Permalänk
Medlem

"Halvt" mITX köp 4-5k

Tittar lite på en dator för vardagsrummet. Det var länge sen jag byggde sist så tänkte fråga om lite input från de som har koll på nuvarande generationer.
Jag har såklart försökt Googla en del, och kommit fram till en start men det är svårt att veta om jag missat nått eller inte.

Nuvarande konfiguration ser ut såhär: https://www.webhallen.com/cart/274590,226571,285231,225625

För grafikkort tänkte jag till en början använda mitt gamla 6870 men jag vill ha möjlighet att uppgradera det längre fram. Förhoppningsvis har priserna fallit lite då... och för PSU tänkte jag använda mitt gamla Fractal Design Newton R2 800W.
Jag har mätt och kommit fram till att de borde få plats i chassit precis med 27cm på grafikkortet och 16.5cm på en modulär PSU. 16cm är rekommenderat för chassit men jag borde kunna använda kontakterna närmast frontpanelen där grafikkortet borde ha slutat.
Lagring tror jag blir att återanvända det med.

Den största funderingen jag har är väl CPU valet. Ryzen verkar väldigt populärt just nu men benchmarks verkar visa att 8100 är en starkare processor än 2200G, håller ni med där? Jag har även funderat på om mitt CPU val är lite snålt om jag senare uppgraderar grafikkortet och om jag egentligen borde välja mellan 8400 och 2600. Skulle 8100 märkbart flaska, säg ett 1060?

Tänkte ge datorn två arbetsområden dels som spelmaskin till TVn och dels som server/NAS så jag kan pensionera min nuvarande ZBox med USB hårddiskar... Det gör såklart att ljuddnivå och strömåtgång i idle är ganska intressanta faktorer. Är det något speciellt jag måste tänka på där?

Chassivalet blev lite av "vad jag kunde hitta som får plats med komponenterna, minst 2st 3.5" diskar och samtidigt är tillräckligt litet för TV bänken". Jag skulle inte gråta om jag hittade ett lite mer stilrent eller mindre. Om ni har några tips på chassin som jag kanske har missat så tar jag tacksamt emot de också. En annan variant är ju också platta chassin som är tillräckligt snygga för att stå uppe på bänken istället, här vet jag bara om Cryorig Taku som jag dock är lite för snål för...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pie-or-paj:

Tittar lite på en dator för vardagsrummet. Det var länge sen jag byggde sist så tänkte fråga om lite input från de som har koll på nuvarande generationer.
Jag har såklart försökt Googla en del, och kommit fram till en start men det är svårt att veta om jag missat nått eller inte.

Nuvarande konfiguration ser ut såhär: https://www.webhallen.com/cart/274590,226571,285231,225625

För grafikkort tänkte jag till en början använda mitt gamla 6870 men jag vill ha möjlighet att uppgradera det längre fram. Förhoppningsvis har priserna fallit lite då... och för PSU tänkte jag använda mitt gamla Fractal Design Newton R2 800W.
Jag har mätt och kommit fram till att de borde få plats i chassit precis med 27cm på grafikkortet och 16.5cm på en modulär PSU. 16cm är rekommenderat för chassit men jag borde kunna använda kontakterna närmast frontpanelen där grafikkortet borde ha slutat.
Lagring tror jag blir att återanvända det med.

Den största funderingen jag har är väl CPU valet. Ryzen verkar väldigt populärt just nu men benchmarks verkar visa att 8100 är en starkare processor än 2200G, håller ni med där? Jag har även funderat på om mitt CPU val är lite snålt om jag senare uppgraderar grafikkortet och om jag egentligen borde välja mellan 8400 och 2600. Skulle 8100 märkbart flaska, säg ett 1060?

Tänkte ge datorn två arbetsområden dels som spelmaskin till TVn och dels som server/NAS så jag kan pensionera min nuvarande ZBox med USB hårddiskar... Det gör såklart att ljuddnivå och strömåtgång i idle är ganska intressanta faktorer. Är det något speciellt jag måste tänka på där?

Chassivalet blev lite av "vad jag kunde hitta som får plats med komponenterna, minst 2st 3.5" diskar och samtidigt är tillräckligt litet för TV bänken". Jag skulle inte gråta om jag hittade ett lite mer stilrent eller mindre. Om ni har några tips på chassin som jag kanske har missat så tar jag tacksamt emot de också. En annan variant är ju också platta chassin som är tillräckligt snygga för att stå uppe på bänken istället, här vet jag bara om Cryorig Taku som jag dock är lite för snål för...

Om du ska köra på ett 1060 är jag osäker på om en 8100 kommer räcka hela vägen, vill du ha en riktigt bra processor för pengarna som utan problem kan hänga med i svängarna hade jag helt klart tagit en 2600 istället. Vad det gäller NAS så borde den inte dra speciellt mycket vid idle, det är i princip bara diskarna som jobbar med lite hjälp av processorn. Om du inte har hyfsat gamla diskar borde inte ljudet vara något direkt problem heller.

Vad gäller de andra komponenterna hade jag personligen ändrat lite. 2x4 RAM istället för 1x8 kommer bli rätt mycket snabbare tack vare dual channel och det kostar det samma. Chassit vet jag inte om man kan få plats med 2st 3.5" diskar i ett mindre men när det kommer till utseende så skulle jag rekommendera Phanteks Evolv mITX (länkat nedanför) som inte är mycket större med samma längd och bredd men är 20cm högre. Om du frågar mig tycker jag att det är ett riktigt tjusigt chassi och jag har haft två Phanteks lådor och båda har varit helt strålande att bygga i och i sin konstruktion. Borde finnas på en hel del ställen. Men tycker du att det är för stort så är Core 500 ett riktigt bra val, kunde själv inte hitta någonting jag föll för precis. Slängde in en jämförelse lista så du kan bocka av allting som möjligen kunde behövas från både Evolv och Core 500 om det är av någon glädje!

https://www.inet.se/produkt/6902434/phanteks-evolv-mitx-tempe...
https://www.inet.se/jamfor?compare=6902434&compare=6910106

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt angående CPUn. 8100 är dumsnålt om jag vill ha en upgrade path.
Lutar mot 8400 dock, den verkar vara jämförbar mot 2600 och moderkortsvalen för mITX är helt enkelt bättre hos Intel, speciellt att jag slipper bråka med att flasha ett bios på ett kort jag inte kan boota.
Är det någon speciell anledning som gör att du säger 2600 istället för 8400?

En ensam minnesticka är ett medvetet val för att även där ha en upgrade path. NAS och vissa av servertasken blir helt klart snabbare med 16GB så tänken är att jag ska kunna ploppa i en till sticka när behovet antingen är tillräckligt stort eller priserna gått ner lite.

Evolv är helt klart ett snyggt chassi, speciellt i vitt. Men det är tyvärr alldeles för stort för min TV bänk. Nu när jag mätte lite noggrannare så kom jag fram till att även Core 500 är lite för stort för att stå optimalt så Kolink Satellite Plus är ersättningsplanen. Jag kommer då behöva ett kortare nätagg vilket jag kan ha, men det måste i så fall funktionstestas och effektiviteten kollas upp. Annars får jag helt enkelt köpa ett nytt runt 500W 80+ Guld.

https://www.webhallen.com/cart/226571,285231,274592,281724

Stora frågan där är som sagt CPUn. Har jag missat nått med Ryzen som gör den värd besväret med moderkort?