Hur mycket är min svågers dator värd nu?

Permalänk

Hur mycket är min svågers dator värd nu?

Funderar på att köpa min svågers dator då han inte använder den längre. Men ingen av oss har någon aning vad den kan vara värd.
Jag har googlat runt och försökt få priser på var komponent men hälften har utgått ur sortiment. Sen vet jag inte om slitage räknas på datordelar?

Hur som helst vänder jag mig till er, vad kan denna dato vara värd? Tack på förhand, här är specifikationerna.

ASUSTeK Z97-P
Intel i5-4690k @ 3.50GHz
NVIDIA GeForce GTX 970
Samsung SSD 850 EVO 250GB
8GB DDR3 (osäker på hur jag läser av hur snabbt minne det är, detta kanske hjälper https://imgur.com/a/2IxStW8 )

Trevlig vecka på er!

Permalänk

Chassi och psu?

Edit : och lite beroende på vad det är. Men skulle nog inte ge mer än 3000
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Inaktiv

Jag hade betalat 2700-3800:- max

Permalänk
Medlem

Omkring 3000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jag hade betalat 2700-3800:- max

Jag tycker att 2700:- är för lite för komponenterna i burken. Som jag alltid brukar säga så ökar värdet i mina ögon när det är en snygg kabeldragning, datorn har skötts från damm och den helt enkelt ser propert använd ut. Alla kanske dock inte värdesätter den aspekten lika mycket. Visst är komponenterna är något år gamla, men jag vill mena att dom kommer att hålla med sig otroligt bra i spel ändå, särskilt processorn med överklockning. Jag skulle själv ge runt 4000:- För som sagt, man får ge minst det dubbla idag för att få en vettig speldator med dagens specifikationer kontra specifikationerna i svågerns burk

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

gpu - ~1200kr
cpu - ~1000kr
mobo - ~500kr
ssd - ~500kr
ram - ~300kr (hastigheten är 1333Mhz )
+ psu och chassi

Hade uppskattat priset till någonstans runt 4000kr

Permalänk
Medlem

3000-4000kr
Det verkar vara brist på begagnade datorer på blocket iaf där jag bor, de få som är ute begär de nypris eller mer därtill för. Tex ligger en laptop ute med 960m för 7000kr vilket man får en ny för, för detsamma fast med 1050 vilket i sin tur är betydligt starkare än 960m.
Så du kan jämföra med blocket runtomkring där du bor och se hur konkurennsen ser ut. Blir din dator betydligt billigare än de övriga så blir den förmodligen såld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tycker att 2700:- är för lite för komponenterna i burken. Som jag alltid brukar säga så ökar värdet i mina ögon när det är en snygg kabeldragning, datorn har skötts från damm och den helt enkelt ser propert använd ut. Alla kanske dock inte värdesätter den aspekten lika mycket. Visst är komponenterna är något år gamla, men jag vill mena att dom kommer att hålla med sig otroligt bra i spel ändå, särskilt processorn med överklockning. Jag skulle själv ge runt 4000:- För som sagt, man får ge minst det dubbla idag för att få en vettig speldator med dagens specifikationer kontra specifikationerna i svågerns burk

Hehe ja visst det går ju att resonera så självklart. Jag tittar dock på komponenterna och värdet. En bil ska ha däck (burk) så det lägger jag inget värde i mer än någon hundralapp.

Skrivet av Elektron:

3000-4000kr
Det verkar vara brist på begagnade datorer på blocket iaf där jag bor, de få som är ute begär de nypris eller mer därtill för. Tex ligger en laptop ute med 960m för 7000kr vilket man får en ny för, för detsamma fast med 1050 vilket i sin tur är betydligt starkare än 960m.
Så du kan jämföra med blocket runtomkring där du bor och se hur konkurennsen ser ut. Blir din dator betydligt billigare än de övriga så blir den förmodligen såld.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltid bäst att lägga på blocket såklart, man får några hundralappar till någon tusenlapp mer. Swec priset lär inte många gå över 3800-4000kr, tror jag iallafall!

Permalänk
Medlem

Begagnad dator utan garanti..

Personligen säljer jag hellre en begagnad dator lite för billigt, skulle nått paja vecka efter av ren otur så har man iaf sagt "du får ett bra pris men sakerna är inte nya och du får ingen garanti".

Fungerar datorn blir säljaren nöjd, händer nått så kanske han inte viger sitt liv åt att försöka få dig o kompensera honom..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireRed:

gpu - ~1200kr
cpu - ~1000kr
mobo - ~500kr
ssd - ~500kr
ram - ~300kr (hastigheten är 1333Mhz )
+ psu och chassi

Hade uppskattat priset till någonstans runt 4000kr

Som komponenter ja, fast som paket ca 3500 kr.