmglaset, extremt repiga ersättningsexemplar. Och efter en av höstens firmware-uppdateringar slutade connected standby (S0ix) att fungera helt och hållet, mer känt som sleep of death. Söker man t ex efter "surface sleep of death" på youtube hittar man flera klipp med runt 20k visningar så att problemet är hyfsat vanligt råder det ingen tvekan om. Det enda alternativet nu är hibernate. Eftersom problemet är mjukvara så ville jag inte byta en annars felfri enhet men efter snart ett år är det ännu inte åtgärdat.

Bortsett från alla problem är formfaktorn oslagbar, men idag finns ju andra alternativ än MS.

Permalänk

Detta hade varit ett ypperligt tillfälle att utrusta med en Snapdragon istället för något x86 baserat. Varför tog Microsoft fram Always Connected PC om de själva inte tror på konceptet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

"Surface Go lanseras i Sverige 28 augusti och har en rekommenderad prislapp på 4 899 kronor för instegsmodellen. För modellen med 128 GB SSD-lagring och 8 GB primärminne hamnar prislappen på 6 399 kronor."

Riktigt intressant med Surface Go med 8/128!

Kan mycket väl bli en sådan privat för mig, om det behovet skulle uppstå (har för många datorer redan idag, och via jobbet en SP4 som oftast är hemma också, förutom mina iPads, två MBP och övriga datorer).

Hoppas att ni testar när den kommer ut!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/