Permalänk
Medlem

Få bäst kvalitet på streamad tv.

Så här inför fotbollen skulle man ju vilja se till att man får så bra bildkvalitet som det bara går, tycker inte att det blir jättebra när man kör det genom google chrome. Hittade ett test på PC för alla som sa att Edge skulle klara väldigt hör upplösning men jag tyckte att det bel otroligt fult och det såg väldigt hårdkomprimerat ut. Mina förutsättningar ser ut så här:

Samsung UE55JS8005TXXE 4K Ultra HD
Intel NUC 5i5RYH med i5-5250U, 120GB disk, 8GB RAM WIN10 senaste update installerad.
1000/1000 fiber från bahnhof med Cat6-kabel fram till NUC:en

Någon som har något tips på vad man kan göra? Vilken webbläsare är bäst? Finns det någon app som är gjord enbart för att stream svtplay med flera tjänster?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Så här inför fotbollen skulle man ju vilja se till att man får så bra bildkvalitet som det bara går, tycker inte att det blir jättebra när man kör det genom google chrome. Hittade ett test på PC för alla som sa att Edge skulle klara väldigt hör upplösning men jag tyckte att det bel otroligt fult och det såg väldigt hårdkomprimerat ut. Mina förutsättningar ser ut så här:

Samsung UE55JS8005TXXE 4K Ultra HD
Intel NUC 5i5RYH med i5-5250U, 120GB disk, 8GB RAM WIN10 senaste update installerad.
1000/1000 fiber från bahnhof med Cat6-kabel fram till NUC:en

Någon som har något tips på vad man kan göra? Vilken webbläsare är bäst? Finns det någon app som är gjord enbart för att stream svtplay med flera tjänster?

Rimligtvis (säger inte att det är så) borde väl SVT:s app och TV4:s app ge bästa bilden? Har själv inte streamat fotbolls VM utan kör vanlig TV via Canal Digital kabel och det har varit helt OK bildkvalitet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Flaskhalsen kommer alltid vara kvalitén på sändningen. Om de sänder i en låg bitrate så finns det inte mycket du kan göra åt saken.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SVT:

Bildkvaliteten på SVT Play kan variera beroende på tillgången på internet. Varje video kodas i sju olika versioner och den högsta nivån är 720p.

2800 kbit/s - 1280x720
1680 kbit/s - 1280x720
900 kbit/s - 1280x720
650 kbit/s - 512x288 Begränsad kvalitet mindre än 750 kbit/s
450 kbit/s - 512x288
350 kbit/s - 512x288
240 kbit/s - 512x288

Källa: https://kontakt.svt.se/guide/teknisk-information

När jag testade lite snabbt med Streamlink och VLC fick jag runt 1 600 kbit/s. Det ser såklart skit ut. Som referens ligger deras marksända HD-kanaler, om jag inte är ute och cyklar, på runt 10 Mbit/s.

Dessutom kan du inte få mer än 25 fps på SVT Play såvitt jag vet, så ja … lycka till med att få en njutbar fotbollsupplevelse.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Katastrof att man inte kommit längre än så med streaming. Satt och fundera på samma sak häromdagen när jag skulle kolla på Sverige - Schweiz. Hur får jag egentligen optimal bild och ljud prestanda på streamat material (något jag normalt aldrig använder). Jag provade dock via Comhem play vilket verkar ha bättre kvalité (9 mbit/s var högsta valet).

Men 25 fps på SVT?! Menar du att alla som streamar matcherna via SVT kollar i 25fps? Måste hacka satan vid fotboll.
Vet du om några fler kör med denna begränsning?

Saknat ord
Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

När jag testade lite snabbt med Streamlink och VLC fick jag runt 1 600 kbit/s.

Streamlink-pluginen för SVT play väljer inte rätt källa för best. Man måste specificera 720p_alt för att få 2,8 Mbit/s-streamen. Youtube-dl väljer däremot rätt källa utan vidare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Cmore verkar i alla fall köra med 60fps vilket inte SVTPlay gör. Ser bedrövligt ut.

Permalänk
Medlem

svtplay har ju ingen vidare kvalite på nått, och då är det verkligen inte linan som är seg

Bäst kvalitet på bild tycker jag marksända nätet ger, så har man en vanlig någorlunda modern TV, och har möjlighet till digitala marknätet, så testa det.

Kolla Sverige - Mexico så, var kanonbild på en 65" LG C7, inte skymten av kompressionsartefakter.

Ska väl nämnas att Svtplay ger ganska bra bild tex om man tittar på antikrundan (dock inte alls så bra som marknätet) när det inte händer så mycket i bilden, men snabbare bilder speciellt med mycket detaljer i bilden är hopplöst med svtplay. 2800 kbit/s - 1280x720 räcker inte till för det. skulle behöva dubblas, typ minst 5000 kbit/s vid 720p

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LemonIllusion:

Streamlink-pluginen för SVT play väljer inte rätt källa för best. Man måste specificera 720p_alt för att få 2,8 Mbit/s-streamen. Youtube-dl väljer däremot rätt källa utan vidare.

Såklart, det borde jag förstått …

Skämt åsido, tack så mycket för tipset!

Skrivet av anon288252:

Cmore verkar i alla fall köra med 60fps vilket inte SVTPlay gör. Ser bedrövligt ut.

Rätta mig om jag har fel, men tror det är 50 eller 25 fps på alla svenska TV- och "TV"-sändningar, inklusive CMore.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll på sport då jag inte är särskilt intresserad men har läst flera kommentarer som påstår att Viasats/Viaplays streaming av sport ska ha överlägset bäst kvalitet. Jag kan tyvärr varken bekräfta eller förneka det men det kan vara värt att prova om man är intresserad.

Jag tror dock inte att de sänder fotbolls-VM men det kanske finns tillgängligt i alla fall via någon av deras kanaler?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz