Permalänk
Medlem

Ljudlöst "låda" för 3d skrivare?

Varit länge sugen på en 3D skrivare och bestämt mig för Wanhao Duplicator i3 Plus om skall köpas. Men p.g.a ljudet har det adlrig blivit av.
Men om det går att göra den "helt ljudlöst" kan jag tänka mig skaffa en att leka med. Har sökt runt på nätet och det finns knappt nån färdig byggd att köpa?
Nån som kan rekommendera "låda och material" för göra den helt ljudlöst? Då komemr att ha den i vardagsrummet, så helst knäpptyst som möjligt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

att få en 3d printer ljudlös kan du nog i stort sett glömma...

möjligen om du stoppar den i en ljudisolerad försluten låda isf.

servomotorer låter en del å inget du i princip kan komma ifrån mer än med att försöka isolera bort det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Bygga en låda runt den kan vara en bra idé, speciellt om du vill skriva ut med ABS. Då håller du värmen mycket bättre.

Jag skulle investerat i nya stegmotordrivers först, för att se vad ljudnivån hamnar på.
https://toms3d.org/2017/12/09/tmc2130-guide/

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Bygga en tyst låda är inte så svårt. Men innan du börjar bör du inse att det kommer bygga en hel del på varje sida och väga massa.

Material tungt å stumt. Så tyngsta gipsskivan du kan hitta, skulle tippa på i alla fall minst 20-30mm tjock. Och om du ska ha nått ventialtionshål bör du även ha nån form av skummgummi på insidan för att minska ekot. (men ljuddämpa venteilationshål... är inte lätt)

Vilket för mig till det sista. Vad drar en 3dskrivare? Att stänga in ett värme-element å en bunt med steppermotorer i en förseglad låda i 24h är inte en superide om du pumpar in massa effekt.
Beroende på motorerna så kan dom ha en maxtemp på så lågt som 60° innan magneterna börjar degradera.

Permalänk
Medlem

Kanske satsa på en Prusa i3 MK3 istället. Den är redan tyst jämfört med andra printrar och har dessutom ett stealth mode som gör den ännu tystare

Permalänk
Medlem

Ultimaker 3👌 snacka om arbetshäst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som andra skrivit så rekommenderar jag att byta "stepper drivers" till några av märke Trinamic. Detta går dock inte på alla skrivare (tex Wanhao duplicator) då de har inbyggda stepper drivers.
Jag rekommenderar starkt en skrivare från Prusa, deras MK3 kanske ligger utanför din prisklass, men den är mycket tyst. Ultimaker är extremt dyr för vad man får, och jag rekommenderar Prusa alla dagar i veckan (Ultimaker i 3D-skrivarvärlden är som Apple i datorvärlden, enligt mig).

Till att bygga en låda: jag har själv inte gjort det, men det borde fungera med OSB-skiva (eller annan godtycklig träskiva) och täcka insidan med isolering eller något ljuddämpande material. Detta är ju hur flera datorchassi-tillverkare får ner ljudvolymen.
Själv har jag upptäckt att den största delen av volymen kommer från att vibrationerna fortplantar sig i materialet som skrivaren står på (skrivare direkt på ett skrivbord tex). Ett bra sätt att lösa detta är att ställa skrivaren på skumplast eller fixa mjuka fötter till skrivaren.

På min egenbyggda skrivare har jag Trinamic-drivers, gummifötter och den står instängd i garderoben. Under långsamma rörelser låter den inte ett dugg!

Permalänk
Medlem

den stora frågan.. vad bygger ni?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Oki tack för all svar. Ska kolla upp de saker som nämnts här och se vad skall göra.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Ett tips för er som redan har skrivare och funderar på att tysta ner den. Köp en trädgårdsplatta och ställ den på, kostar typ 20kr på valfri bygghandel och tar bort mycket av robot-ljudet vid rörelse. Nästa steg är att köpa bättre fläktar, sunon gör grymma axial och radial-fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd garderob

Jag har framgångsrikt använt en Ikea 60x60x201 garderob där jag sedan stabiliserat och skruvat in egna hyllplan. I detta har jag sedan satt upp akustikskum (även på dörren). Sedan har jag borrat hål i toppen och satt skum runt. Man vill ha stabil temperatur på ca 45-50gr, inte mer. Utskrifterna blir bättre ifall omgivande temp är stabil. Jag har en zortrax m200. Den fungerar otroligt pålitligt. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com