Permalänk
Proffsmoddare

Crater | by Timpelay

Projekt Crater är nästa steg i sagan som tog sin början med mitt projekt IRIS. Det handlar om ett egen skapat futuristiskt rymdtema där IRIS representerade basstationen, och Crater är en fullt jaktbestyckad farkost.

Projektet är en casemod baserad på ett Deepcool Quadstellar. Ett chassi som likt Tristellar är väldigt originellt redan ur kartong. Min tanke har varit att bygga vidare på chassits potential snarare än att förändra det till oigenkännlighet. Det resulterar i en egen tolkning där chassit delvis har öppnats upp och insidan i princip fullständigt består av nya egentillverkade delar med fokus på design och funktion.

Det precis uppackade chassit:

Från ruta ett. Jag spenderade mycket tid med att plocka isär chassit och komma fram till en plan värdig detta unika chassi. Hemma har jag en del utdaterade och trasiga komponenter jag brukar använda mig av för att möblera runt och testa på vad som kan bli bra och vad som inte funkar. Tidigt bestämde jag mig för att försöka använda så mycket som möjligt chassit och modifiera delarna istället för att enbart addera lullull och utsmyckning. De delarna som inte funkar att modifiera får helt enkelt ersättas med egentillverkade dito.

Min önskan hade varit att kunna presentera IRIS tillsammans med ett färdigt project Crater, men av ekonomiska skäl finns IRIS inte längre kvar i min ägo.

Crater är ett projekt som får vara med om en otrolig resa. Färdigställd hemma i Sverige för att sedan helt monteras ner och fraktas till Computex 2018 i Taiwan i mina två resväskor. Monterad på plats och utställd i Deepcools monter under hela Computex. Därefter nedmonterad efter mässans slut för att flygas hem till Sverige. Åter i Sverige ihopbyggd för transport och till Dreamhack och dess tävling. Aldrig tidigare har jag behövt montera och demontera ett bygge på detta sätt. Nästa gång ska jag försöka planera för att undvika det tillvägagångssättet...

Specifikationer:

  • Asus Z370 Maximus Formula X

  • 2x Asus GeForce GTX 1080Ti Poseidon Platinum

  • Intel Core i7 8700k

  • Team Group Night Hawk RGB DDR4 4x8GB

  • Samsung 960 PRO M.2 512GB

  • Samsung 850 PRO 2,5" 512GB

  • Seasonic Prime Ultra 1000W Titanium

Full custom vattenkylning från EKWB, info kommer.

Stort tack till mina sponsorer Deepcool, ASUS ROG, Seasonic, EKWB, Samsung och Team Group. Det var extra kul att få tacka representanterna från varje företag och på plats och i person visa dem mitt färdiga projekt.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Fronten på chassit ska få sig en rejäl ombyggnation där jag faktiskt planerar att ta bort de karaktäristiska motoriserade plattorna. Stuket jag vill ha på bygget är mer aggressivt och därför kommer även fronten öppnas upp mer. För att lyckas med detta så blev min lösning att tillverka en egen frontskiva som monteras bakpå den grova fyrdelade aluminiumfronten.
Efter mycket mätande av fronten lyckades jag skapa en modell med rätt placerade fästpunkter. Därefter kunde jag rita upp min egen skiva och placera de nya fyra fläktarna där jag ville ha dom, dvs. en i varje del av fronten. Jag krånglade till det lite och printade mallen på A3 istället för A1, vilket hade varit lite smidigare. Nu fick det bli en mall i fyra delar som jag fick tejpa ihop till en stor. Men det gick ju det med och snart hade jag en skiva redo för sticksågen. Suget efter en laserskärare ökar varje gång jag ändå ritar upp en modell för något jag ska tillverka. Eftersom jag ändå ritar saker precis som jag ska ha dom skulle det både förbättra slutresultatet och snabba på processen. Samtidigt är det ju ändå kul med handarbete, dock skulle man aldrig komma ifrån det ändå.

I alla fall, jag fick till rätt form och nu återstod både stora och små hål. Tidigare har jag alltid sticksågat 120 mm hål med varierande resultat. Har man lite bråttom blir det mycket efterarbete i form av filande och slipande. Nu tog jag tag i saken och köpte mig en hålsåg med rätt mått för 120 mm fläktar. Den fungerade över förväntan. Skulle egentligen behöva kylas lite för att inte riskera att smälta plexit, men det fungerade bra och lämnade bara lite efterarbete.

Nu har jag en hel skiva i fronten istället för ett virrvarr av plåtar och fästen. Stabilt och bra mycket snyggare med en symmetrisk enhet.

Fläktarna jag kommer använda mig av i fronten är Deepcools nyaste ramlösa variant. Dessa är så kallade smarta fläktar som kontrolleras med en app i telefonen. På samma sätt som Quadstellar också styrs med mobilen. RGB-effekter, de originalmonterade plattorna i fronten och fläktstyrning. Vad som dock är viktigast för min del är avsaknaden av ram. De kan därför monteras med push-konfiguration i fronten, vilket kommer vara ett måste för mig. Varför kommer jag visa.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Vidare till den största och mest vitala delen i detta bygge, moderkortsplåten. Jag fattade tycke för moderkortets ordinarie placering och ser ingen anledning av att flytta om komponenter bara för sakens skulle. Däremot så dög inte moderkortsplåten som den var med avseende på design och layout runt om moderkortet. Därför blev den slaktad och fick enbart donera sina i vinkel bockade ändar för montering av min nya ”plåt”. Eller rättare sagt skiva.

Chassit är designat så att det kan rymma en 120-360 mm radiator i fronten, dock enbart med push konfiguration pga. några dumt bockade kanter. De byggen jag sett i detta chassi (notera, ej mods) har sina radiatorer på avsett plats i fronten och sedan lämpligt en reservoar liggandes i vinkel innanför den i utrymmet som bildas mellan radiator och moderkort. Det är dock så att denna yta är cirka 140 mm bred, dvs. en radiator kan få plats liggande bredvid moderkortet. Detta kräver dock att inga fläktar monteras i fronten, för då krymper bredden såklart med 25 mm. Men okej, det har jag redan planerat för när jag gjorde fronten. Fläktarna ska sitta på ut(fram)sidan. Något som inte fungerar med fläktar med vanlig ram.

Tillbaka till moderkortsskivan. Med ett beslut på moderkortets placering och planen på en radiator liggandes bredvid började tillverkningen. Valet föll på 4 mm tjockt opalfärgat plexiglas jag använt mig av förut om gillar att arbeta med. Dessutom ger det fina speglande effekter utan full transparens. Utrymmet mellan moderkort och radiator anpassades till lagom bredd av det som fanns att spela på, för att rymma genomföringar för både kablar och vattenrör.

Första tanken var att borra separata hål för varje kabel, vilket är ganska vanligt och dessutom väldigt snyggt. Men det spelar inte 100% med mitt tänkta tema och kommande komplicerade rörsystem. Istället valde jag en annan väg att gå med att använda EK HDC fittings som genomföringar. En 10/12 fitting klarar nämligen 8 st kablar av den tjocklek och typ av sleeve jag ska använda. Det ger alltså 3 fittings för 24-pin och en för 8 pin CPU. Därtill två extra per grafikkort. Dessa fittings tänkte jag montera direkt i skivan utan någon pass-through och löste det genom att borra och gänga G1/4” direkt i plexiglaset.

Moderkortsskivan är sedan en del jag fått jobba vidare med under projektets gång för att göra hål för rör och kablar. Såhär ser det ut med nya fronten och moderkortsskivan monterade i chassit.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Ser helt klart spännande ut

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Livsnjutare 😎

Snyggt !!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jonny Myran:

Ser helt klart spännande ut

Skrivet av andreas_dock:

Snyggt !!

Kul med morgonpigga på forumet haha

Tack! Jag tänkte försöka visa det mest intressanta jag jobbat med för detta bygge. I brist på tid kommer jag utelämna bitarna som beskriver timvis kabeldragning och annat tråkigt hehe..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Lite hårdvara lär vi ju ha. Eller snarare ganska feta grejer. Intel Core i7 8700k är vid det här laget välkänd för de flesta här och definitivt en av mina favoriter. Hög standardclock i kombination med 6 kärnor räcker till både spel och rendering.

Jag använde Samsung 960 PRO 512GB i TILT var fruktansvärt nöjd. Slippa kablar och dessutom få prestanda långt över vad en sata-disk erbjuder. Samsung var intresserade när jag berättade om projektet och ville åter sponsra mig. Denna gång med en 960 PRO 512GB M.2 som systemdisk och även en 850 PRO 512GB 2,5" för lagring. Av rimliga skäl så är även 2,5" intressant för dem eftersom den kommer synas i det färdiga bygget. Jag själv hade även valt den kombon då en 1TB 960 PRO kostar en rejäl summa, och alla spel/program inte behöver ligga på M.2 disk utan gott kan samsas på samma lagringsyta som den nu toksnabba interna lagringen.

Idag finns det en uppsjö med minnen av alla dess sorter. Vissa stilrena och andra mer utspökade vad det gäller design. Jag har nu jobbat med Team Group i några projekt och testat deras Xtreem i två varianter. Först den silverfärgade varianten och senast den svarta Limited Edition i TILT. I detta projekt är temat något helt annat och valet föll därför på deras Night Hawk som med addresserbar RGB är synkad med Asus Aura genom moderkortet. 4x8GB (32GB) är enligt mig en rimlig nivå för att ligga rätt tillsammans med övriga komponenter för att kunna lira de mest krävande spelen och dessutom köra tunga applikationer. Tack till Team Group som jag dessutom fick chansen att tacka personligt här på plats i Taiwan. (Skriver detta från Computex )

Asus ROG är huvudsponsor i detta projekt och är första gången jag jobbar tillsammans med ROG-nordic. Det är otroligt kul och samtidigt lämpligt temamässigt då IRIS var ROG och Crater faktiskt kommer gå i rött och svart. Mitt första bygge med det färgtemat rakt igenom. Moderkortet som används är Asus top-of-the-line för Z370 och är ett Maximus Formula X. Det har några godbitar som Crosschill EK 2 som är ett integrerat vattenblock för att möjliggöra en rejäl temperatursänkning för moderkortets Mosfet. Dessutom är det trevligt utseendemässigt och definitivt intressant ur mitt perspektiv som moddare. Visare så har moderkortet en liten finurlig display som default är inställd på att visa CPU-temp under drift. Något jag uppskattat enormt vid testkörning av systemet samt underlättar övervakning nu under mässans gång utan att ens behöva öppna någon övervakare i Windows.

Som bilderna skallrar om planerar jag parallellt rördragningen för vattenkylningen. Det blir en hel del klurande för att få till det kan jag säga..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Riktigt fränt!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Proffsmoddare

Chassit erbjuder som standardutförande möjlighet till att antingen montera grafikkort(en) direkt på moderkortet eller i en av de övre kamrarna med hjälp av en pci-e riser. Jag kommer ta detta ett steg vidare och montera ett grafikkort i vardera av de övre kamrarna i en vinkel mot varandra. Det kommer se riktigt maffigt ut ovanifrån och dessutom bättra på symmetrin jag jobbar efter att skapa.

Men först fick det bli att tillverka en egen cover för plattan som håller det ena grafikkortet. Jag tillverkar denna i samma plexiglas som övriga delar för samma design. Den undre plattan kommer sedan kapas ur i princip helt för att enbart hålla riserkabeln på plats. Det för att spara vikt och underlätta för kabel- och rörgenomföring.

