Permalänk
Medlem

2X

Nu när det äntligen finns något som jag anser vara värdigt att uppgradera till från min gamla i7-3930k så var det dags!

Och iom att det inte går att köpa något som inte är "gaming" eller RGB så fick det bli både och (japp, överdrift)

Namnet 2X kommer från Shift X-chassit och 2700X-proppen
Detta är mer informativt än att detta ska vara "snyggaste galleriet" - dela lite erfarenhet endast.

Det som åkte in i datorbygget var:

  • Phanteks EVOLVE Shift X

  • NZXT Kraken X62 (v2) 280mm

  • EVGA SuperNova G2 550W

  • Samsung 970 250GB

  • Samsung 960 500GB

  • Intel 540s 120GB

  • Asus ROG STRIX X470-I Gaming

  • AMD Ryzen 7 2700X

  • G.Skill Tident Z RGB 2x16GB 3200Mhz

Först och främst vill jag poängtera hur tight och ganska svårt det är att montera sakerna i ett Phanteks Evolve Shift X även om det är större än sin lillebror.

Jag har stoppat in 2x 2.5" SSD förutom den M.2-SSD som jag installerat på moderkortet. Dessa två är monterade på baksidan.
Det tog säkert 10-15 minuter för att få rätt på sladdar mm när jag skulle sätta på bakpanelen på chassit.
Förutom det är det klart väldans lite plats över runt moderkortet. Självklart förväntat men det var till och med lite mindre plats än vad _jag_ förväntade mig

På toppen finns bakplåten från moderkortet och även grafikkortet monteras så att kontakterna/uttagen pekar uppåt.
Ett problem som uppstår är klart om man har DVI-kablar till sin dator; de får inte plats om de inte har L-kontakt.

Slutsats kring chassit är att det är grymt snyggt, smarta lösningar, väldans tight, ej optimalt för high end-produkter (värmealstring!) samt att i alla fall jag tycker det är svårt att få till hur man ska dra kablaget bra från t ex h2o AIO till CPU.

I detta, med en AMD Ryzen 7 2700X så hade ni rätt om att vatten var att föredra. Med standardinställningarna (direkt out-of-the-box, utan några ändringar i BIOS/UEFI) så fungerar allt bra men efter att ha spelat en liten stund blev processorn "jävligt varm"; 75+ grader.
Kollade inställningarna lite och fann att det var inställt för fritt spelrum för automatisk överklockning av kärnorna. Det i all ära om man kan kyla allt bra men då detta är ett "litet" chassi så ändrade jag istället möjligheten för Ai Overclock Tuning från Auto till Default.

En liten notis är att RAM-stickorna sitter så otroligt nära att de verkligen ligger kloss-i-kloss. Man hör flänsarna skrapa emot varandra när jag klickar i dem.

Jag kör även med ett vanligt ATX-PSU istället för ett SF för jag hade ett hemma och uppenbarligen får det plats i detta chassit

I skrivande stund kör jag även alla fläktar på 100% hela tiden. Det fungerar ok då det är 140mm överallt så ljudnivån är inte alls farlig utan fortfarande ganska låg.
Funderar lite på om jag ska titta på att göra det möjligt att växla fläktläge på något sätt. Vid vanligt användande så får de gå på standard-läge eller så och om jag ska spela så kan jag enkelt styra upp fläktarna till 100%.
Fläktarnas riktning är följande:
- Bottenfläkt: Datorn står på plan ytan (ej matta) och suger IN luft i botten
- Nätaggregatet: Suger in luft från inflödet från bottenfläkten
- AIO Vatten: Suger in luft från inflödet från bottenfläkten och blåser ut på framsidan
- Front Top: Blåser ut luft (sitter i höjd med moderkortet)
- Grafikkort: Suger upp luft från mitten av chassit

Luftflödet ser ut som nedan bild:

En sista kommentar: jag har ett Logitec G933 och USB-adaptern satte jag på toppen. Denna blev överhettad och hängde sig när jag spelade så jag fick flytta den till en av baksidans två USB-portar.

Besök galleriet här

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Inaktiv

Fan vilket nice bygge! Chassit var ju något jag aldrig tidigare skådat och gillar det skarpt. Intressant bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Fan vilket nice bygge! Chassit var ju något jag aldrig tidigare skådat och gillar det skarpt. Intressant bygge

Tack!
Jag fastnade för chassit när jag egentligen letade riktigt små chassin och snubblade över lillebror till detta chassit - vanliga Evolv Shift.
Det är en hel del pillande iom att det är så tight i chassit (runt där moderkortet sitter) men har man en eftermiddag på sig så är det inga problem

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-