Kinesiska företag anklagas för att ha inkräktat på Samsungs och SK Hynix patent

Permalänk
Melding Plague

Kinesiska företag anklagas för att ha inkräktat på Samsungs och SK Hynix patent

Enligt nya uppgifter har Samsung och SK Hynix utsatts för industrispionage, då kinesiska företag har stulit affärshemligheter relaterade till minnestillverkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Får hoppas det kommer lite kinesiska kopior så man kan få 16gb för 299kr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Patent har de nog inte stulit, patent är offentliga. Affärshemligheter rör det sig snarare om oavsett om det rör patenterad teknik eller inte. Att vi har så få tillverkare numera är nog också del i prisbildningen för den delen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Får hoppas det kommer lite kinesiska kopior så man kan få 16gb för 299kr

Fy fasiken vad man hade hamstrat RAM.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Trevligt att höra hoppas de äckliga kartellerna får lite konkurrens nu då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Patent har de nog inte stulit, patent är offentliga. Affärshemligheter rör det sig snarare om oavsett om det rör patenterad teknik eller inte. Att vi har så få tillverkare numera är nog också del i prisbildningen för den delen.

Och den prisbildningen fanns inte för två år sedan då det var betydligt fler aktörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Och den prisbildningen fanns inte för två år sedan då det var betydligt fler aktörer?

Fanns bara tre aktörer för två år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Får hoppas det kommer lite kinesiska kopior så man kan få 16gb för 299kr

Vill man verkligen stoppa in 16gb ram för 299kr i burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Vill man verkligen stoppa in 16gb ram för 299kr i burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det vill man. Är väl bara att testa att skiten funkar och köra ett ordentligt memtest innan man börjar seriöst arbete?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabex:

Vill man verkligen stoppa in 16gb ram för 299kr i burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Låt marknaden avgöra om folk vill ha 16gb rgb ram för 3500kr eller 16gb noname för 299kr .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Patent har de nog inte stulit, patent är offentliga. Affärshemligheter rör det sig snarare om oavsett om det rör patenterad teknik eller inte. Att vi har så få tillverkare numera är nog också del i prisbildningen för den delen.

Tack! Uppdaterade nyheten så det blev tydligare.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Fanns bara tre aktörer för två år sedan.

Men kan du svara varför minnen idag kostar betydligt mer än för två år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Men kan du svara varför minnen idag kostar betydligt mer än för två år sedan?

Det står ju i artikeln, ökad efterfrågan eller kartellbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Trevligt att höra hoppas de äckliga kartellerna får lite konkurrens nu då

Trevligt? Verkligen inte. Jag ogillar monopol och karteller lika mycket som alla andra, men att stjäla affärshemligheter från konkurrenter är aldrig bra. Trevligt hade varit om de själva tagit fram en bättre/billigare metod att tillverka minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Vill man verkligen stoppa in 16gb ram för 299kr i burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men för dom priserna stoppar man givetvis in 128 GB, för 2392 kr

Permalänk
Medlem

Det får jag väl lov att säga att det är precis rätt åt dom.

Permalänk
Avstängd

Bra!
Samsung och SK Hynix har missbrukat sin ledande position genom karteller och prisfixering. Det är olagligt!
Domstolen borde tvinga Samsung och SK Hynix att dela med sig av information rörande minnestillverkning som straff för deras brott.

Permalänk
Medlem

Det här känns lite som karma ändå. Först blodsuger de ut konsumenterna till bristningsgränsen, ** bort //mod**. Den som sig i leken ger, den får leken tåla, ** bort //mod**. Det går ändå ingen nöd på dem.

Rensat §8-antydningar //mod
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lite vilja säga åt Samsung/SK Hynix: "Förvånade?"
Antingen det eller så har SK Hynix/Samsung ingen minnestillverkning i Kina.
För det har länge varit faktum för branchfolk att man lite fått göra avvägningen mellan Kinesiska tillverkningspriser och vilka hemligheter man vill behålla.
Det gäller bland annat att Kina över lag har annorlunda syn på patent så det finns knappt något patentskydd där om du kommer utifrån med idéerna, men också just att det är känt att det är otroligt svårt att få saker att stanna hemliga i Kinesiska fabriker.
Jobbade på ett ställe för några år sedan som tillverkade enheter i Kina, men bara själva hårdvaran. Så all programmering, kalibrering och testning gjordes i Sverige just för det var i de processerna affärshemligheterna fanns, och så länge de Kinesiska fabrikerna inte hade tillgång till den kunde de därmed inte stjäla något av vikt.

