Del 1: Så fungerar internet – hos Ownit

Del 1: Så fungerar internet – hos Ownit

Hur kopplar vi upp oss mot internet och var går egentligen trafiken när den lämnar vårt hus? Det undersöker Karl Emil Nikka när han går ”under jorden” med Ownits tekniker.

Läs hela artikeln här

Riktigt trevligt att se dessa videorna. Tack.

Tack för detta

Härligt jobbat Emil! När kommer nästa del tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra Guide dock lite basic för mig. Men den kanske inte är riktad till en Nätverkstekniker som har jobbat som fibertekniker i ett stadsnät

Skrivet av N0tepad:

Härligt jobbat Emil! När kommer nästa del tro?

Tackar! Vi kör varannan vecka nu under sommaren.

Skrivet av Sandia:

Bra Guide dock lite basic för mig. Men den kanske inte är riktad till en Nätverkstekniker som har jobbat som fibertekniker i ett stadsnät

Hehe. Nej, då kommer du inte att lära dig mycket nytt i dessa avsnitt. Men jag uppskattar att du gillade guiden! Det lär dyka upp en del frågor under de kommande avsnitten när vi har kommit lite längre fram och då är kompetens som din guld värd att ha här i forumet.

Mycket trevligt initiativ!

Citat:

I slutänden måste vi trots allt alltid få över signalen på kopparnätverkskabel med vanlig RJ45-kontakt för att kunna ansluta våra datorer rent fysiskt.

Vill bara poängtera att det inte är ett måste per se. Det går utmärkt att exempelvis köra NIC's med SFP-anslutning rakt in i datorn.

Senast redigerat 2018-07-02 19:51

Om jag får dela med mig av min personliga åsikt, så känns videon lite "stel", ser hellre att man sitter ner i en soffa lite avslappnat med nån trevlig IKEA tavla i bakgrunden eller nåt

Skrivet av Dimman:

Mycket trevligt initiativ!

Vill bara poängtera att det inte är ett måste per se. Det går utmärkt att exempelvis köra NIC's med SFP-anslutning rakt in i datorn.

Det har du i och för sig rätt i. Inte så vanligt, men visst går det. Tack för kompletteringen.

Tack Emil! kul att titta på för en som knappt vet något om nätverk. Du håller en mycket bra nivå på snacket tycker jag.

Tack Emil för detta, längtar efter nästa avsnitt.

Riktigt informativt men tyvärr så var vita bakgrunden hemsk, så fick ha videon igång i bakgrunden och bara lyssna

Skrivet av eggfarfar:

Om jag får dela med mig av min personliga åsikt, så känns videon lite "stel", ser hellre att man sitter ner i en soffa lite avslappnat med nån trevlig IKEA tavla i bakgrunden eller nåt

Håller inte med om det. Mycket bra video förövrigt.

Tycker du skulle förklarat lite mer i detalj efteråt, vad den ringbeklädda tatuerade herren försökte förklara. Lite grafik kanske.

Dina förklaringar är klockrena för personer som inte har koll på nätverk, men jag kan tänka mig att ingen av dessa personer hängde med i alla termer så som switchar, mux och peering.

Ser fram emot resten!

Skrivet av PointMan:

Tycker du skulle förklarat lite mer i detalj efteråt, vad den ringbeklädda tatuerade herren försökte förklara. Lite grafik kanske.

Dina förklaringar är klockrena för personer som inte har koll på nätverk, men jag kan tänka mig att ingen av dessa personer hängde med i alla termer så som switchar, mux och peering.

Ja, det blev ett olyckligt nivåhopp där och, på grund av platsen, gav jag inte honom samma chans att använda grafik för att förklara. Bra feedback! Jag ska ha det åtanke för framtiden.

Funderingar om isdn

varför tar du inte upp om isdn är den för långsam eller för gammal tecknik

Skrivet av sundell Mikael:

För att om du fortfarande kör på ISDN så kan du till 99.9% få ADSL istället. Och ADSL är mycket snabbare än ISDN.

Skrivet av sundell Mikael:

Det var en ren prioriteringsfråga. Jag bedömde intresset för bland annat ISDN- och satellitanslutningar som för litet - framförallt för privatpersoner där, mig veterligen, i princip alla bytt till DSL.

Bra initiativ, ibland lite för basic och ibland kanske för lite. Jag tror att det första du borde ta upp är lite kort vad en router gör och att det är detta som internet består av dvs en samling routers som visar vägen, vad skiljer den och tex en switch och att tex konsument "Routrar" innehåller oftast både switch router och AP. En annan sak var att jag inte hörde men kanske missade vad ett modem gör ? Dvs att det omvandlar mellan anlogt och digitalt.

Nu säger killen från ownit det här är en Router och dessa är switchar och mer än så är det inte.

Man kan tänka att detta är Swec men jag tror inte det är särskilt hög % som faktiskt vet vad routern gör. Varför den "behövs" hemma och varför tex NAT behövs.
Det är mycket möjligt att du redan tänkt ta upp detta i del 2 eftersom du säger att du ska ta upp hur det fungerar men vill ändå poängtera. Samtliga dina guider känns som de ligger på en lagom nivå för många ska förstå men ibland saknas dom där små detaljerna som knyter ihop det du säger med orden tittarna inter förstår.

Senast redigerat 2018-07-03 00:33

"Roooter"!

En ODF, som Ownit killen nämnde , är en "Optical Distribution Frame" . Är egentligen bara en plåtlåda där man terminerar fiberkabeln d.v.s svetsar på kontakter. Finns såklart i mängder av varianter men dom flesta är väldigt enkla.

Mycket roligt att se denna typ av "sommar-initiativ", skulle dock vilja se en rättelse (om man nu kan kalla det så) angående vårt telenät.

Det hade ju varit bra att säga att det är under avveckling, de stora operatörerna avvecklar det gamla telefonnätet i rätt hög takt.

Tummen upp för bra utbildningsvideos. Nikka är riktigt bra programledare.

Kan ni lägga de här "så fungerar det" videos i en egen YouTube kanal så man slipper.

100 Gbit-linorna som det talas om här: https://youtu.be/yg7wWNU-H90?t=1098

Blir lite nyfiken på över vilken typ av kabel den hastigheten transporteras – men det kanske får plats på en ”vanlig” fiberkabel?

Lite feedback på texten.

VDSL är också en asynkron teknik. Det är en vidareutveckling av ADSL.

Över fiber så finns det idag upp till 10Gbit/s för privatpersoner i vissa nät och städer. Bland annat i Stockholm. Och om inte jag minns fel så kör den leverantören det både ner och upp.

Annat som kan vara värt att prata om är nackdelarna med de olika teknikerna. Hur de påverkar delay och jitter. Även känslighet för väder, vind, kabelkvalitet och hantering kan nog vara bra att nämna.

Mvh
Mattias

Skrivet av star-affinity:

100 Gbit-linorna som det talas om här: https://youtu.be/yg7wWNU-H90?t=1098

Blir lite nyfiken på över vilken typ av kabel den hastigheten transporteras – men det kanske får plats på en ”vanlig” fiberkabel?

Japp, det är vanlig fiberkabel.

Man kan skicka 96 kanaler som bär 100gbit/s var med utrustning som är relativt vanlig bland de större leverantörerna idag över ett enkelt fiberpar. Börjar dyka upp 200Gbit/s per kanal, och det jobbas på 400Gbit/s. Utrustningen för detta är självfallet väldigt dyr, och den kräver en hel del kunskap för att installera och drifta.

Mvh Mattias

Skrivet av Palme_570:

Bra initiativ, ibland lite för basic och ibland kanske för lite. Jag tror att det första du borde ta upp är lite kort vad en router gör och att det är detta som internet består av dvs en samling routers som visar vägen, vad skiljer den och tex en switch och att tex konsument "Routrar" innehåller oftast både switch router och AP. En annan sak var att jag inte hörde men kanske missade vad ett modem gör ? Dvs att det omvandlar mellan anlogt och digitalt.

Nu säger killen från ownit det här är en Router och dessa är switchar och mer än så är det inte.

Man kan tänka att detta är Swec men jag tror inte det är särskilt hög % som faktiskt vet vad routern gör. Varför den "behövs" hemma och varför tex NAT behövs.
Det är mycket möjligt att du redan tänkt ta upp detta i del 2 eftersom du säger att du ska ta upp hur det fungerar men vill ändå poängtera. Samtliga dina guider känns som de ligger på en lagom nivå för många ska förstå men ibland saknas dom där små detaljerna som knyter ihop det du säger med orden tittarna inter förstår.

Det sista han säger är "i nästa del kommer vi titta på IP" och det är först då det blir intressant med "rooooters" och switchar. Jag är säker på att det kommer