Eftersom denna skiva var designad för att fästas i fronten där jag nu har en egen tjockare skiva än den plåten som satt där tidigare, så kapade jag allt på längden och ritade ett nytt skruvfäste. Fästet 3D-printade jag och skruvade fast för att senare kunna måtta in allt mot frontskivan så det blir rakt.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Mycket stiligt Tim! Såg att du även fick lite exposure i Jayztwocents video https://youtu.be/qos2N4v34cU?t=166

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Forsberg Customs:

Mycket stiligt Tim! Såg att du även fick lite exposure i Jayztwocents video https://youtu.be/qos2N4v34cU?t=166

Tack! Ja ser man på! Typiskt att jag inte var där när han var förbi då haha..
Verkade digga det

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Ögongodis!

Inte bara ett utan två Asus ROG 1080Ti Poseidon Platinum ska in i detta bygge. De kommer dessutom sitta på första parkett högst upp i chassit, fullt synliga ovanifrån. De båda kommer vattenkylas och skulle det behövas mer än en 45 mm tjock 360 rad för att kyla rubbet så kommer korten sitta i en helt öppen miljö så hybridkylarna kan göra sitt om det skulle krävas.

Jag kommer testköra systemet såhär, dock med en luftkylare till CPUn. Dessutom passa på och installera Windows samt två spel för Computex. Av erfarenhet så är det alltid bättre att göra allt detta innan man börjar montera grejerna i en casemod. Framförallt om det sedan ska vattenkylas. Det sista man vill råka ut för är några problem med en fylld loop och risken att behöva plocka isär allting för felsökning. Detta projekt kommer inte heller fyllas med vatten innan nedmonteringen för Computex. Därför installeras allt under luftkylning och den färdiga custom-loopen kommer enbart trycktestas för att se så inga läckage finns. Det kommer jag såklart få göra igen sen men tanken är att ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nu börjar det bli ordning på stommen inuti chassit. Som synes har jag även smugit igång med lite hål för rörgenomföringar.

Quadstellar har en styrenhet för fläktar, leds och de motordrivna plattorna i fronten som styrs med en app i telefonen. Denna väljer jag att spara trots att den numera enbart kommer sköta viss belysning. Fläktarna på radiatorn blir temp-styrda via moderkortet och fläktarna i fronten får egna kontroller.

Då de motordrivna plattorna i fronten ska få ett annat öde tänkte jag öppna upp fronten ytterliggare och snygga till den genom att ta bort fästpunkter och material som nu är onödigt. Själva uppbyggnaden är den att fronten består av 4 likadana delar som skruvas ihop till en stor enhet. Dessa är gjorda av 3-4 mm aluminium och riktigt gedigna. Jag valde att försiktigt såga bort de bitarna jag inte ville ha och därefter fila ytorna till önskad finish!

Här syns det ganska tydligt att dessa fläktar medför en montering som inte hade fungerat eller sett bra ut med vanliga fläktar och större ramar. Nu är fronten snart klar, lite småpyssel och sedan lackering

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

De två övre kamrarna får sig ett ganska speciellt utseende. Jag klurade länge på vad jag vill göra med dom innan jag kom på det. Av en händelse hittade jag lite gamla överblivna delar som lämnades kvar när jag byggde IRIS av ett Tristellar. Det chassit hade ett ganska speciellt mönster i fronten på var och en av det chassits tre kammare. Så varför inte använda det och föra något vidare? Jag vill ju även temamässigt knyta ihop de två projekten, trots helt olika färger.
Så därför använder jag mig av ett och ett halvt mönster placerade i en vinkel som gör att de följer formen på ett önskvärt sätt

Första kammaren var bra knepig att såga innan jag hittade lämpliga infallsvinklar. Aluminiumet är dessutom ganska tjockt och kräver ett rakt snitt för att inte börja kärva. Efter lite pyssel så fick jag ordning på det och konturerna var klara. Därefter filade jag alla kanter och hörn och avslutade med slipning för rätt finish.

Kammare nummer två tänkte jag ha helt symmetrisk och här fann jag det lättast att använda den färdigsågade som mall. Att mäta sig till placeringen var onödigt svårt då de bockade kanterna ställer till det. Istället ”snurrade” jag dem mot varandra och ritade helt enkelt av mönstret genom det sågade. Med försiktighet och tålamod fungerade det bra.

Ner i källaren nån timme till så ska det vara klart. Den uppmärksamme ser även tre hål i den andra sidan. Dessa är borrade för genomföringar då en liggande reservoar kommer ligga på sidan utanför på båda sidorna.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nog för att jag skrotade de motordrivna plattorna i fronten betyder det inte att dom ska slängas. Istället tänkte jag använda dom till att bygga en ”motor” som ska placeras bakpå datorn och knyta ihop temat fullständigt. Motorn bygger jag av delar från en gammal lampa och dessutom en speciell akrylglasskiva från en slaktad overhead-apparat.

Akrylskivan som är fräst på ett speciellt sätt skapar en typ av optisk förstoring på ett visst avstånd. Vad den däremot även gör är att skapa ett väldigt intressant ljussken om den belyses. Jag kapar ur en cirkulär bit som matchar formen på en av metallringarna som ska bli själva centrum på motorn.

Metallringen är fasad vid kanten och döljer därför akrylskivans kant.

Men plattorna från fronten då? Jo dessa fäster jag in till den översta ringen och lägger i vinkel ner mot var och en av de fyra kamrarna. Nu är detta en lägre variant än den som komma skall, fler ringar ska adderas och hela konstruktionen därför höjas.

Jag tänker ju givetvis inte ha en vit motor utan ringarna lackeras. Här provade jag och experimentera med lite kulörer för att uppnå en viss effekt. Ringarna lackades först med en svart bas, för att därefter få några ”flammiga” lager med en grå transparent kulör.

Blandandet av färgerna ger ett större djup och en något mer åldrad känsla. Jag avslutade med högblank klarlack för extra djup, glans och skydd. Totalt tror jag att de översta bitarna fick 4 lager klarlack.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Effektbelysningen för motorn kommer bestå av ledlister monterade i 90 graders vinkel mot akrylskivan och ska följa dess cirkulära kant. För att få till det ritade jag ett litet eget fäste som jag därefter 3D-printade. Designen behövde filas på en smula och därefter skrev jag ut ett gäng av den reviderade versionen.

De små fästena monteras med en tunn och stark dubbelhäftande tejp. Därefter kläms led-listen helt enkelt fast i klykorna på fästena. Ganska simpelt med effektivt.

Såhär såg det ut när jag laborerade lite med ljussättningen för att se hur ljuset beter sig. Det bådar gott! På bilden speglar det sig även trevligt i det Seasonic Prime Ultra 1000W Titanium som ska förse allt med ström.

Sådär någonting kommer det bli i höjd, Dels för att bli maffigt och dels för att få plattorna att ligga kant i kant med chassit. De små svarta delarna är magnetfästen jag designat för att hålla plattornas ändar fästa till chassit. Eftersom de monterade kommer skymma grafikkortens och nätaggregatets utgångar så tänkte jag att det var bäst plattorna är öppningsbara för enkel anslutning av kablar.

Även dessa fästena har jag först ritat och sedan 3D-printat. En magnet limmas i det avsedda hålet och fästena limmar jag sedan till plattorna.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Färgtemat ska som jag tidigare skrivit gå i rött och svart. Jag brukar inte måla så mycket i mina projekt utan materialen själva brukar få göra jobbet. Denna gång utmanar jag mig själv med lackering!

De sågade kanterna fick först en mörkgrå färg för att på så vis ge mig samma utgångsläge för hela ”plåtarna”. En smal kant av rent aluminium skulle annars riskera att skina igenom färgen på ett helt annat sätt än de andra ytorna och kanterna.

Därefter jobbade jag med transparent röd, klarröd och lite glitter-effekt. Detta är väl något man gör med en airbrusch, om man äger och behärskar en sådan. Jag kör istället på sprayburkar beställda till ändamålet. Slutligen valde jag att gå på en matt klarlack som skydd. En blank skulle ge ett alldeles för snyggt och polerat utseende. Här är jag ute efter en mer rå look och då passar matt klarlack bättre!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay