Antennförstärkare direkt på mobiltelefonen?

Permalänk
Medlem

Antennförstärkare direkt på mobiltelefonen?

Ska ut och fjällvandra och undrar om det är någon som vet om det finns någon form av extern antenn som man vid behov kan koppla på direkt på mobilen?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Vila i frid

Du ställer en fråga typ "Jag vill trimma min bil, vad finns det för trimkit?". Berätta gärna vilken telefon och modell det gäller och någon kanske kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

@wounds:
Inte på, utan inuti, så det fungerar naturligtvis inte om telefonen ej är öppningsbar.
Cell Mobile Phone Antenna Signal Booster enhance

Men som hasenfrasen skrev, det är mycket enklare om du skriver vad det är för telefon det rör sig om, då det finns skal till vissa märke/modeller som har inbyggd antenn förstärkning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ha ha, självklart. Det är en galaxy s7:a. Smidigaste hade ju varit om det fanns någon man bara kunde anslut i usb-porten men jag antar att det inte finns någon koppling mellan den och antennen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ha ha, självklart. Det är en galaxy s7:a. Smidigaste hade ju varit om det fanns någon man bara kunde anslut i usb-porten men jag antar att det inte finns någon koppling mellan den och antennen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan detta vara till någon hjälp?

http://www.discountcell.com/cellular/prodcat/sagalaxy-s7_6

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

En del äldre mobiler har antennuttag. Till exempel SonyEricsson K750i från 2005.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tack, har hittat liknande grejer men det är för bulkigt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Telia har ju bäst täckning i fjällen, så det kanske är viktigare att du har det än en antennförstärkare? Var har du tänkt vandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Telia har ju bäst täckning i fjällen, så det kanske är viktigare att du har det än en antennförstärkare? Var har du tänkt vandra?

Har funderat på det också, att skaffa Telia kontantkort. Hade tänkt att utgå från Björkliden och gå mot trollsjön och sen söder ut en bit för att sen gå öster mot Abisko turiststation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Har funderat på det också, att skaffa Telia kontantkort. Hade tänkt att utgå från Björkliden och gå mot trollsjön och sen söder ut en bit för att sen gå öster mot Abisko turiststation.

Skickades från m.sweclockers.com

I de områdena så finns det nästan ingen täckning alls även med antenförstärkning, är satellittelefon som gäller..
Men man kan ju ha med sig mobilen ändå och några powerbanks för musik och kanske GPS, men ringa nix, och surfa dubbelnix.

Nära större fjällstationer kan det finnas täckning + själva Björkliden, Abisko, vad dock några år sen jag var däromkring..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Vila i frid

En S7 är limmad och du kan inte ansluta en extern antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En S7 är limmad och du kan inte ansluta en extern antenn.

Finns det inte några induktiva antennförstärkare längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

I de områdena så finns det nästan ingen täckning alls även med antenförstärkning, är satellittelefon som gäller..
Men man kan ju ha med sig mobilen ändå och några powerbanks för musik och kanske GPS, men ringa nix, och surfa dubbelnix.

Nära större fjällstationer kan det finnas täckning + själva Björkliden, Abisko, vad dock några år sen jag var däromkring..

Nä, det verkar fortfarande vara så. Hade väl inte tänkt att ringa eller surfa egentligen (en av anledningarna till att åka upp är ju att slippa sånt ) men tänkte att det kan finnas tillfällen när det kan vara bra att ha. vi ska göra en lite snårigare etapp mellan trollsjön och Kårsavagge och vädret ser ut att bli sådär men det får gå ändå.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Nä, det verkar fortfarande vara så. Hade väl inte tänkt att ringa eller surfa egentligen (en av anledningarna till att åka upp är ju att slippa sånt ) men tänkte att det kan finnas tillfällen när det kan vara bra att ha. vi ska göra en lite snårigare etapp mellan trollsjön och Kårsavagge och vädret ser ut att bli sådär men det får gå ändå.

Jo men om man är ute i ingenstans och 0 täckning och får problem så är det nog en nödsändare man vill ha, tex nåt sånt här https://www.bergzeit.se/en/spot-spot-gen3-satelliten-gps-mess...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jo men om man är ute i ingenstans och 0 täckning och får problem så är det nog en nödsändare man vill ha, tex nåt sånt här https://www.bergzeit.se/en/spot-spot-gen3-satelliten-gps-mess...

Ptja TS får ju göra som hen vill men.. 179 euro i inköp och sedan 138 euro i kostnad per år känns ju något overkill för TS (anser jag).

Verkar inte vara några direkt extrem plats som TS ska besöka utifrån Telias täckningskarta (visst, den är ju inte felfri). Men jag tror inte att TS kommer ha några problem att ringa, streama musik och ev även video i de trakterna, om hen så vill.

Tänk på att GPS kommer fungera även utan mobiltäckning (kan iofs vara bra att ladda ned kartor offline), om man nu skulle gå vilse och mot förmodan inte har täckning.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kaine_Uro:

Finns det inte några induktiva antennförstärkare längre?

För att få någon form av förstärkning lär du gå gå via en slavsändare, vilket drivs av 220 volt.

Den olagliga vägen är att köpa en https://www.blocket.se/ostergotland/Mobilforstarkare_3G_4G_GS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

För att få någon form av förstärkning lär du gå gå via en slavsändare, vilket drivs av 220 volt.

Den olagliga vägen är att köpa en https://www.blocket.se/ostergotland/Mobilforstarkare_3G_4G_GS...

Kan tyvärr inte hitta de gamla förstärkarna jag använde i början på 2000-talet, ute vid stugan.

De var batteridrivna, väldigt smidiga och så fick man väldigt god täckning jämfört med utan.

Innan dessa kom fick man ansluta en extern antenn till telefonerna, då de hade uttag för extern antenn. Sista mobilen med sådant uttag måste ha varit SE W810i. Sedan bytte jag till modeller utan, vilket gjorde att man fick använda sig av dessa induktiva modeller.

Några år ytterligare, sedan byggde de ett par nya master i området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jo men om man är ute i ingenstans och 0 täckning och får problem så är det nog en nödsändare man vill ha, tex nåt sånt här https://www.bergzeit.se/en/spot-spot-gen3-satelliten-gps-mess...

Skrivet av PlogarN97:

Ptja TS får ju göra som hen vill men.. 179 euro i inköp och sedan 138 euro i kostnad per år känns ju något overkill för TS (anser jag).

Verkar inte vara några direkt extrem plats som TS ska besöka utifrån Telias täckningskarta (visst, den är ju inte felfri). Men jag tror inte att TS kommer ha några problem att ringa, streama musik och ev även video i de trakterna, om hen så vill.
http://forumbilder.se/H75MV/tackning.png

Tänk på att GPS kommer fungera även utan mobiltäckning (kan iofs vara bra att ladda ned kartor offline), om man nu skulle gå vilse och mot förmodan inte har täckning.

Tack för tipset men som plogarn säger är det lite mycket pengar för en glad amatör som jag, dessutom sticker jag på tisdag kväll så jag lär inte hinna få den ändå. Angående täckningskartan så ser det bra ut kring björkliden men det är helt blankt mer eller mindre hela den rutten vi ska gå. Vi har en bra riktig vandringskarta men GPS kan absolut vara vettigt att använda om inte annat bara för att fastställa sin position om man skulle vara osäker.

Edit: Om inte pengar var ett problem kunde man ju skaffa en sån här: https://www.breitling.com/us-en/emergency/

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.