Asus ROG Swift PG27UQ: Uppackning och avkodning av logotyperna på kartongen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Den funktionen som jag själv använder med gameplus då och då är att lägga till mätning av FPS. Som ett enkelt och snabbt sätt att få en indikation. Men funktionen är begränsad pga att G-sync måste vara aktiverat i drivrutinens kontrollpanel för att den ska fungera. De andra funktionera som att lägga till ett hårkors, timer eller grafiken för att hjälpa till med justering av flera skärmar är inte är speciellt användbara, för mig i varje fall

Här är en länk som ger en ok överblick på vad gameplus innefattar: https://www.asus.com/support/FAQ/1009740/

Tackar för det 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6000+ | ASUS M2N-E | GeForce 8600GT 256MB | 1 Maxtor 6L200P0 -200GB IDE | 3 Samsung 320Gb HD321KJ SATA2 | Patriot 2x1GB 800MHz

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av HolyFather:

Om den är som jag tror så är den liknande Mac-skärmarna, d.v.s. fejk-4K och fejk-färgrymd. Det är inget negativt, utan det är ju bara tekniker man tagit till eftersom elementen är så stora och färgdjupa som de är. Behöver man uppdatera firmware hjälper ju grafikkortet till med detta också, vilket gör skärmen icke standalone, precis som Mac-skärmarna.

Kika efter flimrande kolumner t.ex. genom att göra en horisontell fade från svart till vitt i Photoshop med P3, se till att dithring är på 0%. Man kan även ibland se det på nästan-vita större ytor.

Antagligen skulle det automatiska ljusnivåomslaget irritera mig mer än det hjälper. Vad är det till för? Folk som har lampor tända i datorrummet?

Antar att de flesta vill veta

1) Vilken högsta Hz skärmen stödjer med alla ikoner på kartongen aktiva om man kör 4K

2) Vilken högsta upplösning skärmen stödjer med alla ikoner på kartongen aktiva om man kör 144Hz

Svaret på båda frågorna är 4K @ 144Hz. Det är liksom det som är USPen med skärmen och varför de kan ta 25 kkr för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Svaret på båda frågorna är 4K @ 144Hz. Det är liksom det som är USPen med skärmen och varför de kan ta 25 kkr för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, över 96hz (eller någonstans där) drar skärmen ner på chroma, så blir intressant att se vad @laxpudding hittar där! Kanske mer som ändras?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HolyFather:

Om den är som jag tror så är den liknande Mac-skärmarna, d.v.s. fejk-4K och fejk-färgrymd. Det är inget negativt, utan det är ju bara tekniker man tagit till eftersom elementen är så stora och färgdjupa som de är. Behöver man uppdatera firmware hjälper ju grafikkortet till med detta också, vilket gör skärmen icke standalone, precis som Mac-skärmarna.

Kika efter flimrande kolumner t.ex. genom att göra en horisontell fade från svart till vitt i Photoshop med P3, se till att dithring är på 0%. Man kan även ibland se det på nästan-vita större ytor.

Har du några exempel på de problem du beskriver med Mac-skärmarna. Vad är "fejk-färgrymd" till exempel? En färgrymd handlar om energifördelning i ljuset och det är normalt ganska svårt att fejka.