Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

4:2:2-subsampling är ganska störande i windows, vet inte varför riktigt - det är ofta mindre störande färgblödningar med 4:2:0-subsampling men det verkar inte vara möjligt med skärmen.

Min gissning till att 4:2:0 kan upplevas vara mindre störande än 4:2:2 är för att 4:2:0 är kvadratisk (4 pixlar delar samma färg) medans i 4:2:0 är den inte kvadratisk (2 pixlar delar samma färg).
Ögat gillar symmetri.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding:
Ursäkta lite här, själv sitter jag med en philips skärm, inte någon värsting, men:

Jag har gått över till displayport, från dual-nånting, och gick därmed ner från 144 till 120, nu flyter det bättre.

Sen, om det "bara" är för spel, så tror jag gamerligan missupfattat nåt...

http://wiki.unrealadmin.org/Netspeed_Tutorial_(UT)

Jag tror den länken fortfarande håller, teoretiskt, Tsne är inte en idiot, däremot har ju internet gått framåt, och den är skriven från början för crt skärmar, och i detta fallet ett specifikt spel.

Och det där med "fa-an vad det laggar med v-sync på", är inbillning, det finns gamers som vägrar spela utan v-sync, eller som nu, nvidia och amd's varianter.

Skillnaden för mig blev klockren, att gå NER till 120, jämfört med 144 "wee skärmen klarar 144...vänta lite, faan vad det laggar nu..."

Räkna om vad din lina klarar att uppdatera, så tror jag att du kommer gilla att spela.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

dessa värsting skärmar ni nämner orkar ett grafikkort ens driva dessa idag lixom 4K i 144hz osv ? knappast ett gtx 1080ti klarar det väl ? eller är jag fel ute ? och jag som sitter med 60hz tycker det räcker gott o väl knappast jag skulle se skillnad mot en 75-100hz eller ? dock kör jag ju 1920 x 1080 iofs sitter jag med en gamer projektor men endå på vanligt skärm

Du ser absolut skillnad på att gå från 60 Hz till 120 Hz. Från 120 Hz till 144 Hz är det en liten skillnad men inte speciellt mycket. Efter att ha suttit med 144 Hz-skärm blöder nästan mina ögon av att använda 60 Hz och jag undrar hur jag stod ut med det tidigare. 4K UHD kan jag dock inte ge någon synpunkt på då jag sitter på 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Du ser absolut skillnad på att gå från 60 Hz till 120 Hz. Från 120 Hz till 144 Hz är det en liten skillnad men inte speciellt mycket. Efter att ha suttit med 144 Hz-skärm blöder nästan mina ögon av att använda 60 Hz och jag undrar hur jag stod ut med det tidigare. 4K UHD kan jag dock inte ge någon synpunkt på då jag sitter på 2560x1440.

Det verkar onekligen som att det är värre att gå från en 120+Hz skärm till en 60Hz än att gå ner från 4k till 1440p.
Men 4k till 1080p, det går inte. Inte för mig i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

@laxpudding Går det inte bara att köra 2Displayports kablar. För att fulla ut gapet i full kvalié 144hz. Eller är det gränssittet? Hänger inte riktigt med

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Eken: Nyckelordet är "bara"

Displayport är likt de flesta gränssnitt gjort för en förbindelse. DP kan innehålla flera bildströmmar men det är fortfarande byggt för en enda länk. Att köra dubbla länkar till samma skärm är inget som gränssnittet är konstruerat för.

Det finns två kända lösningar för detta på konsumentskärmar och det är Dells kortlivade 5K-skärm och Apples iMac med 5K-skärm, alltså 5120x2880. Dell kör med två kablar och Apple med en modifierad specialkrets.

Panelen regleras då som två separata skärmar, varsin halva av panelen. I fallet med Dells-skärmen var det ett vanligt fel att de hamnade ur synk och det hade en egen sida med märkliga problemsituationer. Som att efter ett fel uppstått kunde skärmen flimra i flera minuter efteråt. Apple har såvitt jag sett inte haft samma problem med iMac, men jag har heller inte följt Apple-frågor på många år. Samtidigt är situationen lite enklare när allt sitter i samma låda.

Så tekniskt möjligt, ja. Men då måste Nvidia också lösa hur man ska synkronisera G-Sync på två separata länkar till vad som är samma panel. Plus hantera local dimmingen på samma sätt. Det verkade vara nog svårt att få G-Sync att arbeta ihop med local dimming. Att då synkronisera G-Sync och local dimming på två separata strömmar som måste ligga i prefekt synk ned på panelnivå... Det är antagligen enklare och snabbare att fräscha upp hela DP-standarden och vänta in nya kretsar för nästa generation skärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roughack:

Min gissning till att 4:2:0 kan upplevas vara mindre störande än 4:2:2 är för att 4:2:0 är kvadratisk (4 pixlar delar samma färg) medans i 4:2:0 är den inte kvadratisk (2 pixlar delar samma färg).
Ögat gillar symmetri.

Svaret ligger antagligen i hur färginformation först reduceras och sedan interpoleras fram. Detta i kombination med hur text renderas i Windows där kantfärger används flitigt. Effekterna av 4:2:2 varierar till exempel rätt tydligt med Clear Type av/på och det har olika effekt. Ingen av dem bättre än det andra, bara olika hemskt.

Vid 4:2:2 är det halva horisontella upplösningen och då kommer (enkelt förklarat) pixel 1 interpolera fram sin färg information från pixel 2 på samma rad. Beroende på ifall pixel 2 är exempelvis svart i texten eller en applicerad kantfärg kommer det att interpolera fram information från kantfärgen och därför förstärka denna färg som kantblödning över pixel 1. Detta gör också att exakt position på pixlarna gör att interpoleringen slår olika. Flytta text i sidled vid 4:2:2 och färgen över texten kommer skifta plats.

Detta blir egentligen värre än vad det borde bli. Grafikkortet kommer först att subsampla bilden från Windows och sedan interpoleraa skärmen upp informationen från denna subsamplade bild. Där kan alltså grafikkortet redan från början ha vägt ihop kantfärg och textfärg som sedan då interpoleras fram en pixel till. Istället för en svart text med brun kant blir det en mörkbrun bokstav som sedan blir interpolerad till ännu mer brunt. Som exempel.

Vid 4:2:0 är det också halva horistontella och halva vertikala upplösningen och då har redan mycket av färginformation i textrenderingen reducerats i subsamplingen. Vid interpolering finns inte längre särskilt mycket information om kantfärgerna kvar. Text ser bättre ut i 4:2:0 medan grafik i gränsnittet, ikoner och liknande ser värre ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

https://www.techpowerup.com/245231/latest-4k-144-hz-monitors-...

Är du som jag, funderar på ett köpa av ASUS PG27UQ eller Acer X27 för runt 25K.

Nu är jag inte så säker längre, tänker nog vänta ett tag till.

Det har uppdagats att ASUS och Acer har varit tvungna att fuska med bildkvaliteten över 120Hz och håller knäpp tyst om detta.

Detta för att det ännu inte finns komponenter för DisplayPort's DSC data kompression.

Avsaknaden av DSC gör att bildkvaliteten avsevärt försämras när du kommer över 120Hz.

Okej säger du, man kommer knappast komma över 120Hz så ofta med dagens grafikkort.

Du har rätt men om du lägger 25K på en skärm idag och senare i vinter köper ett grafikkort som klarar av leverera upp till 144Hz så sitter du där med ett stort problem.

Problemet verkar inte gå att fixa utan nya komponenter vilket gör att du inte kan firmware uppgradera skärmen för att fixa det.

Tänker inte lägga 25K på en skärm med ett så allvarligt bildkvalitetsproblem i hårdvaran.

Jag väntar nog tills de har fixat problemet vilket borde bli senare i år.

Trodde ingen brydde sig om detta när jag skrev om skärmens begränsningar den 3:e Juni, kom i alla fall inga reaktioner på det då

#17420972

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Trodde ingen brydde sig om detta när jag skrev om skärmens begränsningar den 3:e Juni, kom i alla fall inga reaktioner på det då

#17420972

Kan ju vara för att den tråden redan var bortglömd när du skrev...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Använde iMac två displayports/8-lanes? Fått för mig att de trimmade 4 lanes för att fungera med AMD-gpun, de använder en vanlig (Apple-specifik) Tcon i.a.f. och har inte sett någon grävt i hur de får över signalen. Samma Tcon används ju även i senare produkter med DP1.3, så den stödjer nog mer bandbredd.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Petterk: Ingen djupare aning om hur de har löst detta annat än det Apple-specifika chipet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Petterk: Ingen djupare aning om hur de har löst detta annat än det Apple-specifika chipet.

Har bara sett spekulationer, inte någon nedbrytning av moderkortet och några scheman ritade över den biten. Kretsen används dock i andra produkter, så det känns som det är rimligt att anta att kretsen stödjer mer bandbredd än DP1.2-specifikatinerna specificerar och att de helt enkelt kan ha löst det genom att driva signalerna på Pitcairn/Tonga-kretsarna hårdare. Eftersom det är internt behöver de inte bry sig om kablar dessutom. Apple har ju kunnat anpassa firmware både i GPUn och Tcon, så att något liknande Apples lösning – om de nu kör 4 lanes – inte gjorts utanför företaget eller ens med fristående skärmar hos Apple kan man ganska enkelt förstå.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Om de kör 4-lanes så skulle det förklara att det tog ett tag innan 5K-iMacarna kunde köra 5K i Windows/Boot Camp. Drivrutinerna måste ju veta att de kan driva på hårdare än DP1.2 tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Finns tusentals spel men ok.

Jag ställde en fråga (och fick även var vid ett tidigare inlägg), på din formulering verkar det som att du utgick från att jag menade att det inte skulle finnas några tillämpningar.

För att ställa en följdfråga eftersom många av er verkar insatta och kanske har 4K-möjlighet; upplevs hög upplösning med riktigt låga grafikinställningar att föredra framför lägre upplösning med höga inställningar? Självklart fattar jag att Tetris kan man utan problem spela i 4K utan att fundera över detta (även med max FPS), fast å andra sidan kanske det heller inte är så viktigt att ha 4K heller då man spelar Tetris

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dannesthlm:

För att ställa en följdfråga eftersom många av er verkar insatta och kanske har 4K-möjlighet; upplevs hög upplösning med riktigt låga grafikinställningar att föredra framför lägre upplösning med höga inställningar? Självklart fattar jag att Tetris kan man utan problem spela i 4K utan att fundera över detta (även med max FPS), fast å andra sidan kanske det heller inte är så viktigt att ha 4K heller då man spelar Tetris

Väljer man de absolut lägsta inställningarna (typ Low på den vanligt förekommande skalan Low, Medium, High, Ultra) brukar allt se extremt dåligt ut, hur hög upplösningen än är. Skuggor, texturer och effekter brukar helt enkelt vara alltför simpla i grunden för att ha någon chans att se bra ut.

I till exempel Battlefield 1 är dock Medium tämligen snyggt – inte mycket sämre än Ultra. Då måste jag dock understryka att jag inte spelat det i 4K, utan bara i 1440p. Din fundering är ju inte en enkel ja-eller-nej-fråga, men jag spelar hellre BF1 i 1440p Medium (och därmed definitivt 2160p Medium) än 1080p Ultra. I andra spel kanske skillnaden mellan detaljnivåerna är större, och då kanske svaret blir annorlunda.

Det måste också tas i beaktning att nyare spel tenderar att sakna MSAA, vilket åtminstone i fallet BF1 minimerar skillnaden mellan Medium–High och Ultra. Som exempel är ju 2160p Medium en större förbättring ställt mot 1080p Ultra utan MSAA än ställt mot 1080p Ultra med MSAA (som t ex BF3 har).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dannesthlm:

upplevs hög upplösning med riktigt låga grafikinställningar att föredra framför lägre upplösning med höga inställningar?

Är en stor äpplekaka med lite vaniljsås att föredra framför en liten äpplekaka med mycket vaniljsås? Beror nog på vem du frågar!

Olika spel kommer svara olika på detta och olika personer kommer föredra det ena framför det andra. Talar vi om moderna AAA-titlar med väl utvecklad grafik för 4K är svaret ofta att man prioriterar just 4K-upplösningen därför att den detaljnivån kanske är inbyggd i spelet. Kör du ett äldre spel gjort för en tid när 1920x1080 var bleeding edge lär du föredra det omvända. Och många spel kommer att vara någonstans mittemellan.

Därför är valfriheten viktig vilket också är vad man får med en sådan här skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Jag ställde en fråga (och fick även var vid ett tidigare inlägg), på din formulering verkar det som att du utgick från att jag menade att det inte skulle finnas några tillämpningar.

För att ställa en följdfråga eftersom många av er verkar insatta och kanske har 4K-möjlighet; upplevs hög upplösning med riktigt låga grafikinställningar att föredra framför lägre upplösning med höga inställningar? Självklart fattar jag att Tetris kan man utan problem spela i 4K utan att fundera över detta (även med max FPS), fast å andra sidan kanske det heller inte är så viktigt att ha 4K heller då man spelar Tetris

Du vet att PC plattformen har Tusentals spel att välja från?

Det finns mer än just Battlefield och Doom. Bara för att man har en 4K 144hz skärm så innebär inte det att man spelar allting i 60fps.