GPU Amplifier för nya Asus Zenbook pro ?

Permalänk
Medlem

GPU Amplifier för nya Asus Zenbook pro ?

Tjenare!

Funderar på den nya zenbooken (https://www.inet.se/produkt/1962559/asus-zenbook-pro-15-i7-16...).
Funderar på att köpa en GPU amplifier till den för att ha i hemmet så jag kan snabba upp spel samt mina 3d program då 1050ti i zenbooken inte riktigt klarar av det jag vill att den skall göra.

Har försökt leta efter vilka gpu amplifier som funkar till zenbooken men den är ju fortfarande väldigt ny så hittar inte många bra svar. Vill ju såklart komma undan så billigt som möjligt om det går. Detta är det bästa jag har hittat hittills: https://www.dustin.se/product/5011073729/xg-station-pro

Vad tror ni? mvh.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Står specifikt på Dells att den är för alienware 13.

Har du någon koll på ifall någon av de två du länkade är kompatibla med Zenbook generellt?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Står specifikt på Dells att den är för alienware 13.

Har du någon koll på ifall någon av de två du länkade är kompatibla med Zenbook generellt?

Sitter de på USB 3/Thunderbolt bör det inte vara problem men YMMV.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Alienware kör inte TB3 utan egen port.
Annars ska alla TB3 dockor funka. Du har Razer Core V2, Asus XG station som premiumalternativ där det finns nätverk och USB-hub inbyggt också. Razer Core X om du vill ha endast GPU och inget annat. Eller om du står ut med designen HP Omen Accelerator som har alla premiumfunktioner men till pris strax under Core X. Själv körde jag på den, men den är inte vacker Den har även såpass bra tryck i nätagget att laptopen laddas när du kopplat in TB3-kabeln. Många billigare alt. saknar tyvärr detta så du behöver fler sladdar.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Alienware kör inte TB3 utan egen port.
Annars ska alla TB3 dockor funka. Du har Razer Core V2, Asus XG station som premiumalternativ där det finns nätverk och USB-hub inbyggt också. Razer Core X om du vill ha endast GPU och inget annat. Eller om du står ut med designen HP Omen Accelerator som har alla premiumfunktioner men till pris strax under Core X. Själv körde jag på den, men den är inte vacker Den har även såpass bra tryck i nätagget att laptopen laddas när du kopplat in TB3-kabeln. Många billigare alt. saknar tyvärr detta så du behöver fler sladdar.

Du verkar veta vad du snackar om!

Kanske blir Omens version då, att den laddar datorn samtidigt är ett stort plus! Men spontant känns det mer som att ASUS egna XG Station Pro är mer kompatibel och uppdateras bättre efter Asus nya datorer som släpps men vad vet jag :/ Det skilljer bara 300ish kronor mellan dem, Asus är mer stilren och ''mogen'', det enda man får från Omens är ju laddfunktionen för 300kr extra som jag förstår det.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att detta är en hyfsat ung standard, men likväl en standard. Tidiga Razer-lådor hade bättre kompatibilitet med Razers burkar men jag har inte hört om något liknande med mer sentida lådor.
XG-station kommer definitivt kunna ladda din dator den med. Titta på den här länken för en rundown:
https://egpu.io/external-gpu-buyers-guide-2018/

Siffran för "power delivery" är det den kan ladda din dator med. Typ 65-100w nåt sånt kommer täcka typ alla ultrabooks energibehov men kolla vad din nätadapter har för att vara helt säker. Om det är mer är det inga problem, men du vill inte ha mindre.
Alla dessa är såpass nya att de ska vara kompatibla med alla moderna TB3-datorer Finns ju fortfarande problemet med PCI lanes men jag tror just Pro Zenbookarna ska ha 4 lanes.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080