Windows Mixed Reality – tips och tricks!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vill flinka in med att säga att jag provade Beat Saber igår, riktigt kul som faktiskt visar lite mer vad VR går för, enkelt att komma in i och svetten kan lätt börja pärlas i pannan på de högre nivåerna

Lätt värt ett köp!
Men vänta och se om det kommer med i Steam's sommar rea nu om några timmar....

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Windows Mixed Reality Headset!

Permalänk

Har en Dell Visor (ganska lik den som såldes på elgiganten) som köptes i USA - riktigt bra tycker jag, även om man får något sämre tracking av händerna ibland om sensorerna skulle skymas. För 2 lax är det definitivt värt det. Saknar dock lite mer "riktiga" tillämpningar för t ex CAD.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Sjukt mycket bättre upplösning än Vive, Space pirate trainer blev helt annorlunda, märks speciellt med text att det inte är pen-tile matris. Dock är kontrollernas tracking mycket sämre, det går att spela med och man får inte glömma att även Vives kontrollerna kunde vara jobbiga. FOVn är dock lite sämre och den trycks inte mot ansiktet så sätter man inte ringen högt som en krona på huvudet så svävar gärna skärmen bort en bit och förlorar all skärpa.

De få gamla VR spel jag hade när jag hade Vive fungerar utmärkt när man väl installerat Microsofts kompatibilitetslager.

Får nog efter lite begrundan säga att trackingen på headsetet var bättre än min erfarenhet med Vive, vilket jag inte var beredd på. Jag har haft Vive två gånger och båda gångerna har det varit lite strul då och då, fyrar som inte synkar och även hackighet om man blockerar den ena och så vidare. Har båda gånger satt vive fyrarna lite lågt, men det är hur mina lägenheter sett ut. HP WMR har varit "rock solid" hela tiden.

Kontrollerna, som nämnt, trackar sämre. De går dock över till gyro för rotationsaxel (med varierad framgång) när de försvinner från vyn. Youtube hade fått mig att tro att det skulle frysas totalt om de inte trackade. Själva kontrollerna är dock ganska plastiga och för små för mig. Sämre än Vive wands och även de var jag besvikna på utan att ha något att jämföra med.

Över lag är jag mycket nöjd med det jag fick för 2222. Tror ingen kommer vara besviken för den summan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Relik 📜

Kan meddela att Deltacos adapter för DP -> HDMI 2.0 verkar fungera kalas, trots lite till åren och endast HDCP 1.4. https://www.webhallen.com/se/product/256227-DELTACO-DisplayPo...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har problem med steamVR, det stängs ner och man kommer ut till windows huset hela tiden.
Någon som har samma problem eller tips på hur vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

Nu startar det även om i WMR rummet...

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett på vinst och förlust eftersom priset var så billigt. Hade räknat med något halvkasst. Men vi blev jättenöjda både jag och grabben.

Efter två timmar strul vid installatiion fungerar det jättebra, och jag inte haft osynk i kontrollen en enda gång vad jag märkt. Går ju även att peka kontrollen bakåt utom synhåll för kamerorna och backa, tycker det fungerar också. Beat saber verkar inte missa heller. Skall dock säga att jag är VR amatör, provat vive 20 minuter innan, det är allt.

Installationen var ju tyvär bottennappet. På grabbens dator visade det sig att en uppdatering till windows inte gick in (Syntes dock inte i windows update) vilket resulterade i "Try again" vid installation av mixed reality, inga riktiga felmeddelanden alltså. Efter grävande i loggar hittade jag problemet och laddade hem 500 meg patch från MS och installerade manuellt genom commandline. Sen fungerade det. Lite väl mycket problem kanske.

Sammantaget, det var massa värt pengarna, inte bäst men det fungerar jättebra. Efter installation har det fungerat typ perfekt. Grabben har RX580 på datorn och det räcker. Jag drog igång Assetto Corsa på min med 1080 TI. Det var ballt. Visst, det är första version av VR och bättre kommer det bli, men det är bra nog för 2222:-, tycker inte Vive är värt 6500:-

Kuriosa, råkade stoppa in HDMIn i interna grafikkortet på grabbens 4690K och mixed reality fungerade typ utan lagg (Det flimrade lite). Sedan i steam gick det värre...

Permalänk
Medlem

Nu verkar den svår att få tag på (väntade för länge), men Inet säljer Acers variant för 2999kr. Jag antar att man måste ha en usb bluetooth adapter även till den?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Nu verkar den svår att få tag på (väntade för länge), men Inet säljer Acers variant för 2999kr. Jag antar att man måste ha en usb bluetooth adapter även till den?

Elgiganten har några i sitt web-lager igen

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av cyprus:

Nu verkar den svår att få tag på (väntade för länge), men Inet säljer Acers variant för 2999kr. Jag antar att man måste ha en usb bluetooth adapter även till den?

Ja, alla Windows Mixed Reality headsets kräver blåtand till handkontrollerna. Vill man bara köra headset och tex xbox-dosa eller mus/tangentbord klarar man med det man har idag.
Men såklart, lätt värt en adapter för att få rätta känslan. Skulle säga att roomscaling gör allt tusen gånger bättre.
Körde lite Rec room för någon kväll sedan och kunde kika runt hörn i Laser tag, fantastiskt kul!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheMadPanda:

Ja, alla Windows Mixed Reality headsets kräver blåtand till handkontrollerna. Vill man bara köra headset och tex xbox-dosa eller mus/tangentbord klarar man med det man har idag.
Men såklart, lätt värt en adapter för att få rätta känslan. Skulle säga att roomscaling gör allt tusen gånger bättre.
Körde lite Rec room för någon kväll sedan och kunde kika runt hörn i Laser tag, fantastiskt kul!

Får man ens igång WMR portalen ordentligt utan att ansluta kontrollerna?

Jag skulle starkt rekommendera eventuella spekulanter att investera i ett tio-pack batterier "Ladda" från ikea och en batteriladdare som tar 4-st batterier. Bara att rotera batterierna varje gång dessa skall bytas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av DavidtheDoom:

Får man ens igång WMR portalen ordentligt utan att ansluta kontrollerna?

Jag skulle starkt rekommendera eventuella spekulanter att investera i ett tio-pack batterier "Ladda" från ikea och en batteriladdare som tar 4-st batterier. Bara att rotera batterierna varje gång dessa skall bytas.

Jo, du kan hoppa över det steget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av DavidtheDoom:

Får man ens igång WMR portalen ordentligt utan att ansluta kontrollerna?

Jag skulle starkt rekommendera eventuella spekulanter att investera i ett tio-pack batterier "Ladda" från ikea och en batteriladdare som tar 4-st batterier. Bara att rotera batterierna varje gång dessa skall bytas.

Samtidigt du behöver inte röra WMR portalen för att lira, visst så fort du rör headsetet så kommer den startas och den gör det även när ett spel från steam startas. Men du behöver ju inte pilla med det, går utmärkt att bara hantera spel från steam.

Kört tex Project Cars 2 några gånger och det funkar riktigt bra (bra vr-stöd, riktigt bra körkänsla) då med handkontroll vilket inte stör upplevelsen så mycket. Börjar istället snabbt titta in i kurvor och använda sidospeglarna för att se om där kommer något bakom...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av TheMadPanda:

Kört tex Project Cars 2 några gånger och det funkar riktigt bra (bra vr-stöd, riktigt bra körkänsla) då med handkontroll vilket inte stör upplevelsen så mycket. Börjar istället snabbt titta in i kurvor och använda sidospeglarna för att se om där kommer något bakom...

Har ni andra några andra spel att rekommendera ?

Samt är det bekräftat att spel utan "WMR" -flaggan fungerar lika bra till dessa headset, trots att de bara har Vive och Oculus -loggan på sig ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av andreas_dock:

Har ni andra några andra spel att rekommendera ?

Samt är det bekräftat att spel utan "WMR" -flaggan fungerar lika bra till dessa headset, trots att de bara har Vive och Oculus -loggan på sig ?

http://adock.se/users/upload/files2017/vr_headsets-steam.png

Rec Room med laser tag var fantastiskt kul! Har man room scale kan man också kika runt hörn och röra sig lite gran inom sin yta, men måste inte teleportera runt överallt. Rec room har ett gäng små sporter i sig, finns nog många fler att lira, bara testat några stycken.

Star Trek bridge crew är nog favoriten ändå, mest kompletta upplevelsen av VR. fantastiska miljöer och ja vem har inte velat styra ett skepp från bryggan och säga åt andra vad de ska göra?! Extra kul när man kan daba och göra andra konster med armarna som @davidthedoom också vet!

Som demo av VR är TheBlu rätt grymt, kände ändå att det var värt ett köp, bara sitta ner på golvet och ta in miljön är rätt coolt!

Permalänk
Relik 📜

Inet kränger Acers för 2 999 kronor. Ett par hundra dyrare, men fortfarande bra pris.
https://www.inet.se/produkt/2212249/acer-windows-mixed-realit...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dålig nyhet, mitt R9 390X har inte Hdmi 2.0 och således är det max 60 Hz för mig som gäller

Väldigt intressant info för mig som har ett R9 390
Va heter deee...
Gäller den här begränsningen även för de andra VRhjälmarna som oculus rift och HTC vive eller kör de över DP?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Väldigt intressant info för mig som har ett R9 390
Va heter deee...
Gäller den här begränsningen även för de andra VRhjälmarna som oculus rift och HTC vive eller kör de över DP?

I alla fall Vive använder bara HDMI 1.4. eller DP om man så vill.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

I alla fall Vive använder bara HDMI 1.4. eller DP om man så vill.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha!
Tack tack.
kanske klarar av 90fps med 1.4 pga lägre upplösning istället.

Lite snopet att jag missade den här dealen oavsett. Var sugen på att köra elite dangerous med de här. Kanske inte perfekt svärta för rymden, men högre upplösning för menyerna än oculus och dessutom slippa extrautrustningen för head tracking hade varit såå fint ;).

Aja. Kommer väl fler chanser.
Acerheadsetet har jag lite svårare för. Det ser lite väl plastigt ut med den blå stripen och med 3000 + BT dongle och dessutom en HDMI -> DP converter så känns prissteget för nära oculus rift ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur ser spelfronten ut i dagsläget?

Har alltid tyckt VR varit lite för dyrt om man sedan tittar lite vad som finns att tillgå på spelmarknaden.
Speciellt Vive och Oculus.

Dessa WMR headsets verkar inte skilja så värst mycket och kostar just nu mindre än hälften än en vive tex i skrivandes stund som tex Acer varianten som fortfarande finns kvar.

Är lite sugen.
Min undran är dock, är det värt att investera 3000kr för ett sådant VR headset just nu?

Finns det gott utbud av spel att lira? (Några bra rekommendationer tex)
Någon nackdel med dessa headsets än tex vive etc?
Kommer de bli utklassade inom snar framtid?

Tror att jag är som många att de inte har för höga förväntningar och lite skeptisk innan de testat, men all info kan vara bra för alla för att få mer inblick och allmänt intresse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bigganum:

Hur ser spelfronten ut i dagsläget?

Helt OK, även om det märks att VR-spel fortfarande är i sin linda. Jag tror definitivt att marknaden kommer utvecklas mer och mer, speciellt nu när VR blir billigare och mer tillgängligt för "folket".

Skrivet av bigganum:

Har alltid tyckt VR varit lite för dyrt om man sedan tittar lite vad som finns att tillgå på spelmarknaden.
Speciellt Vive och Oculus.

Dessa WMR headsets verkar inte skilja så värst mycket och kostar just nu mindre än hälften än en vive tex i skrivandes stund som tex Acer varianten som fortfarande finns kvar.

Är lite sugen.
Min undran är dock, är det värt att investera 3000kr för ett sådant VR headset just nu?

Värdet för dig är svårare för oss att svara på Jag har alltid varit sugen på VR då jag tror att VR och AR kommer vara framtiden, inte bara för spel utan för andra applikationer också. Jag har dock aldrig slagit till, då priset fortfarande har varit rätt högt och med hus och familj så har man inte råd att ta på sig för stora "onödiga" utgifter. När HPs WMR kom ut för 2222kr så slog jag till och det är jag glad för!

Skrivet av bigganum:

Finns det gott utbud av spel att lira? (Några bra rekommendationer tex)
Någon nackdel med dessa headsets än tex vive etc?
Kommer de bli utklassade inom snar framtid?

Det finns lite roliga spel, men i slutändan så är det dina preferenser som kan svara på frågan. Kolla på listan på spel i Steam som länkades från första inlägget och se om det är något som du verkar tycka vara roligt! Vi har tyckt om Arizona Sunshine, Space Pirate Trainer och Township(?) hittills.

Nackdelen är, för mig och med HPs WMR, låg FOV, LCD-skärm istället för OLED (färger och upplösning), "kort" sladd till HMD samt Inside Out Tracking. Ingen av dessa saker har märkts av när man väl varit inne i ett spel, immersion är helt otrolig ändå, man blir helt inslukad av VR-världen efter några minuter.

Ja, de kommer bli utklassade, eller är det redan kan man säga. Men du kommer aldrig få de andra HMD till samma pris, om du inte väntar 2-3 år. Teknikutvecklingen går så oerhört fort att det är klart att man inte kan räkna med att ha "top of the line"-prylar särskilt länge, men det gör inte att upplevelsen blir sämre för det.

Skrivet av bigganum:

Tror att jag är som många att de inte har för höga förväntningar och lite skeptisk innan de testat, men all info kan vara bra för alla för att få mer inblick och allmänt intresse.

Min bättre hälft var väldigt skeptisk till VR innan jag köpte vårt. Nu får jag knappt spela något själv

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Tyvärr går ju inte det bästa Headsetet Samsung Odyssey att få tag på till ett vettigt pris i Sverige. Lenovo Explorer verkar ju också rätt hyfsat men kostar 5000kr, så det blir nog till att avvakta ytterligare tyvärr.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med att headsettet startar om, jag köpte idag ett pcie kort med usb 3.0 och det har fungerat felfritt sen dess.
Då delar den inte ström med nått annat, måste ha varit förlite kräm ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://steamcdn-a.akamaihd.net/steam/apps/400940/header.jpg?
Budget Cuts var ett utav mina absoluta favoritspel när jag ägde en Vive. (Har ej kvar det)

Men då fanns bara en demo utav spelet, och även om det bara var en bana eller två, så visade det tydligt vad man kunde göra med VR och vilken inlevelse det gav.

Nu har spelet släppts i full version (den 14'e juni) och har även en liten rabatt på 10%.
Det har INTE officellt stöd för WMR headset, men jag skall se om det inte går att fixa till med något gott att dricka och div. youtube/forum guider

Fick du igång Budget Cuts?
Har lirat demot på Vive och tycker det är sjukt roligt. Skall hämta ut mitt HP headset efter jobbet idag och vill gärna köra lite Budget Cuts ikväll.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av DrXll:

Fick du igång Budget Cuts?
Har lirat demot på Vive och tycker det är sjukt roligt. Skall hämta ut mitt HP headset efter jobbet idag och vill gärna köra lite Budget Cuts ikväll.

Jag har faktiskt inte haft tid att sätta tänderna i det - och nu Steam Summer Sale är igång - men Budget Cuts inte är med på rean, så la jag det lite på hyllan tillsvidare. Fokuserar istället på de titlar som är nedsatta fram tills rean är slut och labbar med dem.

Men om du testar Budget Cuts så återkoppla gärna med dina erfarenheter!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kelrazh:

Jag har haft problem med att headsettet startar om, jag köpte idag ett pcie kort med usb 3.0 och det har fungerat felfritt sen dess.
Då delar den inte ström med nått annat, måste ha varit förlite kräm ut.

Bra input!, jag har haft samma problem några enstaka gånger...

Skall också prova att sätta det i en egen USB 3.0 stack (utan andra enheter) alternativt ha ett instickskort.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Söderbäck:

Väldigt intressant info för mig som har ett R9 390
Va heter deee...
Gäller den här begränsningen även för de andra VRhjälmarna som oculus rift och HTC vive eller kör de över DP?

Det gäller Grafikkortet. Grafikkortet har bara HDMI 1.4 vilket begränsar vad man kan ha för överföring till headsetet. I detta fallet så kan man inte få 2880 x 1440 pixlar i 90 Hz utan bara i 60 Hz.

Har du displayport på headsetet så borde det inte vara några problem att få ut 90 Hz.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: 300 kr fick jag betala på den lokala datorbutiken. Har fungerat felfritt sedan dess.

Permalänk
Medlem

Jag missade tyvärr HPn... Hade den i kassan när de tog slut.

Jaja, vet inte riktigt om jag tycker Acern är värd det. Jag köpte en Vive vid lanseringen, sålde i höstas. Är lite sugen på att ge mig in i VR lite igen dock.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."