Permalänk
Medlem

Minneskort, varför är det brist?

Kanske redan tagits upp här men jag har inte hängt med i spelet på ett bra tag. Blev fundersam över att priserna på RAM skjutit i höjden på bara något/några år. Förstår att det är tillgången som ställt till det, men varför(!) är det brist på minneskort när det finns så många tillverkare? Inte har väl efterfrågan ökat till det dubbla? Är det råvaror/material som det inte finns tillgång på, och i sådana fall varför?

Någon som har lust att förklara eller som är bättre än mig på att söka och kan länka någon artikel där man går in på djupet vad som är problemet?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Hjälpsam

Om jag förestått saken rätt: Samma råvaror används till både primärminnen och flashminnen. Produktionen av telefoner och paddor är skyhög, därav får entusiastminnen stryka på foten då det är en minoritetsmarknad jämfört.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Snarare fabriker som är flaskhalsen även om de också konkurrerar om samma kiselskivor,
men de kan ju också ställa om och tillverka mer lönsamma saker.

Även om nya fabriker byggs så kommer att göra avancerade 3D-flash till SSD och kanske inte påverka minneskorten alls.
Ingen är intresserad att bygga fabriker för gamla prispressade produkter när de samtidigt vet att kineserna försöker få igång chiptillverkning och kommer börja producera enklare chip.

I grunden är det en effekt av mer intelligens och inbyggda datorer i allt möjligt...

Permalänk
Medlem

Priskartell, påstås vara en av orsakerna. Att man använder samma wafer till alla sorters minnen påverkar säkert det med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Om jag förestått saken rätt: Samma råvaror används till både primärminnen och flashminnen. Produktionen av telefoner och paddor är skyhög, därav får entusiastminnen stryka på foten då det är en minoritetsmarknad jämfört.

Skrivet av pacc:

Snarare fabriker som är flaskhalsen även om de också konkurrerar om samma kiselskivor,
men de kan ju också ställa om och tillverka mer lönsamma saker.

Även om nya fabriker byggs så kommer att göra avancerade 3D-flash till SSD och kanske inte påverka minneskorten alls.
Ingen är intresserad att bygga fabriker för gamla prispressade produkter när de samtidigt vet att kineserna försöker få igång chiptillverkning och kommer börja producera enklare chip.

I grunden är det en effekt av mer intelligens och inbyggda datorer i allt möjligt...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Priskartell, påstås vara en av orsakerna. Att man använder samma wafer till alla sorters minnen påverkar säkert det med.

Rent krasst så är de en kombination av dessa faktorer. När de kommer till råvarorna så går gruvorna idag på max och produktionen av hårdvara är högre än vad gruvindustrin kan få fram.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.