Permalänk
Medlem

unRAID Filserver 60TB

Hej
Hade lite gamla delar liggandes och började bli fullt på andra servern så tänke testa unRAID för att se om det är något att ha.

  • Chassi: NZXT H440W

  • Moderkort: MSI Z77A-GD65

  • CPU: Intel i5-3770S

  • RAM: 2x4GB+2x8GB 1600MHz

  • PSU: Evga 750W G2

  • HDD: 6x8TB+2X10TB WD RED (1xparitet,7xdata)

  • SSD: 1x250GB SSD Samsung 850 evo (cache)

  • Kontrollerkort: IBM m1115 flashat till ett LSI 9211-8i

Kommer antagligen komplettera med bilder på den färdiga kabeldragningen när jag sätter i de sista två 4TB diskarna som jag måste tömma först.

Besök galleriet här

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!

Ser gärna lite siffror på HDD prestanda om möjligt, har själv ett LSI 9211-8i i min server och både read/write hastigheten är oerhört volatil. Kör du unRAID direkt på boot-disken eller virtualiserar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Snyggt bygge!

Ser gärna lite siffror på HDD prestanda om möjligt, har själv ett LSI 9211-8i i min server och både read/write hastigheten är oerhört volatil. Kör du unRAID direkt på boot-disken eller virtualiserar du?

Jag kör det fysiskt på maskinen från ett USBminne.
Under Pre-Clearen fick jag runt 160MB/s läs och 145MB/s skriv på diskarna.
När jag skriver till arrayen nu under flytten så maxar jag min gbit lina, dvs 112MB/s nästan konstant, detta med turbo write aktiverat.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

Nice! Jag måste också ta tag i min filserver snart.. bara bävar inför diskköp..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Riktigt nice att se att någon annan som också håller på med unRAID.

En fråga om cpu:n bara, klarar den av 4k stream via plex docker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DachmanX:

Riktigt nice att se att någon annan som också håller på med unRAID.

En fråga om cpu:n bara, klarar den av 4k stream via plex docker?

Jag har svårt att tro det, jag kör inte plex på min unraid server utan har en windows 10 maskin med en 3770S som sköter mina VMs samt att den kör plex i den fysiska maskinen. Den klarar inte av att transcoda 4k, så mitt 4K biblotek går bara komma åt lokalt så jag kan använda direktstream till TVn.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Jag har svårt att tro det, jag kör inte plex på min unraid server utan har en windows 10 maskin med en 3770S som sköter mina VMs samt att den kör plex i den fysiska maskinen. Den klarar inte av att transcoda 4k, så mitt 4K biblotek går bara komma åt lokalt så jag kan använda direktstream till TVn.

OKej, har nämligen en 6300T som jag tänkte trycka in i min unraid till en början, hade hoppats att slippa behöva köpa en ny cpu senare om det funka med plex direkt
men det verkar som om det får bli en xeon cpu senare helt enkelt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av DachmanX:

OKej, har nämligen en 6300T som jag tänkte trycka in i min unraid till en början, hade hoppats att slippa behöva köpa en ny cpu senare om det funka med plex direkt
men det verkar som om det får bli en xeon cpu senare helt enkelt i alla fall

Som jag fattat det så ju nyare cpu ju bättre hårdvaruavkodning får du så mycket möjligt att du klarar dig. 3770s är ju inte purfärsk precis ^^

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Härligt bygge. Är själv djupt inne i träsket, får se om/när man ger sig på unraid. Jag har satsat stenhårt på prestanda med dubbla NVMe diskar för OS / cache för att maximera skrivprestanda även vid nedladdning / uppackning etc, allt är automatiserat givetvis. Kanske får slänga upp ett galleri när det börjar bli färdigt, väntar på lite nya diskar sambon skall ta hem från USA först.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Snyggt!

Även jag är inne på ny server.. Min 4560(?) behöver uppgraderas och mitt B85+bytas.
Bävar inför diskköp bara:/