Permalänk
Inaktiv

Varning! 4K paneler i 1440p skärmar!

https://www.techpowerup.com/245367

Mer fusk i monitorbranschen bubblar upp efter avslöjandet där den fantastiska bildpanelen i ASUS PG27UQ lång ifrån når sin fulla potential på grund av att ASUS valde att INTE använda DSC komprimering, utan tog den lätta vägen med croma downsampling, som allvarligt sänkte bildkvaliteten på världens dyraste HFR gaming skärm.

Det visar sig nu att monitortillverkare har, i brist på 1440p bildpaneler, valt att i stället stoppa in 4K bildpaneler i 1440p skärmar.

Jag hör jublet, att få 4K och betala för 1440p vilken dröm deal, eller kanske ändå inte.

Detta hade varit en fantastisk nyhet om det inte var så att skärmarna är låsta till 1440p.

Eftersom skärmen skalar om bilden blir den suddig jämfört med en äkta 1440p panel.

Detta görs UTAN att informera köparna av dessa skärmar om dess nackdelar.

Ännu en gång gör tillverkarna fullösningar i hopp om att användarna inte ska upptäcka detta.

Kanske detta är en ny farlig trend vi ser inom gamingskärmbranschen.

Vad tycker du, är det okej att de håller på så här?

Permalänk
Medlem

Farlig trend kanske är att ta i.. men mindre bra är det ju.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Det visar sig nu att monitortillverkare har, i brist på 1440p bildpaneler, valt att i stället stoppa in 4K bildpaneler i 1440p skärmar.

Nja, det ryktas att de gjort det, allt som står i artikeln är spekulationer baserat på vad en "källa nära paneltillverkarna" sagt. Om någon skärmtillverkare faktiskt gjorde detta så skulle de bli påkomna snabbt, för det är ju lätt att verifiera om en skärm har en panel med rätt upplösning eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, det ryktas att de gjort det, allt som står i artikeln är spekulationer baserat på vad en "källa nära paneltillverkarna" sagt. Om någon skärmtillverkare faktiskt gjorde detta så skulle de bli påkomna snabbt, för det är ju lätt att verifiera om en skärm har en panel med rätt upplösning eller inte.

Går det att som konsument ta reda på om man själv sitter med en sådan panel?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Går det att som konsument ta reda på om man själv sitter med en sådan panel?

Syns rätt tydligt på skärpan om det sker en skalning eller inte. Det är som natt och dag även på 4k när man sitter så pass nära som med en datorskärm.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz:

Det är bra att veta. Det framgår inte riktigt hur länge man misstänker att det här kan ha pågått, så det är klart man själv undrar om man tillhör gruppen som har fått en 4K panel som blivit nedskalad. Men kvalitén blir alltså så pass dålig att det i princip inte går att missa att det är nedskalat?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

De kan väl dra en pixelcount precis som alla andra aktörer likt DigitalFoundry?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

https://www.techpowerup.com/245367

Det visar sig nu att monitortillverkare har, i brist på 1440p bildpaneler, valt att i stället stoppa in 4K bildpaneler i 1440p skärmar.

Jag hör jublet, att få 4K och betala för 1440p vilken dröm deal, eller kanske ändå inte.

Detta hade varit en fantastisk nyhet om det inte var så att skärmarna är låsta till 1440p.

Eftersom skärmen skalar om bilden blir den suddig jämfört med en äkta 1440p panel.

Detta görs UTAN att informera köparna av dessa skärmar om dess nackdelar.

Ännu en gång gör tillverkarna fullösningar i hopp om att användarna inte ska upptäcka detta.

Kanske detta är en ny farlig trend vi ser inom gamingskärmbranschen.

Vad tycker du, är det okej att de håller på så här?

Det var många långtgående slutsatser, baserade på ett rykte från internet.

Källan ger inga som helst belägg, att en sådan skärm skulle ha skådats i verkligheten.
(För min del, skulle jag nog velat ha något mer konkret att gå på, innan jag började kritisera, och göra omröstningar)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jobbar du på Aftonbladet eller?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG