Permalänk
Medlem

Vilket väggfäste till TVn?

Jag planerar att väggmontera en TV för första gången och är på jakt efter ett bra väggfäste men det är en riktig djungel med tusentals olika fästen som vid en snabb anblick ser otroligt lika ut.

Det ska ha stöd för 300x300 (65 tum/25kg) och vara fast (ej tiltbar) men bortsett från det har jag inga andra krav och jag bryr mig inte heller om att den sticker ut ett par cm från väggen, huvudsaken är att den sitter stadigt. Den ska monteras på en betongvägg och jag har tillgång till slagborr men ska man ha några speciella betongpluggar?

Prisspannet är väldigt varierande med allt från någon enstaka hundralapp upp till flera tusen men finns det något förhållande mellan pris och kvalitet i den här kategorin? Jag är väldigt skeptisk till butikens egna märken och lågprisvaror överlag men det väggfäste som matchar mina krav och som fått bäst betyg är lustigt nog ett som finns hos Jula för 149kr... [LÄNK]

Jag hade tänkt mig max 500kr. Kan man få något vettigt för det och finns det några speciella märken som är ökänt kassa eller ska man bara välja vilket billigare fäste som helst då de tycks vara väldigt snarlika? Det är ju trots allt bara tre metallskenor så sån jävla skillnad kan det väl inte vara?

När man kikar runt lite verkar de billigare modellerna ofta ha bättre betyg men det kan ju bero på att kunder även tar priset i beräkning och nöjer sig med mindre problem samtidigt som de som köper dyrare fästen kanske är mer kräsna av samma anledning.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du inte har kraven tilt och turn och ska ha ett fast fäste så duger julas fäste bra. Det är när man kommer till dessa mekaniska funktioner som de dyrare modellerna har bättre egenskaper, och högre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Jag har julafästet tycker att det funkar utmärkt.
Skruvarna till TVn var lite förlånga bara, men satte i några distanser som medföljde.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Denna skaffa vi https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/vaggfa... ganska billig okomplicerad och stabil, följer också med en hel drös med olika bultar i många dimensioner (för TV), samt bultar och plugg för betongvägg.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Se till att följa instruktionerna bara vid monteringen så det täcks av garantin om tv'skulle åka i backen efter att ha korrekt följt instruktionerna så täcks även ersättning av tv'n på garantin.

Så slipper du använda ev drulleförsäkring i onödan och behöva betala självrisk osv.

Annars så är det nog lugnt med julafästet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har hängt min 65" plasma med det billigaste fästet jag kunde hitta från deltaco. Platt på vägg, inga krusiduller. Kostade 60 kr genom vår leverantör på jobbet.

Jag jobbar inom en firma där vi bland annat hänger tv och monitorer och du kan köpa vilket som så länge det står att det klarar av kiloantalet på tvn samt att det är tillräckligt brett för att möta vesastandarden på din tv (oftast 400x400 eller 400x600).

Som någon nämnt tidigare är det först när tvn ska sitta på arm alternativt takstativ, med tilt och möjlighet till kabeldragning samt andra funktioner. Då är det värt att lägga ner mer pengar, annars får man skit.

Det är grova marginaler på sådana här produkter och du kan gott nöja dig med 149kr från jula om du nu har hittat det.

Plugg behöver du till din betongvägg, 2-4 st blå-plugg 8mm är att föredra. Är betongen bra sitter det som berget. Går med röd-plugg 5,5mm också, men får nog göra ett par hål till då, runt 6 st.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |