Varning för 4K@144Hz, läs innan köp!

Permalänk
Inaktiv

Varning för 4K@144Hz, läs innan köp!

https://www.techpowerup.com/245231/latest-4k-144-hz-monitors-...

Är du som jag, funderar på ett köpa av ASUS PG27UQ eller Acer X27 för runt 25K.

Nu är jag inte så säker längre, tänker nog vänta ett tag till.

Det har uppdagats att ASUS och Acer har varit tvungna att fuska med bildkvaliteten över 120Hz och håller knäpp tyst om detta.

Detta för att det ännu inte finns komponenter för DisplayPort's DSC data kompression.

Avsaknaden av DSC gör att bildkvaliteten avsevärt försämras när du kommer över 120Hz.

Okej säger du, man kommer knappast komma över 120Hz så ofta med dagens grafikkort.

Du har rätt men om du lägger 25K på en skärm idag och senare i vinter köper ett grafikkort som klarar av leverera upp till 144Hz så sitter du där med ett stort problem.

Problemet verkar inte gå att fixa utan nya komponenter vilket gör att du inte kan firmware uppgradera skärmen för att fixa det.

Tänker inte lägga 25K på en skärm med ett så allvarligt bildkvalitetsproblem i hårdvaran.

Jag väntar nog tills de har fixat problemet vilket borde bli senare i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Varje gång skärmen går över 120Hz får du en märkbar bildförsämring. Ligger skärmen o pendlar upp o ner på 120Hz gränsen ofta kan detta bli väldigt störande.

Så fungerar det inte. Man får antingen ställa in skärmen på 144Hz med 4:2:2 färg, eller 120Hz med full 4:4:4 färg. Skärmen kommer inte ligga och växla mellan dessa lägen, utan man får välja ett av dem. Ställer man in skärmen på 120Hz så blir detta alltså inget problem, förutom förstås att man inte får ut 144Hz (vilket så klart kan vara surt nog). Ställer man däremot in 144Hz så får man sämre bildkvalité hela tiden.

Att DisplayPort inte har tillräckligt med bandbredd för okomprimerad 4K@144Hz är ju dock ingen hemlighet, så någon kompromiss har varit förväntad. Synd bara att de verkar ha valt den sämre vägen, men jag misstänker att det är en begränsning i Gsync-modulen. Men Sweclockers har ju en PG27UQ inne som de håller på och recenserar, så det blir intressant att se vad Thomas har att säga om detta.

Permalänk
Inaktiv

@perost:

Om det är som du säger betyder detta att om du vill köra med upp till 144Hz, och de hela tiden tvingar 4:2:2 färg inställningen, så får du alltså även sämre bildkvalitet under 120Hz vilket är ännu mer galet.

Oavsett så tycker jag inte det är värt 25K o sedan man måste begränsa skärmen till 120Hz för att få max kvalitet. Spel ska köras i 4:4:4, inget annat, speciellt med en prislapp på 25K.

Stora fråga är detta också hur denna begränsningen påverkar HDR i spel @144Hz.

Ska bli riktigt intressant att se recensionen, det är extremt viktigt att detta utreds ordentligt av Swec under testning.

Gillar inte när saker o ting mörkas av tillverkarna i hopp om att kunder inte ska märka något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

@perost:

Om det är som du säger betyder detta att om du vill köra med upp till 144Hz, och de hela tiden tvingar 4:2:2 färg inställningen, så får du alltså även sämre bildkvalitet under 120Hz vilket är ännu mer galet.

Detta stämmer inte. Jag tror du har missförstått det.

120Hz fungerar hur bra som helst på dessa skärmar. Så använder du den inställningen så är allt som det ska. Om du nu vill använda 144Hz, vilket är problemet med dessa skärmarna kommer det automatiskt bli 144Hz 4K 4:2:2.

Edit: Nu läser jag för fort.

Problemet är hur Acer och Asus har marknadsfört dessa skärmarna. 120Hz är i dagsläget antagligen inte speciellt kraftfullt i marknadsföringsmaterialet utan att det "måste" vara 144Hz för att det ska sälja. Så att behöva kompromissa på detta viset är inte speciellt snyggt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Om det är som du säger betyder detta att om du vill köra med upp till 144Hz, och de hela tiden tvingar 4:2:2 färg inställningen, så får du alltså även sämre bildkvalitet under 120Hz vilket är ännu mer galet.

Nja, jag skulle nog säga att det är betydligt bättre än alternativet, för som du sa tidigare så skulle det bli väldigt störande om bildkvalitén ändras hela tiden beroende på frekvensen.

Skrivet av anon162230:

Stora fråga är detta också hur denna begränsningen påverkar HDR i spel @144Hz.

Enligt denna artikel så får man med HDR påslaget ut 98Hz med 4:4:4 färg, eftersom skärmen då kör i 10-bit läge.

Skrivet av anon162230:

Gillar inte när saker o ting mörkas av tillverkarna i hopp om att kunder inte ska märka något.

Ja, just skärmtillverkare brukar vara duktiga på att inte specificera "mindre viktiga" saker. För just Asus PG27UQ så står det dock i manualen att man är begränsad till 4:2:2 vid 144Hz, Acern har jag inte kollat.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju fråga sig om de där extra 24Hz verkligen gör någon märkbar skillnad. Det är fortfarande 4K i 120Hz, bara det är ett stort steg i rätt riktning.

Vad jag vet så har man inte mörkat detta alls. T.o.m. Linus Tech Tips nämner det i sin "preview"
https://www.youtube.com/watch?v=u-7IXNLeY3c vid 5:30

Med facit på näven kan du ju alltid vänta in nästa års modell med hdmi 2.1, så slipper du problemen

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av perost:

Nja, jag skulle nog säga att det är betydligt bättre än alternativet, för som du sa tidigare så skulle det bli väldigt störande om bildkvalitén ändras hela tiden beroende på frekvensen.
Enligt denna artikel så får man med HDR påslaget ut 98Hz med 4:4:4 färg, eftersom skärmen då kör i 10-bit läge.
Ja, just skärmtillverkare brukar vara duktiga på att inte specificera "mindre viktiga" saker. För just Asus PG27UQ så står det dock i manualen att man är begränsad till 4:2:2 vid 144Hz, Acern har jag inte kollat.

Så om jag förstår dig rätt har de alltså bara egentligen en 98Hz, 4K, HDR skärm??

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xyborg:

Så om jag förstår dig rätt har de alltså bara egentligen en 98Hz, 4K, HDR skärm??

Eller en 144 Hz, 4K, 4:2:2, 8-bitars SDR-skärm
Eller en 120 Hz, 4K, 4:4:4, 8-bitars SDR-skärm
Eller en 120 Hz, 4K, 4:2:2, 10-bitars HDR-skärm

osv.

HBR3 som kom med Displayport 1.3 är det snabbaste som går att få till i dagsläget tydligen, räcker till en pixelklocka om 1080 MHz, vilket räcker för ovanstående. Full sprutt med 4K/144, 4:4:4 och 10 bitars HDR kräver ungefär 1600 MHz bandbredd. Alltså den nivå som man lagt sig i specifikationen på HDMI 2.1 – lär dock dröja ett tag innan hårdvaran för detta finns.

4:2:2-subsampling är ganska störande i windows, vet inte varför riktigt - det är ofta mindre störande färgblödningar med 4:2:0-subsampling men det verkar inte vara möjligt med skärmen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Laxpudding: OK,
Tack för info. Det kanske bara är för en annan som inte är lika tekniskt insatt, men då känns det helt plötsligt inte alls lika imponerande längre...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xyborg:

@Laxpudding: OK,
Tack för info. Det kanske bara är för en annan som inte är lika tekniskt insatt, men då känns det helt plötsligt inte alls lika imponerande längre...

Tvärtom - det är mycket imponerande! Aldrig någonsin har det funnits skärmar kapabla till så hög bandbredd utanför test- och utvecklingslabb eller dyra speciallösningar som kör dubbla DP-anslutningar och liknande. Gränsen för bandbredd till en skärm var fram till de här skärmarna kom för ett par veckor sedan var ungefär 650 MHz, räckte till 2560x1440, 165 Hz med 8-bitars SDR. Då endast på G-Sync-skärmar.

Resten av världen har fortfarande ett praktiskt tak på 600 MHz som räcker till 4K, 60 Hz, 8 bitar SDR. Först med 4:2:0-subsampling finns då bandbredd för 4K och 10 eller 12 bitar HDR i 60 Hz.

Detta är ett enormt kliv med 1080 MHz. Men jag tror inte många inser hur krävande det här är.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Laxpudding: Då fick man lära sig något nytt igen då Men då kan jag inte hjälpa att tycka att tillverkarna skjuter sig själva i foten med denna något - om inte falska- i alla fall tveksamma marknadsföring om 4K, HDR @144Hz

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Bildexpert 📺

@Xyborg: Yes, 144 Hz är att ta verkligen att sträcka sig lite för långt. 4K/120 Hz är mer ärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eller en 144 Hz, 4K, 4:2:2, 8-bitars SDR-skärm
Eller en 120 Hz, 4K, 4:4:4, 8-bitars SDR-skärm
Eller en 120 Hz, 4K, 4:2:2, 10-bitars HDR-skärm

osv.

HBR3 som kom med Displayport 1.3 är det snabbaste som går att få till i dagsläget tydligen, räcker till en pixelklocka om 1080 MHz, vilket räcker för ovanstående. Full sprutt med 4K/144, 4:4:4 och 10 bitars HDR kräver ungefär 1600 MHz bandbredd. Alltså den nivå som man lagt sig i specifikationen på HDMI 2.1 – lär dock dröja ett tag innan hårdvaran för detta finns.

4:2:2-subsampling är ganska störande i windows, vet inte varför riktigt - det är ofta mindre störande färgblödningar med 4:2:0-subsampling men det verkar inte vara möjligt med skärmen.

"Lär dröja" som i 12-18 månader eller 2-5år, någon kvalificerad gissning? Har Displayport något på G?

Permalänk
Medlem

Tja... alltså.... 4K 120Hz 4:4:4 är inte alls illa pinkat (jag är imponerad!), men marknadsföringen måste väl vara med 144Hz som selling point, så en kompromiss infördes.
Enda alternativet är att vänta ännu längre om man vill ha ännu bättre teknisk prestanda.

Själv undrar jag hur 4:2:2 kontra 4:4:4 ser ut i verkligheten på just denna skärmen, om det är ett praktiskt problem. Har granskat en del TV-apparater och där kan man ju se en viss skillnad, som dock inte stör för vanlig användning, tycker jag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hur stor upplevd skillnad är det mellan 144Hz och 120Hz?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

https://www.techpowerup.com/245231/latest-4k-144-hz-monitors-...

Är du som jag, funderar på ett köpa av ASUS PG27UQ eller Acer X27 för runt 25K.

Nu är jag inte så säker längre, tänker nog vänta ett tag till.

Det har uppdagats att ASUS och Acer har varit tvungna att fuska med bildkvaliteten över 120Hz och håller knäpp tyst om detta.

Detta för att det ännu inte finns komponenter för DisplayPort's DSC data kompression.

Avsaknaden av DSC gör att bildkvaliteten avsevärt försämras när du kommer över 120Hz.

Okej säger du, man kommer knappast komma över 120Hz så ofta med dagens grafikkort.

Du har rätt men om du lägger 25K på en skärm idag och senare i vinter köper ett grafikkort som klarar av leverera upp till 144Hz så sitter du där med ett stort problem.

Problemet verkar inte gå att fixa utan nya komponenter vilket gör att du inte kan firmware uppgradera skärmen för att fixa det.

Tänker inte lägga 25K på en skärm med ett så allvarligt bildkvalitetsproblem i hårdvaran.

Jag väntar nog tills de har fixat problemet vilket borde bli senare i år.

Lite offtopic, men vad är det som du kan köra i 4K med 144 fps?

Permalänk
Medlem

Såg en video på den acer skärmen. Tydligen en fläkt i den som låter en hel del. Och vit backlight som syns med vit mus pekare på svart bakgrund. Tro inte man ska köpa första generation av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Såg en video på den acer skärmen. Tydligen en fläkt i den som låter en hel del. Och vit backlight som syns med vit mus pekare på svart bakgrund. Tro inte man ska köpa första generation av dessa.

Har du länk?
Undrar vad dom hade för ljusstyrka på den skärmen. Säkert väldigt högt som det brukar vara out of the box.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har du länk?
Undrar vad dom hade för ljusstyrka på den skärmen. Säkert väldigt högt som det brukar vara out of the box.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sen att man får en 65" OLED 4K HDR för samma peng dessutom utan massa fula gaming loggor och annat... Undrar när OLED kommer i <=32" format.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dannesthlm:

Lite offtopic, men vad är det som du kan köra i 4K med 144 fps?

Counter-Strike: Global Offensive är bara ett exempel.

Och man vill såklart ha så hög uppdateringsfrekvens som möjligt för allting som involverar musen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hur stor upplevd skillnad är det mellan 144Hz och 120Hz?

Jag och några kompisar hade den här diskussionen nyligen, det slutade med att vi körde ett blindtest för att verifiera vem som hade rätt.
Där och då kunde alla avgöra vad som var 120 respektive 144hz, så någon form utav skillnad måste det ju göra. Sen tycker jag personligen att skillnaden är väldigt liten.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

dessa värsting skärmar ni nämner orkar ett grafikkort ens driva dessa idag lixom 4K i 144hz osv ? knappast ett gtx 1080ti klarar det väl ? eller är jag fel ute ? och jag som sitter med 60hz tycker det räcker gott o väl knappast jag skulle se skillnad mot en 75-100hz eller ? dock kör jag ju 1920 x 1080 iofs sitter jag med en gamer projektor men endå på vanligt skärm

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Lite offtopic, men vad är det som du kan köra i 4K med 144 fps?

I princip alla spel om man inte prompt måste ratta alla sliders till max.
Bildkvalitet vs FPS kan knappast vara ett nytt koncept för en PC spelare

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dravond:

"Lär dröja" som i 12-18 månader eller 2-5år, någon kvalificerad gissning? Har Displayport något på G?

Det kanske blir min gamla gissning ändå, fast updaterad med villkoret "Full bandbredd i HDR":

Det har ännu inte lanserats något om kommande ändringar på DP-standarden för den här bandbredden. Inte som för HDMI 2.1 där det också verkar gå snabbare från spec till faktisk hårdvara. HB3-hastigheten som skärmarna kör över DP här kom med DP 1.3-specen. Så hårdvara dröjde alltså nästan 4 år från spec till verklighet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pytonOrm:

dessa värsting skärmar ni nämner orkar ett grafikkort ens driva dessa idag lixom 4K i 144hz osv ? knappast ett gtx 1080ti klarar det väl ? eller är jag fel ute ?

Ja, det kan de, men (som tråden handlar om) inte skärmarna ännu, om man kräver full färgupplösning (vilket man absolut bör).

Om din fråga är huruvida dagens grafikkort kan driva spel i 4K i 144 fps är svaret att frågan till sin natur är långt ifrån väldefinierad och att det därför inte finns ett rakt svar. I vissa spel med vissa grafikinställningar går det utmärkt; i andra inte. Counter‑Strike: Global Offensive är ett konkret exempel på ett spel där 4K @ 144 fps inte är något större problem.

Citat:

och jag som sitter med 60hz tycker det räcker gott o väl knappast jag skulle se skillnad mot en 75-100hz eller ? dock kör jag ju 1920 x 1080 iofs sitter jag med en gamer projektor men endå på vanligt skärm

Köp en skärm med 144 eller 240 Hz och använd den i en vecka. Med största sannolikhet kommer du aldrig vilja röra 60 Hz igen efter det (i synnerhet om du spelar något FPS). Och skulle du inte tycka att du får valuta för pengarna finns ju ångerrätten just för detta syfte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Lite offtopic, men vad är det som du kan köra i 4K med 144 fps?

Finns tusentals spel men ok.

Permalänk
Medlem

Synd med kompromiss. Jag hade sett fram emot 1440p 240hz hdr 4:4:4. Borde va möjligt med DP1.3 eller kör på 4K med hdmi 2.1 när det nu är klart.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ChaosClocker:

Synd med kompromiss. Jag hade sett fram emot 1440p 240hz hdr 4:4:4. Borde va möjligt med DP1.3 eller kör på 4K med hdmi 2.1 när det nu är klart.

2560x1440/144 Hz/8-bitar kräver strax under 600 MHz, ofta runt 570 MHz. Så att du kliva upp med 1,67x högre frekvens och 1,2x högre bitdjup betyder att vi landar en bit under 1200 MHz och därmed bortom HBR3-bandbredden (1080 MHz). Då måste vi ta till 4:2:2-subsampling (0,67x) vilket verkligen underlättar. Vi skulle till och med kunna köra 12-bitar där på ca 985 MHz och inom HBR3.

Jag tror dock inte alla är helt beredda på att ta den försämring som 4:2:2-subsampling ger åt bilden.