Permalänk

i7 6700 Bluescreen/Kraschar

Hej, Köpte en begagnad processor till sambons dator, En i7 6700, Såldes som "defekt" då den inte går att köra stabilt utan att höja spänningen till runt 1.25V enligt säljaren.

Jag testade först att köra med standard inställningar och mkt riktigt så blåskärmar datorn, Testade att höja Vcore till ca 1.25 och den fungerar då längre stunder men blåskärmar/kraschar efter en stund, Helt random verkar det som.

Nu har jag testat allt ifrån 1.1 till 1.35V Vcore och får den fortfarande inte att fungera stabilt utan blåskärm eller att datorn helt enkelt fryser, Någon som vet vad problemet kan vara?

Jag har kört memtest och det gav inga errors så jag förmodar att problemet inte har med minneskontrollern att göra?
Jag kan även köra Prime95 stabilt med temperaturer under 50 grader vid load, Men datorn kraschar ofta så fort jag stoppar Prime, Märkligt.

Hjälp, Tips och idéer uppskattas!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Låter som det är läge att skicka in den för warranty replacement

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

@"Dr.Pez
Du köpte ju den som defekt.
Då får du ju stå ut med att den inte funkar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Den kanske var stabil på 1.25V med säljarens moderkort, så inte säkert att du blivit blåst men tråkigt ändå. Du skriver att den kör Prime95 stabilt tills testet avslutar, säker på att den behåller 1.25V även i idle?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av Naga:

Låter som det är läge att skicka in den för warranty replacement

Tyvärr en Tray processor som intel inte byter ut på garantin

Skrivet av Mange43:

@"Dr.Pez
Du köpte ju den som defekt.
Då får du ju stå ut med att den inte funkar.

Nja alltså, Jag ser inte direkt någon anledning att inte försöka få den att fungera, Jag är inte den som lägger mig ner på rygg så fort jag stöter på problem/motgångar

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

@Niczo:

Spänningen sjunker till runt 1.05V vid vila tror jag så det kanske har med det att göra, Ska testa att stänga av alla strömsparningsfunktioner och se om det hjälper, Tack för tipset

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson: Inget som Vdroop kan åstadkomma? Är väldigt dålig när det kommer till överklockning men tänkte bara scenariot: Avsluta Super pi, boom, Vdroop - kört? Kollat event logs om något kan hjälpa där?

Vet inte om det är självklart för dig, men antar att du håller koll på spänningen med t.ex HWMonitor och kör på stabil volt och klockfrekvens? Kanske är något sådant om du inte har testat. Första jag tänkte på, mest för att jag läser på om vdroop och llc just nu så kanske är lite insnöad.

edit: Du kanske inte hinner se vdroopen för att den kraschar också? Vore kul att lösa detta, om det hände mig... men jag är envis även om datorn brinner.

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Den kanske var stabil på 1.25V med säljarens moderkort, så inte säkert att du blivit blåst men tråkigt ändå. Du skriver att den kör Prime95 stabilt tills testet avslutar, säker på att den behåller 1.25V även i idle?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Newlund:

@Dr.Pez: Inget som Vdroop kan åstadkomma? Är väldigt dålig när det kommer till överklockning men tänkte bara scenariot: Avsluta Super pi, boom, Vdroop - kört? Kollat event logs om något kan hjälpa där?

Vet inte om det är självklart för dig, men antar att du håller koll på spänningen med t.ex HWMonitor och kör på stabil volt och klockfrekvens? Kanske är något sådant om du inte har testat. Första jag tänkte på, mest för att jag läser på om vdroop och llc just nu så kanske är lite insnöad.

edit: Du kanske inte hinner se vdroopen för att den kraschar också? Vore kul att lösa detta, om det hände mig... men jag är envis även om datorn brinner.

Jag testade processorn i ett annat moderkort, Bluescreen efter ett par minuter, Testade ställa in Vcore spänningen manuellt och fick ändå bluescreen, Sedan testade jag att ställa in alla spänningar manuellt (Alltså IO, SA och allt vad dom heter på detta MSI moderkort) och nu är processorn stabil! Har använt den ca 8 timmar totalt med spelande, Benchmarkande och andra tester och den verkar stabil nu.

Tack för eran input

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599