Permalänk
CS-mästare

Dell XPS 15 (9570)

Någon som köpt en ännu?

Ni som funderar på en, står ni inför några alternativ? Vad ser ni för fördelar/nackdelar? Skriv gärna vad ni använder er laptop till också.

Jag har läst/sett många reviews men bomba gärna på med dem ni tycker är bra.
Har läst flera som jämför Dell XPS 15 med:
AERO 15x
MSI GS65
Macbook pro (När den nya kommer)

Vad är era tankar?

Såg att det var 12% på typ allt hos Dell just nu, vilket gör köpfingret mer än lovligt tungt.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Hade en 9560, mestadels bra laptop.

Välbyggd, hade inga problem med QA. 4K skärmen var fin men kunde inte hantera blank skärm så sålde den. Tangentbordet är okej men inte i klass med thinkpads.

Permalänk
CS-mästare

@Lazze2k5: Har för mig att jag läst i någon recension att de gjort någon antireflexbehandling på skärmen, men jag är inte säker. Jag är dock van med blank skärm, sitter på en macbook pro så antar att det inte är värre än på den.

Vad använder du din laptop till och vad skaffade du istället?

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Har beställt, men väntar på leverans. Återkommer när jag fått den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
CS-mästare

@istream: Kul! Vilka specs beställde du?

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Jo, har en själv, mycket beroende på att det inte fanns några vettiga alternativ och Lenovo tog för evigt på sig att få ut P52an. Dock har Dells bristande QC visat sig igen så det lär bli en DOA tyvärr. Men väl fungerande är det faktiskt svårt att hitta några vettiga alternativ, verkar som som konkurrenterna helt verkar hoppat över segmentet "kraftfull premiumlaptop i hyfsat smidigt fodral" märkligt nog. MacBook Pro finns också så klart men Apple fick ju solsting vid förra generationen...

Permalänk
CS-mästare

@improwise: Tråkigt, vad är felet?
Jag kan inte mer än att hålla med dig angående utbudet på nämnda segment. Sitter på en macbook pro modell äldre nu men känner precis som du när det kommer till de nya modellerna.. solsting...

EDIT: Vilka specs tog du?

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

@improwise: Tråkigt, vad är felet?
Jag kan inte mer än att hålla med dig angående utbudet på nämnda segment. Sitter på en macbook pro modell äldre nu men känner precis som du när det kommer till de nya modellerna.. solsting...

EDIT: Vilka specs tog du?

Stuck pixel samt att ena fläkten "hackar". Jag satsade på topp-of-the-line modellen förutom att jag bara tog 1 TB SSD iom att jag ändå kommer byta den mot en Samsung Pro. Främst för att jag har en redan och för att slippa kopiera över icke OS filer/partitioner, skillnaden i prestanda IRL är förmodligen rätt försumbar idag för normal användning även fast Samsung Pro modellen lär vinna i tester.

Permalänk
Medlem

Beställde min igår, tog den näst värsta (i7, 16/512/1050ti) då jag vill ha 1080p skärmen.

Funderade lite på Lenovo 720 först (otroligt oskönt hala tangenter) och HP Spectre 360 (har lite svårt för färgvalet på den samt att jag haft en Surface i nåt år som jag aldrig använde som annat än en vanlig laptop).

Lite kasst att man inte kan få i7 med 8/256 (och själv uppgradera senare) med det större batteriet dock. Och att leveranstiden är 3 jäkla veckor.
Skulle inte bli förvånad om det körs hem dagtid med bud när man är på jobbet också hah.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Beställde min igår, tog den näst värsta (i7, 16/512/1050ti) då jag vill ha 1080p skärmen.

Funderade lite på Lenovo 720 först (otroligt oskönt hala tangenter) och HP Spectre 360 (har lite svårt för färgvalet på den samt att jag haft en Surface i nåt år som jag aldrig använde som annat än en vanlig laptop).

Lite kasst att man inte kan få i7 med 8/256 (och själv uppgradera senare) med det större batteriet dock. Och att leveranstiden är 3 jäkla veckor.
Skulle inte bli förvånad om det körs hem dagtid med bud när man är på jobbet också hah.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det gått att köpa toppmodellen med FHD och stora batteriet hade jag mkt väl kunnat göra det istället. 4K på en sån liten skärm är rätt meningslöst tycker jag och likaså touch, stänger av det direkt i BIOS då det drar en hel del extra energi.

Dell har ju build to order och sen skickas de från Kina så det är väl inte så konstigt att det tar några veckor att få dom. Ja, dom levereras dagtid av Schenker. Gissar att man kanske kan få det till något ombud också men har aldrig försökt. Du lär kunna styra om leveransen till jobbet också, om du nu har ett jobb där man kan ta emot paket dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

@istream: Kul! Vilka specs beställde du?

En i7 512/16, 4K skärm med pekfunktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Beställde min igår, tog den näst värsta (i7, 16/512/1050ti) då jag vill ha 1080p skärmen.

Funderade lite på Lenovo 720 först (otroligt oskönt hala tangenter) och HP Spectre 360 (har lite svårt för färgvalet på den samt att jag haft en Surface i nåt år som jag aldrig använde som annat än en vanlig laptop).

Lite kasst att man inte kan få i7 med 8/256 (och själv uppgradera senare) med det större batteriet dock. Och att leveranstiden är 3 jäkla veckor.
Skulle inte bli förvånad om det körs hem dagtid med bud när man är på jobbet också hah.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte en HP Spectre x360, men den fick åka tillbaka samma dag. Musplatran och mellanslag satt löst samt skärmens gångjärn var snea. Valde att köpa en XPS istället. Håller tummarna för ett bra ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Någon som köpt en ännu?

Ni som funderar på en, står ni inför några alternativ? Vad ser ni för fördelar/nackdelar? Skriv gärna vad ni använder er laptop till också.

Jag har läst/sett många reviews men bomba gärna på med dem ni tycker är bra.
Har läst flera som jämför Dell XPS 15 med:
AERO 15x
MSI GS65
Macbook pro (När den nya kommer)

Vad är era tankar?

Såg att det var 12% på typ allt hos Dell just nu, vilket gör köpfingret mer än lovligt tungt.

Jag är super nöjd med min 9560. Nyligen köpt den, visste inte att 9670 var på väg in då men det verkar ju vara exakt samma laptop fast en nyare modell av CPU. Bra vikt på den för att vara en sån stor och kraftfull laptop. Snygg design. Skärmen är bra. Tangentbordet är inge vidare att skriva på men det är ju en smaksak Använder den till programmering. Jag har inte 4k skärmen.

Permalänk
CS-mästare

@improwise: Det går väll? https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/ny-...

@danneee: Jag kan inte bestämma vilken modell jag vill ha haha, så får nog vänta... Bättre än att göra ett förhastat beslut.

@istream: Det står mellan den eller en i7 32/1TB för mig.

@Bluesky1: Ja, more or less samma. Jag tittade även på 9560 när den kom men kände att min fick rulla på ett tag till, men i år är det nog dags för byte alltså.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Nej, den har lilla batteriet. På företagssidan brukar det gå dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hade det gått att köpa toppmodellen med FHD och stora batteriet hade jag mkt väl kunnat göra det istället. 4K på en sån liten skärm är rätt meningslöst tycker jag och likaså touch, stänger av det direkt i BIOS då det drar en hel del extra energi.

Dell har ju build to order och sen skickas de från Kina så det är väl inte så konstigt att det tar några veckor att få dom. Ja, dom levereras dagtid av Schenker. Gissar att man kanske kan få det till något ombud också men har aldrig försökt. Du lär kunna styra om leveransen till jobbet också, om du nu har ett jobb där man kan ta emot paket dvs

Ja nej jag har patienter dagtid så det passar sig inte riktigt. Förhoppningsvis kan man få dom att skicka till ett ombud bara, fattar inte att de inte gör det per automatik. Folk jobbar väl om dagarna pch har inte tid att sitta ovh vä ta på palet eller?

Skrivet av istream:

Köpte en HP Spectre x360, men den fick åka tillbaka samma dag. Musplatran och mellanslag satt löst samt skärmens gångjärn var snea. Valde att köpa en XPS istället. Håller tummarna för ett bra ex.

Mm, läst en del om att den har problem.

Skrivet av improwise:

Nej, den har lilla batteriet. På företagssidan brukar det gå dock.

Precis, och där är det utan moms så jag pallade inte bråka.

Permalänk
CS-mästare

@improwise: Sorry, jag slarvläste. Kikade bara på att den hade highend specs, men glömde kolla batteriet. Men det är märkligt att det inte finns som alternativ alltså.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Har en 9560 sen ett tag tillbaks, riktigt fin maskin. Lite missvisande dock är det med en värsting i7a och 1050 när datorn inte har kylförmåga till att driva komponenterna under t.ex. spel.
Grafikkortet klockar lätt ner 35% när du sitter å spelar.

Är man villiga att meka lite så är det dock inga större problem, efter att ha gått igenom de vanliga XPS15-tipsen på nätet och bytt kylpasta, stoppad kylkuddar på några kretsar samt undervoltat CPU, iGPU och GPU så går det bra att spela utan att den klockar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

@improwise: Sorry, jag slarvläste. Kikade bara på att den hade highend specs, men glömde kolla batteriet. Men det är märkligt att det inte finns som alternativ alltså.

Ja, det är uppenbart att Dell affärsmässigt velat döja det alternativet och dessutom sen göra sitt bästa för att gömma att det är det mindre batteriet.

Permalänk
Medlem

Ooohh jag behöver hjälp

Har förbeställt denna som jag varit hypad på sedan förra året. Verkligen guld asså. Men den är väldigt överprisad. Du får samma specs på en Xiaomi för 10 000kr. Det man betalar 21 000kr för är den slimma designen och gudomliga skärm.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Men så har även jag trillat över nya XPS 15 9570 (4K, 512GB SSD 16GB ram 8750H) för 23 000kr.

Avskyr att dell inte kör fullt aluminiumchassi. Är det ens äkta kolfiber eller bara färgad plast? Har fått låna en av de tidiga XPS datorerna för längesen, men minns inte så mycket tyvärr. Vet dock att Dell gör suverän kvalité på sina laptops efter att ha köp en av deras Latitude workstations för business.

Så frågan är, varför är XPS 15 med specs värd pengarna? Vad gör den superior över något annat märke och modell? Macbooks är ju fantastiska, men för samma specs pratar vi ju en bra bit över 30 000kr och det är för mycket.

Kommer enbart använda laptopen för ekonomistudier, surfa webben och serier, mycket serier på Netflix. Så batteritid är viktigt men också byggkvalité, design och skärm osv.

Huawei kör ju en 8550U på 15W, men 54W batteri. Såg att 8750H som sitter i XPS är näst bästa CPU en laptop kan få och därmed också drar förbannat mycket ström. Men de har lyckats klämma in ett 97W batteri.

Så slutsumma, de tyngre specsen men större batteri måste ju väga upp för batteritiden, eller?

Vet inte vad jag ska göra Skärmen på Huawei lockar eftersom den nästan är 4K men lite färre pixlar så man sparar batteri samt formatet 3:2 är ju guld värt för att surfa webben.

Permalänk
Medlem

Mycket läsvärd review.
https://www.ultrabookreview.com/20435-xps-15-9570-review-live...

Tydligen en del bekymmer med 9570 :/ Så som batteriet, annonseras och säljs som 97W men egentligen endast 87W och sleepmode drar en massa batteri utan användning under natten.

Issues
Constant crashing out-of-the-box. Changed to AHCI (from RAID) and swapped the SSD, and this seems to have fixed this.
Crashing when GPU is stressed after 2-3 minutes (BIOS update 1.1.4, currently pulled from Dell’s drivers website for some reason, seems to have fixed this). Possible the GPU was not downclocking despite high temperatures, leading to instability.
Two batteries so far have 9.9% wear brand new. Dell has advised me that “the batteries are operating as designed”.
Wi-Fi adapter not working when waking from sleep

"With the 9560, Dell increased the capacity of the 6-cell battery from 84Wh to 97Wh*. Since 99Wh is the legal maximum for air travel, the battery remains the same size. The efficiency of the Kaby Lake refresh plus 15% more battery capacity meant that the 9560 got around 2 hours more battery life than the 9550. However, Coffee Lake is significantly more power hungry under multi-threaded load and slightly less efficient at idle, so I expect a slight decrease in battery life with this generation rather than an increase. While the CPU consumes less than 1W at idle, at full CPU load, the i7-8750H pulls an extreme amount of power — over 75W on AC! This means that it will be very important to tame background tasks while on battery power, as keeping the CPU awake with indexing or other tasks will significantly dent battery life. Also remember that the UHD touch display will use significantly more power at any load, so if you are trying to figure out if the display is worth the hit on the battery, you can assume 20-30% less longevity with the UHD/i7 SKU.

*Despite attempting to calibrate twice, my battery is showing 9.9% wear out of the box, meaning its true capacity is 87Wh. I also requested a replacement battery, and that one had 9.9% wear as well. I have seen many reports online of people with roughly 10% wear out of the box, and my conversations with Dell support have ended up with “the battery is operating as designed”. I hope there is nothing fishy like the “97” Wh battery being 87Wh standard, and I imagine if that were the case then everyone would have noted by now. Still, I have to note that this is an ongoing issue with the battery.

Idle (30% brightness, power-saver): ~6-8W (12 hrs)
Light load (browser-based work, listening to music): ~10-11W (9 hrs)
Heavy load (analyzing music with Rekordbox): ~40-45W (2 hrs)
Gaming: ~45-55W (1:30-1:45 hrs)
Battery life is overall decent for a powerful laptop of its size, but it is unfortunately not an improvement over the 9560. One of the weaknesses of the hexa-core Coffee Lake-H chips is the much greater potential maximum power draw from the CPU. This tends to reduce battery life significantly if you are not careful about what kinds of applications you have running.

"

Såklart man känner sig en aning osäker.

Något som känns jääääätte dumt är alla onödiga tillägg Dell automatiskt propsar på, som McCafe security i 12 månader, 30 dagars MS Office och "1 års Premium Support på plats" vad det nu egentligen betyder... Tror Dell hade kunnat dra ned priset en aning om man slutade tramsa med allt lull lull vid sidan om

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Kommer enbart använda laptopen för ekonomistudier, surfa webben och serier, mycket serier på Netflix. Så batteritid är viktigt men också byggkvalité, design och skärm osv.

Verkar rätt onödigt att skaffa en laptop med hyffsat dedikerat grafikkort och cpu som inte är ULV variant om du enbart ska använda den som du beskriver. Huaweien du länkade är ju som du säger rätt saftigt prissat, Dellen är typ teoretiskt dubbelt så snabb som den, men det är inget som märks om den i bara ska användas som en snygg surfdator.

Finns det någon egentlig anledning till att du valt i7 varianten med mx150 gpu i matebooken istället för den med i5a och igpu?
Om du inte ska spela eller köra några tunga program så lär ju största skillnaden vara att för 5000kr mer får du kanske marginellt sämmre batteritid.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Kan dock tänka mig att om du ska kolla mycket serier att det är gött med en 16:9 skärm istället? Om du inte har brådis kan det ju vara värt att vänta och se om tex LG Gram 2018 eller MSI PS42 dyker upp i sverige snart, och se hur dom ligger i pris jämfört med Matebooken?

Anyways det var inte meningen att deraila, XPS 9570 är antagligen overkill för vad du är ute efter, om inte just batteritid vid light usage är högsta prio.

Permalänk
Medlem

Funderade länge på att köpa 9560:n när den kom ut, men tyckte i slutändan att den inte var värd pengarna. Nu känns ju 9570 ännu mindre prisvärd, särskilt när man kan få MSI GS65 med GTX 1060, samma storlek och förmodligen bättre byggkvalitet för ungefär lika mycket. Sen har MSI:n en spelskärm på 144 Hz och sämre bildkvalitet, så det kanske beror på om man ska hålla på med spel eller grafik.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Funderade länge på att köpa 9560:n när den kom ut, men tyckte i slutändan att den inte var värd pengarna. Nu känns ju 9570 ännu mindre prisvärd, särskilt när man kan få MSI GS65 med GTX 1060, samma storlek och förmodligen bättre byggkvalitet för ungefär lika mycket. Sen har MSI:n en spelskärm på 144 Hz och sämre bildkvalitet, så det kanske beror på om man ska hålla på med spel eller grafik.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

En i7 med 16/512 kostade 16700 i förrgår. Så för ~5000 mer får man ett 1060 och 144hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

En i7 med 16/512 kostade 16700 i förrgår. Så för ~5000 mer får man ett 1060 och 144hz skärm.

Oj, det var en rejäl skillnad. Jag vill minnas att 9560 låg på ca 20 000 kr när jag tittade på den för kanske ett år sen.

Permalänk
Medlem

@JackA:
Var 12% rabatt på Dell häromdagen. Jag blev själv lite förvånad över hur billiga Dell är jämfört med andra likvärdiga ultrabooks, speciellt när man räknar in rabatter (som de verkar köra hela tiden).
Och MSI GS serienr i dagsläget lite väl saftigt i priserna. När jag köpte en GS63 fanns det inte så myclet att välja på under 20 lax med böde 1060 och liten formfaktor, nu ser det lite annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

@JackA:
Var 12% rabatt på Dell häromdagen. Jag blev själv lite förvånad över hur billiga Dell är jämfört med andra likvärdiga ultrabooks, speciellt när man räknar in rabatter (som de verkar köra hela tiden).
Och MSI GS serienr i dagsläget lite väl saftigt i priserna. När jag köpte en GS63 fanns det inte så myclet att välja på under 20 lax med böde 1060 och liten formfaktor, nu ser det lite annorlunda ut.

Det är rejält rabatterat faktiskt, fanns inga rabatter som jag kunde hitta när jag kollade på 9560. Gillar skarpt utseendet på GS65:an, och recensionerna verkar extremt positiva. Men det blir lätt en skillnad på 10 lakan mellan den och Dellen när man drar upp specsen lite, och det är mycket pengar det.

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: Du jämfört ju 2 rätt olika typer av datorer, XPS är främst en slimmad prestandadator medan den andra du jämför mer är en ultrabook. Behöver man en dator som är typ en surfplatta med tangentbord är inte XPS15 rätt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Verkar rätt onödigt att skaffa en laptop med hyffsat dedikerat grafikkort och cpu som inte är ULV variant om du enbart ska använda den som du beskriver. Huaweien du länkade är ju som du säger rätt saftigt prissat, Dellen är typ teoretiskt dubbelt så snabb som den, men det är inget som märks om den i bara ska användas som en snygg surfdator.

Finns det någon egentlig anledning till att du valt i7 varianten med mx150 gpu i matebooken istället för den med i5a och igpu?
Om du inte ska spela eller köra några tunga program så lär ju största skillnaden vara att för 5000kr mer får du kanske marginellt sämmre batteritid.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Kan dock tänka mig att om du ska kolla mycket serier att det är gött med en 16:9 skärm istället? Om du inte har brådis kan det ju vara värt att vänta och se om tex LG Gram 2018 eller MSI PS42 dyker upp i sverige snart, och se hur dom ligger i pris jämfört med Matebooken?

Anyways det var inte meningen att deraila, XPS 9570 är antagligen overkill för vad du är ute efter, om inte just batteritid vid light usage är högsta prio.

Skrivet av improwise:

@eucalyptus: Du jämfört ju 2 rätt olika typer av datorer, XPS är främst en slimmad prestandadator medan den andra du jämför mer är en ultrabook. Behöver man en dator som är typ en surfplatta med tangentbord är inte XPS15 rätt val.

Visst kan jag köpa en i5 och gå ned i pris rejält för mina ändamål. Men sitter just nu på en Mid 2012 Macbook pro som laptop och det är många gånger man noterat saknaden av en i7, när det renderas film eller photoshop, visserligen enstaka gång per år.

Lider förmodligen av något syndrom för vill bara ha det värsta och bästa av allt, givetvis finns en gräns men den ligger väldigt högt upp.

Och jämför man dessa två laptops så finns för och nackdelar med båda. Men prestandan hos Dell är ju galet imponerande. En 8550U på Huawei är lika bra som en 4702HQ och 8750H är en av de absolut bästa CPU'erna av alla Den slår ju sönder fingrarna på en 7700HQ
https://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-8750H-SoC.275944....

4K skärmen hos Dell är förmodligen inte så mycket att klaga på heller. Det jag förlorar jämfört mot Huawei är:
*Chassi
*Formatet på skärm
* Vikt (700 gram tyngre)
*Storlek (men knappt märkbart större än min nuvarande Macbook som är helt okej)
*Batteritid

Slutsumma, känns definitivt som Dell ger mer valuta för pengarna, okej byggkvalité och funktioner men du får verkligen pengarna värda när det kommer till rå prestanda, något som helt saknas hos Huawei. Jag menar, du får en ensam 8550U på laptops nere i 7000kr segmentet..... Hur de kan använda samma cpu på en laptop för 21 000kr är lite underligt.

Hittade denna:
Huawei's Matebook är alltså lika hög på höjden som XPS 15 tack vare att Dell's dator är 15.6". Så jag förlorar alltså ingen arbetsyta? Utan får bara extra pixlar på sidan.
http://www.displaywars.com/15,6-inch-16x9-vs-13,9-inch-3x2