Därav om de menat att det är just stölderna som lett till högre priser (vilket jag läst andra artiklar där de hintar åt det hållet) kallar jag det ren BS, då de om jag inte minns helt fel har sådan tillverkning i just Kina, och därmed själva utsätter sig för kända skillnader i lagsystem och hantering av affärshemligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Men kan du svara varför minnen idag kostar betydligt mer än för två år sedan?

Det är ju flera faktorer, men självklart bidrar också brist på konkurrens då de kan dela upp marknaden mellan sig oavsett om det rör sig om kartellbildning eller inte. Vill någon investera i anläggningar hos andra än Micron, SK Hynix eller Samsung så får vi nog mer kapacitet också.

Permalänk
Inaktiv

Samarbete mellan företagen för att upprätthålla en hög prisnivå är olagligt, men ack så vanligt. Priserna för minnen har spike:at flera gånger och minst en gång per minnesgeneration. Det vi inte får glömma är att den svenska kronan har ju tappat 25% mot USD sen 2014. Det innebär att något som kostade 750 kr ligger närmare 1000-lappen nu. Så vi svenskar har tappat köpkraft, rejält.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabex:

Vill man verkligen stoppa in 16gb ram för 299kr i burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut jag hade kört 4 moduler rakt av och klarar dom memtest är dom good to go och är som noname minne finns dom som klockar som gudar dom som klockar skit men har dom inga errors funkar dom lika bra som svindyra minnen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Absolut jag hade kört 4 moduler rakt av och klarar dom memtest är dom good to go och är som noname minne finns dom som klockar som gudar dom som klockar skit men har dom inga errors funkar dom lika bra som svindyra minnen

Vilka moduler skulle det vara? Sedan rekommenderar jag dig att använda komma eller punkt emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Vill man verkligen stoppa in 16gb ram för 299kr i burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Folk klagade inte över "no-name" GPUer från Wish när de mass-köpte dessa. Folk lade tom pengarna på 1080Ti kort som visade sig vara halv-defekta. Eller överklockade kina paneler för att få 144Hz som folk köpte innan det fanns officiella paneler för det.

Jag har gärna testat minnen för 299kr... men inte tusan jag betalar det pris de kostar på marknaden idag.

Permalänk
Hjälpsam

Det här håller inte Kineserna på med för att vara snälla, de stjäl för att spara dyrbar kostnad för utvecklingen.
De kan lika glatt hacka sig in på din arbetsplats stjäla all kunskap av värde, starta billig konkurrens som ställer ditt företag på bar backe och dig utan jobb.
Håller en firma på med något av värde, finns det bara ett alternativ ett "rött" datanät skilt från Internet.
Blir förvånad när jag ser att sådan giganter som Lockheed Martin inte verkade ha det, då de blev hackade på info om F22 och F35, vi pratar om Terabyte av data.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grovlimpa:

Trevligt? Verkligen inte. Jag ogillar monopol och karteller lika mycket som alla andra, men att stjäla affärshemligheter från konkurrenter är aldrig bra. Trevligt hade varit om de själva tagit fram en bättre/billigare metod att tillverka minnen.

Håller med. Det som är bra för konsumenterna är när fler företag investerar pengar och tar fram fler produkter och investerar i mer innovation vilket också sänker priserna.

Att stjäla idéer och forskningsresultat är skadligt för konsumenterna i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det här håller inte Kineserna på med för att vara snälla, de stjäl för att spara dyrbar kostnad för utvecklingen.
De kan lika glatt hacka sig in på din arbetsplats stjäla all kunskap av värde, starta billig konkurrens som ställer ditt företag på bar backe och dig utan jobb.
Håller en firma på med något av värde, finns det bara ett alternativ ett "rött" datanät skilt från Internet.
Blir förvånad när jag ser att sådan giganter som Lockheed Martin inte verkade ha det, då de blev hackade på info om F22 och F35, vi pratar om Terabyte av data.

Statsstödd piratkopiering är svårt att kontrollera.

Var inte övervakningsfunktionerna i Win10 en av orsakerna att Kina vägrade acceptera Win10 och att de fick Microsoft att ta fram en övervakningsfri variant av Win10 och släppa till Kinsiska myndigheter?

Mitt favoritexempel på kopiering är Sovjetunionen 1944, när en eller fler Amerikanska B29:or tvingades nödlanda i Sovjet. De beslagtogs helt prompt, besättningarna skeppades hem. Ett tag sedan lanserade Sojevt Tu4 (tror jag de hette). Det var väldigt uppenbart att de var kopior av B29, tex fanns det detaljer i dem som hade Engelsk text...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Det står ju i artikeln, ökad efterfrågan eller kartellbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det vore en kraftigt ökad efterfrågan som låg i grund till detta så skulle inte butiker har lager fyllda med ramminnen.

Skrivet av Xake:

Därav om de menat att det är just stölderna som lett till högre priser (vilket jag läst andra artiklar där de hintar åt det hållet) kallar jag det ren BS, då de om jag inte minns helt fel har sådan tillverkning i just Kina, och därmed själva utsätter sig för kända skillnader i lagsystem och hantering av affärshemligheter.

Håller helt med dig. Det luktar BS lång väg. Stöld av industrihemligheter tenderar sällan att leda till högre pris. Framförallt inte under två års tid.

Skrivet av Paddanx:

Folk klagade inte över "no-name" GPUer från Wish när de mass-köpte dessa. Folk lade tom pengarna på 1080Ti kort som visade sig vara halv-defekta. Eller överklockade kina paneler för att få 144Hz som folk köpte innan det fanns officiella paneler för det.

Jag har gärna testat minnen för 299kr... men inte tusan jag betalar det pris de kostar på marknaden idag.

Eller de som köpte GTX 960s för 450:- och fick flashade GTS 450s.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller de som köpte GTX 960s för 450:- och fick flashade GTS 450s.

Tror jag sett något likt detta också med RAM. Moduler som är DDR3 som klockats till 2133 och säljs som DDR4. Eller udda DDR3 moduler som inte borde passa har tweakats för att passa vanliga DDR3.

Men i ingen av dessa fall borde ju patent vara problem, då dessa har ju bara tagit en befintlig produkt och "riggat om dem". Om du nu inte påstår att detta är vad Samsung och SK Hynix har tagit patent på...

Så jag tror mer detta är ny produktion av egna saker de hamnat i tjafs för... men då dessa redan gjort karteller, tycker jag inte ett sabla synd om dem. Hade nästan varit perfekt straff för att dömas för kartellbildning eller missbruk av monopol-ställning... att bli av med sina patent.

Och får du en ny producerad DDR4 krets från dessa, för 299kr, är det ju inte så udda att använda.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Statsstödd piratkopiering är svårt att kontrollera.

Var inte övervakningsfunktionerna i Win10 en av orsakerna att Kina vägrade acceptera Win10 och att de fick Microsoft att ta fram en övervakningsfri variant av Win10 och släppa till Kinsiska myndigheter?

Tror det var mer att de ville ha en version av Windows som Kinas stat kunde övervaka alla med...
https://betanews.com/2017/05/23/windows-10-china-government-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror jag sett något likt detta också med RAM. Moduler som är DDR3 som klockats till 2133 och säljs som DDR4. Eller udda DDR3 moduler som inte borde passa har tweakats för att passa vanliga DDR3.

Men i ingen av dessa fall borde ju patent vara problem, då dessa har ju bara tagit en befintlig produkt och "riggat om dem". Om du nu inte påstår att detta är vad Samsung och SK Hynix har tagit patent på...

Så jag tror mer detta är ny produktion av egna saker de hamnat i tjafs för... men då dessa redan gjort karteller, tycker jag inte ett sabla synd om dem. Hade nästan varit perfekt straff för att dömas för kartellbildning eller missbruk av monopol-ställning... att bli av med sina patent.

När det är tredje gången på tio år som Samsung verkar göra detta så vore det bara rätt åt dem om de blev av med delar av sina minnespatent. Det skulle skada dem mer än de summor som det ryktas om.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |