SweClockers-folk som bor utomlands?

Permalänk
Medlem

Bott i London i 2 år och pluggat, Peking ett halvår och pluggat samt jobbat nu i några veckor i Stockholm (får ändå anses som utomlands för en skåning)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

2011-2013 - San Jose, Kalifornien - studerade fotografi, men önskar jag hade ändrat programmet till något mer IT relaterat som jag var inne på väldigt tidigt under studierna.

2013-2015 - Dublin, Irland - Flyttade dit pga jobb inom IT och kulturen, var inte så sugen på återvända till Sverige efter USA.

2015-2017 - Stockholm, Sverige - Bättre betalt jobb och roligare uppgifter än det jag jobbade med på Irland, samt att företaget erbjöd boende under anställningen.

2017-Nu - Oslo, Norge - Flyttade hit pga kärleken vilket inte riktigt höll, stannar för jobbet och kollegorna som jag trivs enormt med.

Permalänk
Medlem

Flyttade till Finland för 10 år sedan. pga kärleken, som inte höll.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Njae, motsvarande finns inom hela EU också har jag för mig? Det som jag upplevde som riktigt drygt i USA jämfört med Sverige är att göra sin vanliga deklaration. Det och att sitta som företagsekonom och hantera alla deras olika momsatser - som skiljer sig åt från stat till stat - och ibland även mellan olika county…

Näeh, inte likadant alls, och definitivt inte med samma straff belopp..

Tror t.o.m. iom nya ändringen, så ska du ha rapporterat din allmänna pension i FBAR, whops, 10000 dollar bara där.

Neh, blir I-407 så snart man kan, fast man måste fortfarande rapportera i 5 år, till IRS och göra sin FBAR, om de inte hinner ändra.

Håller helt med, deklarationen känns som ett instigande i någon alternativ värld, helt galet. Sedan eftersom vi bor i Sverige just nu, så kan vi inte deklarera elektroniskt, blir en härlig bunt med papper att fylla i. Man behöver en mindre ekonomi utbildning för att förstå allt riktigt 100%.

Permalänk
Medlem

Kan inte ni som bor utanför visa lite hur det ser ut med, lite bilder från lgh och utanför. Kanske vardagen och sånt. Alltid kul att se o jämföra lite.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

Bott två gånger i USA (NY) under uppväxten, farsan jobbade för ABB. Sen ett par år i Hong Kong och på Filippinerna. Fuckar min brorsa mig ur arvet på sommarhuset tar jag pengarna och flyttar till Costa Rica.
USA är OK men boendekostnaderna börjar bli olidliga (särskilt i LA och/eller NYC om man ska bli actor/slash waitress...)

Costa Rica är riktigt nice 🙂 där skulle jag med kunna tänka mig att bo på heltid och leva "pura vida"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

6 månader Serres, Grekland - European Voluntary service
3 år Dublin, Irland - Jobb
2 år Kyoto, Japan - Plugg

Köra 2 år i Kyoto är i topp för dom bästa beslut jag gjort i mitt liv

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon173292:

Håller helt med, deklarationen känns som ett instigande i någon alternativ värld, helt galet. Sedan eftersom vi bor i Sverige just nu, så kan vi inte deklarera elektroniskt, blir en härlig bunt med papper att fylla i. Man behöver en mindre ekonomi utbildning för att förstå allt riktigt 100%.

Du skulle sett hur mind blown frugan blev när vi flyttade till Sverige och hon deklarerade första gången här. "What do you mean I'm already done?!"

Men du kan deklarera elektroniskt genom HR Block eller liknande tror jag. Frugan gjorde det första året när vi precis flyttat hit, så vi hade inkomst sedan tidigare i USA samma år.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Är det för övrigt någon därute som emigrerat till Kanada? Hur gick det för er? Har varit sugen på det i omgångar nämligen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Asiatiska arbetsplatser är sjukt ineffektiva. Skrev lite snabbt. Folk tar rent allmänt inga initiativ och är livrädda för chefer. Kontentan är att absolut ingenting händer om chefen inte är på plats och micromanagar som en hök.

På ett större företag jag jobbade för var det mer eller mindre normen att man gick till jobbet och skötte ett andra jobb på distans från kontoret, eftersom det inte hände något. En direktör på ett annat blev meddelad att hans marknadsföringsavdelning inte gjorde något annat än satt och fikade hela dagarna och åmade sig över att de faktiskt fick jobb ibland, hans svar blev "jag vet, men jag ber dem skicka mig en rapport i veckan så de åtminstone har en rapport att göra".

Nationalsporten här är att låtsas vara upptagen, även om du inte har ett skit att göra. Normalfallet är att det finns en eller två personer på varje avdelning som gör allt, medan resten bara är dövikt. Som nämnt misstar de även tid på kontoret för arbete, och ingen vågar gå hem innan chefen går, så det blir snabbt 12h-dagar bara för att folk är för fega för att gå hem, eftersom chefen dyker upp någon gång under eftermiddagen när det passar denne.

Att folk slöar hemma är väl inte helt ovanligt heller, speciellt inte på myndigheter och kommuner, men det här är på en annan nivå i genomsnitt.

Det där stämmer så jäkla bra. Jobbade en del med filippinare för en massa år sedan, när jag förvisso var längre ner i organisationen än jag är nu, men de gör verkligen ingenting om man inte micromanagar. De rapporterar inte ens uppenbara saker, utan väntar på att du ska se det, och kommendera ut dem att fixa. Att de på eget bevåg skulle göra ens den enklaste grej, som du och jag tycker det är rent självklart att man fixar när man passerar typ, kommer knappt på fråga. Det kan ta flera år att lära dem att egna initiativ är något som uppskattas.

Fördelen är förstås den andra grejen du nämner, deras auktoritetsskräck. Det är aldrig något tjafs alls om vad som ska göras och vem som ska göra det. Man slipper i alla fall den energitjuven.

Dock ska det ju sägas att det där också är ett tveeggat svärd, en filippinare säger aldrig nej till en överordnad, oavsett vad det gäller. Ja/nej-frågor funkar inte, till och med i ett sådant läge där en lögn är potentiellt livsfarlig får man alltid ett "yes sir" tillbaka. Frågor måste ställas så de tvingas lämna information. Exempelvis kan man inte fråga "har vi några M8-skruv i verkstaden?", istället frågar man "vilka storlekar av skruv har vi i verkstaden?".

Låtsas vara upptagna, jo, det har man väl sett en del. Vet de att man har koll på dem och hur lång tid saker tar att göra är dock det inget större problem. Där är det värre att jobba med svenskar, mycket svårare och mer energikrävande att komma åt slapptaskarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Costa Rica är riktigt nice 🙂 där skulle jag med kunna tänka mig att bo på heltid och leva "pura vida"

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, Costa Rica är min backup om min framtid i Sverige skiter sig. Bra att man som utlänning får äga fastigheter, det är en förutsättning för mig. Sen finns det mycket bra möjligheter till fritidsaktiviteter som jag gillar, vindsurfing (både i hav och en sjö), och surfing. Inga fjäll så snowboarda får man göra nån annanstans. Ett extra plus är att Costa Rica har kust både åt Stilla Havet och Karibiska Havet.
Kollade lite på Belize också men dom har lite väk hög kriminalitet, det är nåt jag inte är förtjust i. Enligt mina beräkningar har Costa Rica lägst kriminalitet i latinamerika.
Fast hittills är Filippinerna mitt favoritland att bo i. Får se vad framtiden ger.

Permalänk
Medlem

Bodde några månader i Slovenien, bra land att bo i - gott närproducerat hembränt, trevlig natur, medelhavsliv och aktivt nattliv. Tyvärr tillbaks i Sverige igen.. Nästa land jag hoppas på att flytta till och jobba i är vårt kära grannland, fiendelandet Danmark. Man får se vart vägarna tar en.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är det för övrigt någon därute som emigrerat till Kanada? Hur gick det för er? Har varit sugen på det i omgångar nämligen.

Är bosatt i Vancouver, BC sedan 2012 och har numera Kanadensiskt permanent uppehållstillstånd.
Flyttade hit för att plugga, fick sedan en praktikplats och efter det fast anställning i en VFX studio.

Jämfört med grannlandet i söder (där borsan bor) så är Kanada lite lugnare på alla sätt och vis.
Är generellt nöjd med livet här, även om Vancouver är en rätt dyr stad att bo i jämfört med dom flesta andra städer.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det där stämmer så jäkla bra. Jobbade en del med filippinare för en massa år sedan, när jag förvisso var längre ner i organisationen än jag är nu, men de gör verkligen ingenting om man inte micromanagar. De rapporterar inte ens uppenbara saker, utan väntar på att du ska se det, och kommendera ut dem att fixa. Att de på eget bevåg skulle göra ens den enklaste grej, som du och jag tycker det är rent självklart att man fixar när man passerar typ, kommer knappt på fråga. Det kan ta flera år att lära dem att egna initiativ är något som uppskattas.

Fördelen är förstås den andra grejen du nämner, deras auktoritetsskräck. Det är aldrig något tjafs alls om vad som ska göras och vem som ska göra det. Man slipper i alla fall den energitjuven.

Dock ska det ju sägas att det där också är ett tveeggat svärd, en filippinare säger aldrig nej till en överordnad, oavsett vad det gäller. Ja/nej-frågor funkar inte, till och med i ett sådant läge där en lögn är potentiellt livsfarlig får man alltid ett "yes sir" tillbaka. Frågor måste ställas så de tvingas lämna information. Exempelvis kan man inte fråga "har vi några M8-skruv i verkstaden?", istället frågar man "vilka storlekar av skruv har vi i verkstaden?".

Låtsas vara upptagna, jo, det har man väl sett en del. Vet de att man har koll på dem och hur lång tid saker tar att göra är dock det inget större problem. Där är det värre att jobba med svenskar, mycket svårare och mer energikrävande att komma åt slapptaskarna.

Allt det du skrev om Filippinare är så jäkla spot on, man måste se till att ALLT och ALLA är införstådda på vad som skall göras. Inte bara på arbetsplatsen utan även i hemmet (där man har maid/slavar oftast). Man måste alltid se till att ha sitt ass covered för att undvika problem och/eller förseningar.

Case in point: Jag hade en skön gubbe som var lite alltiallo, chaffis, trädgårdsmästare och poolrengörare. En dag skulle bilen in på service och han droppade mig på jobbet och sen stack han till bilfirman. En stund senare så behövdes jag på ett möte och istället för att ta en taxi så ringde jag min pleb (jag hade köpt en mobil åt honom) och sa "I NEED YOU!".
En timme senare satt han nere i receptionen. Utan bil.

Sensmoralen är att jag borde sagt "I NEED YOU WITH THE CAR AT THE OFFICE NOW!".

Utöver det var han en skön gubbe, byggde sin egen elsvets när jag behövde lite svetsjobb.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av asphyxie:

Är bosatt i Vancouver, BC sedan 2012 och har numera Kanadensiskt permanent uppehållstillstånd.
Flyttade hit för att plugga, fick sedan en praktikplats och efter det fast anställning i en VFX studio.

Jämfört med grannlandet i söder (där borsan bor) så är Kanada lite lugnare på alla sätt och vis.
Är generellt nöjd med livet här, även om Vancouver är en rätt dyr stad att bo i jämfört med dom flesta andra städer.

Trevlans! Hur är det med arbetsvillkor och liknande? När man bodde i USA var man ju inte superförtjust i 2 veckors semestern...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ska påbörja år 3 av 4 nu efter sommaren av mina studier i England, flyttade ett år efter gymnasiet. Pluggar i en liten studentstad 1h utanför London och trivs otroligt väl. Saknar alltid Sverige, men när jag åker hem till Göteborg så tar det ca en vecka innan jag vill ut från Sverige igen

Har nog insett att Sveriges livsstil är alldeles för fyrkantigt för mig. Det händer liksom inget i detta landet, finns inget att göra, trots att jag bor och vuxit upp i Sveriges andra största stad.

Blir nog antingen syd/nord-amerika efter studierna. Sverige kommer alltid ligga i mitt hjärta och kommer alltid heja på Sverige i VM och liknande (fan va gött 3-0 SWE-MEX)

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Flyttade från Sverige till Norge 2005. Bodde i Chamonix 2012-2017 å är nu tillbaka i Norge igen.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Är bosatt i Vancouver, BC sedan 2012 och har numera Kanadensiskt permanent uppehållstillstånd.
Flyttade hit för att plugga, fick sedan en praktikplats och efter det fast anställning i en VFX studio.

Jämfört med grannlandet i söder (där borsan bor) så är Kanada lite lugnare på alla sätt och vis.
Är generellt nöjd med livet här, även om Vancouver är en rätt dyr stad att bo i jämfört med dom flesta andra städer.

Nice! Bodde själv i Vancouver innan jag flyttade till min nuvarande stad. Älskar Vancouver!

Fick uppleva Stanley Cup .. och det var inte fyskam. Lite trist med kravallerna precis utanför mitt hus sen efteråt bara

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Amsterdam här sen 6 år ungefär. Verkar som om vi blir kvar Life/work balance här är oslagbart.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

Japp, Costa Rica är min backup om min framtid i Sverige skiter sig. Bra att man som utlänning får äga fastigheter, det är en förutsättning för mig. Sen finns det mycket bra möjligheter till fritidsaktiviteter som jag gillar, vindsurfing (både i hav och en sjö), och surfing. Inga fjäll så snowboarda får man göra nån annanstans. Ett extra plus är att Costa Rica har kust både åt Stilla Havet och Karibiska Havet.
Kollade lite på Belize också men dom har lite väk hög kriminalitet, det är nåt jag inte är förtjust i. Enligt mina beräkningar har Costa Rica lägst kriminalitet i latinamerika.
Fast hittills är Filippinerna mitt favoritland att bo i. Får se vad framtiden ger.

jag var en månad i Costa Rica jul/nyår 2013, vi reste runt en del, men höll oss mest på halvön i nordvästra delen av landet. Ganska mycket bättre klimat generellt på stillahavssidan jämfört med Karibiska där det var mer varierat. Riktigt nice och som sagt finns mycket både i "extremsport" väg och även grym surf, skönt folk både inhemska och turisterna, bra mat, bra klimat, extremt varierat djurliv m.m. Det enda negativa var att infrastrukturen var ganska dålig utbyggd.. Vi bodde bilvägen (grusväg mestadels) 20 mil från huvudstaden San José och den resan tog över 6 timmar i taxi/privat minibuss

ett annat plus är närheten till tex USA, både geografisk och även strukturellt. Lugnare och mer utvecklat än grannländerna (men också dyrare) även övriga länder i sydamerika ligger ju "nära", det finns mycket att se bara några timmar bort med flyg åt alla håll i princip.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Bodde på Norska västkusten i två år. Träffade kärleken där men en Isländska. Hakade på henne till Island. Bodde där i 4 år. Är nu sen nån månad eller två tillbaka i Sverige.

Inga kulturkrockar direkt att bo i Norge eller Island.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Har spenderat ca 9mån i Sydafrika och ca 8mån i Australien. Jobb för en svensk arbetsgivare.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Bor granne med er! Nästan hela släkten finns i Sverige och Finland.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag bor i Norrland.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Trevlans! Hur är det med arbetsvillkor och liknande? När man bodde i USA var man ju inte superförtjust i 2 veckors semestern...

Kanske haft tur, men för mig så har arbetsvilkoren varit riktigt bra här i USA. 4 veckor semester, 5 nästa år. Det som inte fungerat lika bra är mest att lägenheter osv är så otroligt dyrt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Trevlans! Hur är det med arbetsvillkor och liknande? När man bodde i USA var man ju inte superförtjust i 2 veckors semestern...

Arbetsvillkor varierar lite mellan provinser och arbetsplatser. Överlag är det väl sämre än Sverige men inte fullt så illa som USA. Typ.
I British Columbia så är det minst 2 veckor semester/år, och 3 veckor/år om man varit anställd längre än 5 år. Där jag jobbar har dom rätt bra förmåner, men det är upp till varje företag hur mycket extra dom vill erbjuda.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Räknas Skåne?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Å jag som bara pendlar till grannkommun för jobbet ...

Du är inte ensam.
Jag jobbar i Malmö, så det är nästan som att åka utomlands. *Shots fired

Skämt åsido, hade gärna jobbat utomlands de kommande åren. Tror det hade varit en häftig upplevelse och en bra erfarenhet men vi får väl se vart det går. Har länge varit sugen på Estland då deras it sektor verkar höjt sig rejält. Är lite förvånad att så många är sugna på att jobba i USA här. Jag har visserligen aldrig varit där men känner mig inte så sugen på att åka dit, än mindre jobba där.

Skrivet av Beatnutz:

Amsterdam här sen 6 år ungefär. Verkar som om vi blir kvar Life/work balance här är oslagbart.

Vill du berätta mer om vad som gör Nederländerna och specific Amsterdam bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Bodde några månader i Slovenien, bra land att bo i - gott närproducerat hembränt, trevlig natur, medelhavsliv och aktivt nattliv. Tyvärr tillbaks i Sverige igen.. Nästa land jag hoppas på att flytta till och jobba i är vårt kära grannland, fiendelandet Danmark. Man får se vart vägarna tar en.

Skoj. Slovenien är ett fint litet land perfekt placerat med närheten till Alperna och Medelhavet. Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att flytta hit om det inte vore det faktum att priserna generellt ligger på svensk nivå (utöver restaurang, caféer och liknande) men lönen är en 1/3 av en motsvarande svensk lön och anställningsvillkoren är från kommunisttiden...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Från Norge till Östgötaland i 2003-2006, 2006-2012 Dalsland, 2012-2015 Tunbridge Wells, UK, 2015-2018 Väst Sverige, 2018- (och nu) Maidstone, UK som inte är såå långt från Tunbridge Wells.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5