Windows Mixed Reality – tips och tricks!

Windows Mixed Reality – tips och tricks!

Tjena gott folk!

Nu har ett gäng glada VR-amatörer just skaffat sig HP:s headset och tänkt dra igång, då måste vi ju ha en bra tråd för problem och lösningar, tips och tricks!

HP Windows Mixed Reality Headset

Elgigantens rea fram till 24 juni med pris på 2222:-

OBS: USB mottagare med 4.0 standard ingår inte för kontrollerna, köp till en löst om inte ni redan har det hemmavid.

FAQ

1. Detta är inte ett Virtual Reality-kit?
Jo faktiskt, det har dock vissa tekniska variationer som skiljer det från andra kit som Vive. Dessutom gjordes Windows Mixed Reality (om jag förstått det rätt) egentligen för Microsoft applikationer och spel men klarar många av spelen som är gjorda idag för andra headsets tack vare stöd för/i SteamVR. För djupare detaljer, Microsofts förklaring av WMR eller Wikipedia ang WMR.

2. Vilka spel fungerar Windows Mixed Reality på?
Dessa spel ska fungera enligt vad jag sökt mig till, ej testat själv.

Steam WMR

Windows WMR

3. Behöver man inte radiofyrar?
Nej, i headset finns två vidvinkelkameror som spårar handkontrollerna och omgivande miljö. Man pratar om tracking, när dessa försvinner ur kamerans synfält tappar de kontakten och kan ta ett ögonblick att synka när de syns igen.

------------

Personliga frågor

En frågeställning jag har är hur man bäst och mest diskret hanterar HDMI-kabeln? En flexibel, fjädrande upphängning i taket var första idén jag hade, har någon ett bättre lösning?

Vad är bästa lösningen för lurar och mic? Headsetet har ett 3,5mm jack så funderade på något i stil med ett par inear lurar med mic för löpning så man kan röra lite på sig utan att det faller ur.

Nämnvärt är väl att anledningen till inflationen i antalet HP-headset är att Elgiganten säljer för riktigt bra pris till och med 24 juni. 2 222 kronor!

Slog till själv och ska packa upp senare idag.

Senast redigerat 2018-06-20 17:25
Skrivet av emilakered:

Nämnvärt är väl att anledningen till inflationen i antalet HP-headset är att Elgiganten säljer för riktigt bra pris till och med 25 juni. 2 222 kronor!

Slog till själv och ska packa upp senare idag.

Jädrans vad billigt, tack Emil.

För de som tänkt slå till på samma headset, kontrollerna går på bluetooth 4.0 standard - det ingår inte mottagare i kittet så kolla att ni har det på moderkortet eller köp en enkel vid sidan av.

Oj tack för tipset kan inte hålla mig, tyckte tidigare att det var för dyrt men nu Äntligen.

Ser nu att systemkrav för OS är Win 10 är det någon som vet om den är helt låst eller utifall det ändå går att starta program eller är det tvärlåst.

Kan man använda dessa till spel? Alltså något SteamVR typ, eller är de bara till för Mixed reality program?

Skrivet av SayZk:

Kan man använda dessa till spel? Alltså något SteamVR typ, eller är de bara till för Mixed reality program?

Ja, SteamVR fungerar.

Skrivet av SayZk:

Kan man använda dessa till spel? Alltså något SteamVR typ, eller är de bara till för Mixed reality program?

När du bläddrar bland VR-spel på Steam så finns det ikoner som markerar vilka VR-system de fungerar till, Vive, Occulus och Win Mixed Reality.

Hur är dessa i aspekten screen door, upplevd upplösning och skärpa jämfört med Vive och Oculus?

Fick mig att tro att det var AR, men är egentligen VR... kommer från företaget som utvecklar hololens..

blev fasen lite sugen... hmmm vilka bra spel fungerar dessa med då?

@Roughack: När vi kommit igång så lovar jag svar. Vi fick tag på kittet idag och är i olika stadier av förberedelser.

@Oneone:

Steam WMR

Windows WMR

Detta är dock kategorier jag läst mig till ska fungera, ej testat själv.

Jag köpte ett igår, har bara hunnit testa lite smått.

Headsetet i sig väger mindre än Vive’en villet är bra, är även mer högupplöst än Vive/Oculus - men använder LCD skärmar istället för OLED, men man måste ju kapa kostnader nånstans.

Sceeendoor effekten är påtaglig, mer än i Vive - men funkar fint med tanke på priset.

Handkontrollerna drivs med 2x AA per kontroll, och är alltså ej uppladdningsbara likt sina konkurrenter. Återigen, en sak för att spara pengar.

Sedan är det officiellt bara WMR spel som fungerar med detta headset/setup - meeeen, skillnaderna mellan Vive och Oculus är såpass små att man redan gjort workarounds för att lira både Vive och Ocoulus -spel på även WMR headset utan problem.

En annan nackdel, blandat med en fördel, är att kontrollerna kan tappa spårning om de är utanför headsetets synfält - då det är där trackingen sker.
Fördelen i detta då är istället att man slipper ljusfyrar och andra spårningstekniker / satelliter för att hålla koll på dig som spelare och är mycket smidigare att plocka bort / flytta / ta med till en polare, fest osv.

Senast redigerat 2018-06-20 21:07

@andreas_dock: Bra feedback.

@Modellören: Rätt säker på att Windows 10 är ett absolut krav, "Fall Creators Update" innehåller det officiella stödet.

Uppdaterade OP med lite mer generell info och länkar.

Budget Cuts var ett utav mina absoluta favoritspel när jag ägde en Vive. (Har ej kvar det)

Men då fanns bara en demo utav spelet, och även om det bara var en bana eller två, så visade det tydligt vad man kunde göra med VR och vilken inlevelse det gav.

Nu har spelet släppts i full version (den 14'e juni) och har även en liten rabatt på 10%.
Det har INTE officellt stöd för WMR headset, men jag skall se om det inte går att fixa till med något gott att dricka och div. youtube/forum guider

Håller på att lista ut hur man kollar på videor med 3d men hittar inget program. Den envisas med att ha igång Mixed reality portal.

Skrivet av nacud:

Håller på att lista ut hur man kollar på videor med 3d men hittar inget program. Den envisas med att ha igång Mixed reality portal.

Ja detta pratade jag precis med en kompis om... Kan man spela upp en SBS 3D film med ett headset som detta ? Borde ju gå.... typ... utmärkt, eller ?

@andreas_dock:
Det ska gå! jag får fel när jag startar ett spel "AltspaceVR" eller programmet Powerdvd(har stöd för vive och o-rift) Båda ger mig 2 rutor med felmeddelandet "Headset hittades ej....blablabla......" och SteamVR blablabla.....Ej redo"

Testade precis mitt HP headset, hårdvaran verkar bra bortsett från att sladden är hopplöst för kort och hänger från sidan av headsetet istället för från nacken. Men mjukvaran kan vara det sämsta jag någonsin varit med om. Visst det var smidigt att installera, men nu kastas man in i ett tomt hus helt utan anledning där man får öppna en skrivbordsruta, med enbart en skärm åt gången (var ju så lite plats i VR...) och navigera till steam, öppna steam och från där öppna mjukvaran man vill ha. Efter det fortsätter Cliff House Portal snurra i bakgrunden, redo som en mina om man någonsin råkar klicka på windowsknappen på kontrollen, varpå man inte kan komma tillbaka till mjukvaran utan att "fysiskt" hitta rätt program. Det finns inget som det fruktansvärd Cliff House erbjuder som jag inte hellre hade gjort med den "windows phone" metro menyn som kommer upp när man klickar på windowsknappen i Cliff House.

Är det någon som gillar det skräpet?
Känns som att köpa Asus-mobiler, underbar hårdvara men mjukvara som gör det obrukbart. Det hade varit bättre med en svartvit text-meny.

Funderar på vad ett stackars barn hade gjort om de hade fått headsetet. Det finns inget som antyder att det är kapabelt till mer än att peta runt möbler i en stel miljö och köpa filmer till överpris. Jag kan gott och väl tänka mig att det finns barn som inte kommit längre än de två husen.

Skrivet av johanandersson:

Testade precis mitt HP headset, hårdvaran verkar bra bortsett från att sladden är hopplöst för kort och hänger från sidan av headsetet istället för från nacken. Men mjukvaran kan vara det sämsta jag någonsin varit med om. Visst det var smidigt att installera, men nu kastas man in i ett tomt hus helt utan anledning där man får öppna en skrivbordsruta, med enbart en skärm åt gången (var ju så lite plats i VR...) och navigera till steam, öppna steam och från där öppna mjukvaran man vill ha. Efter det fortsätter Cliff House Portal snurra i bakgrunden, redo som en mina om man någonsin råkar klicka på windowsknappen på kontrollen, varpå man inte kan komma tillbaka till mjukvaran utan att "fysiskt" hitta rätt program. Det finns inget som det fruktansvärd Cliff House erbjuder som jag inte hellre hade gjort med den "windows phone" metro menyn som kommer upp när man klickar på windowsknappen i Cliff House.

Är det någon som gillar det skräpet?
Känns som att köpa Asus-mobiler, underbar hårdvara men mjukvara som gör det obrukbart. Det hade varit bättre med en svartvit text-meny.

Funderar på vad ett stackars barn hade gjort om de hade fått headsetet. Det finns inget som antyder att det är kapabelt till mer än att peta runt möbler i en stel miljö och köpa filmer till överpris. Jag kan gott och väl tänka mig att det finns barn som inte kommit längre än de två husen.

Det som Windows ger headset'et är skit ja - men du skall använda SteamVR så blir det ju något vettigt utav det - annars är det mest som ett dyrt bokstöd med skärmar.

@andreas_dock:
Hur använder jag det då?
via virtuella apatråkiga rummet

Dålig nyhet, mitt R9 390X har inte Hdmi 2.0 och således är det max 60 Hz för mig som gäller

Skrivet av DavidtheDoom:

Dålig nyhet, mitt R9 390X har inte Hdmi 2.0 och således är det max 60 Hz för mig som gäller

Jag är i samma sits med ett 780Ti. Inte köpt HP-headsettet än dock, men tänkte göra det.

Jag får bita i det sura äpplet och köpa en onödigt dyr DP 1.2 -> HDMI 2.0-adapter för typ 400 kr. Du kanske kan göra samma?

/hulle.

Skrivet av DavidtheDoom:

Dålig nyhet, mitt R9 390X har inte Hdmi 2.0 och således är det max 60 Hz för mig som gäller

Skrivet av Hulle:

Jag är i samma sits med ett 780Ti. Inte köpt HP-headsettet än dock, men tänkte göra det.

Jag får bita i det sura äpplet och köpa en onödigt dyr DP 1.2 -> HDMI 2.0-adapter för typ 400 kr. Du kanske kan göra samma?

/hulle.

Jag har kört en DP 1.2 -> HDMI 2.0-adapter för min 4k 60hz TV och det är MASSA problem. Så jag kör Tv:n i 1080p 60 hz istället nu, tills jag uppgraderar GPU. Med problem menare jag att den ibland inte fungerar, startar om, får grafikbuggar över hela skärmen, flimrar osv. Så det är ej att rekommendera.

Har testat lite nu ikväll!

* Kvaliteten på skärmarna är helt okej. Känns högupplösta. Har dock svårt att få skärpa annat än precis i mitten, upplever att kanterna blir suddiga snabbare än med till exempel Vive. Den aningen mindre FOV:en stör mig inte direkt.

* Byggkvaliteten är bra! Känns som det kommer hålla hyfsat.

* Passformen är sådär. Tycker inte jag får det att sitta bra utan att dra åt som fan, annars glider det snabbt och all form av skärpa med skärmen försvinner.

* Trackingen av headsetet är riktigt bra! Märker inga problem alls där.

* Trackingen av handkontrollerna är godkänd at best, generellt rätt kass. Tycker de tappas hela tiden, har svårt att hittas igen tillräckligt snabbt och aldrig står riktigt stilla - de skakar, hoppar, rycker. Jobbigt för att navigera menyer etc. Extra minus för att typ bågskytte är skitsvårt, kontrollen tappas ju när den går upp mot örat för att spänna.. Extra extra minus för att min vänsterkontroll ibland bara.. inte hittas. Måste då starta om mjukvaran.

* WMR-mjukvaran är gjord av en praktikant på tjack. Sjukt usel, hur fan tänkte de där? Att återställa golvet (!!!) är en APP i en MENY i deras VR-värld? What the fuck?

---

Totalt är jag rätt nöjd för 2222 kronor och kommer (såklart) leka vidare annan dag. Men det känns jävligt beta ställt mot Vive, allt från tracking till mjukvara. Känns opålitligt.

Skrivet av Leyer:

Jag har kört en DP 1.2 -> HDMI 2.0-adapter för min 4k 60hz TV och det är MASSA problem. Så jag kör Tv:n i 1080p 60 hz istället nu, tills jag uppgraderar GPU. Med problem menare jag att den ibland inte fungerar, startar om, får grafikbuggar över hela skärmen, flimrar osv. Så det är ej att rekommendera.

Denna rekommenderar Microsoft att man använder med Mixed Reality-headsets: https://www.conrad.se/DisplayPort-%2f-HDMI-Adapter-club3D-CAC...

Men 545 kr plus frakt...

Jag fick till steamVR. Fick avinstallera och installera om! Finns massa gratis på steam men hittar inget jag tycker om än.....kanske får pröjsa snart.

Perfekt nu att Steam Summer Sale drar igång - då kan man ju faktiskt köpa lite VR-titlar utan att känna sig smått rånad...

https://www.sweclockers.com/nyhet/25910-steam-drar-igang-sin-...

Köpt DP -> HDMI 2.0-adapter idag. Planen är att sätta headsetet vid HTPC:n snarare än vanliga datorn, mer plats där och redan Bluetooth-mottagare i bra position etc. Kanske blir en bättre upplevelse!

Byggde ihop min HTPC-datorn. i7 2600 + R9 390 klarar av The Lab och lite andra demo-grejer helt okej. Dock max 60 Hz. Upplever inte nämnvärd sjösjuka eller liknande men är rätt okänslig. Minecraft win 10 edition har helt sjuka inställningar för VR. Ändrar man dessa är det en rätt cool upplevelse.

Har inte testat tyngre grejer men har svårt att tro att det är några större problem.

Headsetet is sig är fullt dugligt för pengarna. Sitter inte riktigt så tajt som jag vill att det ska göra, gillar dock kvalitén annars. Något plastigare än HTC Vive.

Trackingen för headsetet är väldigt bra, upplever inga problem alls. Handkontrollerna var lite kinkiga i kontoret/arbetsrummet men när jag rörde mig ut i vardagsrummet så försvann nästan alla skakningar. Lätt att navigera i menyer och liknande efter detta.

Har man maskinen för detta och pengar över så är det väl bara att köra imo. Helt klart nöjd med inköpet, nöjdare än jag trodde jag skulle vara om man så säger.

Värt att notera, man måste plugga in headset och "main-display" i samma grafikkort, att plugga in TV:n i moderkortet fungerar alltså inte.